Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 marca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów.

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929 i z 2000 r. Nr 120, poz. 1268) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Finansów nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA FINANSÓW

§  1.
Ministerstwo Finansów zapewnia obsługę Ministra Finansów właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1999 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 96, poz. 1118 i z 2000 r. Nr 8, poz. 93), do spraw:
1)
budżetu,
2)
finansów publicznych,
3)
instytucji finansowych.
§  2.
W skład Ministerstwa Finansów wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra,
2)
Biuro Ministra,
3)
Departament Prawny,
4)
Departament Budżetu Państwa,
5)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
6)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
7)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa,
8)
Departament Obsługi Funduszy Pomocowych,
9)
Departament Polityki Zagranicznej,
10)
Departament Międzynarodowej Integracji Gospodarczej,
11)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki,
12)
Departament Długu Publicznego,
13)
Departament Gwarancji i Poręczeń,
14)
Departament Systemu Podatkowego,
15)
Departament Podatków Pośrednich,
16)
Departament Podatków Bezpośrednich,
17)
Departament Podatków Lokalnych i Katastru,
18)
Departament Organizacji Skarbowości,
19)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej,
20)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa,
21)
Departament Instytucji Finansowych,
22)
Departament Rachunkowości,
23)
Departament Kontroli Skarbowej,
24)
Departament Informacji Finansowej,
25)
Departament Ceł,
26)
Departament Gier Losowych i Zakładów Wzajemnych,
27)
Departament Budżetu Resortu i Spraw Majątkowych,
28)
Departament Informatyki,
29)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych,
30)
Biuro Kadr i Szkolenia,
31)
Biuro Prasowe,
32)
Biuro Kontroli Resortowej,
33)
Biuro Dokumentacji Skarbowej,
34)
Biuro do Spraw Dyscypliny Finansów Publicznych.
§  3.
Obsługę zadań Ministra Finansów zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu budżet:
a)
Departament Budżetu Państwa,
b)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
c)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa,
d)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
e)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki,
f)
Departament Długu Publicznego,
g)
Departament Gwarancji i Poręczeń,
h)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej,
i)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa,
2)
w zakresie działu finanse publiczne:
a)
Departament Kontroli Skarbowej,
b)
Departament Ceł,
c)
Departament Gier Losowych i Zakładów Wzajemnych,
d)
Departament Podatków Pośrednich,
e)
Departament Podatków Bezpośrednich,
f)
Departament Systemu Podatkowego,
g)
Departament Podatków Lokalnych i Katastru,
h)
Departament Obsługi Funduszy Pomocowych,
i)
Departament Polityki Zagranicznej,
j)
Departament Organizacji Skarbowości,
k)
Biuro Dokumentacji Skarbowej,
3)
w zakresie działu instytucje finansowe:
a)
Departament Instytucji Finansowych,
b)
Departament Informacji Finansowej,
c)
Departament Rachunkowości.
§  4.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister Finansów.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.18.213

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.
Data aktu: 16/03/2001
Data ogłoszenia: 17/03/2001
Data wejścia w życie: 21/03/2001