Rejestr wyborców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
w sprawie rejestru wyborców.

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa, dla rejestru wyborców:
1)
sposób prowadzenia,
2)
metody aktualizacji,
3)
sposób udostępniania,
4)
wzór wniosku o udostępnienie,
5)
wzór wniosku o wpisanie wyborców do rejestru wyborców,
6)
wzór zawiadomienia o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców,
7)
sposób przekazywania przez urzędy gmin właściwym organom wyborczym okresowych informacji o liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
rejestrze wyborców - należy przez to rozumieć stały rejestr wyborców, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy.
§  2.
1.
Rejestr wyborców prowadzi się w oparciu o istniejącą w gminach ewidencję ludności, o której mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960).
2.
Rejestr wyborców, w stosunku do danych zgromadzonych w ewidencji ludności, jest ograniczony i obejmuje wyłącznie informacje, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy.
3.
W rejestrze wyborców uwzględnia się również informacje zawarte na kartach dodatkowych w kolorze różowym lub zielonym, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3.
§  3.
1.
Rejestr wyborców jest prowadzony:
1)
w systemie informatycznym albo
2)
w formie kartoteki

- w zależności od sposobu prowadzenia ewidencji ludności w danej gminie.

2.
Rejestr wyborców prowadzony w formie kartoteki stanowią:
1)
zbiór indywidualnych kart osobowych mieszkańców, założonych i prowadzonych na podstawie przepisów o ewidencji ludności, dotyczących mieszkańców, którzy ukończyli 18 lat i zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały, z zastrzeżeniem pkt 2,
2)
zbiór kart dodatkowych rejestru wyborców w kolorze zielonym założonych na podstawie decyzji wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) o wpisaniu obywatela do rejestru w miejscu stałego zamieszkania, wydanej w trybie art. 13 ust. 1 ustawy.
3.
Ze zbioru, o którym mowa w ust. 2, wyłącza się karty osobowe mieszkańców pozbawionych prawa wybierania oraz mieszkańców wpisanych na ich wniosek do rejestru wyborców pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały, poprzez dołączenie do indywidualnej karty osobowej mieszkańca karty dodatkowej rejestru wyborców, w kolorze różowym, założonej po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 13 ust. 2 lub art. 14 ust. 1 ustawy.
4.
W przypadku gdy rejestr wyborców jest prowadzony w systemie informatycznym, uwzględnia się w nim informacje zawarte na kartach dodatkowych, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, z tym że karty te, jak również dokumenty stanowiące podstawę ich założenia, są przechowywane. Przepis § 4 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§  4.
1.
Rejestr wyborców obejmuje następujące dane:
1)
dla wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały - nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania,
2)
dla wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały - nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL, adres zameldowania na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały oraz adres zamieszkania na obszarze gminy, w której wyborca został wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek,
3)
dla wyborców nigdzie niezamieszkałych, przebywających stale na obszarze gminy - nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL, adres zameldowania na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały oraz adres wskazany przez wyborcę umożliwiający kontakt z nim na obszarze gminy, w której został wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek,
4)
dla wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres ich zamieszkania na pobyt stały w tej gminie - nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL, adres zameldowania na pobyt stały oraz adres stałego zamieszkania w tej gminie, pod którym wyborca został wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek.
2.
Dane dotyczące wyborców:
1)
stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały,
2)
nigdzie niezamieszkałych, stale przebywających na obszarze gminy,
3)
zamieszkałych na obszarze gminy pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały,

zamieszcza się na kartach dodatkowych rejestru wyborców w kolorze zielonym - w gminie, w której wyborca faktycznie zamieszkuje.

3.
Dane dotyczące:
1)
osób, co do których otrzymano zawiadomienie o pozbawieniu prawa wybierania,
2)
wyborców wpisanych do rejestru wyborców w innej gminie,
3)
wyborców wpisanych do rejestru wyborców w tej samej gminie, ale zamieszkałych pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały,

zamieszcza się na kartach dodatkowych rejestru wyborców w kolorze różowym - w gminie, w której te osoby lub wyborcy są zameldowani na pobyt stały.

