Wzór oferty realizacji zadania publicznego, ramowy wzór umowy o wykonanie zadania publicznego i wzór sprawozdania z wykonania tego zadania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 29 października 2003 r.
w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania

Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór oferty realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową, podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwanej dalej "ustawą", oraz jednostkę organizacyjną wymienioną w art. 11 ust. 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
ramowy wzór umowy o wykonanie zadania publicznego przez organizację pozarządową, podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 ustawy oraz jednostkę organizacyjną wymienioną w art. 11 ust. 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
wzór sprawozdania z wykonania zadania publicznego przez organizację pozarządową, podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 ustawy oraz jednostkę wymienioną w art. 11 ust. 3 ustawy, określonego w umowie o wykonanie tego zadania, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

..................................... ....................

(pieczęć organizacji pozarządowej* (data i miejsce

/podmiotu*/jednostki organizacyjnej) złożenia oferty)

ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ*/ PODMIOTU*/JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ*

składana na podstawie przepisów działu II

rozdziału 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.

o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

(Dz. U. Nr 96, poz. 873)

REALIZACJI ZADANIA PUBLICZNEGO

......................................

(nazwa zadania)

w okresie od ............ do ............

W FORMIE

POWIERZENIA WYKONYWANIA ZADANIA*

WSPIERANIA WYKONANIA ZADANIA*

PRZEZ

..............................

(nazwa organu zlecającego)

WRAZ Z

WNIOSKIEM O PRZYZNANIE DOTACJI ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH

W KWOCIE .................

I. Dane na temat organizacji pozarządowej*/ podmiotu*/

jednostki organizacyjnej*

1) pełna nazwa ................................................

2) forma prawna ...............................................

3) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym rejestrze ...

............................................................

4) NIP ......................... REGON ........................

5) data wpisu lub rejestracji .................................

6) inne dane ewidencyjne ......................................

7) dokładny adres: miejscowość .............. ul. .............

gmina ....................... powiat .......................

województwo ................................................

8) tel. ............................ fax ......................

e-mail: ..................... http:// ......................

9) nazwa banku i numer rachunku ...............................

............................................................

10) nazwiska i imiona oraz funkcje*/ stanowiska* osób statutowo

upoważnionych do reprezentowania organizacji pozarządowej*/

podmiotu*/ jednostki organizacyjnej*/ w kontaktach zewnętrznych

i posiadających zdolność do podejmowania zobowiązań finansowych

w imieniu organizacji pozarządowej*/ podmiotu*/ jednostki

organizacyjnej */(zawierania umów)

...............................................................

...............................................................

11) nazwa, adres i telefon kontaktowy placówki bezpośrednio

wykonującej zadanie, na które organizacja ubiega się o

uzyskanie dotacji

...............................................................

12) osoba upoważniona do składania wyjaśnień i uzupełnień

dotyczących oferty (imię i nazwisko oraz nr telefonu

kontaktowego) .................................................

13) cele statutowe (przedmiot działalności statutowej):

14) zakres prowadzonej działalności statutowej:

a) działalność nieodpłatna

b) działalność odpłatna

15) jeżeli organizacja pozarządowa*/ podmiot*/ jednostka

organizacyjna*/ prowadzi działalność gospodarczą:

a) numer wpisu do rejestru przedsiębiorców,

b) przedmiot działalności gospodarczej

II. Opis zadania

1. Nazwa zadania

2. Miejsce wykonywania zadania

3. Szczegółowy zakres rzeczowy zadania

4. Cel zadania oraz rodzaj działań przy realizacji zadania

5. Deklaracja pobierania lub niepobierania wynagrodzenia od

beneficjentów*/adresatów*

6. Opis kolejnych działań planowanych przy realizacji zadania

7. Liczbowe określenia skali działań podejmowanych przy

realizacji zadania (należy użyć miar adekwatnych dla danego

zadania, np. liczba podopiecznych, liczba indywidualnych

świadczeń udzielonych tygodniowo/miesięcznie)

8. Zakładane rezultaty realizacji zadania

III. Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania

Całkowity koszt (w zł) [ ]

w tym wnioskowana wielkość dotacji (w zł) [ ]

w tym wielkość środków własnych (w zł) [ ]

Kosztorys ze względu na rodzaj kosztów

Lp. Rodzaj kosztów i sposób ich kalkulacji Koszt

(w zł)

