Zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 kwietnia 2002 r.
w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców.

Na podstawie art. 94 ust. 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319 oraz z 2001 r. Nr 110, poz. 1189 i Nr 154, poz. 1800) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców, w tym wykaz informacji i dokumentów, które powinno to zgłoszenie zawierać.
2. 
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców stanowi wniosek o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawie koncentracji, o którym mowa w art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
§  3. 
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów,
2)
koncentracji - rozumie się przez to stany faktyczne określone w art. 12 ust. 2 i 3 ustawy,
3)
zgłoszeniu - rozumie się przez to zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców,
4)
przedsiębiorcach dokonujących zgłoszenia - rozumie się przez to przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji, zobowiązanych do dokonania zgłoszenia w rozumieniu art. 94 ust. 2 i 3 ustawy,
5)
Prezesie Urzędu lub Urzędzie - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
§  4. 
Przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia jest obowiązany przedstawić kompletne i zgodne ze stanem faktycznym informacje i dokumenty według wykazu, o którym mowa w § 1 ust. 1, z zastrzeżeniem § 5 i 6.
§  5. 
1. 
Prezes Urzędu może, na wniosek przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia, zawarty w zgłoszeniu, uznać je za spełniające wymogi określone w § 4, pomimo braku informacji lub dokumentów objętych wykazem, o którym mowa w § 1 ust. 1, jeżeli zarazem:
1)
przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia nie ma dostępu do całości lub części tych informacji lub dokumentów,
2)
podjęte przez niego działania w celu ich uzyskania nie przyniosły rezultatu,
3)
przedsiębiorca ten uprawdopodobnił należytą staranność w podjęciu działań zmierzających do uzyskania tych informacji lub dokumentów.
2. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia jest obowiązany do podania danych szacunkowych oraz wskazania źródeł i podstaw dokonanych szacunków.
3. 
Przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia nie może powoływać się na brak dostępu do informacji lub dokumentów dotyczących grupy kapitałowej, do której należy.
§  6. 
1. 
Prezes Urzędu może, na wniosek przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia, zawarty w zgłoszeniu, uznać je za spełniające wymogi określone w § 4, pomimo braku informacji lub dokumentów objętych wykazem, o którym mowa w § 1 ust. 1, jeżeli przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia uprawdopodobni, że te informacje lub dokumenty nie są obiektywnie niezbędne do wydania decyzji w sprawie zgłoszonego zamiaru koncentracji.
2. 
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców będących konkurentami w rozumieniu art. 4 pkt 10 ustawy.
3. 
Uznanie zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, za spełniające wymogi określone w § 4 nie zwalnia przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia z obowiązku przedstawienia, na żądanie Prezesa Urzędu, informacji lub dokumentów, jeżeli w toku postępowania stały się one niezbędne do wydania decyzji w sprawie zgłoszonego zamiaru koncentracji.
§  7. 
Dokumenty, które zawiera zgłoszenie, muszą odpowiadać wymogom określonym w art. 46 ustawy.
§  8. 
1. 
Kwoty pieniężne zawarte w wykazie, o którym mowa w § 1 ust. 1, podaje się w tysiącach złotych.
2. 
Przeliczenia na złote wartości wyrażonych pierwotnie w euro lub innej walucie obcej dokonuje się na zasadach określonych w art. 115 ustawy.
§  9. 
Przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia, który uznaje przedstawione w zgłoszeniu informacje za tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jest obowiązany przedstawić, wraz ze zgłoszeniem, wniosek, o którym mowa w art. 62 ust. 4 ustawy.
§  10. 
Do zgłoszeń dokonanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1999 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie zamiaru łączenia przedsiębiorców, oraz określenia organów podmiotów zobowiązanych do dokonania tego zgłoszenia (Dz. U. Nr 99, poz. 1161 i z 2002 r. Nr 27, poz. 345).
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ INFORMACJI I DOKUMENTÓW (WID), KTÓRE POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE ZAMIARU KONCENTRACJI PRZEDSIĘBIORCÓW

1. Niniejszy Wykaz Informacji i Dokumentów (WID) stanowi wzór formularza zgłoszeniowego. WID należy sporządzić zgodnie z numeracją rozdziałów, podrozdziałów i punktów. W punkcie, który nie ma zastosowania do danego przedsiębiorcy lub rynku, należy wpisać "nie dotyczy". Dokumenty przewidziane w WID lub udostępniane z własnej inicjatywy należy przedłożyć w formie załączników. Stanowią one integralną część WID. Wszelkie informacje i dokumenty stanowiące element niniejszego WID powinny być dodatkowo przekazane w wersji elektronicznej (dyskietka, CD-ROM lub przesłane pocztą elektroniczną na adres e-mailowy właściwego departamentu Centrali lub właściwej delegatury Urzędu).

2. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest osoba fizyczna, o której mowa w art. 4 pkt 1 lit. c) ustawy, w miejsce informacji o nazwie (firmie) (1.1.1 lub 1.3.1) należy podać jej imię i nazwisko. Pozostałe informacje identyfikujące należy podać wtedy, jeżeli mają one zastosowanie do tej formy przedsiębiorcy.

3. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest jednostka samorządu terytorialnego, w miejsce informacji o nazwie (firmie) (1.1.1 lub 1.3.1) należy podać jej nazwę i zasięg terytorialny. Pozostałe informacje identyfikujące należy podać wtedy, jeżeli mają one zastosowanie do tej formy przedsiębiorcy.

4. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest przedsiębiorca niedziałający na podstawie prawa polskiego (podmiot zagraniczny) w informacji o nazwie (firmie) (1.1.1 i 1.3.1) należy podać także nazwę (firmę) i adres pocztowy i ewentualnie e-mailowy jednostek powiązanych z nim osobowo, kapitałowo i organizacyjnie oraz oddziałów i przedstawicielstw działających na terytorium RP. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest przedsiębiorca niedziałający na podstawie prawa polskiego (podmiot zagraniczny), w informacjach i dokumentacji identyfikacyjnych należy podać numer rejestru (1.1.2 i 1.3.2) oraz dołączyć odpis z rejestru (6.1), jeżeli rejestr taki istnieje.

5. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest instytucja finansowa, informacje o sprzedaży (8.2) i strukturze podaży (9.1) należy podać przy użyciu miar właściwych dla świadczonych przez nie usług.

CZĘŚĆ  I

Informacje i dokumenty identyfikujące przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji oraz opisujące zamierzoną koncentrację

Rozdział  I

Informacje podstawowe o przedsiębiorcach bezpośrednio uczestniczących w koncentracji

1.1. Informacje identyfikujące przedsiębiorców dokonujących zgłoszenia

Dla każdego przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia należy podać:

1.1.1. Nazwę (firmę) oraz adres siedziby (pocztowy i ewentualnie e-mailowy),

1.1.2. Numer identyfikacyjny (dla przedsiębiorców polskich Regon),

1.1.3. Formę prawną (spółka akcyjna, spółka z o.o., inna spółka handlowa, przedsiębiorca działający jako wspólnik spółki cywilnej, przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnia, inna),

1.1.4. Przedmiot faktycznej działalności - z uwzględnieniem klasyfikacji,

1.1.5. Osoby pełniące funkcje członków organu zarządzającego (imiona i nazwiska, funkcje, adresy pocztowe i ewentualnie e-mailowe, jeżeli są inne niż w pkt 1.1.1, numery telefonów i faksów),

1.1.6. Imiona i nazwiska pełnomocników, jeżeli zostali ustanowieni (ich adresy pocztowe i ewentualnie e-mailowe, numery telefonów i faksów),

1.1.7. Imię i nazwisko osoby upoważnionej do kontaktów z Urzędem (jeżeli jest inna niż w pkt 1.1.6, a w razie niewyznaczenia pełnomocników - niż w pkt 1.1.5, jej adres pocztowy i e-mailowy, numery telefonów i faksów);

1.2. W przypadku zgłoszenia wspólnego, w którym wyznaczono wspólnego pełnomocnika, należy podać jego imię i nazwisko, adres pocztowy i ewentualnie e-mailowy oraz imię i nazwisko oraz adres pocztowy i e-mailowy osoby upoważnionej do kontaktów z Urzędem, jeżeli jest to inna osoba niż pełnomocnik;

1.3. Informacje identyfikujące pozostałych przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji

Dla każdego pozostałego przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczącego w koncentracji należy podać:

1.3.1. Nazwę (firmę) oraz adres siedziby (pocztowy i ewentualnie e-mailowy),

1.3.2. Numer identyfikacyjny (dla przedsiębiorców polskich Regon),

1.3.3. Formę prawną (spółka akcyjna, spółka z o.o., inna spółka handlowa, przedsiębiorca działający jako wspólnik spółki cywilnej, przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnia, inna),

1.3.4. Przedmiot faktycznej działalności według obowiązujących klasyfikacji,

1.3.5. Osoby pełniące funkcje członków organu zarządzającego (imiona i nazwiska, funkcje, adresy pocztowe i ewentualnie e-mailowe, jeżeli są inne niż w pkt 1.3.1, numery telefonów i faksów),

1.3.6. Imię i nazwisko osoby upoważnionej do kontaktów z Urzędem (jeżeli jest inna niż w pkt 1.3.5, jej adres pocztowy i ewentualnie e-mailowy, numery telefonów i faksów).

