Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 4 grudnia 2003 r.
w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru

Na podstawie art. 37 ust. 7 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb prowadzenia przez Komisję Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, zwaną dalej "organem nadzoru", rejestru pośredników ubezpieczeniowych, zwanego dalej "rejestrem", oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.
2.  1
 Wpis do rejestru pośredników ubezpieczeniowych jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z następujących działów:
1)
dział pierwszy - rejestr agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną;
2)
dział drugi - rejestr brokerów ubezpieczeniowych:
a)
rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi wykonujący działalność brokerską,
b)
rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni wykonujący działalność brokerską w zakresie reasekuracji.
§  2.  2
1. 
W dziale pierwszym wpisuje się w odniesieniu do osób fizycznych dane, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, zwanej dalej "ustawą".
2. 
W dziale pierwszym wpisuje się w odniesieniu do przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi dane, o których mowa w art. 40 ust. 2 ustawy.
3. 
W dziale pierwszym wpisuje się informacje, o których mowa w art. 40 ust. 3 ustawy.
4. 
W dziale pierwszym wpisuje się w przypadku agenta ubezpieczeniowego wykonującego czynności agencyjne przy pomocy osób fizycznych, w stosunku do których stosuje się zasady w zakresie spełniania warunku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5 ustawy, rodzaj działalności podstawowej oraz wykaz rodzajów umów ubezpieczenia zawieranych za jego pośrednictwem, jeżeli agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność ubezpieczeniową jako uzupełniającą w stosunku do działalności podstawowej, albo informację, że agent ubezpieczeniowy jest bankiem, spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową lub innym podmiotem.
5. 
W dziale drugim, w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim wpisuje się w odniesieniu do osób fizycznych dane, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1-3 oraz pkt 5-8 ustawy.
6. 
W dziale drugim, w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim wpisuje się w odniesieniu do osób prawnych dane, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz pkt 4-7 ustawy.
§  3.  3
1. 
Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu pośrednika z rejestru.
2. 
W przypadkach, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, dodatkowo odnotowuje się przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej.
3. 
W dziale drugim, odpowiednio w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim, zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny cofnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej.
§  4. 
1.  4
 Organ nadzoru, po dokonaniu wpisu, zmiany danych objętych wpisem lub wykreślenia z rejestru agentów ubezpieczeniowych, niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni, informuje zakład ubezpieczeń o dokonaniu wpisu, zmiany lub wykreślenia.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w formie elektronicznej.
§  5. 
1. 
Wnioski o udzielenie informacji z rejestru mogą być składane ustnie lub pisemnie, w szczególności w formie elektronicznej lub telefonicznie.
2. 
Wniosek o udzielenie informacji z rejestru powinien zawierać dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji, w szczególności umożliwiające identyfikację podmiotu.
§  6. 
W godzinach pracy organu nadzoru wnioskodawcy mogą osobiście uzyskać dostęp do informacji z rejestru w formie elektronicznej na udostępnionym stanowisku komputerowym.
§  7. 
Organ nadzoru może zapewnić dostęp do informacji z rejestru poprzez swoje oficjalne strony internetowe.
§  8. 
Brokerzy ubezpieczeniowi, wpisani do rejestru brokerów ubezpieczeniowych na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy, są obowiązani do uzupełnienia danych, o których mowa w § 2 ust. 4 i 5, w terminie jednego roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.58.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.58.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.58.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
4 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.58.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.211.2068

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.
Data aktu: 04/12/2003
Data ogłoszenia: 12/12/2003
Data wejścia w życie: 01/01/2004