Szczegółowe zasady zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 80, poz. 903, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250, z 2001 r. Nr 89, poz. 972 oraz z 2002 r. Nr 37, poz. 332, Nr 74, poz. 676 i Nr 81, poz. 733) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się wielkości mnożników offsetowych:
1)
dla zobowiązań offsetowych bezpośrednich - określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
2)
dla zobowiązań offsetowych pośrednich - określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
3)
stosowane w przypadkach szczególnie uzasadnionych interesem gospodarki lub względami bezpieczeństwa i obronności państwa - określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Do jednego zobowiązania offsetowego stosuje się jeden mnożnik, chyba że zakres przedmiotu tego zobowiązania pozwala na zastosowanie więcej niż jednego mnożnika.
2. 
Stosowanie więcej niż jednego mnożnika w jednym zobowiązaniu offsetowym nie może prowadzić do kumulacyjnego ich stosowania.
§  3. 
Zaliczając na poczet wartości umowy offsetowej wartość zobowiązań offsetowych wykonanych z umów, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, zwanej dalej "ustawą", stosuje się mnożniki od 0,5 do 0,85 wielkości odpowiadających im przedmiotowo mnożników offsetowych.
§  4. 
Ustala się dopuszczalny limit udziału zagranicznych materiałów i komponentów w przedsięwzięciu będącym zobowiązaniem offsetowym w wysokości 80% wartości takiego zobowiązania.
§  5. 
1. 
Jeżeli wartość udziału materiałów i komponentów dostarczonych przez zagranicznego dostawcę do wykonania zamówienia w ramach umowy offsetowej jest mniejsza od 20% całkowitej wartości zamówienia, to do rozliczenia zobowiązania offsetowego przyjmuje się 100% wartości zamówienia.
2. 
Jeżeli wartość udziału materiałów i komponentów dostarczonych przez zagranicznego dostawcę do wykonania zamówienia w ramach umowy offsetowej jest równa lub większa od 20% całkowitej wartości zamówienia, to do rozliczenia zobowiązania offsetowego przyjmuje się wartość zamówienia pomniejszoną o wartość elementów dostarczonych przez zagranicznego dostawcę.
§  6. 
1. 
Zaliczanie wartości zobowiązań z umów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, następuje na podstawie wniosku składanego przez zagranicznego dostawcę ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.
2. 
Wniosek, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, powinien zawierać:
1)
określenie offsetobiorcy,
2)
przedmiot zobowiązania,
3)
wartość nominalną oraz proponowane mnożniki,
4)
termin realizacji zobowiązania.
3. 
Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające realizację zobowiązania.
4. 
Wniosek stanowi część oferty offsetowej zagranicznego dostawcy i jest przedmiotem rokowań związanych z zawarciem umowy offsetowej.
§  7. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej i wielkości mnożników dla zobowiązań offsetowych bezpośrednich i pośrednich (Dz. U. Nr 66, poz. 792).
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 6 lipca 2002 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MNOŻNIKI OFFSETOWE DLA ZOBOWIĄZAŃ OFFSETOWYCH BEZPOŚREDNICH

Przedmiot zobowiązania Mnożniki
1. Inwestycje kapitałowe i rzeczowe: 0,7 - 1,9
1) zakup od Skarbu Państwa udziałów lub akcji, 1,1 - 1,6
2) wniesienie wkładu pieniężnego do spółki, 1,1 - 1,9
3) wniesienie aportu rzeczowego. 0,7 - 1,3
2. Inwestycje niematerialne: 0,9 - 2,0
1) przekazanie technologii i know-how związanej z produkcją: 1,2 - 2,0
a) broni strzeleckiej i amunicji, 1,7 - 2,0
b) broni pancernej i zmechanizowanej, 1,2 - 1,5
c) sprzętu lotniczego, 1,8 - 2,0
d) sprzętu elektronicznego i optoelektronicznego, 1,9 - 2,0
e) jednostek pływających, 1,4 - 1,8
f) urządzeń zabezpieczenia logistycznego. 1,2 - 1,4
2) przekazanie licencji związanej z produkcją: 0,9 - 1,7
a) broni strzeleckiej i amunicji, 1,5 - 1,7
b) broni pancernej i zmechanizowanej, 0,9 - 1,3
c) sprzętu lotniczego, 1,5 - 1,7
d) sprzętu elektronicznego i optoelektronicznego, 1,6 - 1,7
e) jednostek pływających, 1,1 - 1,3
f) urządzeń zabezpieczenia logistycznego, 0,9 - 1,1
3) udział w programie modernizacji przedmiotu dostawy

(zakupionego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego).