Rozdział  II

Szczegółowy opis zamierzonej koncentracji

Należy dokonać szczegółowego opisu zamierzonej koncentracji:

2.1. Jeżeli zamierzona koncentracja ma dokonać się w jednej z form wskazanych w art. 12 ust. 2 ustawy, należy wskazać tę formę (połączenie, przejęcie kontroli, utworzenie wspólnego przedsiębiorcy) i dokonać jej krótkiej charakterystyki, a w szczególności:

a) w przypadku gdy koncentracja ma dokonać się poprzez połączenie dwóch lub więcej przedsiębiorców, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy - należy określić jej formę w świetle przepisów o łączeniu spółek Kodeksu spółek handlowych lub innych przepisów,

b) w przypadku gdy koncentracja ma dokonać się w formie przejęcia kontroli, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy - należy podać:

- czy przedmiotem koncentracji jest całość czy część przedsiębiorcy,

- czy kontrolę przejmuje jeden czy więcej przedsiębiorców,

- czy przedsiębiorca przejmuje w ramach jednej transakcji kontrolę nad jednym czy większą liczbą przedsiębiorców,

- czy koncentracja związana jest z nabyciem lub objęciem akcji dopuszczonych do publicznego obrotu,

- w jakiej formie koncentracja ma doprowadzić do przejęcia kontroli,

c) w przypadku gdy koncentracja ma dokonać się w formie utworzenia wspólnego przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy - należy:

- podać nazwę (firmę) oraz adres tworzonego przedsiębiorcy,

- wskazać zakres jego zamierzonej działalności,

- określić, na czym polega koncentracyjny charakter operacji;

2.2. Jeżeli zamierzona koncentracja ma dokonać się w jednej z form wskazanych w art. 12 ust. 3 ustawy, należy wskazać tę formę (objęcie lub nabycie akcji albo udziałów, objęcie funkcji członka władz konkurencyjnego przedsiębiorcy lub rozpoczęcie wykonywania praw z akcji lub udziałów) i dokonać jej krótkiej charakterystyki, a w szczególności:

a) w przypadku gdy koncentracja ma dokonać się w formie objęcia lub nabycia akcji albo udziałów innego przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy - należy podać ilość głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników, którą w wyniku tej operacji uzyskuje przedsiębiorca obejmujący lub nabywający je, oraz podać:

- czy przedsiębiorca nabywa lub obejmuje w ramach jednej transakcji akcje albo udziały jednego czy większej liczby przedsiębiorców,

- czy koncentracja związana jest z nabyciem lub objęciem akcji dopuszczonych do publicznego obrotu,

b) w przypadku gdy koncentracja ma dokonać się przez objęcie przez tę samą osobę funkcji członka organu zarządzającego albo kontrolnego u konkurującego przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy - należy podać imiona i nazwiska wszystkich osób wchodzących w skład organów zarządzających i kontrolnych przedsiębiorców uczestniczących w tej koncentracji,

c) w przypadku gdy koncentracja, o której mowa w art. 12 ust. 3 pkt 3 ustawy, ma dokonać się w formie rozpoczęcia wykonywania praw z akcji albo udziałów objętych lub nabytych bez uprzedniego zgłoszenia zgodnie z art. 13 pkt 3 ustawy - należy:

- wykazać, że podmiot rozpoczynający wykonywanie praw z akcji albo udziałów jest instytucją finansową, o której mowa w art. 13 pkt 3 ustawy,

- podać datę nabycia lub objęcia akcji albo udziałów w celu ich odsprzedaży i datę zamierzonego rozpoczęcia wykonywania praw z tych akcji albo udziałów,

- wskazać, czy miało miejsce przedłużenie okresu odsprzedaży na podstawie art. 22 ustawy,

d) w przypadku gdy koncentracja, o której mowa w art. 12 ust. 3 pkt 3 ustawy, ma dokonać się w formie rozpoczęcia wykonywania praw z akcji albo udziałów objętych lub nabytych bez uprzedniego zgłoszenia zgodnie z art. 13 pkt 4 ustawy - należy w szczególności podać datę nabycia przez przedsiębiorcę akcji albo udziałów w celu zabezpieczenia wierzytelności,

e) w przypadku gdy koncentracja będzie następstwem postępowania upadłościowego albo układowego, a zamierzający przejąć kontrolę jest konkurentem lub należy do grupy kapitałowej, do której należą konkurenci podmiotu przejmowanego - należy wskazać:

