Wymagania, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń, oraz szczegółowych zasad jego weryfikacji.

Na podstawie art. 105b ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452, Nr 45, poz. 497, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 764, Nr 76, poz. 811 i Nr 84, poz. 907) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wymagania planu operacyjno-ratowniczego podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Weryfikacja planu operacyjno-ratowniczego, polegająca na porównaniu zgodności jego wymagań ze stanem faktycznym oraz niniejszym rozporządzeniem powinna być przeprowadzana co najmniej raz w roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Plan operacyjno-ratowniczy powinien być poddawany szczegółowej weryfikacji drogą ćwiczeń praktycznych wszystkich potencjalnych uczestników działań ratowniczych przewidzianych planem w celu uwzględnienia:
1)
zmian wprowadzonych przez użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska,
2)
nowej wiedzy o zagadnieniach bezpieczeństwa,
3)
doświadczenia wynikającego z przeprowadzonych ćwiczeń

- nie rzadziej niż co trzy lata.

§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA PLANU OPERACYJNO-RATOWNICZEGO PODEJMOWANYCH NA WŁASNYM TERENIE DZIAŁAŃ NA WYPADEK NADZWYCZAJNYCH ZAGROŻEŃ

1. Informacje dotyczące lokalizacji i działalności użytkownika instalacji.

1.1. Ogólne informacje o działalności i strukturze organizacyjnej użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska (surowce, produkty, zatrudnienie).

1.2. Informacje dotyczące lokalizacji użytkownika instalacji:

- położenie geograficzne oraz informacje o dominujących warunkach atmosferycznych,

- źródła zwiększenia niebezpieczeństwa wynikające z położenia,

- odległości od tras komunikacyjnych (transport samochodowy, kolejowy, wodny),

- odległości od terenów zamieszkałych, z uwzględnieniem obiektów użyteczności publicznej (hotele, szkoły, szpitale) oraz gęstości zaludnienia,

- strefy bezpieczeństwa wewnątrz i na zewnątrz użytkownika instalacji.

1.3. Syntetyczny opis stosowanych procesów technologicznych.

1.4. Wykaz substancji niebezpiecznych z odnośnikami do kart charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych.

1.5. Plan sytuacyjny użytkownika instalacji w skali nie większej niż 1:1.000, w uzasadnionych przypadkach z terenem przyległym, obejmującym zasięg przewidywanych zagrożeń, z uwzględnieniem:

- obiektów, urządzeń technicznych, składowisk,

- lokalizacji substancji niebezpiecznych z uwzględnieniem ilości i warunków przechowywania (temperatura, ciśnienie) oraz dróg transportu wewnętrznego tych substancji,

- przeznaczenia terenów przyległych, z podaniem liczby ludzi przebywających w strefach zagrożonych,

- instalacji:

- technologicznych,

- podziemnych - wodnych, sanitarnych, gazowych, kanalizacji przemysłowej i burzowej, ze wskazaniem miejsca zrzutu ścieków i kierunku ruchu mediów,

- naziemnych - napowietrznych linii elektroenergetycznych z zaznaczeniem rozdzielni i transformatorów,

- zbiorników i cieków wód powierzchniowych z zaznaczeniem kierunku ich spływu,

- dróg pożarowych i innych dojazdowych, z zaznaczeniem wjazdów na teren użytkownika instalacji, dostępu do budynków (wejścia, wjazdy) oraz utrudnień w ruchu pojazdów, a także dojazdów do źródeł przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego.

2. Określenie potencjalnych awarii i ich skutków.

2.1. Opis warunków i zdarzeń, mogących spowodować zaistnienie nadzwyczajnych zagrożeń środowiska (scenariusze awaryjne), związanych z:

- zagrożeniami wewnętrznymi (ekstremalne parametry procesowe, palność, toksyczność, wybuchowość stosowanych niebezpiecznych substancji chemicznych),

- zagrożeniami zewnętrznymi (sąsiednie instalacje, szlaki transportowe, przyczyny naturalne - powodzie, zjawiska sejsmiczne, obsunięcia gruntu, ekstremalne zjawiska pogodowe, silny wiatr, bardzo niskie lub wysokie temperatury).

