Kryteria i tryb przyznawania i rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie konkursów o finansowanie projektów badawczych i konkursów o dofinansowywanie projektów celowych oraz na realizację określonych zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU BADAŃ NAUKOWYCH
z dnia 9 maja 2001 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie konkursów o finansowanie projektów badawczych i konkursów o dofinansowywanie projektów celowych oraz na realizację określonych zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 389) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania i rozliczania środków finansowych ustalanych w budżecie państwa na naukę, przeznaczonych na organizowanie i finansowanie lub dofinansowywanie działalności, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych, zwanej dalej "zadaniami".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Komitecie - rozumie się przez to Komitet Badań Naukowych,
2)
jednostce - rozumie się przez to Polską Akademię Nauk, Polską Akademię Umiejętności oraz inne podmioty działające na rzecz nauki, a w szczególności stowarzyszenia, fundacje, agencje, samorządy województw, a także grupę jednostek posiadających osobowość prawną, reprezentowaną przez jedną z nich.
§  3.
Środki finansowe, o których mowa w § 1, mogą być przyznane jednostce, która spełnia następujące kryteria:
1)
posiada siedzibę w kraju oraz strukturę organizacyjną umożliwiającą prawidłową realizację zadań, a także niezbędne wyposażenie, w tym sprzęt komputerowy, oprogramowanie i infrastrukturę informatyczną z dostępem do sieci informatycznych,
2)
zatrudnia lub ma możliwość zatrudnienia pracowników, których liczba, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe zapewnią prawidłową realizację zadań, z tym że osoby zatrudnione przez jednostkę nie mogą uczestniczyć w wykonywaniu projektów badawczych, projektów celowych oraz zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, finansowanych lub dofinansowywanych w ramach zadania realizowanego przez tę jednostkę.
§  4.
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań jednostka może złożyć:
1)
z inicjatywy własnej, w ciągu całego roku,
2)
na podstawie oferty przedstawionej jednostce przez Przewodniczącego Komitetu lub ogłoszonej publicznie w dzienniku "Rzeczpospolita" i w biuletynie "Sprawy Nauki", określającej w szczególności:
a)
podstawę prawną przyznania środków finansowych na realizację zadania,
b)
temat i zakres działalności przewidywanej do realizacji w ramach zadania,
c)
termin złożenia wniosku.
§  5.
1.
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadania jednostka składa w urzędzie Komitetu, w dwóch egzemplarzach.
2.
We wniosku należy podać w szczególności:
1)
nazwę jednostki, jej adres, numer telefonu i faksu oraz imiona i nazwiska, tytuły naukowe, stopnie naukowe, nazwy stanowisk, numery telefonów i faksów osób reprezentujących jednostkę,
2)
informacje niezbędne do dokonania oceny, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 3,
3)
w odniesieniu do wniosków dotyczących organizowania i finansowania konkursów o finansowanie projektów badawczych lub dofinansowywanie projektów celowych:
a)
dziedziny albo tematy badań naukowych lub prac rozwojowych objętych konkursami,
b)
liczbę konkursów planowanych do zorganizowania w ciągu roku,
c)
sposób oraz harmonogram realizacji zadania,
d)
kosztorys realizacji zadania, w tym wysokość środków finansowych planowanych do przekazania wykonawcom projektów badawczych lub projektów celowych oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na koszty prac organizacyjnych i na obsługę finansową, w układzie kalkulacyjnym,
e)
sposób sprawowania kontroli nad prawidłowością prowadzenia prac i wydatkowania środków finansowych przez wykonawców projektów,
f)
dodatkowe informacje uznane przez jednostkę za przydatne przy ocenie wniosku,
4)
w odniesieniu do wniosków dotyczących zadań z zakresu działalności wspomagającej badania:
a)
określenie prac planowanych do realizacji i informację o przewidywanych wykonawcach,
b)
informacje wymienione w pkt 3 lit. c)-f) podane odpowiednio do zakresu wniosku.
§  6.
W razie potrzeby Przewodniczący Komitetu może zwrócić się do jednostki o dostarczenie dodatkowych dokumentów, wyjaśnień lub informacji dotyczących jednostki, niezbędnych do oceny wniosku, a w szczególności:
1)
zaświadczenia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego,
2)
danych członków organu zarządzającego jednostką, w zakresie określonym w § 5 ust. 2 pkt 1,
3)
informacji o stanie prawnym i majątkowym jednostki, w tym odpowiednio statutu lub umowy spółki i rocznego sprawozdania finansowego za rok poprzedzający rok złożenia wniosku,
4)
kopii zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP i numeru identyfikacyjnego REGON,
5)
zaświadczenia właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych,
6)
zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
7)
zaświadczenia banku, w którym prowadzony jest rachunek bieżący, o posiadaniu płynności finansowej.