W tym z wnioskowanej dotacji (w zł) W tym ze środków własnych (w zł)*
Ogółem

Kosztorys ze względu na źródło finansowania

Źródło finansowania %
Wnioskowana kwota dotacji
Środki własne
Wpłaty i opłaty uczestników projektu - z jakiego tytułu?
Sponsorzy publiczni - podać nazwę. Na jakiej podstawie przyznali lub zapewnili środki finansowe?
Sponsorzy prywatni - podać nazwę. Na jakiej podstawie przyznali lub zapewnili środki finansowe?
Ogółem 100%

Uwagi mogące mieć znaczenie przy ocenie kosztorysu:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Pozafinansowy wkład własny w realizację zadania (np.

świadczenia wolontariuszy)

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

IV. Inne wybrane informacje dotyczące zadania

1. Partnerzy biorący udział w realizacji zadania (ze

szczególnym uwzględnieniem organów administracji publicznej)

2. Posiadane zasoby kadrowe - konieczne z punktu widzenia

realizacji zadania

Ogólna liczba osób pracujących przy realizacji zadania (w przeliczeniu na pełne etaty): [ ],

w tym wolontariusze (w przeliczeniu na pełne etaty): [ ]

Inne informacje o zasobach kadrowych, w tym o kwalifikacjach osób zatrudnionych przy realizacji zadania oraz o kwalifikacjach wolontariuszy

3. Posiadane rodzaje zasobów rzeczowych [lokalowe, sprzętowe -

wraz z informacją o stanie technicznym, inne] - ważne z punktu

widzenia realizacji zadania

4. Koszty korzystania z zasobów, o których mowa w pkt 3 [z

podziałem na rodzaje zasobów]

5. Dotychczasowe doświadczenia w realizacji zadań podobnego

rodzaju

6. Informacje na temat dotychczasowych zadań realizowanych we

współpracy z administracją publiczną

7. Dodatkowe uwagi lub informacje wnioskodawcy

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Oświadczam(-my), że:

1) proponowane zadanie w całości mieści się w zakresie

działalności statutowej naszej organizacji pozarządowej*/

podmiotu*/jednostki organizacyjnej*/,

2) proponowane zadanie jest zadaniem z zakresu, o którym mowa w

art. 4 ust. 1 pkt ........ ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.

o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

3) organizacja pozarządowa*/ podmiot*/ jednostka

organizacyjna*/ jest związana(-ny) niniejszą ofertą przez

okres do dnia ...............................,

4) wszystkie podane w ofercie informacje są zgodne z aktualnym

stanem prawnym i faktycznym.

(pieczęć organizacji pozarządowej*/ podmiotu*/ jednostki

organizacyjnej*)

.....................................................

.....................................................

(podpis osoby upoważnionej lub podpisy osób

upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu

organizacji pozarządowej*/ podmiotu*/ jednostki

organizacyjnej*)

Załączniki i ewentualne referencje:

1. Aktualny odpis z rejestru (ważny do 3 miesięcy od daty

wystawienia).

2. Sprawozdanie merytoryczne i finansowe za ostatni rok.

3. .....................................................

4. .....................................................

5. .....................................................

Poświadczenie złożenia oferty

Adnotacje urzędowe (nie wypełniać)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

zawarta w dniu ............................... r.

w ...................................,

pomiędzy

..................., z siedzibą w ....................., zwanym

dalej "Zleceniodawcą", reprezentowanym przez ..................

...............................................................

a

...............................................................

organizacją pozarządową*/podmiotem*/jednostką organizacyjną*

z siedzibą w ..................., zwaną dalej "Zleceniobiorcą",

reprezentowaną przez: .........................................

§ 1. 1. Zleceniodawca zleca Zleceniobiorcy, zgodnie z

przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności

pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873)

realizację zadania publicznego, określonego szczegółowo w

ofercie złożonej przez Zleceniobiorcę w dniu .................,

stanowiącej załącznik nr 1 do umowy, a Zleceniobiorca

zobowiązuje się wykonać zadanie w zakresie i na zasadach

określonych w niniejszej umowie.

2. Niniejsza umowa jest, w rozumieniu art. 16 ust. 1 ustawy

powołanej w ust. 1, umową o powierzenie zadania*/ o wsparcie

realizacji zadania*.

§ 2. 1. Zleceniodawca zobowiązuje się do przekazania na

realizację zadania dotacji w wysokości ........................

(słownie) ............................................ złotych.