4.
Po ustaniu przyczyn uzasadniających założenie kart dodatkowych rejestru wyborców, dokumenty stanowiące podstawę ich założenia opatrywane są odpowiednią adnotacją i włączane do odrębnego zbioru przejściowego. Dokumenty te przechowuje się przez okres 1 roku od daty ich wyłączenia.
5.
Wzór kart dodatkowych rejestru wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Rejestr wyborców w gminie mającej status miasta prowadzi się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulicy - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
Rejestr wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 prowadzi się według poszczególnych miejscowości, a w nich - według kolejnych numerów domów; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym i kolejnych numerów domów oraz mieszkań.
§  6.
1.
Wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały wpisuje się do rejestru wyborców z urzędu.
2.
Wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały albo zamieszkałych na obszarze tej gminy pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały, albo nigdzie niezamieszkałych, stale przebywających na obszarze gminy, wpisuje się do rejestru wyborców w tej gminie na ich wniosek.
3.
Wzór wniosku o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  7.
1.
O wpisaniu wyborcy, na jego wniosek, do rejestru wyborców wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia bezzwłocznie urząd gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały.
2.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę dla urzędu gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały, do założenia karty dodatkowej rejestru wyborców w kolorze różowym. Zawiadomienie przechowuje się w odrębnym zbiorze przejściowym.
3.
Jeżeli wyborca wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek został następnie - na skutek zmiany okoliczności - wpisany do rejestru wyborców w innej gminie w trybie art. 12 ust. 2 ustawy, urząd gminy w miejscu zameldowania wyborcy na pobyt stały zawiadamia o tym urząd gminy, w którym wyborca był poprzednio wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek, w celu wyłączenia karty dodatkowej rejestru wyborców.
4.
Wyborca wpisany do rejestru wyborców w innej gminie, który złoży w gminie, w której jest zameldowany na pobyt stały, oświadczenie, iż ponownie stale zamieszkał na jej obszarze pod adresem zameldowania na pobyt stały, wpisywany jest do rejestru wyborców w tej gminie. Wpis polega na wyłączeniu do odrębnego zbioru przejściowego karty dodatkowej rejestru wyborców w kolorze różowym oraz powiadomieniu o tym urzędu gminy, w której wyborca był wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek.
5.
Jeżeli wyborca wpisany do rejestru wyborców w tej samej gminie pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały złoży w urzędzie gminy oświadczenie, że ponownie zamieszkał w tej gminie pod adresem zameldowania na pobyt stały, założone dla niego karty dodatkowe rejestru wyborców koloru różowego i zielonego wyłącza się do odrębnego zbioru przejściowego.
6.
Zameldowanie wyborcy na pobyt stały w gminie, w której wyborca był wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek, powoduje ujęcie wyborcy w rejestrze wyborców z urzędu. Kartę dodatkową rejestru wyborców w kolorze zielonym, wcześniej założoną, wyłącza się do odrębnego zbioru przejściowego.
7.
Karty dodatkowe rejestru wyborców, wyłączone do odrębnego zbioru przejściowego, o którym mowa w ust. 2, 4-6, przechowuje się przez okres 1 roku od daty wyłączenia.
8.
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1-4, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  8.
Urząd gminy, w której wyborca jest zameldowany na pobyt stały lub ostatnio był zameldowany na taki pobyt, w przypadku:
1)
zameldowania się wyborcy na pobyt stały na obszarze innej gminy - przesyła do urzędu tej gminy zawiadomienie, według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, załączając do niego, będące w jego posiadaniu, zawiadomienia uzyskane w trybie art. 13 ust. 2 lub na podstawie art. 14 ustawy,
2)
zmiany danych, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy, lub zgonu wyborcy, jeżeli wyborca został wpisany do rejestru wyborców w innej gminie - przesyła do urzędu tej gminy zawiadomienie według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia; kartę dodatkową rejestru wyborców, dotyczącą zmarłego wyborcy, wyłącza się do odrębnego zbioru przejściowego i przechowuje przez okres 1 roku od daty wyłączenia,
3)
otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, że wyborca wpisany do rejestru wyborców w innej gminie utracił prawo wybierania - przesyła kopię tego zawiadomienia do urzędu tej gminy, w celu skreślenia tej osoby z rejestru wyborców, stosując wzór określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
§  9.
1.
Rejestr wyborców jest aktualizowany poprzez:
1)
uwzględnienie zmian dokonanych na podstawie przepisów o aktach stanu cywilnego lub ewidencji ludności,
2)
dokonywanie zmian wynikających z decyzji wydanych po rozpatrzeniu reklamacji, o której mowa w art. 15 ustawy,
3)
dokonywanie zmian wynikających z zawiadomień, o których mowa w art. 13 ust. 2 i art. 14 ust. 1 i 2 ustawy,
4)
dostosowywanie rejestru wyborców do wprowadzonych przez radę gminy zmian w nazwach miejscowości, ulic i oznaczeniu numerów domów,
5)
przekazywanie do właściwego urzędu gminy odpowiedniej części rejestru wyborców - w wypadku zmiany granic lub utworzenia nowej gminy.
2.
Dokumenty stanowiące podstawę do wprowadzenia zmian, o których mowa w ust. 1, przechowywane są w odrębnym zbiorze przejściowym przez okres 1 roku.
§  10.
1.
Rejestr wyborców udostępnia się do wglądu w urzędzie gminy na pisemny wniosek, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w rejestrze.
2.
Udostępnienie rejestru wyborców polega na okazaniu indywidualnej karty osobowej mieszkańca, którego dotyczy wniosek, z jednoczesnym zasłonięciem danych osobowych mieszkańców niepodanych we wniosku lub na okazaniu w ten sam sposób karty dodatkowej rejestru wyborców i udzieleniu informacji w zakresie niezbędnym do wniesienia reklamacji, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
3.
Udostępnienie rejestru wyborców prowadzonego w formie elektronicznej polega na okazaniu wydruku danych wyborcy, którego dotyczy wniosek, w zakresie określonym w ust. 2.
4.
Wzór wniosku o udostępnienie rejestru wyborców stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  10a. 1
(uchylony).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR KARTY DODATKOWEJ REJESTRU WYBORCÓW*

