Szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 12 czerwca 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zasady przeprowadzania kontroli przez upoważnionych pracowników urzędów miar, zwanych dalej "kontrolującymi", oraz zakres i tryb przeprowadzania kontroli, w tym zakres i tryb udostępniania przyrządów pomiarowych oraz dokumentacji związanej z tymi przyrządami;
2) 1
 wzory upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołu kontroli;
3) 2
 zakres współdziałania organów administracji miar z jednostkami administracji publicznej podczas kontroli nad wykonywaniem przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach, zwanej dalej "ustawą", oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409 oraz z 2004 r. Nr 49, poz. 465, Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808), zwanej dalej "ustawą o towarach paczkowanych".
§  2.
1. 3
 Zakres kontroli wykonywanej przez organy administracji miar przy sprawowaniu nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz ustawy o towarach paczkowanych obejmuje:
1)
przestrzeganie obowiązku stosowania legalnych jednostek miar podczas użytkowania przyrządów pomiarowych, wykonywania pomiarów i wyrażania wartości wielkości fizycznych w gospodarce, ochronie zdrowia i bezpieczeństwa publicznego oraz przy czynnościach o charakterze administracyjnym;
2)
sprawdzanie spełniania wymagań przez przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej wprowadzone do obrotu lub użytkowania, stosowane albo przechowywane w stanie gotowości do użycia, w dziedzinach, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy;
3)
sprawdzanie posiadania przez podmioty wprowadzające przyrządy pomiarowe do obrotu lub użytkowania oraz przez użytkowników przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej ważnych dowodów tej kontroli;
4)
przestrzeganie spełniania warunków właściwego stosowania przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej;
5)
przestrzeganie obowiązku posiadania udzielonych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar upoważnień do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej przyrządów pomiarowych, zwanych dalej "upoważnieniami", oraz wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych, zwanych dalej "zezwoleniami";
6)
spełnianie obowiązku utrzymywania i udostępniania państwowych wzorców jednostek miar przez jednostki organizacyjne i laboratoria spoza administracji miar, będące właścicielami tych wzorców;
7)
spełnianie warunków niezbędnych do wykonywania czynności na podstawie udzielonych upoważnień i zezwoleń;
8)
przestrzeganie wymagań dotyczących paczkowania produktów i produkcji butelek miarowych.
2.
W toku kontroli kontrolowany udostępnia na żądanie kontrolującego, na czas niezbędny do przeprowadzenia kontroli:
1)
przyrządy pomiarowe w sposób umożliwiający:
a)
dokonanie oględzin zewnętrznych,
b)
sprawdzenie właściwości metrologicznych,
c)
sprawdzenie warunków właściwego stosowania,
2)
dokumenty związane z przyrządami pomiarowymi - w zakresie określonym w ust. 1.
§  3. 4
 Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przedmiotu kontroli, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanego pod względem przestrzegania przepisów ustawy i ustawy o towarach paczkowanych..
§  4.
Kontrolujący w trakcie kontroli posługują się wydanymi przez organ administracji miar legitymacjami, których wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5. 5
 
1.
Kontrola przedsiębiorców wprowadzających do obrotu przyrządy pomiarowe lub posiadających upoważnienia lub zezwolenia albo wykonujących działalność bez takich upoważnień lub zezwoleń, oraz paczkujących i producentów butelek miarowych przeprowadzana jest na podstawie pisemnego, imiennego upoważnienia, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Kontrola użytkowników przyrządów pomiarowych, będących osobami fizycznymi, prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4, przeprowadzana jest na podstawie pisemnego, imiennego upoważnienia, którego wzór określa załącznik nr 2a do rozporządzenia.
§  6.
1.
Kontrolujący przeprowadzają kontrole w zespołach liczących co najmniej dwie osoby.
2.
Organ administracji miar zarządzający kontrole ustala skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, oraz wyznacza przewodniczącego.
§  7.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków albo roszczeń, praw i obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
2.
Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia przez organ administracji miar zarządzający kontrolę innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.
3.
O wyłączeniu, z urzędu lub na wniosek kontrolowanego lub kontrolującego, decyduje organ administracji miar zarządzający kontrolę, który może wyznaczyć inną osobę w celu przeprowadzenia dalszych czynności kontrolnych.
§  8. 6
 Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli:
1)
okazują kontrolowanemu legitymację upoważniającą do wykonywania czynności kontrolnych;
2)
doręczają upoważnienie, o którym mowa w § 5 ust. 1, albo okazują upoważnienie, o którym mowa w § 5 ust. 2;
3)
zapoznają kontrolowanego z jego prawami.
§  9.
1. 7
 Czynności kontrolne mogą być przeprowadzane:
1)
w miejscach, w których powinny lub mogą być stosowane lub przechowywane w stanie gotowości do użycia przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej;
2)
na terenie nieruchomości lub pomieszczeń, w których:
a)
znajdują się wzorce jednostek miar lub dokumenty dotyczące tych wzorców,
b)
jest wykonywana działalność w zakresie objętym upoważnieniami lub zezwoleniami,
c)
prowadzona jest działalność w zakresie paczkowania produktów i produkcji butelek miarowych.
2.
Kontrole przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących u kontrolowanego.
3.
Po uzgodnieniu z kontrolowanym dopuszcza się kontynuowanie czynności kontrolnych poza godzinami pracy obowiązującymi u kontrolowanego.
§  10. 8
 
