Wymagania, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy sporządzony na wypadek wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia poza teren, do którego jednostka organizacyjna eksploatująca instalację mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska posiada tytuł prawny.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczny sporządzony na wypadek wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia poza teren, do którego jednostka organizacyjna eksploatująca instalację mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska posiada tytuł prawny.

Na podstawie art. 105a ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452, Nr 45, poz. 497, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 764, Nr 76, poz. 811 i Nr 84, poz. 907) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wymagania planu operacyjno-ratowniczego sporządzonego na wypadek wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia poza teren, do którego jednostka organizacyjna eksploatująca instalację mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska posiada tytuł prawny, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA PLANU OPERACYJNO-RATOWNICZEGO SPORZĄDZONEGO NA WYPADEK WYSTĄPIENIA NADZWYCZAJNEGO ZAGROŻENIA POZA TEREN, DO KTÓREGO JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA EKSPLOATUJĄCA INSTALACJĘ MOGĄCĄ SPOWODOWAĆ NADZWYCZAJNE ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA POSIADA TYTUŁ PRAWNY

1. Informacje dotyczące lokalizacji i działalności jednostki organizacyjnej.

1.1. Nazwa jednostki organizacyjnej.

1.2. Adres, numer telefonu.

1.3. Charakter działalności (produkcja, magazynowanie, laboratorium itp.)

1.4. Właściwa miejscowo komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej (adres, numer telefonu, numer faksu).

1.5. Wykaz osób funkcyjnych kierownictwa zakładu, w tym osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo zakładu, oraz procedury ich powiadamiania o nadzwyczajnym zagrożeniu.

1.6. Wewnętrzne systemy monitoringu, alarmowania, sprzęt przeciwpożarowy i ratowniczy.

1.7. Maksymalne zapasy magazynowe niebezpiecznych substancji chemicznych z podziałem na klasy ADR.

2. Elementy oceny ryzyka wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska.

2.1. Informacje dotyczące niebezpiecznych urządzeń i procesów.

2.2. Informacje dotyczące bezpieczeństwa przyległych terenów.

2.2.1. Ocena występujących zagrożeń, prognozy ich rozwoju oraz potencjalnych skutków.

2.2.2. Scenariusze awaryjne oraz prawdopodobieństwo ich wystąpienia.

2.2.3. Opis technicznych i organizacyjnych środków zapobiegania i minimalizacji skutków nadzwyczajnych zagrożeń środowiska wraz z oceną ich skuteczności.

2.3. Wybrane elementy kart charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych określające:

- rodzaje występujących na terenie jednostki organizacyjnej materiałów niebezpiecznych i wywoływanych przez nie zagrożeń,

- rodzaje środków gaśniczych możliwych do wykorzystania,

- rodzaje środków ochrony indywidualnej niezbędnych dla prowadzenia działań ratowniczych,

- rodzaje sprzętu ratowniczego, niezbędnego dla uzyskania pełnej skuteczności prowadzonych działań.

3. Procedury uruchamiania planu operacyjno-ratowniczego.

3.1. Tabela - wykaz osób upoważnionych do uruchamiania planu operacyjno-ratowniczego.

3.2. Procedury uruchamiania planu operacyjno-ratowniczego w zależności od rodzaju i skali występującego zagrożenia.

4. Planowanie i organizacja działań ratowniczych.

4.1. Zbiorczy wykaz sił ratowniczych i wspomagających zaplanowanych do prowadzenia działań ratowniczych i usuwania skutków zagrożenia dla wybranych scenariuszy zdarzeń wraz z określeniem ich roli i podstawowych zadań:

1) siły i środki własne użytkownika instalacji, uwzględnione w planie operacyjno-ratowniczym podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń,

2) zewnętrzne służby ratownicze:

- jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,

- jednostki Policji,

- służby medyczne,

- służby transportowe i socjalne,

- inne podmioty ratownicze i służby wspomagające (w tym organizacje pozarządowe).

4.2. Wykaz osób wyznaczonych do kierowania i koordynacji działań ratowniczych poza terenem jednostki organizacyjnej.

4.3. Procedury alarmowania i dysponowania sił oraz osób, o których mowa w pkt 4.1 i 4.2.

4.3.1. Tabela alarmowania.

4.3.2. Środki łączności.