- oznaczenie (sygnaturę) orzeczenia sądu będącego podstawą przejęcia aktywów tego przedsiębiorcy,

- w jakiej formie koncentracja doprowadzi do przejęcia kontroli;

2.3. Należy ponadto:

a) scharakteryzować:

- przyczyny koncentracji,

- jej cele gospodarcze,

- sposób finansowania,

- przewidywane skutki koncentracji dla jej uczestników, konkurencji i konsumentów,

- opis wpływu koncentracji na rynek właściwy, koszty produkcji, ceny produktu oraz efekt skali rynku,

b) podać, czy oferta nabycia akcji dopuszczonych do publicznego obrotu, z którą ma zamiar wystąpić przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia, ma poparcie władz spółki, której akcje mają być nabyte,

c) podać planowany harmonogram koncentracji,

d) wskazać planowaną strukturę własności i kontroli po dokonaniu koncentracji,

e) wskazać rodzaje oraz wielkość pomocy publicznej mającej związek ze zgłaszaną koncentracją.

Rozdział  III

Obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji

Należy wykazać, że łączny obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza wielkość określoną w art. 12 ust. 1 ustawy oraz że do zamierzonej koncentracji nie ma zastosowania wyłączenie zgłoszenia przewidziane w art. 13 pkt 1 ustawy.

Przy obliczaniu obrotu należy uwzględnić zasady określone w art. 15 ustawy oraz rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 16 ustawy.

Rozdział  IV

Informacje dotyczące własności i kontroli w ramach grupy kapitałowej

Dla każdego z przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji należy podać zestawienie wszystkich przedsiębiorców należących do jego grupy kapitałowej w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy oraz wskazać formalne i faktyczne podstawy bezpośredniej lub pośredniej kontroli, jaką sprawuje on nad innymi przedsiębiorcami albo jaka jest sprawowana nad nim.

Informacje wymagane w tym rozdziale powinny być przedstawione w formie wykresów, schematów graficznych lub tabel oraz w formie opisowej.

Rozdział  V

Informacje dotyczące powiązań kapitałowych i personalnych oraz wcześniejsze koncentracje

Dla każdego z przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji oraz dla każdego z przedsiębiorców ujętych w zestawieniu, o którym mowa w rozdziale IV, należy podać:

5.1. Zestawienie wszystkich innych przedsiębiorców:

- działających na rynkach, na które zamierzona koncentracja wywiera wpływ (rynki, na które koncentracja wywiera wpływ, są zdefiniowane w rozdziale VII),

- w których przedsiębiorcy należący do danej grupy kapitałowej posiadają samodzielnie lub łącznie co najmniej 10% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników lub co najmniej 10% akcji, udziałów albo innych papierów wartościowych; w każdym przypadku należy zidentyfikować ich posiadacza i jego procentowy udział.

Informacje wymagane w tym punkcie powinny być przedstawione w formie wykresów, schematów graficznych lub tabel oraz w formie opisowej;

5.2. Spis członków:

a) zarządów, którzy są równocześnie członkami zarządów lub rad nadzorczych innych przedsiębiorców działających na rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ,

b) rad nadzorczych, którzy są równocześnie członkami zarządów innych przedsiębiorstw, działających na rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ.

W każdym przypadku należy podać nazwy tych innych przedsiębiorców i funkcje pełnione przez członków zarządów i rad nadzorczych;

5.3. Wykaz i krótką charakterystykę łączeń lub koncentracji dokonanych w ciągu ostatnich dwóch lat przez przedsiębiorców należących do grup kapitałowych zidentyfikowanych w rozdziale IV z przedsiębiorcami działającymi na rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ, zdefiniowanych w rozdziale VII.

W każdym przypadku należy wskazać, czy łączenie lub koncentracja podlegała obowiązkowi zgłoszenia, a jeśli tak, to czy, kiedy i do jakiego organu została zgłoszona.