1.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
2.
Kontrole w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4, przeprowadza się w obecności użytkownika przyrządu pomiarowego bądź osoby przez niego upoważnionej.
3.
Kontrole w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-8, przeprowadza się w obecności przedsiębiorcy, kierownika jednostki organizacyjnej albo laboratorium, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, lub osób przez nich pisemnie upoważnionych.
§  11.
W trakcie wykonywania czynności kontrolnych kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązującym u kontrolowanego.
§  12.
1.
Kontrolowany jest obowiązany do zapewnienia kontrolującym warunków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w szczególności do:
1)
udzielania wszelkich niezbędnych wyjaśnień;
2)
udostępniania na żądanie kontrolujących innych niż określone w § 2 ust. 2 pkt 2 dokumentów oraz materiałów przewidzianych zakresem kontroli;
3)
sporządzania uwierzytelnionych odpisów lub wyciągów z udostępnianych dokumentów;
4)
zapewnienia nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolujących przyrządów pomiarowych pozostawionych na przechowanie u kontrolowanego.
2.
Kontrolujący są uprawnieni do wstępu na teren nieruchomości lub pomieszczeń, o których mowa w § 9 ust. 1, bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlegają rewizji osobistej.
§  13.
Kontrolujący dokonują ustaleń na podstawie zebranych w trakcie kontroli informacji i wyjaśnień uzyskanych od kontrolowanego i jego pracowników oraz dowodów, w szczególności dokumentów i zabezpieczonych przyrządów pomiarowych.
§  14.
1.
W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że:
1) 9
 przyrząd pomiarowy podlegający prawnej kontroli metrologicznej nie spełnia wymagań, w szczególności błędy przyrządu pomiarowego przekraczają granice błędów granicznych dopuszczalnych,
2)
przyrząd pomiarowy stosowany jest w warunkach innych niż warunki jego właściwego stosowania,
3) 10
 dowody legalizacji poświadczające dokonanie legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej zostały wydane przez podmioty nieposiadające upoważnień albo zostały zniszczone lub uszkodzone

- kontrolujący mogą zastosować zabezpieczenie przyrządu pomiarowego w celu zachowania go w niezmienionym stanie.

1a. 11
 Zastosowanie zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 1, powoduje wyłączenie przyrządu pomiarowego ze stosowania.
2.
Zabezpieczenia przyrządów pomiarowych i innych dowodów dokonuje się poprzez:
1)
nałożenie osłon lub pieczęci;
2)
przechowywanie za pokwitowaniem u kontrolowanego w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu;
3)
zabranie za pokwitowaniem do urzędu miar.
3. 12
 Zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 2, dokonuje się na czas niezbędny do: przeprowadzenia czynności mających na celu ustalenie i wyjaśnienie okoliczności sprawy będącej przedmiotem kontroli albo usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w czasie kontroli, nie dłużej jednak niż na okres 2 miesięcy.
4.
W przypadku zastosowania przez kontrolujących zabezpieczeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący sporządzają notatkę z dokładnym opisem zastosowanych zabezpieczeń, która stanowi załącznik do protokołu kontroli, o którym mowa w § 15 ust. 1.
§  15.
1.
Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany.
3.
Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany.
4.
W razie odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli.
5.
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.
§  16.
1.
Organ administracji miar zarządzający kontrolę, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, których nie usunięto w trakcie kontroli, sporządza zalecenia pokontrolne, które przekazuje kontrolowanemu.
2.
Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§  17.
1.
Kontrolowany, w terminie 7 dni od daty otrzymania zaleceń pokontrolnych, może złożyć umotywowane zastrzeżenia do organu administracji miar zarządzającego kontrolę od zawartych w zaleceniach pokontrolnych ocen, uwag i wniosków.
2.
Organ administracji miar zarządzający kontrolę rozpatruje zastrzeżenia w terminie 14 dni od daty ich otrzymania i zajmuje stanowisko w tej sprawie.
3.
Stanowisko organu administracji miar zarządzającego kontrolę jest ostateczne i wraz z uzasadnieniem jest doręczane kontrolowanemu.
§  18.
1.
Kontrolowany jest zobowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania organu administracji miar zarządzającego kontrolę o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia działań mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
2.
W przypadku złożenia przez kontrolowanego zastrzeżeń, bieg terminu, o którym mowa w ust. 1, ulega zawieszeniu do czasu doręczenia stanowiska, o którym mowa w § 17 ust. 3.
§  19.
Organy administracji miar współdziałają z jednostkami administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, w zakresie:
1)
wymiany wiedzy fachowej;
2)
wymiany informacji o praktykach naruszania przepisów ustawy;
3)
wymiany informacji o inicjatywach i działaniach prewencyjnych dotyczących przestrzegania przepisów ustawy.
§  20.
1.
Organy administracji miar i jednostki administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, mogą, na podstawie porozumienia, organizować wspólne kontrole i udzielać sobie doraźnej pomocy w toku kontroli.
2.
Organy administracji miar i jednostki administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, mogą przekazywać sobie wzajemnie informacje o przyrządach pomiarowych niespełniających przepisów ustawy, ujawnianych w wyniku kontroli lub uzyskanych w inny sposób, które mogą być przydatne tym organom i jednostkom w zakresie ich działania.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR LEGITYMACJI

