Ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 marca 2001 r.
w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 14 § 3 pkt 2 w związku z art. 14 § 4a ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do dnia 31 grudnia 2001 r. ustanawia się kontyngenty taryfowe ilościowe na przywóz pojazdów samochodowych, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w wysokości określonej w tym załączniku, pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, dla których ustanawia się obniżone zerowe stawki celne, z zastrzeżeniem § 7.
2.
Wykaz państw, o których mowa w ust. 1, zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  2.
Jeżeli kontyngent, o którym mowa w § 1 ust. 1, zostanie wyczerpany w części dotyczącej pojazdów samochodowych wymienionych w załączniku nr 1 w przypisie oznaczonym(2), to przywóz takich pojazdów na warunkach określonych w niniejszym rozporządzeniu może być dokonany w ramach części kontyngentu dotyczącej pojazdów samochodowych wymienionych w przypisie oznaczonym(1) tego załącznika.
§  3.
Obniżone zerowe stawki celne, o których mowa w § 1 ust. 1, stosuje się po udokumentowaniu pochodzenia towarów, zgodnie z wymogami określonymi odrębnie.
§  4.
W zakresie uregulowanym w § 1 nie stosuje się stawek celnych określonych w Taryfie celnej, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2000 r. w sprawie ustanowienia Taryfy celnej (Dz. U. Nr 119, poz. 1253 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 95 i Nr 13, poz. 106).
§  5.
Rozdysponowanie kontyngentów, o których mowa w § 1, jest dokonywane według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
§  6.
Pozwolenia na przywóz udzielane na podstawie jednego wniosku mogą dotyczyć przywozu łącznie nie więcej niż 400 sztuk pojazdów samochodowych osobowych lub nie więcej niż 8 sztuk pojazdów samochodowych do transportu towarowego.
§  7.
1.
Pozwolenia na przywóz towarów objętych kontyngentami taryfowymi, ustanowionymi rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2000 r. w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 120, poz. 1275), zachowują moc do dnia upływu terminu ich ważności.
2.
Do wniosków o przydział kontyngentów taryfowych ustanowionych rozporządzeniem Rady Ministrów, o którym mowa w ust. 1, nierozpatrzonych do dnia 19 marca 2001 r., stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
3.
Wielkość kontyngentów określona w załączniku nr 1, o którym mowa w § 1, ulega pomniejszeniu o wielkość kontyngentów rozdysponowanych na podstawie pozwoleń określonych w ust. 1.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 marca 2001 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ TOWARÓW OBJĘTYCH KONTYNGENTAMI TARYFOWYMI ILOŚCIOWYMI, POCHODZĄCYCH Z PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ

Lp. Kod PCN Wyszczególnienie Jednostka

miary

Ilość
1 8703 Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: szt. 29.750
- Pozostałe pojazdy wyposażone w silniki

tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie

iskrowym:

8703 21 - - O pojemności skokowej

nieprzewyższającej 1.000 cm3:

8703 21 10 0 - - - Nowe
8703 22 - - O pojemności skokowej powyżej 1.000 cm3,

ale nieprzewyższającej 1.500 cm3:

8703 22 10 0 - - - Nowe
8703 23 - - O pojemności skokowej powyżej 1.500 cm3,

ale nieprzewyższającej 3.000 cm3:

- - - Nowe:
8703 23 19 0 - - - - Pozostałe
8703 24 - - O pojemności skokowej powyżej 3.000 cm3:
8703 24 10 0 - - - Nowe
- Pozostałe pojazdy, wyposażone w silniki

tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie

samoczynnym (wysokoprężne i

średnioprężne):

8703 31 - - O pojemności skokowej

nieprzewyższającej 1.500 cm3:

8703 31 10 0 - - - Nowe
8703 32 - - O pojemności skokowej przekraczającej

1.500 cm3, lecz nieprzekraczającej

2.500 cm3:

- - - Nowe:
8703 32 19 0 - - - - Pozostałe
8703 33 - - O pojemności skokowej powyżej 2.500 cm3:
- - - Nowe:
8703 33 19 0 - - - Pozostałe
8703 90 - Pozostałe:
8703 90 90 - - Pozostałe:
ex 8703 90 90 1 - - - Do czterech lat(1)
2 8703 Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: szt. 16.000
- Pozostałe pojazdy wyposażone w silniki

tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie

iskrowym:

