Szczegółowy tryb postępowania organów Inspekcji Handlowej, wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji oraz tryb wydawania i wymiany legitymacji.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lutego 2002 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania organów Inspekcji Handlowej, wzoru legitymacji służbowej pracowników Inspekcji oraz trybu wydawania i wymiany legitymacji.

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110, poz. 1189) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepis ogólny

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przygotowania postępowania kontrolnego,
2)
szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli,
3)
sposób dokumentowania wyników kontroli,
4)
sposób zabezpieczania dowodów i produktów,
5)
wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji Handlowej oraz tryb wydawania i wymiany legitymacji.

Rozdział  2

Wszczęcie i prowadzenie postępowania kontrolnego

§  2. 
1. 
W celu realizacji planów kontroli, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, zwanej dalej "ustawą", Główny Inspektor opracowuje programy kontroli o znaczeniu krajowym lub ponadwojewódzkim oraz innych kontroli wykonywanych na jego zlecenie lub na zlecenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
W pozostałych przypadkach programy kontroli opracowuje wojewódzki inspektor.
3. 
Programy kontroli powinny zawierać w szczególności:
1)
określenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu kontroli,
2)
wykaz przepisów prawnych regulujących zagadnienia objęte zakresem kontroli.
4. 
Inspektor przeprowadza kontrolę w oparciu o program kontroli.
§  3. 
Wojewódzki inspektor, na wniosek inspektora złożony przed zakończeniem kontroli, może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, przedłużyć termin przeprowadzenia kontroli przez dokonanie adnotacji na upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.
§  4. 
Przy przeprowadzaniu kontroli przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenach podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, niewymienionych w art. 4 pkt 1 ustawy, inspektor jest zobowiązany do przestrzegania przepisów regulujących zasady wstępu na te tereny.
§  5. 
1. 
Jeżeli w trakcie kontroli uproszczonej, o której mowa w art. 23 ustawy, stwierdzono nieprawidłowości, których usunięcie w toku kontroli jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo lub interes konsumentów albo interes gospodarczy państwa, inspektor przeprowadza kontrolę na zasadach ogólnych.
2. 
O podjęciu kontroli na zasadach ogólnych inspektor jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić wojewódzkiego inspektora.

Rozdział  3

Zabezpieczenie dowodów i produktów

§  6. 
Zabezpieczenie dowodów wykonuje się w odniesieniu do:
1)
produktów - przez opatrzenie ich plombami, pieczęciami lub innymi znakami urzędowymi oraz przekazanie ich do przechowania kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi, z zastrzeżeniem pkt 2, albo przez przechowywanie ich w zabezpieczonym pomieszczeniu kontrolowanego albo wojewódzkiego inspektoratu, w warunkach właściwych dla poszczególnych rodzajów produktów,
2)
dokumentów, ewidencji, informacji, innych rzeczy niebędących produktami oraz produktów, które mogą być dowodami w sprawach o wykroczenia lub w sprawach karnych - przez:
a)
oddanie na przechowanie kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi w zamkniętym i zabezpieczonym pomieszczeniu,
b)
opieczętowanie lub nałożenie innych znaków urzędowych i oddanie na przechowanie osobom, o których mowa w lit. a),
c)
złożenie na przechowanie w pomieszczeniu Inspekcji Handlowej,
3)
pomieszczeń - przez ich zamknięcie oraz nałożenie plomb, pieczęci lub innych znaków urzędowych,
4)
produktów spożywczych oraz produktów niebezpiecznych - przez ich umieszczenie w pomieszczeniach i w warunkach spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych.
§  7. 
1. 
Postanowienie dotyczące zabezpieczenia dowodów powinno zawierać określenie terminu zabezpieczenia.
2. 
Jeżeli jest to możliwe, termin zabezpieczenia produktów powinien być określany z uwzględnieniem terminów gwarancji, terminów przydatności do spożycia oraz innych terminów określających ważność lub trwałość produktu.
§  8. 
Z zastrzeżeniem przepisu art. 26 ust. 2 ustawy, wojewódzki inspektor uchyla zabezpieczenie dowodów, jeżeli stało się bezprzedmiotowe.

