Wojskowi kuratorzy społeczni.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 lipca 2003 r.
w sprawie wojskowych kuratorów społecznych

Na podstawie art. 662 § 3 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa sposób powoływania i zakres działalności wojskowych kuratorów społecznych.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
kuratorze - należy przez to rozumieć wojskowego kuratora społecznego;
2)
prezesie sądu - należy przez to rozumieć prezesa wojskowego sądu garnizonowego.
§  2.
Do pełnienia obowiązków kuratora może być powołany żołnierz zawodowy w służbie stałej, który:
1)
korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
2)
nie był skazany za przestępstwo lub wobec którego nie umorzono warunkowo postępowania karnego;
3)
nie został pozbawiony władzy rodzicielskiej;
4)
posiada kwalifikacje i doświadczenie życiowe wskazujące na przydatność w prowadzeniu działalności wychowawczej i resocjalizacyjnej;
5)
ukończył 24 lata;
6)
wyraził na piśmie zgodę na pełnienie obowiązków kuratora;
7)
odbył szkolenie dla kuratorów.
§  3.
1.
Kuratorów powołuje się przy wojskowych sądach garnizonowych i wpisuje się na listę kuratorów przy danym sądzie.
2.
Żołnierz, o którym mowa w § 2, może być powołany na kuratora tylko przy jednym sądzie.
§  4.
1.
Kuratorów powołuje prezes sądu spośród kandydatów zgłoszonych przez dowódców jednostek wojskowych stacjonujących na obszarze właściwości danego sądu.
2.
Prezes sądu określa liczbę kandydatów na kuratorów dla poszczególnych jednostek wojskowych, mając na uwadze warunki funkcjonowania danej jednostki wojskowej i wymagania służby wojskowej, w szczególności specyfikę zadań i liczebność stanu osobowego żołnierzy.
3.
Zgłoszenie kandydata na kuratora powinno mieć formę pisemną i zawierać:
1)
imię i nazwisko;
2)
stopień wojskowy i zajmowane stanowisko służbowe;
3)
posiadane wykształcenie;
4)
przebieg służby wojskowej wraz z opinią służbową;
5)
inne informacje potwierdzające spełnienie wymagań, o których mowa w § 2.
§  5.
Szkolenie, o którym mowa w § 2 pkt 7, organizuje właściwy prezes sądu. Szkolenie ma na celu zapoznanie kandydatów na kuratorów z organizacją wymiaru sprawiedliwości, przepisami prawa dotyczącymi działalności kuratorów oraz innymi dziedzinami wiedzy, potrzebnymi do wykonywania funkcji kuratora.
§  6.
1.
Przed przystąpieniem do pełnienia obowiązków kurator składa przed prezesem sądu ślubowanie następującej treści: "Ślubuję uroczyście powierzone mi obowiązki wojskowego kuratora społecznego wykonywać sumiennie i rzetelnie, w postępowaniu kierować się zasadami godności, uczciwości i sprawiedliwości społecznej, mając na względzie dobro Rzeczypospolitej Polskiej, a także dobro osób powierzonych mojej pieczy, oraz przestrzegać tajemnicy państwowej i służbowej, a także zachować w tajemnicy wszystkie okoliczności, o których powziąłem wiadomość w związku ze sprawowaniem powierzonej mi funkcji.".
2.
Ze złożenia ślubowania sporządza się protokół, który podpisują prezes sądu i składający ślubowanie.
3.
Po złożeniu ślubowania prezes sądu wydaje kuratorowi legitymację zawierającą wezwanie instytucji państwowych, samorządowych i organizacji społecznych do udzielenia kuratorowi pomocy w pełnieniu wykonywanych przez niego czynności.
§  7.
O powołaniu żołnierza do pełnienia funkcji kuratora i wpisaniu na listę kuratorów prezes sądu powiadamia dowódcę jednostki wojskowej, w której kurator pełni służbę.
§  8.
1.
Prezes sądu, w miarę potrzeby, zwołuje konferencje kuratorów w celu omówienia wniosków wypływających z wykonywanych przez nich zadań oraz spraw i potrzeb kuratorów.
2.
W konferencjach, o których mowa w ust. 1, uczestniczą przedstawiciele zainteresowanych organów wojskowych i jednostek wojskowych, zaproszeni przez prezesa sądu.
§  9.