2. Przyznane środki finansowe w wysokości ..................

(słownie) .....................................................

...............................................................

złotych zostaną przekazane na specjalnie w tym celu

wyodrębniony rachunek bankowy Zleceniobiorcy przeznaczony

wyłącznie do operacji związanych z realizacją zadania nr

rachunku .....................................................:

a) w ciągu 30 dni od daty podpisania umowy* lub

b) w następujący sposób:*

I transza w wysokości .......... słownie .................

do dnia .....................

II transza w wysokości .......... słownie .................

do dnia .....................

III transza w wysokości .......... słownie .................

do dnia .....................

IV transza w wysokości .......... słownie .................

do dnia .....................

§ 3. 1. Termin wykonania zadania ustala się od dnia

podpisania umowy do dnia ......................................

2. Zadanie zostanie wykonane zgodnie z harmonogramem

stanowiącym załącznik nr 2 do umowy.

§ 4. Zleceniobiorca jest zobowiązany do prowadzenia

wyodrębnionej dokumentacji finansowo-księgowej środków

finansowych otrzymanych na realizację zadania.

§ 5. Zleceniobiorca upoważnia ..............................

(nazwa podwykonawcy oraz siedziba)

do bezpośredniego wykonywania następującej części zadania: ....

...............................................................

(określenie części zadania)

§ 6. Zleceniobiorca zobowiązuje się do wykorzystania

przekazanych środków finansowych zgodnie z celem, na jaki je

uzyskał, i na warunkach określonych niniejszą umową. Dotyczy to

także ewentualnych przychodów uzyskanych przy realizacji umowy,

których nie można było przewidzieć przy kalkulowaniu wielkości

dotacji, oraz odsetek bankowych od przekazanych przez

Zleceniodawcę środków, które należy wykorzystać wyłącznie na

wykonanie zadania.

§ 7. 1. Zleceniodawca sprawuje kontrolę prawidłowości

wykonywania zadania przez Zleceniobiorcę, w tym wydatkowania

przekazanych mu środków finansowych.

2. W ramach kontroli, o której mowa w ust. 1, upoważnieni

pracownicy Zleceniodawcy mogą badać dokumenty i inne nośniki

informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny

prawidłowości wykonywania zadania, oraz żądać udzielenia ustnie

lub na piśmie informacji dotyczących wykonania zadania.

Zleceniobiorca na żądanie kontrolującego jest zobowiązany

dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji

oraz udzielić wyjaśnień i informacji w terminie określonym

przez kontrolującego.

3. Zleceniodawca może żądać częściowych, miesięcznych*/

kwartalnych* sprawozdań z wykonywania zadania według wzoru

stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra

Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października

2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego,

ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru

sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 193, poz.

1891). Sprawozdanie powinno zostać dostarczone w terminie

......................... dni.

§ 8. 1. Sprawozdanie końcowe z wykonania zadania powinno

zostać sporządzone przez Zleceniobiorcę na formularzu zgodnym z

załącznikiem nr 3 do rozporządzenia wymienionego w § 7 ust. 3.

2. W przypadku umów o powierzenie*/wsparcie* wykonania

zadania, zawartych na okres dłuższy niż rok sprawozdanie

częściowe z wykonania zadania powinno zostać sporządzone przez

Zleceniobiorcę na formularzu przekazanym przez Zleceniodawcę i

dostarczone w terminie 30 dni po upływie roku budżetowego.

§ 9. Przyznane środki finansowe, określone w § 2 ust. 1,

Zleceniobiorca jest zobowiązany wykorzystać do dnia ......... .

Środki finansowe niewykorzystane do tego terminu Zleceniobiorca

jest zobowiązany zwrócić w terminie do dnia ...................

na rachunek bankowy Zleceniodawcy nr ..........................

§ 10. Do zamówień na dostawy oraz usługi i roboty budowlane

opłacanych ze środków pochodzących z dotacji Zleceniobiorca

stosuje przepisy o zamówieniach publicznych.

§ 11. Umowa może być rozwiązana na mocy porozumienia Stron w

przypadku wystąpienia okoliczności, za które Strony nie ponoszą

odpowiedzialności, a które uniemożliwiają wykonywanie umowy.

§ 12. W przypadku rozwiązania umowy skutki finansowe i

ewentualny zwrot środków finansowych Strony określą w

sporządzonym protokole.