Nr decyzji o wpisaniu do rejestru wyborców ..............................
Data decyzji o wpisaniu do rejestru wyborców ............................
Dane osobowe wyborcy
Nr ewidencyjny PESEL | | | | | | | | | | |
Nazwisko
Imiona | Imię ojca
Data urodzenia
Adres stałego zamieszkania (stałego pobytu) wyborcy na obszarze gminy, w której został wpisany do rejestru wyborców

.........................................................................

Adres zameldowania wyborcy na pobyt stały

.........................................................................

Adnotacje
* Dane dotyczące wyborców, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia, zamieszcza się na karcie w kolorze zielonym, natomiast dane osób, o których mowa w § 4 ust. 3 rozporządzenia - na karcie w kolorze różowym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR WNIOSKU O WPISANIE WYBORCY DO REJESTRU WYBORCÓW

...................

(nazwisko i imiona)

Wójt Gminy/Burmistrz/Prezydent Miasta*

w ....................................

WNIOSEK O WPISANIE DO REJESTRU WYBORCÓW

1. Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001

r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499

i Nr 74, poz. 786) wnoszę o wpisanie mnie do rejestru wyborców

pod adresem stałego zamieszkania na obszarze gminy w:

a) miejscowość .......................................

b) ulica .............................................

c) nr domu ...........................................

d) nr mieszkania .....................................

2. Nazwisko ...................................................

3. Imiona .....................................................

4. Imię ojca ..................................................

5. Data urodzenia .............................................

6. Nr ewidencyjny PESEL .....................................**

7. Adres zameldowania na pobyt stały***:

a) nazwa gminy (miasta, dzielnicy) ...................

b) miejscowość .......................................

c) ulica .............................................

d) nr domu ...........................................

e) nr mieszkania .....................................

Data ............. .....................

(podpis)

* - Niepotrzebne skreślić.

** - Wpisuje wnioskodawca lub urząd gminy.

*** - W przypadku wyborcy nigdzie niezamieszkałego lub

wymeldowanego na podstawie decyzji administracyjnej,

należy podać datę ostatniego zameldowania na pobyt stały.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZAWIADOMIENIA O WPISANIU WYBORCY DO REJESTRU WYBORCÓW

................ dnia............

Wójt Gminy/

Burmistrz/Prezydent

Miasta*

w ............... Wójt Gminy/Burmistrz/Prezydent Miasta*

Nr .............. w ....................................

Na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r.

- Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499

i Nr 74, poz. 786) zawiadamiam, że:

Pan/Pani ......................................................

(nazwisko i imiona)

syn/córka .......................... ur. ......................

(imię ojca) (data urodzenia)

...............................................................

(nr ewidencyjny PESEL)

zameldowany/a na pobyt stały w ................................

(adres)

...............................................................

został/a wpisany/a na własny wniosek dnia .....................

do tutejszego rejestru wyborców pod adresem stałego

zamieszkania na obszarze naszej gminy/miasta w

...............................................................

(adres)

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze wyborców.

.................................

(pieczęć i podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR ZAWIADOMIENIA PRZEKAZUJĄCEGO ZAWIADOMIENIE O WPISANIU WYBORCY, NA JEGO WNIOSEK, DO REJESTRU WYBORCÓW W GMINIE W MIEJSCU STAŁEGO ZAMIESZKANIA ALBO ZAWIADOMIENIE O UTRACIE PRZEZ OBYWATELA PRAW WYBORCZYCH

................. dnia ............

Wójt Gminy/

Burmistrz/Prezydent

Miasta*

w ................. Wójt Gminy/Burmistrz/Prezydent Miasta*

Nr ................

w ....................................