Kuratorzy wykonują czynności przewidziane w odrębnych przepisach dla kuratorów sądowych. Do zakresu działania kuratorów należy w szczególności:
1)
zbieranie danych dotyczących przebiegu służby wojskowej, wyróżnień oraz ukarań dyscyplinarnych, zwanych dalej "danymi" - na zarządzenie sądu, a w postępowaniu przygotowawczym - prokuratora lub Policji;
2)
przeglądanie akt i sporządzanie z nich odpisów w związku z wykonywaniem zleconych czynności;
3)
kontaktowanie się z oskarżonym żołnierzem, którego dotyczy postępowanie;
4)
udział w szkoleniach i konferencjach, organizowanych przez prezesa sądu, służących podnoszeniu kwalifikacji.
§  10.
1.
Kurator wykonuje zlecone czynności tylko wobec oskarżonych żołnierzy, którzy pełnią czynną służbę wojskową w tej samej jednostce wojskowej co kurator.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach sąd, a w postępowaniu przygotowawczym - prokurator, może zlecić zebranie danych kuratorowi pełniącemu służbę wojskową w nadrzędnej jednostce wojskowej.
3.
Nie zleca się kuratorowi zebrania danych w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego, do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia sprawy.
4.
Kurator nie może zbierać danych o oskarżonym żołnierzu będącym jego przełożonym.
§  11.
Kurator, zbierając dane, może zwracać się do przełożonych oskarżonego żołnierza albo innych osób lub organów wojskowych o udzielenie pomocy przy wykonywaniu zleconych czynności oraz o przekazanie niezbędnych informacji i dokumentów.
§  12.
1.
Dane powinny obejmować w szczególności informacje o oskarżonym żołnierzu, dotyczące jego:
1)
zachowania się;
2)
sytuacji bytowej i jego rodziny, jeżeli takie informacje są w posiadaniu organów wojskowych;
3)
zainteresowań i sposobu spędzania czasu wolnego;
4)
sposobu wywiązywania się z obowiązków służbowych;
5)
kontaktów z grupami środowiskowymi patologii społecznej;
6)
stanu zdrowia, z uwzględnieniem znanych organom wojskowym informacji o stanie zdrowia, w tym psychicznego, uzależnieniu od alkoholu lub środków odurzających.
2.
Na polecenie organu zarządzającego kurator ma obowiązek uzupełnić dane, o których mowa w ust. 1.
§  13.
Dane powinny być zebrane w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez kuratora zarządzenia o ich zebraniu. Organ zarządzający może wyznaczyć inny termin zebrania danych.
§  14.
1.
Kurator jest obowiązany zachować w tajemnicy wszystkie okoliczności, o których dowiedział się w związku ze zbieraniem danych.
2.
Informacje o osobach, które dostarczyły danych, kurator ujawnia jedynie na żądanie sądu, a w postępowaniu przygotowawczym - prokuratora.
§  15.
W zakresie zbierania danych, określonym w § 9 pkt 1, kuratorzy podlegają jedynie poleceniom organu zarządzającego zbieranie danych.
§  16.
1.
Kurator wyznaczony do zebrania danych podlega wyłączeniu od udziału w tych czynnościach, jeżeli istnieje okoliczność, która mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności w danej sprawie.
2.
O wyłączeniu kuratora orzeka sąd, a w postępowaniu przygotowawczym - prokurator zarządzający zebranie danych, na żądanie kuratora, z urzędu albo na wniosek strony.
§  17.
W razie powzięcia wiadomości o zaistnieniu okoliczności uzasadniających odwołanie kuratora, dowódca jednostki wojskowej, o której mowa w § 4 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia o tym prezesa sądu.
§  18.
W przypadku gdy kuratorowi zlecono zebranie danych, odwołanie go na własną prośbę może nastąpić po ich zebraniu.
§  19.
Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu powoływania i zakresu działalności wojskowych kuratorów społecznych (Dz. U. Nr 69, poz. 769).
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 50, poz. 580, Nr 62, poz. 717, Nr 73, poz. 852 i Nr 93, poz. 1027, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 17, poz. 155, Nr 111, poz. 1061 i Nr 130, poz. 1188.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.134.1260

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wojskowi kuratorzy społeczni.
Data aktu: 09/07/2003
Data ogłoszenia: 31/07/2003
Data wejścia w życie: 15/08/2003