Nadanie statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 9 marca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158) zarządza się, co następuje:
§  1.
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEJ AGENCJI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

§  1.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
W stosunkach z zagranicą Agencja może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu "Polish Agency for Enterprise Development".
§  3.
1.
Prezes Agencji, zwany dalej "Prezesem", kieruje pracą Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2.
Prezes działa przy pomocy zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów zespołów oraz dyrektorów oddziałów.
3.
Prezes wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Biura Agencji oraz dyrektorów oddziałów.
§  4.
1.
Aparatem wykonawczym Prezesa jest Biuro Agencji.
2.
W skład Biura Agencji wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Zespół Zarządzania Programami,
2)
Zespół Szkoleń, Doradztwa i Informacji,
3)
Zespół Planowania i Monitorowania,
4)
Zespół Studiów i Analiz,
5)
Zespół Promocji,
6)
Zespół Administracyjno-Ekonomiczny,
7)
Zespół Kontroli Wewnętrznej.
3.
Szczegółową organizację Biura Agencji, zakres zadań zastępców, zadania komórek organizacyjnych i ich dyrektorów określa regulamin organizacyjny Biura Agencji, nadawany przez Prezesa po zasięgnięciu opinii Rady Nadzorczej Agencji, zwanej dalej "Radą".
§  5.
1.
Oddział Agencji można utworzyć w przypadku, gdy:
1)
w danym regionie nie funkcjonują podmioty działające na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, za pośrednictwem których Agencja mogłaby realizować swoje zadania, lub
2)
działalność podmiotów, określonych w pkt 1, za pomocą których Agencja realizuje swoje zadania, jest nieefektywna.
2.
Oddział tworzy Prezes za zgodą Rady i po zasięgnięciu opinii właściwego miejscowo marszałka województwa.
3.
Akt Prezesa w sprawie utworzenia oddziału powinien określać:
1)
datę utworzenia oddziału, jego siedzibę i obszar terytorialny działania,
2)
zadania oddziału,
3)
składniki majątkowe przekazane do oddziału,
4)
sposób prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej,
5)
zasady współpracy z Biurem Agencji.
4.
Za realizację zadań oddziału odpowiada dyrektor oddziału, powoływany i odwoływany przez Prezesa.
5.
Dyrektor oddziału, w imieniu Prezesa, wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w oddziale.
6.
Szczegółową organizację oddziału określa regulamin organizacyjny oddziału, nadawany przez Prezesa.
§  6.
1.
Prezes może udzielać swoim zastępcom, dyrektorom komórek organizacyjnych Biura Agencji, dyrektorom oddziałów i innym osobom pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji.
2.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania następujących czynności prawnych:
1)
wszelkie czynności prawne rozporządzające lub zobowiązujące, których przedmiotem jest prawo o wartości przewyższającej równowartość 10.000 EURO,
2)
zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy obowiązującej przez okres dłuższy niż 1 rok,
3)
zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy z osobą zagraniczną,
4)
zawarcie ugody w sprawach majątkowych,
5)
objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych,
6)
objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie obligacji.
3.
Prezes udziela pełnomocnictw na piśmie, w formie wymaganej do ważności czynności prawnej.
4.
W sprawach nieuregulowanych w statucie do udzielania pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§  7.
1.
Rada wykonuje zadania określone w przepisach ustawy.
2.
Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
3.
Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Agencji, w siedzibie jej oddziału lub innym miejscu określonym przez Przewodniczącego Rady.
4.
Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki lub Prezesa.
5.
Zawiadomienie o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad ustalonym przez Przewodniczącego Rady, powinno być doręczone członkom Rady z 7-dniowym wyprzedzeniem.
6.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć, bez prawa głosu, inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
7.
Przewodniczący Rady może upoważnić zastępcę Przewodniczącego do wykonywania kompetencji określonych w ust. 4-6.
8.
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół zawierający w szczególności porządek obrad, nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu, teksty podejmowanych uchwał, wyniki przeprowadzonych głosowań nad poszczególnymi uchwałami oraz zdania odrębne. Protokół podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
§  8.
1.
Rada może podejmować uchwały, gdy wszyscy członkowie Rady zostali zawiadomieni o posiedzeniu i bierze w nim udział co najmniej 5 członków Rady, w tym Przewodniczący lub jego zastępca. W sprawach nieobjętych porządkiem obrad uchwały mogą być podejmowane tylko wówczas, gdy obecni są wszyscy członkowie Rady i żaden z nich nie zgłosi sprzeciwu.
2.
Uchwały Rady są podejmowane bezwzględną większością głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu.
3.
Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym, chyba że członek Rady obecny na posiedzeniu złoży wniosek o przeprowadzenie głosowania tajnego.
4.
Członek Rady obecny na posiedzeniu może zgłosić zdanie odrębne do podjętej uchwały Rady.
5.
Rada, w sprawach pilnych, może podejmować uchwały w trybie obiegowym, z zastrzeżeniem ust. 6.
6.
Nie jest dopuszczalne podjęcie uchwały w trybie obiegowym:
1)
w sprawach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy,
2)
w innych sprawach - jeżeli członek Rady zgłosi sprzeciw wobec trybu podejmowania uchwały.
7.
Uchwały Rady podejmowane w trybie obiegowym zapadają bezwzględną większością głosów wszystkich członków Rady.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.18.216

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Data aktu: 09/03/2001
Data ogłoszenia: 17/03/2001
Data wejścia w życie: 01/04/2001