Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY1)
z dnia 27 listopada 2002 r.
w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 187 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060, z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 68, poz. 632, Nr 113, poz. 984 i Nr 127, poz. 1089) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.
§  2. 1
1.
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumentach z wyborów, należy przez to rozumieć:
1)
spisy wyborców;
2)
karty do głosowania (wykorzystane i niewykorzystane);
3)
postanowienia właściwych organów wyborczych w sprawie przyjęcia zawiadomień o utworzeniu komitetu wyborczego oraz zamiarze zgłaszania kandydatów na radnych wraz z załączonymi do zawiadomień dokumentami;
4)
protokoły rejestracji list kandydatów na radnych oraz rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wraz ze zgłoszeniami tych list i kandydatów oraz załączonymi do zgłoszeń dokumentami;
5)
postanowienia o: odmowie rejestracji listy kandydatów na radnych, skreśleniu z zarejestrowanej listy nazwiska kandydata, unieważnieniu rejestracji listy kandydatów wraz z dokumentami będącymi podstawą do podjęcia tych postanowień, a także postanowienia dotyczące odmowy rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę do podjęcia tych postanowień;
6)
obwieszczenia o zarejestrowanych listach kandydatów na radnych i kandydatach na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz inne obwieszczenia terytorialnych komisji wyborczych;
7)
dokumenty dotyczące losowania numerów list kandydatów;
8)
protokoły głosowania w obwodzie oraz protokoły głosowania na obszarze powiatu i miasta na prawach powiatu w wyborach do sejmiku województwa;
9)
protokoły wyborów do rad wraz z zestawieniami wyników głosowania w okręgach wyborczych;
10)
protokoły wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast;
11)
protokoły obsadzenia mandatów radnych bez głosowania;
12)
protokoły posiedzeń, uchwały, urzędowe obwieszczenia i inne dokumenty komisji wyborczych;
13)
postanowienia komisarzy wyborczych;
14)
obwieszczenia i komunikaty Państwowej Komisji Wyborczej i komisarzy wyborczych o wynikach wyborów do rad i wynikach wyborów wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.
2.
Dokumentami z wyborów są także sprawozdania finansowe komitetów wyborczych, ekspertyzy, opinie i raporty biegłych rewidentów oraz postanowienia organów wyborczych w sprawach sprawozdań finansowych komitetów wyborczych z wyłączeniem dokumentów dołączonych do sprawozdań finansowych.
§  3.
1.
Obwodowe i terytorialne komisje wyborcze po wykonaniu swoich zadań przekazują posiadane dokumenty z wyborów, jako depozyt, odpowiednio właściwemu miejscowo wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, staroście lub marszałkowi województwa.
2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są udostępniane tylko przez właściwe organy wyborcze wyłącznie na żądanie sądów w związku z postępowaniami w sprawach protestów wyborczych oraz na żądanie sądów lub prokuratury i Policji prowadzących postępowanie karne.
§  4.
1.
Po upływie 30 dni od podjęcia przez sąd prawomocnych orzeczeń w sprawach protestów wyborczych komisarz wyborczy nakazuje organom, o których mowa w § 3 ust. 1, zniszczenie następujących dokumentów z wyborów:
1)
spisów wyborców (obu egzemplarzy);
2)
kart do głosowania (wykorzystanych i niewykorzystanych);
3)
przekazanych, na zasadach określonych w § 3 ust. 1, drugich egzemplarzy:
a)
protokołów rejestracji list kandydatów na radnych oraz wykazów podpisów osób popierających zgłoszone listy,
b)
protokołów rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast,
c)
protokołów głosowania w obwodzie,
d)
protokołów wyborów wraz z zestawieniami wyników głosowania w okręgach wyborczych,
e)
protokołów obsadzenia mandatów radnych bez głosowania,
f)
protokołów głosowania na obszarze powiatu (miasta na prawach powiatu) w wyborach do sejmiku województwa.
2.
Sposób zniszczenia dokumentów określa dyrektor właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego. Zniszczenie następuje na podstawie zgody dyrektora właściwego archiwum państwowego.
3.
Dokumenty z wyborów znajdujące się w posiadaniu obwodowych i terytorialnych komisji wyborczych, niewymienione w ust. 1, nie podlegają zniszczeniu i są przekazywane dyrektorowi właściwej rzeczowo i terytorialnie delegatury Krajowego Biura Wyborczego.
§  4a. 2
 Dokumenty dołączone do sprawozdań finansowych komitetów wyborczych podlegają zniszczeniu po upływie okresów przechowywania wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
§  5.
 Dokumenty z wyborów przekazane przez terytorialne komisje wyborcze komisarzom wyborczym, a także dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 3, oraz dokumenty z wyborów sporządzone przez komisarzy wyborczych stanowią zasób archiwalny i są przechowywane przez dyrektorów właściwych rzeczowo i terytorialnie delegatur Krajowego Biura Wyborczego, w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych, do końca kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego. Po upływie tego terminu dokumenty z wyborów przekazuje się do właściwych miejscowo archiwów państwowych.
§  6.
Dokumenty z wyborów przekazane przez komisarzy wyborczych Państwowej Komisji Wyborczej oraz inne dokumenty będące w posiadaniu Państwowej Komisji Wyborczej podlegają przekazaniu Kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego. Dokumenty te stanowią zasób archiwalny i są przechowywane w Krajowym Biurze Wyborczym do czasu ich przekazania właściwemu archiwum państwowemu na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
§  7.
Wykazy obywateli popierających utworzenie komitetu wyborczego wyborców oraz wykazy wyborców popierających zgłoszenia list kandydatów na radnych są udostępniane tylko przez organy wyborcze na żądanie sądów lub prokuratury i Policji prowadzących postępowanie karne. Wykazy te podlegają zniszczeniu w terminie i w sposób wskazany w § 4 ust. 1.
§  7a. 3
1.
 Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 2, stanowią zasób archiwalny i są przechowywanie w archiwach zakładowych do końca kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego.
2.
Dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 2, nie przekazuje się do właściwych miejscowo archiwów państwowych do czasu zakończenia postępowania w sprawach sądowych o orzeczenie przepadku korzyści majątkowych na rzecz Skarbu Państwa oraz postępowania karnego.
§  8.
1.
Dokumenty z wyborów stanowiące zasób archiwalny udostępnia się do wglądu osobie zainteresowanej w obecności i pod nadzorem upoważnionego pracownika jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego, w której dokumenty są przechowywane, w siedzibie tej jednostki.
2.
Sporządzenie urzędowego odpisu, kserokopii bądź udostępnienie w innej formie danych z dokumentów z wyborów wymaga zgody kierownika właściwej miejscowo jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego.
§  9.
Przepisy rozporządzenia stosuje się także do postępowania z dokumentami z wyborów, które są przeprowadzane w toku kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego.
§  10.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym rozporządzeniem, dotyczących w szczególności gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 maja 1999 r. w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 52, poz. 534).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
___________

1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 32, poz. 303).

1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.
2 § 4a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.
3 § 7a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.209.1781

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.
Data aktu: 27/11/2002
Data ogłoszenia: 12/12/2002
Data wejścia w życie: 27/12/2002