Rozdział  VI

Dokumenty potwierdzające informacje zawarte w rozdziałach I-V

Przedsiębiorcy dokonujący zgłoszenia są zobowiązani załączyć do niniejszego wykazu:

6.1. Aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego rejestru;

6.2. Kopie ostatecznych lub najbardziej aktualnych wersji umów lub dokumentów identyfikujących czynności, na podstawie których ma dokonać się koncentracja;

6.3. W przypadku połączenia spółek - kopie planu połączenia, o którym mowa w art. 499 i 518 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych;

6.4. W przypadku publicznej oferty przejęcia - prospekt emisyjny lub kopię oferty w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;

6.5. Kopie rocznych sprawozdań finansowych wszystkich przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji z ostatnich dwóch lat poprzedzających;

6.6. Kopie analiz, raportów, studiów i badań przygotowanych dla członków lub na posiedzenie zarządu, rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia lub zgromadzenia wspólników w celu oceny lub analizy koncentracji pod względem warunków konkurencji, konkurentów aktualnych i potencjalnych, a także warunków panujących na rynku;

6.7. Wykaz publicznie dostępnych źródeł informacji o rynkach, na które zamierzona koncentracja wywiera wpływ, w szczególności periodyków branżowych, statystyk i analiz udostępnianych (również odpłatnie) osobom trzecim, stron internetowych zawierających informacje przydatne dla oceny zgłoszonego zamiaru koncentracji.

CZĘŚĆ  II

Informacje o rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ

Rozdział  VII

Rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ

7.1. Identyfikacja właściwych rynków produktowych i geograficznych

Należy podać (nazwać):

7.1.1. Właściwe rynki produktowe i geograficzne, na których działają przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczący w koncentracji,

7.1.2. Właściwe rynki produktowe pozostałych uczestników koncentracji, dla których właściwym rynkiem geograficznym jest rynek polski - krajowy lub lokalny.

Rynki te należy podać wskazując przynajmniej nazwy towaru (rozumianego zgodnie z art. 4 pkt 6 ustawy), jego oznaczenia według obowiązujących klasyfikacji oraz obszaru, który według przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia jest właściwym rynkiem geograficznym; identyfikacja rynków właściwych może być dokonana w formie tabelarycznej.

Stosownie do przepisów art. 4 pkt 8 ustawy:

a) właściwy rynek produktowy obejmuje towary, które - ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość - są uznawane przez ich nabywców za substytuty,

b) właściwy rynek geograficzny obejmuje obszar oferowania towarów, na którym - ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu - panują zbliżone warunki konkurencji.

Przy określaniu właściwych rynków produktowych i geograficznych należy kierować się także metodami wskazanymi w wyjaśnieniach Prezesa Urzędu publikowanych w Dzienniku Urzędowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;

7.2. Identyfikacja rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ

Należy podać (nazwać):

7.2.1. Wszystkie rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym;

rynkiem właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym (poziomym), jest każdy rynek produktowy, na którym zaangażowani są co najmniej dwaj przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji (rynki wspólne) i gdzie koncentracja prowadzi do uzyskania łącznego udziału w rynku geograficznym w wysokości większej niż 20%,

7.2.2. Wszystkie rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie wertykalnym;

rynkiem właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie wertykalnym (pionowym), jest każdy rynek produktowy, jeżeli równocześnie:

- działa na nim co najmniej jeden przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji,

- jest on równocześnie rynkiem zakupu lub sprzedaży (poprzedni lub następny szczebel obrotu), na którym działa którykolwiek z pozostałych przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

- indywidualny lub łączny udział w rynku przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji na tych rynkach przekracza 30%, bez względu na to, czy aktualnie istnieje powiązanie typu dostawca-odbiorca między tymi przedsiębiorcami.

Rozdział  VIII

Podstawowe informacje o rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym

Poniższe informacje należy przedstawić odrębnie dla każdego z właściwych rynków produktowych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym, oddzielnie dla każdego z ostatnich dwóch lat poprzedzających oraz oddzielnie dla rynku polskiego - krajowego lub lokalnego - i dla rynku szerszego niż rynek polski, jeżeli właściwym rynkiem geograficznym nie jest rynek polski (krajowy lub lokalny).