2.2. Określenie zasięgów prognozowanych stref zagrożeń (wybuchów, pożarów, skażeń) z zaznaczeniem, jaki element środowiska będzie skażony: atmosfera, wody powierzchniowe, gleba, wody gruntowe (również poza terenem użytkownika instalacji) dla każdego scenariusza awaryjnego o względnie wysokim prawdopodobieństwie.

3. Opis środków zapewniających gotowość na wypadek wystąpienia awarii i ograniczanie jej skutków.

3.1. Plan użytkownika instalacji uwzględniający:

- rzuty (w skali 1:100 lub zbliżonej) kondygnacji przyziemnych i innych, jeżeli występuje na nich odmienny układ komunikacyjny i jeżeli jest to konieczne do przekazania niezbędnych informacji dotyczących zagrożenia pożarowego, wybuchowego i skażenia środowiska, z naniesieniem i zaznaczeniem charakterystyki pożarowej obiektów,

- istniejące systemy ograniczające skutki awarii (kurtyny wodne i układy zraszające),

- miejsce usytuowania głównych wyłączników zasilania gazem i elektrycznością,

- miejsce usytuowania zaworów odcinających i zbiorników awaryjnych,

- miejsce usytuowania sprzętu i urządzeń pomiarowo-sygnalizacyjnych do wykrywania stężeń wybuchowych oraz skażeń chemicznych,

- lokalizację sprzętu ratowniczego:

- dźwigów pożarowych, drabin i zewnętrznych schodów ewakuacyjnych,

- rękawów ratowniczych, skokochronów oraz innego sprzętu ratownictwa wysokościowego,

- stałych i półstałych urządzeń gaśniczych,

- agregatów awaryjnych (wentylacyjnych, prądotwórczych, oddymiających itp.)

3.2. Opis systemu zapobiegania skażeniom atmosfery, wody i gleby.

3.3. Opis systemu ostrzegania.

3.4. Schemat struktury organizacyjnej i stanu osobowego zakładowej służby ratowniczej i zakładowej straży pożarnej z określeniem specjalności, z podziałem na zmiany.

3.5. Stan osobowy kierownictwa użytkownika instalacji oraz sposób powiadamiania osób przewidzianych do uczestnictwa w akcji ratowniczej.

3.6. Sposób alarmowania o awarii oraz zasady i warunki ewakuacji wraz z planem sytuacyjnym miejsc ewakuacji.

4. Zasady postępowania na wypadek awarii.

4.1. Zasady postępowania załogi, zakładowej służby ratowniczej i zakładowej straży pożarnej na wypadek awarii.

4.2. Zasady prowadzenia i koordynacji działań ratowniczych zakładowej służby ratowniczej i zakładowej straży pożarnej z udziałem Państwowej Straży Pożarnej, jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i innych zewnętrznych służb ratowniczych oraz służb porządkowo-ochronnych.

4.3. Zasady udzielania pomocy medycznej osobom poszkodowanym, w tym określenie sił i środków biorących udział w akcji ratowniczej (medycznej) oraz procedur postępowania.

4.4. Określenie koordynatora działań ratowniczych i porządkowych oraz jego kompetencji w odniesieniu do innych uczestników biorących udział w działaniach ratowniczych i spełniających funkcje porządkowe.

5. Zasady postępowania poawaryjnego.

5.1. Określenie miejsc i sposobu neutralizacji i odkażania.

5.2. Zasady zabezpieczania miejsca awarii.

6. Mapy i schematy planu operacyjno-ratowniczego.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.97.1057

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.
Data aktu: 16/08/2001
Data ogłoszenia: 11/09/2001
Data wejścia w życie: 26/09/2001