Badanie skuteczności i efektywności pomocy publicznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 lutego 2003 r.
w sprawie badania skuteczności i efektywności pomocy publicznej

Na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa metody badania skuteczności i efektywności udzielonej pomocy publicznej, zwanej dalej "pomocą", termin przedstawienia jego wyników organowi nadzorującemu, zakres informacji udzielanych przez przedsiębiorców oraz wzory formularzy, na których informacje te są przekazywane.
§  2.
1.
Organ udzielający pomocy dokonuje badania:
1)
skuteczności udzielonej pomocy, polegającego na ocenie, czy udzielenie pomocy spowodowało zamierzone skutki;
2)
efektywności udzielonej pomocy, polegającego na ocenie, czy możliwe było osiągnięcie zakładanego celu udzielonej pomocy, przy kwocie pomocy mniejszej, niż została udzielona.
2.
Organ udzielający pomocy bada skuteczność i efektywność udzielonej pomocy przez zbieranie i systematyzowanie informacji dotyczących pomocy o określonym przeznaczeniu, wskazując ilość i wartość przypadków pomocy:
1)
skutecznej i efektywnej;
2)
skutecznej i nieefektywnej;
3)
nieskutecznej i nieefektywnej.
§  3.
Organ udzielający pomocy dokonuje badania skuteczności i efektywności pomocy udzielonej w danym roku w zakresie celów, których osiągnięcie planowano w tym roku.
§  4.
1.
Organ udzielający pomocy dokonuje badania skuteczności i efektywności udzielonej pomocy na podstawie, przekazanych przez przedsiębiorców korzystających z pomocy, informacji dotyczących w szczególności:
1)
przeznaczenia pomocy;
2)
formy pomocy;
3)
wartości pomocy;
4)
podstawy prawnej udzielenia pomocy;
5)
dnia udzielenia pomocy;
6)
wykorzystania pomocy;
7)
przychodów, kosztów i wyniku finansowego oraz działalności inwestycyjnej.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, przedstawia się na formularzu sprawozdawczym, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Do formularza, o którym mowa w ust. 2, dołącza się formularz sprawozdawczy F01, sporządzony zgodnie z przepisami określającymi wzory formularzy sprawozdawczych, za kwartał, w którym udzielono pomocy, oraz za kwartał, w którym osiągnięto planowane cele.
§  5.
1. 1
 Organ udzielający pomocy przedstawia organowi nadzorującemu wyniki badań skuteczności i efektywności pomocy w terminie 8 miesięcy od zakończenia roku, dla którego przeprowadził badanie skuteczności i efektywności pomocy.
2.
Wyniki badań skuteczności i efektywności pomocy organ udzielający pomocy przedstawia organowi nadzorującemu na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

FORMULARZ SPRAWOZDAWCZY PRZEDSIĘBIORCY KORZYSTAJĄCEGO Z POMOCY PUBLICZNEJ, KTÓRA PODLEGA BADANIU POD WZGLĘDEM SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI ZA ROK ........

A. INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDSIĘBIORCY, KTÓRY OTRZYMAŁ POMOC
1. Pełna nazwa (firma) przedsiębiorcy
2. Adres lub województwo powiat
siedziba gmina miejscowość
przedsiębiorcy ulica i nr domu
3. Numer identyfikacyjny REGON 4. Numer identyfikacji podatkowej (NIP)
5. Informacje o uzyskanej pomocy podlegającej badaniu
Przeznaczenie pomocy podlegającej badaniu skuteczności i efektywności w danym roku otrzymanej od określonego organu Forma pomocy Wartość pomocy w PLN Podstawa prawna udzielenia pomocy Dzień udzielenia pomocy
B. OCENA SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI PRZYZNANEJ POMOCY PUBLICZNEJx

wzór

Objaśnienia do formularza nr 1

Przedsiębiorca zobowiązany do przekazania informacji na temat skuteczności i efektywności otrzymanej pomocy publicznej wypełnia tylko te punkty, które dotyczą określonego przeznaczenia pomocy otrzymanej od organu występującego o przedmiotowe informacje.

Część A

W punktach od 1 do 4 przedsiębiorca podaje informacje, które pozwolą na jego identyfikację, m.in.: nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej, klasę działalności i formę prawną.

W punkcie 5 przedsiębiorca podaje przeznaczenie pomocy, która została objęta badaniem skuteczności i efektywności, uzyskanej od organu, który wystąpił o informacje. Przedsiębiorca podaje także informacje na temat formy tej pomocy, podstawy prawnej, wartości i dnia jej udzielenia.