§  7.
1.
Za zgodą jednostki eksperci wyznaczeni przez Przewodniczącego Komitetu mogą dokonać w jej siedzibie przeglądu w zakresie niezbędnym do dokonania oceny wniosku, a w szczególności do ustalenia, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 3.
2.
W razie braku zgody jednostki na dokonanie przeglądu, o którym mowa w ust. 1, wniosek pozostawia się bez dalszego biegu.
§  8.
1.
W terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia otrzymania pełnej dokumentacji, o której mowa w § 5 ust. 2 i § 6, Przewodniczący Komitetu dokonuje wstępnej oceny wniosku jednostki, zasięgając w razie potrzeby opinii właściwego zespołu Komitetu, zespołu opiniodawczo-doradczego lub właściwych ekspertów i przedstawia tę ocenę Komitetowi w celu zasięgnięcia jego opinii co do zasadności realizacji zadań określonych we wniosku.
2.
Po uzyskaniu opinii Komitetu, o której mowa w ust. 1, Przewodniczący Komitetu wydaje decyzję o przyznaniu jednostce dotacji celowej na realizację zadań określonych we wniosku lub zawiadamia jednostkę o odmowie przyznania tej dotacji.
§  9.
W umowie zawartej przez Komitet z jednostką ustala się szczegółowe warunki i terminy realizacji zadania, w tym w szczególności sposób organizowania i finansowania konkursów oraz powierzania realizacji zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, sposób przekazywania środków finansowych i dokonywania rozliczeń.
§  10.
1.
Jednostka zapewnia przekazywanie przez wykonawców projektów badawczych i projektów celowych informacji o rozpoczęciu, kontynuacji i o zakończeniu każdego tematu pracy badawczej prowadzonej w ramach realizacji zadania, w celu wprowadzenia tych informacji do bazy danych krajowego systemu informacji o pracach badawczych SYNABA.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się do Ośrodka Przetwarzania Informacji w Warszawie, prowadzącego bazę danych krajowego systemu informacji o pracach badawczych SYNABA. Informacje są gromadzone, przetwarzane i przechowywane w formie cyfrowej, a ich udostępnianie następuje przez ogólnokrajową sieć komputerową, na nośnikach cyfrowych, a także w razie potrzeby w formie wydruku lub publikacji.
§  11.
1.
Rozliczanie środków finansowych przekazywanych jednostce na realizację zadań jest dokonywane na podstawie raportów tej jednostki.
2.
Jednostka jest zobowiązana do składania Komitetowi:
1)
w terminie do dnia 31 marca - rocznego raportu merytorycznego i finansowego dotyczącego realizacji zadania w roku poprzedzającym, nie wcześniej jednak niż po półrocznym okresie realizacji tego zadania,
2)
w terminie trzech miesięcy od dnia zakończenia realizacji zadania - raportu końcowego, zawierającego zbiorcze rozliczenie poniesionych kosztów, opis wykonanych prac i podsumowanie osiągniętych wyników.
3.
Raporty składane przez jednostkę są oceniane przez właściwy zespół lub zespoły Komitetu pod względem zgodności wykonanych prac z zawartą umową.
4.
Na podstawie oceny raportu końcowego, o której mowa w ust. 3, urząd Komitetu dokonuje rozliczenia środków finansowych i zawiadamia jednostkę o uznaniu umowy:
1)
za wykonaną i rozliczoną,
2)
za niewykonaną, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych niezgodnie z umową lub niewykorzystanych oraz ewentualnie o zastosowaniu kar umownych.
§  12.
Niezłożenie rocznego raportu w terminie lub złożenie raportu niespełniającego wymagań, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, stanowi podstawę do wstrzymania dalszego finansowania realizacji zadań określonych w umowie, a także do odstąpienia od umowy zawartej przez Komitet z jednostką.
§  13.
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli lub przez biegłych rewidentów, że przekazane Komitetowi rozliczenie zawarte w raporcie końcowym, stanowiące podstawę do uznania umowy za wykonaną i rozliczoną, nie zostało sporządzone prawidłowo lub jest nierzetelne, Przewodniczący Komitetu może zarządzić wznowienie postępowania dotyczącego oceny raportu końcowego i prawidłowości wykonania zadań.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.50.532

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kryteria i tryb przyznawania i rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie konkursów o finansowanie projektów badawczych i konkursów o dofinansowywanie projektów celowych oraz na realizację określonych zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.
Data aktu: 09/05/2001
Data ogłoszenia: 22/05/2001
Data wejścia w życie: 06/06/2001