1,5 - 2,0
3. Bezpośredni zakup wytworzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej towarów i usług: 0,5 - 2,0
1) związanych z przedmiotem dostawy uzbrojenia lub sprzętu

wojskowego,

1,0 - 2,0
2) niezwiązanych z przedmiotem dostawy uzbrojenia lub sprzętu

wojskowego:

0,5 - 2,0
a) związanych z produkcją broni strzeleckiej i amunicji, 1,6 - 2,0
b) związanych z produkcją broni pancernej i

zmechanizowanej,

1,5 - 1,9
c) związanych z produkcją sprzętu lotniczego, 1,7 - 2,0
d) związanych z produkcją sprzętu elektronicznego i

optoelektronicznego,

1,8 - 2,0
e) związanych z produkcją jednostek pływających, 1,1 - 1,7
f) związanych z produkcją zabezpieczenia logistycznego. 0,5 - 1,3
4. Rozwój potencjału badawczo-rozwojowego i wdrożeń (B+R+W): 1,0 - 2,0
1) udział offsetobiorcy w programie międzynarodowym: 1,0 - 2,0
a) lotniczym, 1,8 - 2,0
b) innym, 1,0 - 1,7
2) udział kapitałowy zagranicznego dostawcy w pracy B+R

realizowanej przez offsetobiorcę,

1,0 - 2,0
3) wdrożenie polskiego opracowania (np. utworzenie spółki

typu Venture Capital).

1,0 - 2,0
5. Promocja eksportu towarów produkowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej: 0,5 - 1,5
1) sprzedaż towarów wyprodukowanych na terenie

Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem własnej sieci

marketingowej,

0,5 - 1,5
2) wsparcie marketingowe i promocyjne dla eksportu polskich

wyrobów na rynkach trzecich,

0,5 - 1,2
3) inne działania niewymienione w punktach 1 i 2. 0,5 - 1,2
6. Szkolenie: 0,5 - 1,1
1) związane z przekazaniem technologii lub know-how, 0,7 - 1,1
2) związane z zakupionym uzbrojeniem lub sprzętem wojskowym, 0,9 - 1,1
3) inne. 0,5 - 0,9
7. Inne dziedziny niewyszczególnione w 1 - 6. 0,5 - 2,0

ZAŁĄCZNIK Nr  2

MNOŻNIKI OFFSETOWE DLA ZOBOWIĄZAŃ OFFSETOWYCH POŚREDNICH

Przedmiot zobowiązania Mnożniki
1. Inwestycje kapitałowe i rzeczowe: 0,7 - 1,9
1) zakup od Skarbu Państwa udziałów lub akcji, 1,1 - 1,6
2) wniesienie wkładu pieniężnego do spółki, 1,4 - 1,9
3) wniesienie aportu rzeczowego. 0,7 - 1,3
2. Inwestycje niematerialne: 0,9 - 2,0
1) przekazanie nowoczesnych technologii i know-how: 0,9 - 2,0
a) w przemyśle hutnictwa, żelaza i stali, 1,5 - 1,8
b) w przemyśle elektromaszynowym, 1,4 - 1,7
c) w przemyśle motoryzacyjnym, 1,2 - 1,5
d) w przemyśle chemicznym, 1,9 - 2,0
e) w przemyśle taboru szynowego, 0,9 - 1,2
f) w przemyśle farmaceutycznym, 1,9 - 2,0
g) w przemyśle lekkim, 0,9 - 1,1
h) w przemyśle elektronicznym, 1,5 - 2,0
i) w przemyśle stoczniowym, 1,5 - 2,0
j) w dziedzinie informatyki, 1,9 - 2,0
k) w innych sektorach, 0,9 - 1,1
2) przekazanie nowoczesnych licencji: 0,9 - 1,7
a) w przemyśle hutnictwa, żelaza i stali, 1,4 - 1,7
b) w przemyśle elektromaszynowym, 1,2 - 1,5
c) w przemyśle elektronicznym, 1,2 - 1,5
d) w przemyśle motoryzacyjnym, 1,1 - 1,3
e) w przemyśle stoczniowym, 1,1 - 1,3
f) w przemyśle chemicznym, 1,5 - 1,7
g) w przemyśle taboru szynowego, 0,9 - 1,1
h) w przemyśle farmaceutycznym, 1,4 - 1,7
i) w przemyśle lekkim, 0,9 - 1,1
j) w dziedzinie informatyki 1,5 - 1,7
k) w innych sektorach, 0,9 - 1,1
3) bezpośredni zakup wytworzonych na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej towarów i usług:

