Centralny rejestr zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 13 czerwca 2001 r.
w sprawie centralnego rejestru zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb prowadzenia centralnego rejestru zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na organizowaniu imprez turystycznych oraz na pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, wydawanych w trybie określonym ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwanego dalej "rejestrem", dokumenty i dane, na podstawie których dokonuje się wpisu do rejestru, oraz zakres danych gromadzonych w księdze rejestrowej i jej wzór.
§  2.
1.
Rejestr prowadzi minister właściwy do spraw turystyki.
2.
Wpisów do rejestru dokonuje się na podstawie ostatecznych decyzji o udzieleniu, ograniczeniu zakresu, zmianie przedmiotu lub zakresu oraz cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności, o której mowa w § 1, oraz na podstawie informacji przekazanych przez wojewodę o formie zapewnienia zwrotu wpłat wniesionych przez klientów i pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Wpisów do rejestru dokonuje się również na podstawie informacji przekazanych przez wojewodów lub upoważnione przez nich jednostki, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, o wypłatach środków w celu pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju i zwrotu wniesionych przez nich wpłat, pomniejszających sumy zabezpieczenia.
4.
Wojewoda niezwłocznie przekazuje ministrowi właściwemu do spraw turystyki kopie decyzji i informacje, o których mowa w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Informacje, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą być przekazywane przez wojewodów w formie elektronicznej.
§  3.
Dane o formach zabezpieczenia finansowego, o których mowa w § 2 ust. 2, mogą być przekazywane w postaci kopii umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umów ubezpieczenia, składanych przez przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie, lub w formie wyciągów obejmujących:
1)
wskazanie banku lub zakładu ubezpieczeniowego udzielającego zabezpieczenia finansowego,
2)
wskazanie sumy gwarancji lub sumy gwarancyjnej w umowie ubezpieczenia,
3)
wskazanie terminu ważności zabezpieczenia finansowego oraz terminu, do którego jest możliwe składanie żądania wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego,
4)
określenie jednostki organizacyjnej lub osoby, do której należy zgłaszać żądanie wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego, wraz z podaniem adresu oraz numeru telefonu i telefaksu, zapewniających niezwłoczny kontakt w tej sprawie.
§  4.
1.
Rejestr jest prowadzony w postaci ksiąg rejestrowych w formie elektronicznej.
2.
Każdego wpisu do księgi rejestrowej dokonuje się na odrębnej karcie, przy czym każdy wpis oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje się w datę jego dokonania.
3.
Dla każdego przedsiębiorcy prowadzącego działalność, o której mowa w § 1, sporządza się odrębną księgę rejestrową, opatrując ją osobnym numerem. Jeżeli podmiot wpisany do rejestru został utworzony w wyniku przekształcenia innego podmiotu lub połączenia innych podmiotów, w rejestrze zamieszcza się także oznaczenia poprzednich numerów rejestrowych tego podmiotu lub podmiotów, które uległy połączeniu.
4.
Księga rejestrowa składa się z pięciu działów.
5.
W dziale pierwszym rejestru zamieszcza się następujące dane:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego formy prawnej, siedziby zakładu głównego i nazwy, pod jaką świadczy usługi objęte zezwoleniem,
2)
oznaczenie liczby jednostek organizacyjnych samodzielnie dokonujących czynności prawnych, ich siedziby oraz imiona i nazwiska osób kierujących ich działalnością,
3)
oznaczenie organu zezwalającego na działalność oraz numer i datę wydania zezwolenia,
4)
numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy,
5)
oznaczenie poprzedniego numeru rejestrowego przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3.
6.
W dziale drugim rejestru zamieszcza się imiona i nazwiska osób kierujących działalnością zakładu głównego, o którym mowa w ust. 5 pkt 1.
7.
W dziale trzecim rejestru zamieszcza się informacje o przedmiocie i zakresie działalności objętej zezwoleniem, informacje o formie zabezpieczenia finansowego tej działalności, o podmiocie udzielającym zabezpieczenia finansowego oraz informację o ograniczeniu zakresu zezwolenia.
8.
W dziale czwartym rejestru zamieszcza się informacje o wysokości sumy gwarancji lub sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, dacie upływu ważności zabezpieczenia finansowego, terminie zgłaszania żądań wypłaty wynikającym z dokumentów zabezpieczenia finansowego oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty i zrealizowanych wypłatach środków z zabezpieczenia finansowego, pomniejszających jego sumę. Informacje odnoszące się do sumy zabezpieczenia finansowego podaje się w złotych lub w euro, z zależności od waluty zabezpieczenia finansowego.
9.
W dziale piątym rejestru zamieszcza się informacje o cofnięciu zezwolenia, zaprzestaniu działalności objętej zezwoleniem i wygaśnięciu zezwolenia, a w odniesieniu do przedsiębiorców będących osobami prawnymi lub niemającymi osobowości prawnej spółkami prawa handlowego - także informacje o otwarciu i zakończeniu likwidacji.
10.
Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych zamieszczonych w rejestrze.
11.
Wzór karty księgi rejestrowej, o której mowa w ust. 2, określa załącznik do rozporządzenia.
§  5.
1.
Wpis do rejestru potwierdza się odpisem księgi rejestrowej w formie wydruku komputerowego, przesyłanym wojewodzie udzielającemu zezwolenia i zainteresowanemu przedsiębiorcy.
2.
Przedsiębiorca objęty wpisem do rejestru może żądać sprostowania wpisu, jeżeli jest on niezgodny z informacjami zawartymi w zezwoleniu i danymi, o których mowa w § 2 ust. 2.
§  6.
1.
Dla każdego przedsiębiorcy podlegającego wpisowi prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
2.
Akta rejestrowe nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
§  7.
1.
Rejestr jest jawny. Każdy może żądać udzielenia informacji objętych wpisem do rejestru przez złożenie zapytania w dowolnej formie w odniesieniu do konkretnych przedsiębiorców, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Informacje zawarte w rejestrze mogą być udostępniane także w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez powszechnie dostępne sieci komputerowe.
§  8.
Informację udzieloną w związku z zapytaniem dotyczącym wysokości sumy gwarancji organ rejestrowy uzupełnia o informacje o dokonanych wypłatach i zgłoszonych żądaniach wypłaty, pomniejszających tę sumę.
§  9.
1.
Wojewoda ma prawo dostępu do pełnych danych rejestrowych, niezależnie od miejsca siedziby przedsiębiorcy.
2.
Dane rejestrowe mogą być udostępniane jednostkom samorządu gospodarczego oraz organizacjom zajmującym się ochroną praw konsumenta, w formie wykazów obejmujących dane określone w § 4 ust. 5, 7 i 9.
3.
Jednostki i organizacje, o których mowa w ust. 2, organ rejestrowy oraz wojewodowie mogą publikować wykaz przedsiębiorców posiadających zezwolenie na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, obejmujący nazwy i siedziby, pod jakimi świadczą oni usługi turystyczne.
4.
Dopuszcza się udzielanie informacji zbiorczych dla celów naukowo-badawczych, pod warunkiem zachowania ich anonimowości.
§  10.
Dotychczasowe wpisy do ksiąg rejestrowych zachowują ważność.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KARTY KSIĘGI REJESTROWEJ

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.62.633

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Centralny rejestr zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Data aktu: 13/06/2001
Data ogłoszenia: 20/06/2001
Data wejścia w życie: 28/06/2001