Szczegółowy tryb przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 12 lipca 2001 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych.

Na podstawie art. 71 § 4 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. Nr 22, poz. 91, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 48, poz. 551, Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 63, poz. 635) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych, a w szczególności termin ukazania się w prasie ogłoszenia o przeprowadzeniu konkursu, zawartość ogłoszenia, termin składania zgłoszeń, skład i zadania komisji konkursowej, etapy konkursu oraz szczegółowe zasady oceniania kandydatów.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie,
2)
konkurs - konkurs dla kandydatów na aplikację notarialną,
3)
komisja - komisję konkursową powołaną do przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikację notarialną,
4)
rada - radę właściwej izby notarialnej,
5)
prezes - prezesa rady właściwej izby notarialnej,
6)
aplikacja - aplikację notarialną.
§  3.
1.
Rada przeprowadza konkurs dla kandydatów na aplikantów notarialnych, których liczba corocznie ustalona jest przez walne zgromadzenie właściwej izby notarialnej.
2.
Rada w terminie do dnia 31 maja każdego roku zamieszcza w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz w swojej siedzibie ogłoszenie o konkursie.
3.
Prezes rady niezwłocznie przesyła Ministrowi Sprawiedliwości tekst ogłoszenia ze wskazaniem miejsca i daty jego publikacji.
§  4.
1.
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1)
termin składania zgłoszeń,
2)
informację o liczbie miejsc na aplikacji we właściwej izbie notarialnej,
3)
informację o kwalifikacjach wymaganych od kandydatów, o których mowa w art. 11 pkt 1-3 ustawy,
4)
treść zgłoszenia,
5)
zakres materiału obowiązującego na konkursie,
6)
wysokość opłaty konkursowej.
2.
Wzór ogłoszenia o konkursie stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  5.
1.
Zgłoszenia kandydatów na aplikację przyjmowane są w terminie do dnia 30 czerwca w siedzibie rady.
2.
Za dzień złożenia zgłoszenia uważa się dzień jego wpływu do rady lub nadania w urzędzie pocztowym.
3.
Rada odrzuca zgłoszenia niespełniające wymagań określonych w ogłoszeniu o konkursie lub złożone po terminie.
§  6.
1.
Rada przeprowadza konkurs najpóźniej w terminie do dnia 30 września.
2.
O terminie i miejscu przeprowadzenia konkursu rada zawiadamia kandydata, którego zgłoszenie nie zostało odrzucone, listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru, co najmniej na siedem dni przed konkursem.
3.
W trybie określonym w ust. 2 rada zawiadamia kandydata o odrzuceniu jego zgłoszenia.
§  7.
1.
W celu przeprowadzenia konkursu rada powołuje komisję w składzie od trzech do pięciu osób wyłonionych spośród notariuszy właściwej izby, niebędących członkami rady.
2.
Przewodniczącym komisji jest przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości.
3.
W pracach komisji w charakterze obserwatora może uczestniczyć przedstawiciel Krajowej Rady Notarialnej.
§  8.
W ramach obsługi konkursu rada w szczególności:
1)
zapewnia obsługę administracyjno-techniczną komisji,
2)
przygotowuje właściwe warunki przeprowadzenia konkursu i pracy komisji,
3)
dokonuje sprawdzenia danych personalnych osób, które zgłosiły się do konkursu,
4)
przygotowuje dokumentacje do przeprowadzenia konkursu,
5)
pomaga komisji w sporządzeniu dokumentacji konkursu.
§  9.
1.
W trakcie trwania konkursu przewodniczący komisji może wydawać zarządzenia o charakterze porządkowym i organizacyjnym.
2.
Komisja sprawdza tożsamość kandydata.
3.
Nieobecność kandydata podczas którejkolwiek z części konkursu, bez względu na przyczynę nieobecności, jest równoznaczna z odstąpieniem od udziału w konkursie.
4.
Podczas konkursu kandydaci nie mogą korzystać z tekstów prawniczych, komentarzy i innych pomocy naukowych oraz nie mogą posiadać telefonów komórkowych ani innych urządzeń służących do przekazu lub odbioru informacji.
§  10.
1.
Konkurs składa się z części pisemnej i ustnej.
2.
Zestaw pytań do części pisemnej i ustnej na dany rok ustala rada właściwej izby notarialnej.
§  11.
1.
Część pisemna trwa trzy godziny i obejmuje jednakowy dla wszystkich sprawdzian testowy.
2.
Test składa się ze 120 pytań zawierających po trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa.
3.
W trakcie części pisemnej konkursu obecni muszą być co najmniej dwaj członkowie komisji.
§  12.
1.
Każdy z uczestników konkursu losuje kopertę zawierającą kartę z numerem; na karcie wpisuje swoje imię i nazwisko, a następnie zwraca ją komisji w zaklejonej kopercie zaopatrzonej w ten sam numer.
2.
Uczestnik oznacza każdą stronę pytań testowych wylosowanym numerem.
§  13.
1.
Za prawidłową odpowiedź zawartą w teście pisemnym przyznaje się jeden punkt.
2.
Komisja dopuszcza do części ustnej konkursu kandydata, który w części pisemnej osiągnął nie mniej niż 90 punktów.
§  14.
1.
Część ustna odbywa się w obecności wszystkich członków komisji.
2.
W trakcie części ustnej konkursu kandydaci odpowiadają na 5 pytań zawartych w zestawie wybranym w wyniku losowania.
3.
Członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania uzupełniające.
§  15.
1.
Odpowiedź na każde pytanie z części ustnej konkursu jest oceniana indywidualnie przez każdego z członków komisji przy zastosowaniu skali punktów od 0 do 5. Uzyskane w ten sposób punkty są sumowane.
2.
Warunkiem zaliczenia części ustnej konkursu jest uzyskanie co najmniej 75% z ogólnej ilości punktów możliwych do uzyskania w tej części.
§  16.
1.
Komisja przyznaje dodatkowo do 5 punktów za wybitne wyniki w nauce osiągnięte przez kandydata w czasie studiów prawniczych oraz za znajomość języków obcych lub dziedzin prawa potwierdzoną urzędowymi dokumentami.
2.
O przyznaniu punktów, o których mowa w ust. 1, komisja decyduje większością głosów po przeprowadzeniu głosowania. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
3.
Punkty uzyskane z części pisemnej i części ustnej konkursu oraz punkty dodatkowe są sumowane.
4.
Komisja konkursowa stwierdza kolejność kandydatów na podstawie sumy punktów uzyskanych w części pisemnej i ustnej konkursu oraz przyznanych zgodnie z ust. 1.
§  17.
1.
Z przebiegu i wyników konkursu komisja sporządza protokół, który podpisują przewodniczący i członkowie komisji.
2.
W protokole zamieszcza się:
1)
datę i miejsce przeprowadzenia konkursu,
2)
skład komisji i jej przewodniczącego,
3)
listę osób, które przystąpiły do konkursu,
4)
wyniki części pisemnej i ustnej ze wskazaniem, co do każdej osoby, liczby uzyskanych punktów wraz ze wskazaniem uzyskanej liczby punktów dodatkowych,
5)
listę kandydatów, którzy zostali wyłonieni w wyniku konkursu,
6)
listę osób, które odstąpiły od udziału w konkursie.
3.
Komisja najpóźniej następnego dnia po zakończeniu konkursu przekazuje protokół radzie.
§  18.
Po otrzymaniu protokołu rada zawiadamia o wynikach konkursu poprzez niezwłoczne wywieszenie odpisu protokołu w siedzibie rady.
§  19.
1.
Przeprowadzenie konkursu na aplikację notarialną w 2001 r. odbywa się w następujących terminach:
1)
zamieszczenie ogłoszenia, o którym mowa w § 3 ust. 2 - w terminie do dnia 31 sierpnia 2001 r.,
2)
przyjmowanie zgłoszeń, o których mowa w § 5 ust. 1 - w terminie do dnia 15 września 2001 r.
2.
Postępowanie konkursowe wszczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia toczy się na dotychczasowych zasadach.
§  20.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 1991 r. w sprawie określenia szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych (Monitor Polski Nr 17, poz. 114).
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR OGŁOSZENIA O KONKURSIE

