Spis wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich w wyborach do Sejmu i do Senatu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 23 sierpnia 2001 r.
w sprawie spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich w wyborach do Sejmu i do Senatu.

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przebywających na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu wyborów, a także sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem wyborców osobach stale zamieszkałych w kraju i sposób wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§  2.
1.
Spis wyborców dla obwodu głosowania utworzonego na polskim statku morskim sporządza kapitan statku, zwany dalej "kapitanem", na podstawie wykazu wyborców, którzy będą przebywać na statku w podróży w dniu wyborów.
2.
Spis wyborców sporządza się w dwóch egzemplarzach.
§  3.
1.
Spis wyborców, o którym mowa w § 2, sporządza się na formularzu, według wzoru określonego rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 sierpnia 2001 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Sejmu i do Senatu (Dz. U. Nr 84, poz. 922).
2.
Spis wyborców sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "adres zamieszkania" wpisuje się adres stałego zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą wpisuje się adres zamieszkania wyborcy za granicą.
3.
Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców.
§  4.
1.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego albo pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
2.
Formularz spisu wyborców zapisuje się dwustronnie.
3.
W razie sporządzania spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze,
2)
nie stosuje się warunku określonego w ust. 2.
§  5.
1.
Kapitan na podstawie spisu wyborców sporządza wykaz osób wpisanych do spisu i niezwłocznie przekazuje go armatorowi, wskazując w wykazie wszystkie dane o osobach wymienionych w spisie wyborców.
2.
Na podstawie wykazu, o którym mowa w ust. 1, armator zawiadamia niezwłocznie urzędy gmin, właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osób ujętych w wykazie, o wpisaniu ich do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym na polskim statku morskim.
§  6.
Kapitan podpisuje spis wyborców i opatruje go swoją pieczęcią. Każdy arkusz formularza spisu powinien być opatrzony pieczęcią kapitana i przez niego parafowany.
§  7.
Kapitan przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów, a drugi egzemplarz zabezpiecza.
§  8.
1.
O sporządzeniu spisu wyborców kapitan powiadamia wyborców.
2.
Udostępnienie spisu wyborców następuje na pisemny wniosek zainteresowanego, zawierający imię, nazwisko oraz adres zamieszkania.
3.
Zainteresowany na pisemny wniosek zawierający jego imię i nazwisko oraz adres zamieszkania może uzyskać informację, czy został on ujęty lub nie figuruje w spisie wyborców albo czy dane zawarte w jego wniosku nie różnią się od danych wpisanych do spisu wyborców.
4.
Na żądanie zainteresowanego informacja, o której mowa w ust. 3, jest potwierdzana na piśmie.
§  9.
1.
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów kapitan statku, który sporządził spis wyborców, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania.
2.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca może odebrać wyłącznie osobiście za pokwitowaniem lub przez osobę upoważnioną, pod warunkiem podania numeru PESEL wyborcy lub numeru ważnego polskiego paszportu.
3.
Po wydaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, kapitan skreśla wyborcę ze spisu wyborców, umieszczając w rubryce spisu "uwagi" adnotację "zaświadczenie".
4.
Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania określa rozporządzenie, o którym mowa w § 3 ust. 1.
§  10.
1.
Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.
2.
Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu wyborców.
3.
Przepisy § 3-5 stosuje się odpowiednio.
§  11.
1.
Po sporządzeniu spisu wyborców przed dniem głosowania na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które:
1)
zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona przez kapitana,
2)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistego błędu.
2.
Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1)
wobec których kapitan wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji,
2)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistego błędu,
3)
którym wydano zaświadczenia o prawie do głosowania, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.89.989

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Spis wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich w wyborach do Sejmu i do Senatu.
Data aktu: 23/08/2001
Data ogłoszenia: 28/08/2001
Data wejścia w życie: 28/08/2001