Zasady i tryb prowadzenia Państwowego Rejestru Muzeów, warunki i tryb dokonywania wpisów w Rejestrze oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrolę w celu ustalenia, czy muzeum spełnia nadal warunki wpisu do Rejestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 20 czerwca 2001 r.
w sprawie zasad i trybu prowadzenia Państwowego Rejestru Muzeów, warunków i trybu dokonywania wpisów w Rejestrze oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrolę w celu ustalenia, czy muzeum spełnia nadal warunki wpisu do Rejestru.

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowy Rejestr Muzeów, zwany dalej "Rejestrem", prowadzi się dla muzeów spełniających warunki określone w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, zwanej dalej "ustawą".
2.
Podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, występuje do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o wpisanie muzeum do Rejestru z własnej inicjatywy, na wniosek dyrektora muzeum lub na wniosek kolegium doradczego działającego w muzeum.
3.
Rejestr zawiera następujące rubryki:
1)
rubryka pierwsza - numer rejestru,
2)
rubryka druga - data wpisu,
3)
rubryka trzecia - nazwa i adres muzeum,
4)
rubryka czwarta - nazwa podmiotu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, i jego adres,
5)
rubryka piąta - akt o utworzeniu muzeum,
6)
rubryka szósta - akt o nadaniu statutu,
7)
rubryka siódma - adnotacja o zmianach.
4.
Dla każdego muzeum prowadzi się oddzielnie akta rejestrowe, obejmujące dokumenty, które stanowią podstawę wpisu do Rejestru, oraz dokumenty, na podstawie których dokonuje się zmian w Rejestrze.
§  2.
Podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, ubiegający się o wpis muzeum do Rejestru, składa wniosek, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia. Do wniosku dołącza się dokumenty mające stanowić podstawę wpisu, a w szczególności: akt o utworzeniu muzeum, statut i regulamin organizacyjny.
§  3.
1.
Wniosek o wpisanie muzeum do Rejestru opiniuje komisja kwalifikacyjna.
2.
Członków komisji kwalifikacyjnej składającej się z dziewięciu osób oraz jej przewodniczącego powołuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego spośród wybitnych specjalistów z zakresu muzealnictwa i nauk pokrewnych.
3.
Obsługę kancelaryjno-biurową komisji kwalifikacyjnej prowadzi urząd obsługujący ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  4.
1.
Po uzyskaniu opinii komisji kwalifikacyjnej minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydaje decyzję o wpisie do Rejestru lub o odmowie wpisu.
2.
Wraz z wpisaniem do Rejestru muzeum uzyskuje numer rejestracyjny, który podaje w dokumentach urzędowych i publikacjach.
3.
W uzasadnionym przypadku minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, na wniosek komisji kwalifikacyjnej, może wydać decyzję o warunkowym wpisie do Rejestru.
4.
Niespełnienie warunków powoduje wygaśnięcie decyzji, o której mowa w ust. 3.
5.
Wygaśnięcie decyzji, o której mowa w ust. 3, stwierdza minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  5.
1.
Jeżeli zachodzą uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że muzeum nie wypełnia zadań przewidzianych w ustawie i statucie muzeum, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może zażądać od podmiotu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, aby ponownie złożył dokumenty wymienione w § 2, a następnie poddać muzeum kontroli komisji kwalifikacyjnej.
2.
Za okoliczności uzasadniające przypuszczenie, że muzeum nie wypełnia zadań przewidzianych w ustawie i statucie, oraz dające podstawę do zarządzenia kontroli uważa się w szczególności uzyskanie informacji o:
1)
przestępstwie popełnionym w muzeum,
2)
redukcji zatrudnienia w muzeum powyżej 10%,
3)
zmniejszeniu środków finansowych na utrzymanie i rozwój muzeum,
4)
naruszeniu obowiązujących przepisów prawa lub statutu.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

WNIOSEK O WPIS DO PAŃSTWOWEGO REJESTRU MUZEÓW

A. Dane o muzeum

1. Muzeum jest (podkreślić):

1) państwowe

2) samorządowe

3) inne (określić jakie) ...............................

2. Nazwa muzeum

.........................................................

.........................................................

3. Data utworzenia .........................................

4. Adres muzeum ............................................

.........................................................

.........................................................

5. 1) nr telefonu ..........................................