Rozdział  4

Dokumentowanie wyników kontroli i postępowania przed stałym polubownym sądem konsumenckim

§  9. 
1. 
Wyniki kontroli inspektor dokumentuje w protokole kontroli, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Inspektor jest obowiązany zapoznać kontrolowanego lub jego przedstawiciela z treścią protokołu.
3. 
Protokół podpisuje inspektor oraz kontrolowany lub jego przedstawiciel, w którego obecności przeprowadzono kontrolę.
4. 
O braku uwag do protokołu należy uczynić adnotację w protokole.
5. 
Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się, za pokwitowaniem, kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi, w którego obecności przeprowadzono kontrolę, a drugi pozostawia się w aktach sprawy.
6. 
W razie odmowy podpisania lub odbioru protokołu inspektor sporządzający protokół powinien uczynić o tym adnotację w protokole, podając, jeżeli jest to możliwe, przyczynę odmowy.
§  10. 
1. 
W przypadku dokonania oględzin lub przeprowadzenia innych dowodów inspektor sporządza odrębne protokoły. Przepisy § 9 stosuje się odpowiednio.
2.  
O sporządzeniu odrębnego protokołu należy uczynić adnotację w protokole kontroli.
3. 
Wzór protokołu oględzin stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  11. 
Wyniki kontroli uproszczonej inspektor dokumentuje przez sporządzenie raportu służbowego z kontroli uproszczonej, który powinien zawierać:
1)
czas trwania kontroli uproszczonej,
2)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz numer legitymacji służbowej inspektora przeprowadzającego kontrolę uproszczoną,
3)
dane identyfikujące kontrolowanego,
4)
opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku kontroli uproszczonej,
5)
własnoręczny podpis inspektora.
§  12. 
Inspektor może, z urzędu lub na wniosek kontrolowanego, prostować błędy pisarskie i rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki w protokole kontroli, odrębnym protokole, o którym mowa w § 10 ust. 1, oraz w raporcie służbowym, o którym mowa w § 11.
§  13. 
Postępowanie przed stałym polubownym sądem konsumenckim dokumentuje się przez sporządzenie protokołu rozprawy, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Rozdział  5

Wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji Handlowej oraz tryb jej wydawania i wymiany

§  14. 
1. 
Pracownicy jednostek organizacyjnych Inspekcji Handlowej, zwani dalej "pracownikami", na czas trwania stosunku pracy otrzymują legitymacje służbowe.
2. 
Wzór legitymacji służbowej określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  15. 
1. 
W przypadku utraty legitymacji służbowej pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym organ, który wydał legitymację.
2. 
Organ, który wydał legitymację, zleca przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz unieważnia legitymację służbową i wydaje nową.
§  16. 
Legitymacje służbowe wydaje:
1)
Głównemu Inspektorowi i jego zastępcy - Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
2)
pracownikom Głównego Inspektoratu - Główny Inspektor,
3)
wojewódzkiemu inspektorowi i jego zastępcy - wojewoda,
4)
pracownikom wojewódzkiego inspektoratu - wojewódzki inspektor.
§  17. 
1. 
Legitymacja służbowa podlega wymianie w przypadku:
1)
zmiany nazwiska,
2)
uszkodzenia lub zniszczenia,
3)
zmiany stanowiska,
4)
utraty ważności legitymacji z mocy prawa.
2. 
Wymiany legitymacji służbowych dokonują organy określone w § 16.
§  18. 
Dotychczas wydane legitymacje służbowe zachowują ważność przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  19. 
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1999 r. w sprawie trybu postępowania organów Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 96, poz. 1116).
§  20. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

.................................

(pieczęć nagłówkowa wojewódzkiego

inspektoratu Inspekcji Handlowej)

Nr akt kontroli........... Karta nr...........

W dniu .............................. r. o godz. ...........

inspektor(rzy):.............................................

............................................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nr legitymacji służbowej)

............................................................

reprezentujący .................... Wojewódzkiego Inspektora

Inspekcji Handlowej, działający na podstawie upoważnienia Nr .......... z dnia ........... r., rozpoczął(ęli) kontrolę w:

............................................................

............................................................

(dane identyfikujące kontrolowanego - imię i nazwisko

lub nazwa, siedziba lub adres)

............................................................

Właścicielem kontrolowanego przedsiębiorstwa/jednostki*) jest:

............................................................

Kontrolę przeprowadzono w obecności: .......................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Opis ustaleń kontroli: .....................................

........................... ..........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

*) Niepotrzebne skreślić.

Ciąg dalszy protokołu kontroli z dnia..............., nr akt

kontroli ............................. karta nr ............

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................ .........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

Ciąg dalszy protokołu kontroli z dnia .............., nr akt

kontroli .................. karta nr .......................

W toku kontroli sporządzono następujące odrębne protokoły:..................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Załączniki do protokołu kontroli: ..........................

............................................................

............................................................

............................................................

Do treści protokołu kontrolowany uwag nie zgłasza*).

Uwagi kontrolowanego/przedstawiciela kontrolowanego*)

odnośnie do stwierdzeń zawartych w protokole kontroli*):

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Omówienie poprawek: ........................................

............................................................

............................................................

............................................................

Na tym protokół zakończono i po osobistym odczytaniu podpisano

w ................w dniu .......... r. o godzinie ........ .

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

Kontrolowany odmówił podpisania protokołu z powodu*): ......

............................................................

............................................................