4.4. Dokumentacja graficzna:

- mapa otoczenia jednostki organizacyjnej w skali 1:25.000 lub 1:50.000 (skala musi dać możliwość umieszczenia na jednym arkuszu maksymalnych granic - stref skutków potencjalnych zagrożeń),

- plan sytuacyjny najbliższej okolicy jednostki organizacyjnej w skali 1:3.000, z zaznaczeniem terenów zamieszkałych, obiektów szczególnie zagrożonych (szpitale, żłobki, domy opieki, przedszkola, szkoły, stadiony itp.), sieci dróg oraz cieków i zbiorników wodnych, kierunków przewidywanej ewakuacji oraz miejsc przyjęcia ewakuowanej ludności,

- plan sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie przyległym,

- plan systemu elektroenergetycznego na terenie przyległym,

- plan zakładowego systemu transportu rurociągowego (jeżeli przebiega poza terenem jednostki organizacyjnej).

4.5. Wykaz osób funkcyjnych organów administracji rządowej i samorządowej oraz procedury powiadamiania ich o nadzwyczajnym zagrożeniu.

4.5.1. Szczebel lokalny (miasto, gmina).

4.5.2. Szczebel powiatowy.

4.5.3. Szczebel wojewódzki.

4.6. System ostrzegania i powiadamiania społeczeństwa o rodzaju i skali nadzwyczajnego zagrożenia.

4.6.1. Procedury ostrzegania i powiadamiania ludności za pośrednictwem syren alarmowych, gońców oraz lokalnych stacji radiowych i telewizyjnych.

4.6.2. Elementy edukacji społeczeństwa - informacje dotyczące sposobów postępowania i środków bezpieczeństwa, jakie należy zastosować w przypadku nadzwyczajnego zagrożenia z udziałem substancji niebezpiecznych.

4.7. Zasady powiadamiania służb awaryjnych innych krajów o zagrożeniu i skutkach transgranicznych (jeżeli nadzwyczajne zagrożenie środowiska swoim zasięgiem przekracza granice kraju).

4.7.1. Punkty kontaktowe krajów sąsiadujących (numery telefonów, faksów).

4.7.2. Ankieta alarmowa (wykaz organów, które należy zawiadomić w sytuacji wystąpienia i rozprzestrzeniania się nadzwyczajnego zagrożenia poza granice kraju).

4.7.3. Dokumentacja wynikająca z zapisów konwencji "O transgranicznych skutkach awarii przemysłowych".

4.8. Ewakuacja.

4.8.1. Zasady prowadzenia ewakuacji i zabezpieczenia potrzeb socjalnych ewakuowanej ludności.

4.8.2. Tabela - wykaz instytucji i służb odpowiedzialnych za przeprowadzenie ewakuacji.

4.8.3. Procedury alarmowania i powiadamiania podmiotów odpowiedzialnych za przyjęcie oraz ochronę ewakuowanej ludności.

4.8.4. Sposoby zabezpieczenia mienia ewakuowanej ludności.

4.8.5. Zasady i częstotliwość organizacji ćwiczeń z zakresu alarmowania i ewakuacji w obiektach użyteczności publicznej.

4.9. Zasady pomocy medycznej.

4.9.1. Wykaz specjalistycznych placówek służby zdrowia (powiatu i województwa).

4.9.2. Procedury alarmowania i powiadamiania podmiotów odpowiedzialnych za transport poszkodowanych.

4.9.3. Procedury alarmowania i powiadamiania podmiotów odpowiedzialnych za przyjęcie poszkodowanych z uwzględnieniem ich możliwości techniczno-logistycznych.

4.10. Organizacja łączności i współdziałania na miejscu prowadzenia działań ratowniczych.

4.11. Zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, w tym procedury uruchamiania środków finansowych do wspomagania działań ratowniczych oraz usuwania skutków nadzwyczajnego zagrożenia.

4.12. Odwoływanie alarmu.

4.12.1. Osoby upoważnione do odwoływania alarmu.

4.12.2. Procedury odwoływania alarmu.

4.13. Pozostałe informacje wynikające ze specyfiki zagrożenia oraz potrzeb lokalnych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.97.1056

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy sporządzony na wypadek wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia poza teren, do którego jednostka organizacyjna eksploatująca instalację mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska posiada tytuł prawny.
Data aktu: 16/08/2001
Data ogłoszenia: 11/09/2001
Data wejścia w życie: 26/09/2001