2) nr faksu .............................................

3) adres e-mail .........................................

6. Oddziały muzeum (podać kolejno nazwy oddziałów i adresy):

1) ......................................................

......................................................

2) ......................................................

......................................................

3) ......................................................

......................................................

4) ......................................................

......................................................

5) ......................................................

......................................................

6) ......................................................

......................................................

7) ......................................................

......................................................

8) ......................................................

......................................................

9) ......................................................

......................................................

10) ......................................................

......................................................

7. Określenie organizatora muzeum (podmiot, o którym mowa w

art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach)

.........................................................

.........................................................

8. Do wniosku zostały dołączone następujące dokumenty:

1) odpis aktu o utworzeniu muzeum lub innego dokumentu

potwierdzającego jego utworzenie [ ]

2) odpis statutu [ ]

3) odpis regulaminu organizacyjnego [ ]

4) wykaz członków rady muzeum lub rady powierniczej [ ]

5) opinia rady muzeum lub rady powierniczej o wniosku [ ]

6) ostatnie roczne sprawozdanie finansowe [ ]

7) dokumenty określające system ochrony mienia ..........

8) inne (proszę wyszczególnić) ..........................

......................................................

......................................................

9. Źródła finansowania muzeum (w formie załączników do

wniosku):

1) podstawowe źródło finansowania (podać - jakie i jaką

część wydatków pokrywa w ciągu roku),

2) dodatkowe źródła finansowania (podać - jakie i jaką część

wydatków pokrywają),

3) adres oraz tytuł prawny do nieruchomości (własność,

użytkowanie wieczyste, użytkowanie, zarząd, najem),

4) czy nieruchomości są obciążone hipoteką,

5) zadłużenia,

6) czy przeciwko muzeum wytoczone są powództwa dotyczące

roszczeń majątkowych przed sądem cywilnym; jeżeli tak,

proszę podać wartość przedmiotu sporu.

B. Zarządzanie zbiorami

10. Zbiory muzeum:

1) liczba muzealiów ....................................

2) liczba depozytów ....................................

3) liczba muzealiów w stałej ekspozycji ................

11. Warunki przechowywania zbiorów (podać w formie

załącznika, z wyszczególnieniem m.in. powierzchni

ekspozycyjnej, magazynowej, pracowni naukowo

konserwatorskich).

C. Gromadzenie zbiorów

12. Zasady ogólne gromadzenia zbiorów (opisowo, w formie

załącznika), określenie i uzasadnienie profilu

gromadzenia zbiorów (należy tu przedstawić charakter

zbiorów oraz kryteria i metody ich nabywania),

13. Określenie stosowanych technik inwentaryzacji i

informacja o stanie bieżącym inwentaryzacji wszystkich

zbiorów, a w szczególności:

1) liczba muzealiów nieposiadających dokumentacji

wizualnej ..........................................

2) liczba dóbr kultury niewpisanych do inwentarza

muzealiów ..........................................

....................................................

3) czy muzeum posługuje się również komputerowymi

technikami ewidencjonowania zbiorów (jeżeli tak, to

ile muzealiów jest nimi objętych)

...................................................

...................................................

14. Opieka konserwatorska nad zbiorami (opisowo, w formie

załącznika):

1) muzeum posiada stałą pracownię konserwatorską (jeżeli

tak, to proszę podać, ilu jest w niej zatrudnionych

konserwatorów i innych osób, jaką powierzchnię zajmuje,

jakie są w niej specjalności, scharakteryzować jej

wyposażenie techniczne),

2) muzeum zleca konserwacje osobom spoza muzeum,

utrzymującym stałe kontakty z muzeum (np.

długoterminowe umowy zlecenia),

3) muzeum zleca konserwacje w razie potrzeby, doraźnie,

4) inne formy.

15. Dokumentowanie wizualne (opisowo, w formie załącznika):

1) muzeum posiada pracownię fotograficzną (jeżeli tak,

to proszę podać, ilu jest w niej zatrudnionych

fotografików i innych osób, jaką powierzchnię

zajmuje, scharakteryzować jej wyposażenie

techniczne),

2) muzeum zleca fotografowanie zbiorów osobom spoza

muzeum lub wyspecjalizowanym jednostkom,

3) jakie techniki dokumentacji wizualnej, inne niż

fotograficzne, stosuje się zamiast lub obok

fotografowania.