W związku z zameldowaniem się na pobyt stały na terenie Waszej

gminy /miasta pod adresem .....................................

(miejscowość - adres)

Pana/Pani .....................................................

(nazwisko i imiona)

syna/córki ........................ ur. .......................

(imię ojca) (data urodzenia)

przesyłam:

- zawiadomienie nadesłane na podst. art. 13 ust. 2 ustawy

z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej

Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786)

o wpisaniu wyborcy, na jego wniosek, do rejestru wyborców

w gminie w miejscu stałego zamieszkania .....................

...............................................................

(adres stałego zamieszkania)

...............................................................

- zawiadomienie Sądu ............ z dnia ............ o utracie

przez ww. praw wyborczych nadesłane w trybie art. 14 ust. 1

ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza

do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu

Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74,

poz. 786)*.

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze wyborców.

..........................

(pieczęć i podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR ZAWIADOMIENIA O ZMIANIE DANYCH WYBORCY LUB ZGONIE WYBORCY

................ dnia ...........

Wójt Gminy/

Burmistrz/Prezydent

Miasta*

w ............... Wójt Gminy/Burmistrz/Prezydent Miasta*

Nr .............. w ....................................

W związku z art. 11 ust. 1-4 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r.

- Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do

Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr

74, poz. 786) zawiadamiam, że wpisany/a do rejestru wyborców w

Waszej gminie/mieście na własny wniosek

Pan/Pani.......................................................

(nazwisko i imiona)

syn/córka .......................... ur. ......................

(imię ojca) (data urodzenia)

stale zamieszkały/a na terenie Waszej gminy /miasta

w .............................................................

(miejscowość i adres)

1) zmienił/a*:

- nazwisko na* ................................................

(nowe nazwisko)

- adres stałego zameldowania na* ..............................

(nowy adres)

2) zmarł/a* - akt zgonu nr .... sporządzony przez USC .........

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze wyborców.

...............................

pieczęć i podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR ZAWIADOMIENIA INFORMUJĄCEGO O OTRZYMANIU ZAWIADOMIENIA O UTRACIE PRAW WYBORCZYCH WYBORCY WPISANEGO DO REJESTRU WYBORCÓW W INNEJ GMINIE

................ dnia ...........

Wójt Gminy/

Burmistrz/Prezydent

Miasta*

w ............... Wójt Gminy/Burmistrz/Prezydent Miasta*

Nr .............. w ....................................

Zawiadamiam, że w trybie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia

12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej

(Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786) otrzymałem

zawiadomienie

.............................................................

(nazwa i siedziba sądu)

o utracie praw wyborczych przez wpisanego/ą na własny wniosek

do Waszego rejestru wyborców

Pana/Panią ....................................................

(nazwisko i imiona)

syna/córkę ........................ ur. .......................

(imię ojca) (data urodzenia)

stale zamieszkałego/ą na obszarze Waszej gminy/miasta

w .............................................................

(miejscowość i adres)

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze wyborców.

Zał.: kopia zawiadomienia sądu.

............................

(pieczęć i podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR WNIOSKU O UDOSTĘPNIENIE REJESTRU WYBORCÓW

................... dnia ...........

...............................

(nazwisko i imiona wnioskodawcy)

................................

(adres wnioskodawcy Wójt Gminy/Burmistrz/

- miejscowość, Prezydent Miasta*

w ...................

...........................

ulica, nr domu i nr lokalu)

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE REJESTRU WYBORCÓW

Na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r.

- Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499

i Nr 74, poz. 786) proszę o potwierdzenie, czy w rejestrze

wyborców figuruje Pani/Pan

...............................................................

(nazwisko i imię - imiona)

...............................................................

(adres zamieszkania)

...............................................................

(ewentualnie inne dane)

.............................

(podpis wnioskodawcy)

Wyjaśnienie:

Każdy może wnieść do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta)

reklamację na nieprawidłowości w rejestrze wyborców,

a w szczególności w sprawie: pominięcia wyborcy w rejestrze,

wpisania do rejestru osoby, która nie ma prawa wybierania,

niewłaściwych danych o osobach wpisanych do rejestru, ujęciu

w rejestrze osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze

gminy. Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu

(art. 15 ust. 1 i 2 Ordynacji wyborczej).

* Niepotrzebne skreślić.

1 § 10a:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 11 marca 2002 r. (Dz.U.02.24.251) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 kwietnia 2002 r.

- uchylony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2003 r. (Dz.U.03.74.673) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 maja 2003 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.88.962

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr wyborców.
Data aktu: 16/08/2001
Data ogłoszenia: 27/08/2001
Data wejścia w życie: 27/08/2001