........................... ...........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

Puczenie

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.

o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110,

poz. 1189) kontrolowany może zgłosić uwagi bezpośrednio do

protokołu bądź wnieść je na piśmie do wojewódzkiego inspektora

Inspekcji Handlowej w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia

protokołu do podpisu.

Kwituję odbiór 1 egz. protokołu kontroli ............

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

...................................

(pieczęć nagłówkowa wojewódzkiego

inspektoratu Inspekcji Handlowej)

Nr akt kontroli .............. Karta nr ...........

Protokół oględzin

W dniu(ach)............. r. inspektor(rzy): ................

............................................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nr legitymacji służbowej)

...........................................................,

reprezentujący .................... Wojewódzkiego Inspektora

Inspekcji Handlowej w ............., działając na podstawie:

1) art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.

o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25

i Nr 110, poz. 1189)*),

2) art. .... Kpa, art. ....Kpw*), art...... Kpk*)

w obecności:

1).......................................................

2).......................................................

dokonał(li) oględzin:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Oględziny wykazały, co następuje:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Ciąg dalszy protokołu oględzin z dnia ................, nr akt

kontroli..................... karta nr .....................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

........................... ..........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

Ciąg dalszy protokołu oględzin z dnia .............., nr akt

kontroli ........................ karta nr..................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Omówienie poprawek:

............................................................

............................................................

............................................................

Na tym protokół zakończono i po osobistym odczytaniu

podpisano w dniu ............. r. o godzinie ...............

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

Kontrolowany/przedstawiciel kontrolowanego*) odmówił podpisania

protokołu z powodu: ........................................

............................................................

............................................................

............................ ...........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

Kwituję odbiór 1 egz. protokołu oględzin ...................

(podpis kontrolowanego

lub jego

przedstawiciela

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Stały Polubowny Sąd Konsumencki ......................

przy Wojewódzkim Inspektorze (miejscowość i data)

Inspekcji Handlowej

w ...........................

(sygnatura akt)

.............................

(wartość przedmiotu sporu)

PROTOKÓŁ ROZPRAWY

1. Imię i nazwisko superarbitra: ...........................

2. Imię i nazwisko arbitra: ................................

3. Imię i nazwisko arbitra:.................................

4. Imię i nazwisko protokolanta: ...........................

5. Na rozprawę stawili się*):

Imię i nazwisko albo nazwa powoda: .........................

Miejsce zamieszkania albo siedziba powoda: .................

Imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika

powoda: ....................................................

Imię i nazwisko albo nazwa pozwanego: ......................

Miejsce zamieszkania albo siedziba pozwanego: ..............

Imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika

pozwanego: .................................................

Oznaczenie innych osób, które stawiły się na rozprawie:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

*) Niepotrzebne skreślić.

6. Oznaczenie przedmiotu sporu: ............................

............................................................

............................................................

............................................................

.......................... ........................

(podpis protokolanta) (podpis superarbitra)

Ciąg dalszy protokołu z dnia .......... w sprawie nr .......

Przebieg rozprawy: .........................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

........................... ........................

(podpis protokolanta) (podpis superarbitra)

Ciąg dalszy protokołu z dnia .......... w sprawie nr .......

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Superarbiter po naradzie ogłosił wyrok sądu przez odczytanie

sentencji i podanie ustnie zasadniczych motywów, którymi

kierował się przy wydaniu wyroku. Superarbiter pouczył

strony, że:

1) odpis wyroku zostanie im doręczony w terminie 14 dni

od dnia jego wydania,

2) od wyroku przysługuje, w terminie miesiąca od dnia

jego doręczenia, skarga do sądu, który byłby właściwy

do rozpoznania sporu, gdyby strony nie dokonały zapisu

na sąd polubowny.

............................. .........................

(podpis protokolanta) (podpis superarbitra)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ PRACOWNIKA INSPEKCJI HANDLOWEJ

str. 1

Pierwsza strona legitymacji:

- legitymacja pokryta giloszem koloru zielonego,

- orzeł w kolorze białym,

- znak Inspekcji Handlowej,

- napis "RZECZPOSPOLITA POLSKA" w kolorze zielonym,

- napis "INSPEKCJA HANDLOWA" w kolorze zielonym,

- napis "Legitymacja nr.........." w kolorze czarnym.

str. 2

Odwrotna strona legitymacji:

- gilosz jak na stronie 1,

- miejsce na zdjęcie,

- miejsce na pieczęć wystawcy,

- napisy w kolorze czarnym.

Uwaga:

Legitymacja będzie wykonana na papierze ze znakiem wodnym.

Legitymacja jest dwustronnie laminowana folią plastikową.

Wymiar legitymacji po zalaminowaniu będzie wynosił 55 mm na 85 mm.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.39.356

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb postępowania organów Inspekcji Handlowej, wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji oraz tryb wydawania i wymiany legitymacji.
Data aktu: 28/02/2002
Data ogłoszenia: 16/04/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2002