16. Ochrona zbiorów:

1) muzeum posiada wewnętrzną służbę ochrony [ ]

2) muzeum korzysta z agencji ochrony [ ]

3) muzeum zatrudnia własnych strażników nieuzbrojonych

[ ]

4) muzeum inaczej rozwiązuje problemy osobowej ochrony

(proszę przedstawić) ...............................

....................................................

....................................................

5) podstawowe metody zabezpieczeń technicznych (proszę

podać bez przedstawienia szczegółów, które mogłyby

ujawnić rozwiązania stosowane w muzeach) ...........

....................................................

D. Udostępnianie zbiorów

17. Godziny otwarcia muzeum ................................

18. Dostępność zbiorów dla publiczności (np. tylko grupowe,

wyłącznie indywidualne, po uprzednim zgłoszeniu, z

przewodnikiem) .........................................

19. Udogodnienia dla zwiedzających:

1) parking [ ]

2) szatnia [ ]

3) toaleta [ ]

4) kawiarnia [ ]

5) restauracja [ ]

6) sklep/kiosk muzealny [ ]

7) udogodnienia dla osób niepełnosprawnych (np. winda,

pochylnie dla wózków inwalidzkich, specjalna toaleta)

.....................................................

.....................................................

8) oprowadzanie zwiedzających:

a) w języku polskim [ ]

b) w językach obcych [ ]

9) automat telefoniczny ogólnie dostępny [ ]

10) inne (proszę określić jakie)

....................................................

....................................................

20. Upowszechnianie zbiorów muzealnych (opisowo, w formie

załącznika):

1) charakterystyka wystaw stałych,

2) liczba i charakterystyka wystaw czasowych w ostatnich

dwóch latach,

3) rodzaje działalności oświatowej (w tym z

niepełnosprawnymi),

4) inne formy, z wyłączeniem publikacji (patrz ust. 27).

21. Inne formy działalności kulturalnej (koncerty, projekcje

filmowe, spektakle, spotkania itp.; opisowo, w formie

załącznika).

E. Osoby zajmujące się działalnością podstawową muzeum

22. Muzealnicy zatrudnieni w muzeum - liczba:

1) kustosze dyplomowani [ ]

2) kustosze [ ]

3) adiunkci [ ]

4) asystenci [ ]

23. Pracownicy naukowo-badawczy - liczba:

1) na stanowisku profesora [ ]

2) na stanowisku docenta [ ]

24. Osoby sprawujące merytoryczny nadzór nad poszczególnymi

działami zbiorów (wykształcenie, staż; opisowo, w formie

załącznika).

25. Czy muzeum korzysta z usług doradców; jeżeli tak, to

proszę ich wymienić ...................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

26. Stażyści i wolontariusze w ciągu roku - liczba ........

F. Opracowywanie zbiorów

27. Publikacje naukowe muzeum (opisowo, w formie

załącznika):

1) publikowane katalogi naukowe zbiorów (wymienić i

podać,

jaki procent zbiorów obejmują),

2) publikacje naukowe periodyczne (monograficzne i w

czasopismach) poświęcone zbiorom lub poszczególnym

muzealiom w ostatnich 5 latach,

3) czasopismo wydawane przez muzeum,

4) inne publikacje naukowe.

28. Publikacje popularnonaukowe (stałe i okazjonalne;

opisowo, w formie załącznika).

29. Publikacje informacyjne (foldery, informatory, inne;

opisowo, w formie załącznika).

30. Badania naukowe prowadzone w muzeum w ostatnich 5 latach

(jako badania finansowane ze środków własnych lub

badania prowadzone dzięki uzyskanym grantom i innym

dotacjom; opisowo, w formie załącznika).

31. Formy współpracy naukowej z zagranicą w ostatnich 5

latach

(opisowo, w formie załącznika).

Data............ .............................

pieczęć i podpis wnioskodawcy

(organizatora muzeum)

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.72.753

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady i tryb prowadzenia Państwowego Rejestru Muzeów, warunki i tryb dokonywania wpisów w Rejestrze oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrolę w celu ustalenia, czy muzeum spełnia nadal warunki wpisu do Rejestru.
Data aktu: 20/06/2001
Data ogłoszenia: 13/07/2001
Data wejścia w życie: 28/07/2001