0,5 - 1,8
a) w przemyśle hutnictwa, żelaza i stali, 1,5 - 1,8
b) w przemyśle elektromaszynowym, 1,6 - 1,8
c) w przemyśle elektronicznym, 1,6 - 1,8
d) w przemyśle motoryzacyjnym, 1,2 - 1,4
e) w przemyśle stoczniowym, 1,2 - 1,4
f) w przemyśle chemicznym, 1,2 - 1,4
g) w przemyśle taboru szynowego, 1,1 - 1,3
h) w przemyśle farmaceutycznym, 1,3 - 1,6
i) w przemyśle lekkim, 0,9 - 1,1
j) w dziedzinie informatyki 1,5 - 1,8
k) w innych sektorach. 0,5 - 1,1
3. Rozwój potencjału B + R + W: 1,0 - 2,0
1) udział offsetobiorcy w programie międzynarodowym, 1,0 - 2,0
2) udział kapitałowy zagranicznego dostawcy w pracy B+R

realizowanej przez offsetobiorcę,

1,0 - 2,0
3) wdrożenie polskiego opracowania (np. utworzenie spółki

typu Venture Capital).

1,0 - 2,0
4. Promocja eksportu towarów produkowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej: 0,5 - 1,5
1) sprzedaż towarów wyprodukowanych na terenie

Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem własnej sieci

marketingowej,

0,5 - 1,5
2) wsparcie marketingowe i promocyjne dla eksportu polskich

wyrobów na rynkach trzecich,

0,5 - 1,2
3) inne działania niewymienione w punktach 1 i 2. 0,5 - 1,2
5. Szkolenia: 0,5 - 1,1
1) związane z przekazaniem technologii lub know-how, 0,7 - 1,1
2) inne. 0,5 - 0,9
6. Inne dziedziny niewyszczególnione w 1 - 5. 0,5 - 2,0

ZAŁĄCZNIK Nr  3

MNOŻNIKI OFFSETOWE STOSOWANE W PRZYPADKACH SZCZEGÓLNIE UZASADNIONYCH INTERESEM GOSPODARKI LUB WZGLĘDAMI BEZPIECZEŃSTWA I OBRONNOŚCI PAŃSTWA

Przypadki, w których mogą być zastosowane mnożniki offsetowe w przedziale 2,0 - 5,0 Mnożniki
1. Przekazanie nowoczesnej technologii, poparte perspektywicznymi zamówieniami, w wyniku czego nastąpi, w ramach tej samej umowy offsetowej, uruchomienie produkcji w oparciu o tę technologię. 3 - 5
2. Udział w modernizacji lub restrukturyzacji sektora przemysłu obronnego, poprzez inwestycje kapitałowe, w wyniku czego nastąpi znaczący wzrost produkcji eksportowej oraz miejsc pracy. 2 - 4
3. Przekazanie technologii wraz z wyłącznością na perspektywiczną produkcję i zbyt na rynku zagranicznym. 2 - 5
4. Bezpłatne i bezzwrotne przekazanie jednostce budżetowej, dla której zostało zakupione uzbrojenie lub sprzęt wojskowy, a którego dostawa podlega offsetowi, wyposażenia do jego eksploatacji i dokumentacji technicznej umożliwiającej użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem zakupionego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego oraz jego utrzymanie w zdatności technicznej. 2 - 4
5. Przekazanie jednostce badawczo-rozwojowej lub polskiej uczelni oprogramowania lub innego nowoczesnego narzędzia informatycznego wspomagającego działalność tego podmiotu w zakresie projektowania, produkcji lub zarządzania. 2 - 3
6. Zlecenie jednostce badawczo-rozwojowej lub polskiej uczelni, w ramach zadań realizowanych we wspólnym programie B+R+W, pakietu prac prowadzących do szybkiego rozwoju dziedziny nauki dotychczas słabo w Polsce rozpoznanej, w wyniku czego nastąpi znaczne zwiększenie potencjału badawczego i wytwórczego. 2 - 5
7. Zlecenie jednostce badawczo-rozwojowej lub polskiej uczelni, w ramach zadań realizowanych we wspólnym programie B+R+W, strategicznego dla programu zadania, dającego gwarancję polskim przedsiębiorstwom podjęcia produkcji wyrobu opracowanego w ramach tego zadania. 2 - 4

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.100.907

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej.
Data aktu: 02/07/2002
Data ogłoszenia: 05/07/2002
Data wejścia w życie: 06/07/2002