Rada Izby Notarialnej

w ......................................................

na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych (Dz. U. Nr 77, poz. 829) ogłasza konkurs na kandydatów na aplikację notarialną w ................. r.

I. Do konkursu może przystąpić osoba, która:

1) jest obywatelem polskim,

2) korzysta w pełni z praw cywilnych i obywatelskich,

3) jest nieskazitelnego charakteru,

4) ukończyła wyższe studia prawnicze i uzyskała tytuł magistra prawa.

II. Zgłoszenie powinno zawierać:

1) podanie,

2) kwestionariusz osobowy,

3) życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej,

4) odpis dyplomu albo zaświadczenie o ukończeniu wyższych studiów prawniczych i uzyskaniu tytułu magistra prawa,

5) inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe i dorobek w zakresie prawa oraz szczególną znajomość języków obcych, jeżeli kandydat je uzyskał,

6) adres dla korespondencji.

III. Zgłoszenie uczestnicy powinni składać w siedzibie rady.

IV. Termin składania zgłoszeń.

V. Liczba miejsc na aplikacji w danym roku.

VI. Zakres materiału obowiązującego na konkursie:

1) podstawowe wiadomości z dziedzin prawa niezbędnych przy wykonywaniu zawodu notariusza,

2) podstawowe wiadomości z dziedziny prawa administracyjnego, gospodarczego i państwowego,

3) znajomość systemu organów władzy i administracji, struktury organów wymiaru sprawiedliwości i organów samorządu notarialnego,

4) wiedza o społeczeństwie.

VII. Wysokość opłaty konkursowej.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.77.829

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych.
Data aktu: 12/07/2001
Data ogłoszenia: 28/07/2001
Data wejścia w życie: 12/08/2001