8.1. Wielkość rynku

Należy:

8.1.1. Podać szacunkową wielkość rynku, wyrażoną wartościowo i ilościowo (w jednostkach naturalnych),

8.1.2. Wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano szacunków, oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty potwierdzające te szacunki,

8.1.3. Podać szacunkową wielkość zdolności (mocy) produkcyjnych, które mogą zostać skierowane na rynek, w reakcji na istotny dla producentów wzrost cen;

8.2. Wielkość sprzedaży i udział w rynku przedsiębiorstw uczestniczących w koncentracji

Należy:

8.2.1. Podać wielkość sprzedaży (wyrażoną wartościowo i ilościowo) każdego przedsiębiorcy uczestniczącego w koncentracji oraz szacunkowe procentowe udziały w rynku każdego z przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

8.2.2. Wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano obliczeń lub szacunków oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty potwierdzające te obliczenia lub szacunki;

8.3. Znaczenie handlu zagranicznego

Należy:

8.3.1. Podać szacunkową łączną wartość i ilość oraz kierunki importu do Polski,

8.3.2. Określić udział importu grup kapitałowych, do których należą przedsiębiorstwa uczestniczące w koncentracji w całkowitym imporcie do Polski,

8.3.3. Oszacować, w jakim stopniu na import ten wpływają jakiekolwiek bariery kontyngentowe, taryfowe i inne bariery handlowe oraz koszty transportu,

8.3.4. Wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano szacunków, oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty potwierdzające te szacunki;

8.4. Główni konkurenci

Należy:

8.4.1. Podać szacunkowy udział w rynku wyrażony wartościowo (a jeśli to możliwe, także ilościowo) i procentowo wszystkich konkurentów (łącznie z importerami) posiadających co najmniej 10% udziału we właściwym rynku geograficznym,

8.4.2. Wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano szacunków oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty potwierdzające te szacunki;

8.5. Główni odbiorcy i dostawcy

Należy:

8.5.1. Podać trzech głównych odbiorców, niebędących członkami grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji, oraz szacunkowy procentowy udział ich zakupów w łącznej wartości sprzedaży przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

8.5.2. Podać trzech głównych dostawców, niebędących członkami grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji, oraz szacunkowy procentowy udział ich dostaw w łącznej wartości zakupów przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

8.5.3. Wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano szacunków oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty, na których opierają się te szacunki.

Rozdział  IX

Szczegółowa charakterystyka rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym i wertykalnym

Odrębnie dla każdego z rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym, należy:

9.1. Struktura podaży

9.1.1. Opisać kanały dystrybucji i sieci serwisowe występujące na tych rynkach, w tym w szczególności:

a) przedstawić występujące na rynku systemy dystrybucji i ich znaczenie oraz określić zakres, w jakim dystrybucja prowadzona jest przez przedsiębiorców niezależnych lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej, do której należą przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji,

b) przedstawić występujące sieci serwisowe (np. konserwacja i naprawa) i ich znaczenie na tych rynkach oraz zakres, w jakim takie usługi świadczone są przez przedsiębiorców niezależnych lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej, do której należą przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji,

9.1.2. Oszacować wielkość całkowitych zdolności produkcyjnych za ostatnie dwa lata poprzedzające oraz określić, jaka część tych zdolności produkcyjnych przypada na każdego z przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji i jak wysokie były wskaźniki ich wykorzystania przez każdego z nich; przedstawić materiały lub wskazać źródła, na podstawie których oszacowano wielkość całkowitych zdolności produkcyjnych na tych rynkach,

9.1.3. Podać wszelkie inne czynniki charakteryzujące strukturę podaży na rynkach, na które koncentracja ma wpływ i które przedsiębiorcy dokonujący zgłoszenia uważają za ważne;

9.2. Struktura popytu

9.2.1. Przedstawić strukturę i dynamikę popytu, wskazując:

a) fazy rozwoju rynków, np. fazę początkową, rozwoju, pełnego ukształtowania i zaniku oraz szacunkowego wzrostu popytu,

b) znaczenie i zmiany w preferencji odbiorców w zakresie marek produktów, ich zróżnicowania oraz dostaw pełnej gamy produktów,

c) stopień koncentracji lub rozproszenia odbiorców,

d) podział odbiorców na różne grupy wraz z opisem "typowego odbiorcy" każdej z grup,

e) znaczenie umów o wyłączną dystrybucję i innych rodzajów umów długoterminowych,

f) stopień, w jakim popyt kreowany jest przez organy administracji publicznej, agencje rządowe, przedsiębiorstwa państwowe oraz inne podobne jednostki,

9.2.2. Podać wszelkie inne czynniki charakteryzujące strukturę popytu, które przedsiębiorcy dokonujący zgłoszenia uważają za ważne;

9.3. Wejście na rynek i wyjście z rynku

9.3.1. Należy podać, czy - według wiedzy przedsiębiorców dokonujących zgłoszenia - w okresie ostatnich pięciu lat miały miejsce znaczące wejścia przedsiębiorców na którykolwiek z rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ, oraz jakie były szacunkowe udziały rynkowe tych przedsiębiorców w tym okresie,