§ 13. Umowa może być rozwiązana przez Zleceniodawcę ze

skutkiem natychmiastowym w przypadku wykorzystywania udzielonej

dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, nieterminowego oraz

nienależytego wykonywania umowy, w tym w szczególności

zmniejszenia zakresu rzeczowego realizowanego zadania,

stwierdzonego na podstawie wyników kontroli oraz oceny

realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych. Rozwiązując umowę,

Zleceniodawca określi kwotę dotacji wykorzystanej niezgodnie z

przeznaczeniem, wraz z ustawowymi odsetkami naliczanymi od dnia

przekazania dotacji z budżetu państwa, termin jej zwrotu oraz

nazwę i numer konta, na które należy dokonać wpłaty.

§ 14. Wykonanie umowy nastąpi z chwilą zaakceptowania przez

Zleceniodawcę sprawozdania, o którym mowa w § 8 ust. 1.

§ 15. Wszelkie zmiany umowy wymagają zachowania formy

pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 16. W zakresie nieuregulowanym umową stosuje się przepisy

Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o

finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, ze

zm.). Zleceniobiorca oświadcza, że znane są mu obowiązki

wynikające z przepisów prawa, w szczególności ustawy powołanej

w § 1 ust. 1.

§ 17. Ewentualne spory powstałe w związku z zawarciem i

wykonywaniem niniejszej umowy Strony poddadzą rozstrzygnięciu

właściwego, ze względu na siedzibę Zleceniodawcy, sądu

powszechnego.

§ 18. Umowa niniejsza została sporządzona w dwóch

jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron.

Zleceniobiorca: Zleceniodawca:

...................... ....................

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIKI:

1) oferta realizacji zadania publicznego złożona według wzoru

określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra

Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29

października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji

zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie

zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego

zadania,

2) harmonogram realizacji zadania,

3) oświadczenie Zleceniobiorcy o zgodności odpisu z rejestru ze

stanem prawnym i faktycznym w dniu podpisania umowy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

z wykonania zadania publicznego

......................

(nazwa zadania)

w okresie od ........... do ............,

określonego w umowie nr ..............,

zawartej w dniu .................., pomiędzy

............................. a ............................

(nazwa organu zlecającego) (nazwa organizacji

pozarządowej*/podmiotu*/

jednostki organizacyjnej*)

Data złożenia sprawozdania: .....................

Część I. Informacje ogólne

1. W jakim stopniu planowane cele zostały zrealizowane

2. Opis wykonania zadania (działań lub efektów zawartych w

ofercie organizacji pozarządowej*/podmiotu*/jednostki

organizacyjnej* i w umowie)2

3. Informacje o beneficjentach*/adresatach* zadania

(liczebność, charakterystyka ze względu na istotne dla

realizacji zadania cechy, np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania,

status materialny)

4. Wymierne rezultaty realizacji zadania (odpowiednio do oferty

organizacji pozarządowej*/podmiotu*/jednostki organizacyjnej*)

5. Rola partnerów w realizacji zadania (ze szczególnym

uwzględnieniem organów administracji publicznej)

Część II. Sprawozdanie z wykonania wydatków

A. Informacja o wydatkach poniesionych przy wykonaniu zadania

Całkowity koszt w okresie sprawozdawczym (w zł) [ ],

w tym koszty pokryte z uzyskanej dotacji (w zł) [ ],

w tym środki własne (w porównaniu z ofertą) [ ( ) ]

1. Kosztorys ze względu na rodzaj kosztów (w zł)

Lp. Rodzaj kosztów i sposób ich kalkulacji Całość zadania Poprzednie okresy sprawozdawcze (narastająco) Bieżący okres sprawozdawczy
koszt całkowity w tym z dotacji koszt całkowity w tym z dotacji koszt całkowity w tym z dotacji
Łącznie

2. Kosztorys ze względu na źródło finansowania

Źródło finansowania Całość zadania Poprzednie okresy sprawozdawcze (narastająco) Bieżący okres sprawozdawczy
% % %
Koszty pokryte z dotacji
Środki własne
Wpłaty i opłaty uczestników projektu - z jakiego tytułu?
Sponsorzy publiczni -podać nazwę. Na jakiej podstawie?
Sponsorzy prywatni -podać nazwę. Na podstawie jakiego stosunku prawnego?
Ogółem: 100% 100% 100%

Uwagi mogące mieć znaczenie przy ocenie realizacji budżetu:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

B. Zestawienie faktur (rachunków)3

Lp. Numer dokumentu księgowego Numer pozycji kosztorysu Data Nazwa wydatku Kwota (zł) W tym ze środków pochodzących z dotacji (zł)
Łącznie

C. Podsumowanie realizacji budżetu

Kwota dotacji określona w umowie [ ]

Dotychczas przekazana łączna kwota dotacji [ ]

Dotychczas poniesione łączne wydatki pokrywane z dotacji [ ]

Uwagi dotyczące wzajemnych zobowiązań4

Część III. Dodatkowe informacje

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Załączniki:5

1. ............................................................

