Decyzja Wspólnego Komitetu RP-EFTA Nr 1 z 2000 r. wprowadzająca zmiany w Protokole B dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" i metod współpracy administracyjnej. Genewa.2000.12.05.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 31 stycznia 2001 r.
w sprawie mocy obowiązującej Decyzji Wspólnego Komitetu RP-EFTA Nr 1 z 2000 r., przyjętej w dniu 5 grudnia 2000 r. w Genewie, wprowadzającej zmiany w Protokole B dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" i metod współpracy administracyjnej.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z artykułem 32 umowy między Rzecząpospolitą Polską a państwami Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - (Dz. U. z 1994 r. Nr 129, poz. 639 i z 1998 r. Nr 160, poz. 1063), upoważniającym Wspólny Komitet RP-EFTA do zmiany Protokołu B tej Umowy, w dniu 5 grudnia 2000 r. została podjęta Decyzja Nr 1 z 2000 r. Wspólnego Komitetu RP-EFTA.
Rada Ministrów, w dniu 14 listopada 2000 r., wyraziła zgodę na związanie Rzeczypospolitej Polskiej Decyzją Nr 1 z 2000 r. Wspólnego Komitetu RP-EFTA.

Zgodnie z pkt 10 Decyzji Nr 1 z 2000 r. Wspólnego Komitetu RP-EFTA z dniem 1 stycznia 2001 r. zmianie uległa treść Protokołu B Umowy między Rzecząpospolitą Polską a państwami Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).

Treść Decyzji zawiera załącznik do niniejszego oświadczenia rządowego.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA Nr 1/2000

WSPÓLNEGO KOMITETU EFTA - POLSKA

W SPRAWIE ZMIAN DO PROTOKOŁU B

WSPÓLNY KOMITET,

biorąc pod uwagę Protokół B do Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a państwami EFTA, podpisanej dnia 10 grudnia 1992 r., zwanej dalej "Umową", dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej, zmieniony Decyzją Nr 1 z 1997 r., Decyzją Nr 1 z 1998 r. i Decyzją Nr 7 z 1999 r. Wspólnego Komitetu Polska - EFTA,

zważywszy, że niektóre postanowienia stosowane w ramach systemu kumulacji europejskiej wymagają ich dostosowania do zmieniającego się ustawodawstwa oraz biorąc pod uwagę braki pewnych towarów wewnątrz strefy wolnego handlu,

zważywszy, że podstawą poniższych zmian jest porozumienie osiągnięte podczas "spotkania 30 krajów", którego tematem był system kumulacji paneuropejskiej,

biorąc pod uwagę artykuł 32 umowy, upoważniający Wspólny Komitet do zmiany Protokołu B tej umowy,

postanawia:

1. Wyrażenie "jednostki rozrachunkowe" w spisie treści (artykuł 30), w artykule 21 (1) (b) i 26 (3) będzie zastąpione przez "euro".

2. Artykuł 1 (i) otrzymuje następujące brzmienie:

"(i) «wartość dodana» oznacza cenę ex works pomniejszoną o wartość celną każdego z użytych materiałów pochodzących z innych krajów, o których mowa w artykułach 3 i 4, lub, jeśli wartość celna nie jest znana lub nie może być ustalona, o pierwszą cenę możliwą do ustalenia płaconą za materiały w krajach EFTA lub Polsce".

3. Artykuł 1 (n) otrzymuje następujące brzmienie:

"(n) «euro» oznacza wspólną walutę Europejskiej Unii Monetarnej."

4. Artykuł 7 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 7

Niewystarczające obróbka lub przetworzenie

1. Bez uszczerbku dla postanowień ustępu 2 następujące operacje będą uważane za niewystarczające obróbkę lub przetworzenie dla nadania statusu produktów pochodzących, niezależnie od tego, czy spełnione zostały wymagania określone w artykule 6:

(a) czynności mające na celu zapewnienie zachowania produktów w dobrym stanie podczas transportu i magazynowania;

(b) łączenie i rozłączanie przesyłek;

(c) mycie, czyszczenie, usuwanie kurzu, tlenku, oleju, farby lub innych warstw;

(d) prasowanie lub tłoczenie tekstyliów;

(e) proste malowanie i czynności polerowania;

(f) łuskanie, częściowe lub całkowite wybielanie, polerowanie oraz pokrywanie warstwami zbóż i ryżu;

(g) czynności barwienia cukru lub formowania kostek cukrowych;

(h) obieranie, drylowanie oraz łuskanie: owoców, orzechów i warzyw;

(i) ostrzenie, proste mielenie lub proste przycinanie;

(j) usuwanie kurzu, przesiewanie lub sortowanie, segregowanie, dopasowywanie, dobieranie (łącznie z kompletowaniem zestawów artykułów);

(k) proste umieszczanie w butelkach, puszkach, kolbach, torbach, skrzyniach, pudełkach, umocowanie na kartach lub planszach oraz wszystkie inne proste czynności związane z pakowaniem;

(l) umieszczanie lub drukowanie znaków, etykiet, logo i innych podobnych wyróżniających oznakowań na towarach lub na ich opakowaniach;

(m) proste mieszanie produktów, również różnych rodzajów;

(n) prosty montaż części dla otrzymania kompletnego artykułu lub rozmontowanie artykułu na części;

(o) połączenie dwóch lub więcej operacji wymienionych w punktach od (a) do (n);

(p) ubój zwierząt.