8703 21 - - O pojemności skokowej

nieprzewyższającej 1.000 cm3:

ex 8703 21 10 0 - - - Nowe(2)
8703 22 - - O pojemności skokowej powyżej 1.000 cm3,

ale nieprzewyższającej 1.500 cm3:

8703 22 10 0 - - - Nowe(2)
8703 23 - - O pojemności skokowej powyżej 1.500 cm3,

ale nieprzewyższającej 3.000 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 23 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 24 - - O pojemności skokowej powyżej 3.000 cm3:
ex 8703 24 10 0 - - - Nowe(2)
- Pozostałe pojazdy, wyposażone w silniki

tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie

samoczynnym (wysokoprężne i

średnioprężne):

8703 31 - - O pojemności skokowej

nieprzewyższającej 1.500 cm3:

ex 8703 31 10 0 - - - Nowe(2)
8703 32 - - O pojemności skokowej przekraczającej

1.500 cm3, lecz nieprzekraczającej

2.500 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 32 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 33 - - O pojemności skokowej powyżej 2.500 cm3:
- - - Nowe:
ex 8703 33 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 90 - Pozostałe:
8703 90 90 - - Pozostałe:
ex 8703 90 90 1 - - - Do czterech lat(1)(2)
3 8704 Pojazdy samochodowe do transportu towarowego: szt. 190
- Pozostałe, z silnikiem tłokowym

wewnętrznego spalania o zapłonie

samoczynnym (wysoko- lub średnioprężnym):

8704 21 - - O masie całkowitej nieprzekraczającej 5

ton:

- - - Pozostałe:
- - - - Z silnikami o pojemności powyżej

2.500 cm3:

8704 21 31 0 - - - - - Nowe
- - - - Z silnikami o pojemności do 2.500

cm3 włącznie:

8704 21 91 - - - - - Nowe:
8704 21 91 1 - - - - - - O ładowności do 1.000 kg,

zbudowane na bazie nadwozia

samochodów osobowych lub

osobowo-towarowych (kombi)

8704 21 91 9 - - - - - - Pozostałe
8704 22 - - O masie całkowitej powyżej 5 ton, ale

nie więcej niż 20 ton:

- - - Pozostałe:
8704 22 91 0 - - - - Nowe
8704 23 - - O masie całkowitej powyżej 20 ton:
- - - Pozostałe:
8704 23 91 0 - - - - Nowe
- Pozostałe, z silnikiem tłokowym

wewnętrznego spalania o zapłonie iskrowym:

8704 31 - - O masie całkowitej nieprzekraczającej 5

ton:

- - - Pozostałe:
- - - - Z silnikami o pojemności powyżej

2.800 cm3:

8704 31 31 0 - - - - - Nowe
- - - - Z silnikami o pojemności

nieprzekraczającej 2.800 cm3:

8704 31 91 - - - - - Nowe:
8704 31 91 1 - - - - - - O ładowności do 1.000 kg,

zbudowane na bazie nadwozia

samochodów osobowych lub

osobowo-towarowych (kombi)

8704 31 91 9 - - - - - - Pozostałe
8704 32 - - O masie całkowitej powyżej 5 ton:
- - - Pozostałe:
8704 32 91 0 - - - - Nowe
(1) Dotyczy tylko pojazdów nowych.

(2) Dotyczy tylko pojazdów wyposażonych w urządzenia katalityczne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ (UE)*

1. Austria

2. Belgia

3. Dania

4. Finlandia

5. Francja

6. Grecja

7. Hiszpania

8. Irlandia

9. Luksemburg

10. Niderlandy

11. Niemcy

12. Portugalia

13. Szwecja

14. Wielka Brytania

15. Włochy

* Obszar celny UE obejmuje również obszar celny Księstwa Monako. Oznacza to, że dla towarów pochodzących z Monako, po spełnieniu reguł pochodzenia, udokumentowaniu tego pochodzenia oraz spełnieniu warunku bezpośredniego transportu, zgodnie z zasadami Układu Europejskiego, stosowane są obniżone zerowe stawki celne.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.19.220

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.
Data aktu: 06/03/2001
Data ogłoszenia: 19/03/2001
Data wejścia w życie: 19/03/2001