2. ............................................................

3. ............................................................

4. ............................................................

5. ............................................................

Oświadczam(-my), że:

1) od daty zawarcia umowy nie zmienił się status prawny

organizacji pozarządowej*/podmiotu*/jednostki organizacyjnej*,

2) wszystkie podane w niniejszym sprawozdaniu informacje są

zgodne z aktualnym stanem prawnym i faktycznym,

3) zamówienia na dostawy, usługi i roboty budowlane za środki

finansowe uzyskane w ramach umowy zostały dokonane zgodnie z

przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.

(pieczęć organizacji pozarządowej*/podmiotu*/jednostki

organizacyjnej*)

.........................................................

.........................................................

.........................................................

(podpis osoby upoważnionej lub podpisy osób upoważnionych

do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji

pozarządowej*/podmiotu*/jednostki organizacyjnej*)

Poświadczenie złożenia sprawozdania

Adnotacje urzędowe (nie wypełniać)

* Niepotrzebne skreślić.

POUCZENIE

Sprawozdania składa się osobiście lub nadsyła listem poleconym

w przewidzianym w umowie terminie na adres organu zlecającego.

1 Sprawozdanie częściowe i końcowe sporządzać należy w okresach

określonych w umowie.

2 Opis musi zawierać szczegółową informację o zrealizowanych

działaniach zgodnie z ich układem zawartym w ofercie, która

była podstawą przygotowania umowy. W opisie konieczne jest

uwzględnienie wszystkich planowanych działań, zakres, w jakim

zostały zrealizowane, i wyjaśnienie ewentualnych odstępstw w

ich realizacji, zarówno jeśli idzie o ich zakres, jak i

harmonogram realizacji.

3 Do sprawozdania załączyć należy spis wszystkich faktur

(rachunków), które opłacone zostały w całości lub w części ze

środków pochodzących z dotacji. Spis zawierać powinien: nr

faktury (rachunku), datę jego wystawienia, wysokość

wydatkowanej kwoty i wskazanie, w jakiej części pokryta ona

została z dotacji, oraz rodzaj towaru lub zakupionej usługi.

Każda z faktur (rachunków) opłaconych z otrzymanej dotacji

powinna być opatrzona na odwrocie pieczęcią organizacji,

podmiotu lub jednostki organizacyjnej oraz zawierać

sporządzony w sposób trwały opis zawierający informacje: z

jakich środków wydatkowana kwota została pokryta oraz jakie

było przeznaczenie zakupionych towarów, usług lub innego

rodzaju opłaconej należności. Informacja ta powinna być

podpisana przez osobę odpowiedzialną za sprawy dotyczące

rozliczeń finansowych organizacji. Do sprawozdania nie

załącza się faktur (rachunków), które należy przechowywać

zgodnie z obowiązującymi przepisami i udostępniać podczas

przeprowadzanych czynności kontrolnych.

4 Wielkość kolejnej transzy dotacji lub ewentualna kwota

podlegająca zwrotowi na rzecz organu zlecającego po

zakończeniu zadania.

5 Do niniejszego sprawozdania załączyć należy dodatkowe

materiały mogące dokumentować działania faktyczne podjęte

przy realizacji zadania (np. listy uczestników projektu,

publikacje wydane w ramach projektu, raporty, wyniki

prowadzonych ewaluacji), jak również dokumentować konieczne

działania prawne (kopie umów, kopie dowodów przeprowadzenia

odpowiedniego postępowania w ramach zamówień publicznych).

1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.193.1891

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzór oferty realizacji zadania publicznego, ramowy wzór umowy o wykonanie zadania publicznego i wzór sprawozdania z wykonania tego zadania.
Data aktu: 29/10/2003
Data ogłoszenia: 18/11/2003
Data wejścia w życie: 03/12/2003