2. Wszystkie operacje przeprowadzane w państwach EFTA lub Polsce na danym produkcie powinny być traktowane łącznie przy określeniu, czy obróbka lub przetworzenie dokonane na produkcie mają być traktowane jako niewystarczające w rozumieniu ustępu 1."

5. W artykule 15 ostatnie zdanie w ustępie 6 otrzymuje następujące brzmienie:

"Postanowienia tego ustępu będą stosowane do dnia 31 grudnia 2001 r."

6. Następującej treści artykuł będzie umieszczony po artykule 20 i wzmianka do tego artykułu powinna być dodana do spisu treści:

"Artykuł 20a

Procedura księgowego rozróżnienia

1. W przypadku kiedy oddzielne magazynowanie materiałów niepochodzących i pochodzących, które są identyczne co do rodzaju i zamienne, pociąga za sobą znaczne koszty lub jest utrudnione ze względu na ich właściwości, władze celne mogą na pisemną prośbę zainteresowanego wydać upoważnienie do zarządzania takim magazynem metodą, tzw. «księgowego rozróżnienia».

2. Metoda ta powinna zapewnić, aby w danym okresie rozrachunkowym ilość uzyskanych towarów, które mogłyby być uważane za pochodzące, była taka sama, jak ilość towarów, które byłyby uzyskane, gdyby istniało fizyczne rozdzielenie magazynów.

3. Władze celne mogą uzależnić przyznanie upoważnienia od spełnienia wszystkich warunków uznanych za niezbędne.

4. Procedura niniejsza jest rejestrowana i stosowana na podstawie ogólnych zasad księgowości obowiązujących w kraju, w którym towar został wytworzony.

5. Korzystający z niniejszego ułatwienia może wystawiać dowody pochodzenia lub wnioskować o ich wystawienie, zależnie od okoliczności, dla tej ilości towarów, które mogą być uznane za pochodzące. Na prośbę odpowiednich władz korzystający z upoważnienia dostarczy oświadczenie z informacją o sposobie zarządzania magazynowanymi towarami.

6. Władze celne będą kontrolować sposób wykonania upoważnienia i mogą je cofnąć w każdym czasie, gdy korzystający w jakikolwiek sposób czyni z niego niewłaściwy użytek lub nie spełnia któregokolwiek z pozostałych warunków niniejszego protokołu."

7. W artykule 22 ustęp 1, pierwsze zdanie, po wyrazie "eksporter" będzie zamieszczona następująca wstawka:

"zwany dalej «upoważnionym eksporterem»,".

8. Artykuł 30 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 30

Kwoty wyrażone w euro

1. W celu zastosowania postanowień artykułu 21 (1) (b) i artykułu 26 (3), w przypadku kiedy towary fakturowane są w walucie innej niż euro, kwoty w walucie narodowej krajów, o których mowa w artykułach 3 i 4, stanowiące równowartość kwot wyrażonych w euro, ustalają corocznie kraje zainteresowane.

2. Przesyłka będzie korzystać z postanowień artykułu 21 (1) (b) lub artykułu 26 (3) zgodnie z walutą, w której była wystawiona faktura, stosownie do kwoty ustalonej przez zainteresowany kraj.

3. Kwoty wyrażone w dowolnej walucie narodowej będą stanowiły równowartość kwoty wyrażonej w euro wg notowań z pierwszego dnia roboczego października i te kwoty będą stosowane od dnia 1 stycznia następnego roku. Państwa - Strony powiadomią się o odnośnych kwotach.

4. Dany kraj może zaokrąglać w górę lub w dół kwotę w walucie narodowej powstałą z przeliczenia kwoty wyrażonej w euro. Zaokrąglone kwoty nie mogą różnić się od kwoty wynikającej z przeliczenia więcej niż o 5%. Dany kraj może zachować w walucie narodowej niezmienioną równowartość kwoty wyrażonej w euro, jeśli w czasie corocznego uzgadniania przewidzianego w ustępie 3 okaże się po przeliczeniu tej kwoty, iż wzrost jej równowartości wyniósł, przed jakimkolwiek zaokrągleniem, mniej niż 15%. Równowartość w walucie narodowej może pozostać niezmieniona, jeżeli po przeliczeniu jej wartość będzie niższa.

