Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 kwietnia 2002 r.
w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów.

Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, Nr 42, poz. 475, Nr 89, poz. 973, Nr 100, poz. 1080, Nr 122, poz. 1323 i 1325, Nr 128, poz. 1405, i Nr 154, poz. 1793 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa algorytm, szczegółowe zasady i terminy przekazywania przez dysponenta Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów środków Funduszu Pracy na finansowanie realizowanych zadań.
§  2. 
1. 
Dysponent Funduszu Pracy przekazuje samorządom powiatów środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, zwanej dalej "ustawą":
1)
w pkt 1, 6, 7a, 10, 12, 14, 25 i 30 - dotyczących finansowania obligatoryjnych wypłat,
2)
w pkt 2 - 5, 7, 8, 13, 26, 27, 29 i 30a - dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
3)
w pkt 9, 11, 15, 19 i 20 - w zakresie dotyczącym powiatowych urzędów pracy, a także w pkt 17 - w zakresie nieprzewidzianym do bezpośredniego finansowania przez dysponenta Funduszu Pracy.
2. 
Dysponent Funduszu Pracy przekazuje samorządom województw środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań wymienionych w art. 57 ust. 1 ustawy:
1)
w pkt 16 i 18,
2)
w pkt 1, 8, 9, 11, 19 i 25 - w zakresie dotyczącym wojewódzkich urzędów pracy,
3)
w pkt 17 i 31 - w zakresie nieprzewidzianym do bezpośredniego finansowania przez dysponenta Funduszu Pracy.
§  3. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 stanowi kwota określona według następującego wzoru algorytmu:

Kp = Op + Ap + Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kp - łączna kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1,
2)
Op - kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1,
3)
Ap - kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2,
4)
Pp - kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 3.
§  4. 
1. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1 jest równa kwocie środków niezbędnych na ich realizację.
2. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Lp x Wa x Wb x Wc x Wd

Ap = 0,65 x Pa x ------------------------ + Pw + R

Lk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Ap - kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2,
2)
Pa - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2,
3)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, dla którego jest wyliczana wysokość środków Funduszu Pracy, zwanego dalej "rokiem poprzednim",
4)
Wa - współczynnik korygujący uwzględniający wysokość stopy bezrobocia w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
b)
1,5 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 2-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
c)
2,0 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia przekraczała 2-krotną przeciętną stopę bezrobocia w kraju,
5)
Wb - współczynnik korygujący uwzględniający udział długotrwale bezrobotnych (ponad 12 miesięcy) w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał przeciętny udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
6)
Wc - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,2-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,2-krotny przeciętny udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
7)
Wd - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał przeciętny udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
8)
Lk - łączna liczba zarejestrowanych bezrobotnych we wszystkich powiatach skorygowana wskaźnikami korygującymi Wa - Wd, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,
9)
Pw - kwota środków określona w porozumieniu, o którym mowa w ust. 4,
10)
R - kwota środków przekazana z kwoty będącej w dyspozycji dysponenta Funduszu Pracy, o której mowa w ust. 5.
3. 
Dysponent Funduszu Pracy informuje na piśmie marszałków województw o kwocie środków, jaka może być dodatkowo przekazana samorządom powiatów danego województwa na finansowanie zadań określonych w porozumieniach, o których mowa w ust. 4. Kwota ta nie może przekroczyć 46% łącznej kwoty środków ustalonych na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, z wyłączeniem kwot, o których mowa w ust. 2 pkt 9 i 10, dla samorządów powiatów danego województwa.
4. 
Marszałkowie województw przedstawiają dysponentowi Funduszu Pracy propozycje przekazania, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 3, dodatkowych środków dla samorządów powiatów na finansowanie zadań określonych w porozumieniach zawartych ze starostami, a w szczególności na finansowanie zadań na rzecz aktywizacji zawodowej absolwentów. Kopie tych porozumień marszałkowie województw przekazują dysponentowi Funduszu Pracy.
5. 
Dysponent Funduszu Pracy, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałków województw, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 2 pkt 10, przekazuje samorządom powiatów, na których terenie nastąpiło w szczególności znaczne pogorszenie sytuacji na rynku pracy lub miały miejsce klęski żywiołowe o znacznym zakresie i skutkach, dodatkowe środki na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu.
§  5. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 3 jest ustalana według następującego wzoru algorytmu:

Lp

Pp = Pi x ----

L

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pp - kwota środków dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 3,
2)
Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę przewidzianą w planie Funduszu Pracy na realizację zadań wykonywanych przez samorządy województw i dysponenta Funduszu Pracy,
3)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,
4)
L - liczba zarejestrowanych bezrobotnych ogółem w kraju, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
§  6. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów województw na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 2 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kw = Pb x Lu

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kw - kwota środków ustalona dla samorządu województwa,
2)
Pb - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na dany rok, na finansowanie zadań wykonywanych przez samorządy województw,
3)
Lu - udział liczby powiatowych urzędów pracy w województwie do liczby powiatowych urzędów pracy na terenie całego kraju według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
§  7. 
1. 
Dysponent Funduszu Pracy przekazuje w ciągu roku samorządom województw i powiatów na wyodrębnione rachunki bankowe środki Funduszu Pracy do wysokości kwot wynikających z algorytmu.
2. 
Środki Funduszu Pracy, o których mowa w ust. 1, dysponent Funduszu Pracy przekazuje w terminach umożliwiających bieżące finansowanie realizowanych zadań, z uwzględnieniem środków pieniężnych Funduszu Pracy pozostałych z roku poprzedniego, innych dochodów Funduszu Pracy wpływających bezpośrednio na wyodrębnione rachunki bankowe samorządów powiatów i województw, oraz niezbędnego stanu środków pieniężnych dla bieżącego finansowania realizowanych zadań.
3. 
W przypadku powstania, po dniu 31 grudnia poprzedniego roku, nowego lub zmiany obszaru działania powiatowego urzędu pracy, starostowie sprawujący zwierzchnictwo nad tymi urzędami pracy, na wniosek dysponenta Funduszu Pracy, przedstawiają informacje o dokonanych uzgodnieniach dotyczących przejęcia zobowiązań z poprzednich okresów oraz proponowany podział środków na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3. W przypadku niedokonania takich uzgodnień w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku dysponenta Funduszu Pracy, decyzję o przysługujących kwotach na finansowanie tych zadań podejmuje dysponent Funduszu Pracy.
§  8. 
Ustalenie według wzorów algorytmu kwot środków Funduszu Pracy należnych samorządom województw i powiatom jest dokonywane na podstawie sporządzonego przez dysponenta Funduszu Pracy planu Funduszu Pracy, określającego kwoty środków na finansowanie przez samorządy województw, powiatów oraz bezpośrednio przez dysponenta Funduszu Pracy poszczególnych zadań.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.46.425

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów.
Data aktu: 09/04/2002
Data ogłoszenia: 30/04/2002
Data wejścia w życie: 30/04/2002