wzór

Opis legitymacji

Legitymacja rozkładana o wymiarach (w złożeniu) 72 mm x 105 mm w okładce sztywnej koloru czarnego. Na przedniej zewnętrznej stronie okładki widnieje tłoczony napis "RZECZPOSPOLITA POLSKA" oraz godło Rzeczypospolitej Polskiej.

Wewnętrzna kartka w kolorze białym:

- napisy koloru czarnego,

- gilosz koloru jasnozielonego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  13

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW

ZAŁĄCZNIK Nr  2a

  14

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLI UŻYTKOWNIKÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI

.............. Urząd Miar

w .......................

.........................

(adres)

Nr sprawy/kontroli ..........

Protokół kontroli nr ........

Kontrolujący:

1. ................................. - przewodniczący zespołu,

(imię i nazwisko, nr legitymacji,

nr upoważnienia do kontroli i data

jego wydania)

2. ..........................................................,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, nr upoważnienia do kontroli

i data jego wydania)

3. ......................................................... .

(imię i nazwisko, nr legitymacji, nr upoważnienia do kontroli

i data jego wydania)

upoważnieni przez ............................................

(nazwa organu administracji miar)

przeprowadzili w dniu/dniach*) ..... r. kontrolę w: ..........

..............................................................

(dane identyfikujące kontrolowanego - imię i nazwisko lub

nazwa, siedziba lub adres)

Zakres kontroli: .............................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Kontrolę przeprowadzono w obecności: .........................

..............................................................

(imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe lub nr

dokumentów tożsamości)

..............................................................

Opis ustaleń kontroli: .......................................

..............................................................

..............................................................

(opis ustalonego podczas kontroli stanu faktycznego, w tym

stwierdzonych nieprawidłowości)

......................... 1. .................................

(podpis kontrolowanego) (podpis przewodniczącego zespołu)

2. .................................

(podpis kontrolującego)

3. .................................

(podpis kontrolującego)

*) Niepotrzebne skreślić.

______

(ciąg dalszy protokołu kontroli nr ......, z dnia ...........,

strona nr .........)

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

(opis ustalonego podczas kontroli stanu faktycznego, w tym

stwierdzonych nieprawidłowości)

Zabezpieczone przyrządy pomiarowe lub dokumenty:

1) ................................

2) ................................

3) ................................

4) ................................

5) ................................

Uwagi kontrolujących (stwierdzone nieprawidłowości i

zastosowane sankcje): ........................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Załączniki do protokołu kontroli: ............................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Na tym protokół kontroli zakończono i podpisano w ............

w dniu .................... r. o godzinie ....................

/Kontrolowany odmawia podpisania protokołu kontroli*).

Protokół kontroli sporządzono w dwóch jednobrzmiących

egzemplarzach.

......................... 1. ................................

(podpis kontrolowanego) (podpis przewodniczącego zespołu)

2. ................................

(podpis kontrolującego)

3. ................................

(podpis kontrolującego)

Pouczenie

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001

r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz.

1800 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360)

kontrolowany jest uprawniony do podpisania protokołu kontroli

albo podania w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu

pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego podpisania.

Kwituję odbiór 1 egzemplarza protokołu kontroli nr ...........

................................

(data i podpis kontrolowanego)

*) Niepotrzebne skreślić.

1 § 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
2 § 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
4 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
5 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
6 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
7 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
8 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
9 § 14 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
10 § 14 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
11 § 14 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
12 § 14 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. c) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
13 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.
14 Załącznik nr 2a dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.06.142.1021) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2006 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.132.1227

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar.
Data aktu: 12/06/2003
Data ogłoszenia: 29/07/2003
Data wejścia w życie: 13/08/2003