5. Kwoty wyrażone w euro będą rozpatrywane przez Wspólny Komitet na wniosek Państw-Stron. Dokonując przeglądu Wspólny Komitet uwzględni celowość utrzymania skutków odnośnych limitów w realnym wymiarze. W tym celu może on podjąć decyzję o modyfikacji kwot wyrażonych w euro."

9. W załączniku II do Protokołu B opisy dla pozycji HS 5309 do 5311, poz. HS 5602 oraz dział 57 otrzymują następujące brzmienie:

Kod HS Opis produktu Procesy obróbki lub przetwarzania, dokonane na materiałach niepochodzących, nadające im status pochodzenia
(1) (2) (3) lub (4)
5309 do 5311 Tkaniny z innych roślinnych materiałów włókienniczych,

Tkaniny z przędzy papierowej:

- Zawierające nić kauczukową Wytwarzanie

z przędzy pojedynczej1

- Inne Wytwarzanie z1:
- przędzy z włókna

kokosowego,

- przędzy z włókna

jutowego,

- włókien naturalnych,
- syntetycznych włókien

ciętych nie

zgrzeblonych ani nie

czesanych, ani w

żaden inny sposób nie

przygotowanych do

przędzenia,

- materiałów

chemicznych

lub masy tekstylnej,

lub

- papieru

lub

Drukowanie, któremu towarzyszą co najmniej dwie operacje przygotowawcze lub wykończeniowe (takie jak: czyszczenie,

bielenie, merceryzacja, stabilizacja termiczna, drapanie, kalandrowanie, obróbka w celu uzyskania niekurczliwości, utrwalanie, dekatyzowanie, impregnowanie, reperowanie i robienie węzełków), gdy wartość użytej nie zadrukowanej tkaniny nie przekracza 47,5% ceny ex works produktu

5602 Filc, impregnowany, powlekany, pokryty lub laminowany, lub nie poddany tego rodzaju obróbce:
- Filc igłowany Wytwarzanie z:1
- włókien naturalnych,
- materiałów

chemicznych lub pulpy

włókienniczej

Jakiekolwiek:
- włókno ciągłe

polipropylenowe

objęte pozycją 5402

- włókna

polipropylenowe

objęte pozycjami 5503

lub 5506, lub

- kable z włókna

ciągłego

polipropylenowego

objęte pozycją 5501

których masa jednostkowa pojedynczej przędzy ciągłej i przędzy we wszystkich przypadkach jest niższa niż 9 decyteksów, mogą być użyte pod warunkiem, że ich wartość nie przekracza 40% ceny ex works produktu
- Pozostałe Wytwarzanie z:1
- włókien naturalnych,
- chemicznych włókien

ciętych wykonanych z

kazeiny, lub

- materiałów

chemicznych lub pulpy

włókienniczej

Dział 57 Dywany i inne włókiennicze wykładziny podłogowe:
- Z filcu igłowanego Wytwarzanie z1:
- włókien naturalnych,

lub

- materiałów

chemicznych, lub

pulpy włókienniczej

Jakkolwiek:
- włókno ciągłe

polipropylenowe

objęte pozycją 5402,

- włókna

polipropylenowe

objęte pozycjami 5503

i 5506, lub

- kable z włókna

ciągłego

polipropylenowego

objęte pozycją 5501,

których masa jednostkowa pojedynczej przędzy ciągłej i przędzy we wszystkich przypadkach jest niższa niż 9 decyteksów, mogą być użyte pod warunkiem, że ich wartość nie przekracza 40% ceny ex works produktu.
Tkanina z juty może być używana jako podkład
- Z innego filcu Wytwarzanie z1:
- włókien naturalnych

nie gręplowanych lub

czesanych, ani nie

przetworzonych w inny

sposób w celu

przędzenia,

lub
- materiałów

chemicznych lub pulpy

włókienniczej

- Z pozostałych materiałów Wytwarzanie z1:
włókienniczych - przędzy kokosowej lub

jutowej,

- przędzy z włókien

ciągłych

syntetycznych lub

sztucznych,

- włókien naturalnych,

lub

- ciętych włókien

chemicznych, nie

gręplowanych, nie

czesanych ani nie

przetworzonych w inny

sposób w celu

przędzenia.

Tkanina z juty może być używana jako podkład
1 Specjalne wymogi dla produktów z mieszaniny materiałów włókienniczych patrz

uwaga 5.

10. Niniejsza Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.

11. Sekretarz Generalny Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu zdeponuje tekst niniejszej Decyzji u depozytariusza.

Na dowód czego, niżej podpisani pełnomocnicy, będąc należycie upełnomocnieni, podpisali Decyzję Wspólnego Komitetu.

Sporządzono w Genewie dnia 5 grudnia 2000 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.58.607

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Decyzja Wspólnego Komitetu RP-EFTA Nr 1 z 2000 r. wprowadzająca zmiany w Protokole B dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" i metod współpracy administracyjnej. Genewa.2000.12.05.
Data aktu: 05/12/2000
Data ogłoszenia: 11/06/2001
Data wejścia w życie: 01/01/2001