9.3.2. Należy podać, czy według oceny przedsiębiorców dokonujących zgłoszenia istnieją przedsiębiorcy (łącznie z tymi, którzy obecnie działają tylko poza Polską), którzy mogliby wejść na rynek,

9.3.3. Należy opisać różne występujące w danej sprawie czynniki, które mają wpływ na wejście na rynki, na które koncentracja wywiera wpływ, rozpatrując możliwości wejścia na te rynki zarówno z geograficznego, jak i produktowego punktu widzenia, w tym w szczególności uwzględnić:

a) szacunkowy całkowity koszt wejścia na rynek (prace badawczo-rozwojowe, stworzenie systemów dystrybucji, promocja, reklama, serwis, itp.) mierzony porównawczo do kosztów funkcjonowania liczącego się konkurenta, z określeniem udziału rynkowego tego konkurenta; przedstawić materiały lub wskazać źródła, na podstawie których oszacowano wielkość całkowitego kosztu wejścia na rynek i kosztu funkcjonowania liczącego się konkurenta,

b) wszelkie prawne bariery wejścia na rynek, takie jak koncesje, zezwolenia czy jakiekolwiek normy,

c) wszelkie ograniczenia wynikające z patentów, know-how oraz innych praw wyłącznych w obszarze własności intelektualnej i przemysłowej na tych rynkach oraz wszelkie ograniczenia w uzyskaniu licencji na te prawa,

d) zakres, w jakim każdy z przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji jest licencjodawcą lub licencjobiorcą patentów, know-how i innych praw wyłącznych na rynkach właściwych,

e) znaczenie korzyści skali dla produkcji wyrobów na rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ,

f) dostęp do źródeł zaopatrzenia, w tym np. dostępność surowców,

9.3.4. Można także podać wszelkie inne czynniki charakteryzujące wejście na rynek, wyjście z rynku lub obrazujące atrakcyjność działalności gospodarczej na rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ, co przedsiębiorcy dokonujący zgłoszenia uważają za ważne;

9.4. Prace badawczo-rozwojowe

Należy ocenić znaczenie prac badawczo-rozwojowych dla zdolności konkurowania firm działających na rynkach właściwych w długim okresie czasu. Należy przedstawić rodzaje prac badawczo-rozwojowych na rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ, prowadzonych przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji.

Należy położyć szczególny nacisk na:

a) kierunki i intensywność prac badawczo-rozwojowych prowadzonych na tych rynkach, w tym przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

b) przebieg rozwoju technologicznego na tych rynkach w odpowiednio długim okresie (w tym rozwój produktów lub usług, procesów produkcyjnych, systemów dystrybucji itp.),

c) znaczące innowacje wprowadzone na tych rynkach i przedsiębiorstwa wprowadzające te innowacje,

d) cykl innowacyjny na tych rynkach i na wskazanie, w jakiej fazie tego cyklu znajdują się przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji;

9.5. Porozumienia kooperacyjne

9.5.1. Należy podać, w jakim stopniu umowy kooperacyjne (poziome lub pionowe) występują na rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ,

9.5.2. Należy podać informacje o najważniejszych porozumieniach kooperacyjnych zawartych przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji, dotyczących rynków, na które koncentracja wywiera wpływ, takich jak porozumienia badawczo-rozwojowe, umowy licencyjne, porozumienia o wspólnej produkcji, porozumienia specjalizacyjne, porozumienia dystrybucyjne, porozumienia w sprawie dostaw długoterminowych oraz porozumienia dotyczące wymiany informacji;

9.6. Przynależność do związków przedsiębiorców

Należy podać związki przedsiębiorców funkcjonujące na terytorium RP, których członkami są przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczący w koncentracji.

Rozdział  X

Pozostałe informacje o rynkach i skutkach koncentracji

10.1. Informacje o rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym

10.1.1. Należy podać (nazwać) wszystkie rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym.

Rynkiem właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym, jest każdy rynek produktowy, na którym między przedsiębiorcami uczestniczącymi w koncentracji nie istnieją żadne powiązania (układy) horyzontalne i wertykalne, ale przynajmniej jeden przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji posiada więcej niż 40% udziału w jakimkolwiek rynku właściwym,

10.1.2. Dla każdego rynku właściwego, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym, należy podać szacunkową wartość rynku oraz udziały w rynku w roku poprzedzającym każdej z grup kapitałowych, do której należą przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji, oddzielnie dla rynku polskiego - krajowego lub lokalnego - i dla rynku szerszego niż rynek polski, jeżeli właściwym rynkiem geograficznym nie jest rynek polski (krajowy lub lokalny);

10.2. Informacja o rynkach powiązanych z rynkami właściwymi, na które koncentracja wywiera wpływ

Należy podać (nazwać) wszystkie rynki właściwe, ściśle powiązane z rynkami właściwymi, na które koncentracja wywiera wpływ.