Część B

Punkty od 1 do 8 są wypełniane w przypadku, gdy przedsiębiorca uzyskuje pomoc przeznaczoną na:

- restrukturyzację,

- pomoc doraźną,

- prace badawczo-rozwojowe,

- ochronę środowiska,

- rozwój małych i średnich przedsiębiorców,

- utrzymanie poziomu zatrudnienia lub tworzenie nowych miejsc pracy,

- szkolenia.

Punkt 9 formularza jest wypełniany przez przedsiębiorcę, w przypadku gdy uzyskuje pomoc regionalną.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

FORMULARZ ZAWIERAJĄCY WYNIKI BADANIA SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI UDZIELONEJ POMOCY PUBLICZNEJ

A. NAZWA ORGANU PRZEPROWADZAJĄCEGO BADANIE .................

B. NUMER IDENTYFIKACJI PODATKOWEJ (NIP) ORGANU

PRZEPROWADZAJĄCEGO BADANIE ..............................

C. ROK, ZA KTÓRY PRZEPROWADZANE JEST BADANIE ...............

D. PRZEZNACZENIE POMOCY PODLEGAJĄCEJ BADANIU ...............

E. PODSTAWY PRAWNE UDZIELONEJ POMOCY .......................

F. WYNIKI BADANIA SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI UDZIELONEJ

POMOCY

Ilość Wartość
1. Przypadki pomocy udzielonej w danym roku
2. Przypadki pomocy udzielonej w danym roku podlegające badaniu, w tym:
a) skutecznych i efektywnych
b) skutecznych i nieefektywnych
c) nieskutecznych i nieefektywnych

G. Dane osoby upoważnionej do przekazywania informacji:

Imię i nazwisko: Stanowisko służbowe: Data i podpis:

Dane osoby upoważnionej do roboczych kontaktów z Urzędem

Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie informacji

i danych zawartych w sprawozdaniu:

Imię i nazwisko: Stanowisko służbowe: Telefon:

Faks:

e-mail:

Objaśnienia do formularza nr 2

Załącznik określa wzór formularza, na którym podawane są przez organ badający skuteczność i efektywność udzielonej przez siebie pomocy wyniki tego badania.

Badanie jest prowadzone na podstawie ankiety przedstawionej przez przedsiębiorcę. W przypadku gdy przedsiębiorca uzyskuje pomoc mającą określone przeznaczenie, wypełnia odpowiedni punkt ankiety. Odpowiedź twierdząca w pierwszej części określonego punktu ankiety (oznaczonej cyfrą rzymską I) oznacza, iż pomoc na to przeznaczenie była skuteczna. Odpowiedź twierdząca w drugiej części określonego punktu (oznaczonej cyfrą rzymską II) oznacza, iż pomoc na to przeznaczenie była nieefektywna. Uwaga: pomoc, która została określona jako nieskuteczna, zawsze jest nieefektywna.

Uwaga: Formularz jest wypełniany dla każdego przeznaczenia pomocy oddzielnie.

Punkty A i B załącznika określają organ udzielający pomocy, który bada skuteczność i efektywność udzielonej przez siebie pomocy o określonym przeznaczeniu. Należy tu podać nazwę i numer identyfikacji podatkowej (NIP) organu.

W punkcie C należy podać rok, za który przeprowadzane jest badanie.

W punkcie D należy podać przeznaczenie pomocy podlegającej badaniu.

W punkcie E należy podać podstawę prawną pomocy podlegającej badaniu, w przypadku gdy pomoc miała różne podstawy prawne, należy podać wszystkie podstawy.

W punkcie F należy podać informacje na temat skuteczności i efektywności pomocy o określonym przeznaczeniu. W punkcie 1 należy podać liczbę wszystkich przypadków pomocy o danym przeznaczeniu, udzielonej w danym roku, oraz wartość tej pomocy. W punkcie 2 należy podać liczbę wszystkich przypadków pomocy o danym przeznaczeniu, udzielonej w danym roku, które podlegały badaniu, i ich wartość, wraz z wyszczególnieniem, ile pośród nich i o jakiej wartości było przypadków pomocy:

a) skutecznej i efektywnej,

b) skutecznej i nieefektywnej,

c) nieskutecznej i nieefektywnej.

W punkcie G należy podać dane osoby upoważnionej do przekazywania powyższych informacji oraz osoby upoważnionej do roboczych kontaktów z UOKiK w sprawie zawartości merytorycznej danego sprawozdania.

1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 25 maja 2004 r. (Dz.U.04.118.1229) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.31.254

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Badanie skuteczności i efektywności pomocy publicznej.
Data aktu: 03/02/2003
Data ogłoszenia: 24/02/2003
Data wejścia w życie: 11/03/2003