Rynkiem powiązanym z rynkami, na które koncentracja wywiera wpływ, są pozostałe właściwe rynki produktowe i geograficzne, na których działają przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji, ściśle powiązane z właściwymi rynkami produktowymi (sąsiednie rynki horyzontalne lub rynki zaopatrzenia lub zbytu) i geograficznymi (np. rynki WE, EFTA i CEFTA oraz ich krajów członkowskich), na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym, wertykalnym lub konglomeratowym;

10.3. Informacje o globalnym kontekście zamierzonej koncentracji

10.3.1. W zgłoszeniu można też opisać zamierzoną koncentrację w kontekście globalnym, charakteryzując m.in. pozycję przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w konkurencji w skali wykraczającej poza rynki powiązane z rynkami, na które koncentracja ma wpływ w układzie horyzontalnym, wertykalnym lub konglomeratowym,

10.3.2. Należy podać:

a) czy zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu w innym narodowym lub ponadnarodowym organie ochrony konkurencji,

b) nazwy organów i daty zgłoszeń, jeżeli zostały one już dokonane,

c) daty i sentencje stanowisk tych organów, jeżeli zostały już przez nie zajęte;

10.4. Informacje o pozytywnych skutkach koncentracji równoważących jej negatywne skutki dla konkurencji, których występowanie może pozwolić na podjęcie decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 2 ustawy

W zgłoszeniu można też stwierdzić, czy i uzasadnić, że zamierzona koncentracja:

a) przyczyni się do rozwoju ekonomicznego lub postępu technicznego,

b) wywrze pozytywny wpływ na gospodarkę narodową,

c) wywrze inne skutki pozytywne

............................................................

Miejsce i data sporządzenia WID

............................................................

Pieczęć i podpis osoby reprezentującej organ zarządzający

lub pełnomocnika przedsiębiorcy dokonującego

(przedsiębiorców dokonujących) zgłoszenia

Objaśnienia:

Ilekroć w wykazie jest mowa o:

1) przedsiębiorcach uczestniczących w koncentracji - rozumie się przez to:

a) przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji, w tym:

- przedsiębiorców zobowiązanych do dokonania zgłoszenia zamiaru koncentracji, o których mowa w art. 94 ust. 2 i 3 ustawy,

- przedsiębiorców, nad którymi przejmowana jest kontrola - w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy,

- przedsiębiorców, których akcje albo udziały są obejmowane lub nabywane - w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy,

- przedsiębiorców, z których akcji lub udziałów rozpoczyna wykonywanie praw inny przedsiębiorca - w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 3 pkt 3 ustawy,

- przedsiębiorcę zbywającego akcje, udziały lub majątek, jeżeli mimo ich zbycia w dalszym ciągu sprawuje wspólnie z nabywcą kontrolę nad innym przedsiębiorcą - w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy,

- przedsiębiorcę, w którego organie zarządzającym lub kontrolnym pełni funkcję członka osoba obejmująca funkcję członka organu zarządzającego lub kontrolnego konkurującego przedsiębiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy,

b) pozostałych przedsiębiorców należących do grup kapitałowych, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy, do których należą przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczący w koncentracji;

2) instytucjach finansowych - rozumie się przez to w szczególności banki, zakłady ubezpieczeń, narodowe fundusze inwestycyjne, towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub powierniczych, towarzystwa emerytalne i domy maklerskie;

3) euro - rozumie się przez to wspólną walutę państw członkowskich Unii Europejskiej należących do Unii Gospodarczej i Walutowej;

4) obrocie - rozumie się przez to obrót obliczony zgodnie z przepisami art. 15 ustawy oraz rozporządzenia wydanego na podstawie art. 16 ustawy;

5) roku poprzedzającym - rozumie się przez to rok obrotowy poprzedzający rok zgłoszenia zamiaru koncentracji.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.37.334

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców.
Data aktu: 03/04/2002
Data ogłoszenia: 12/04/2002
Data wejścia w życie: 12/04/2002