Określenie warunków i trybu rozliczenia podlegających umorzeniu niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 lutego 2001 r.
w sprawie określenia warunków i trybu rozliczenia podlegających umorzeniu niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D.

Na podstawie art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki i tryb rozliczenia podlegających umorzeniu obligacji restrukturyzacyjnych serii D, niewykorzystanych zgodnie z ich przeznaczeniem na restrukturyzację wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych, oraz obligacji będących w posiadaniu BGŻ S.A. w części stanowiącej równowartość nieprzekazanego w formie wkładów niepieniężnych majątku BGŻ S.A.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających,
2)
obligacjach - rozumie się przez to obligacje restrukturyzacyjne serii D wyemitowane przez Skarb Państwa i przeznaczone na restrukturyzację wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych oraz obligacje będące w posiadaniu BGŻ S.A. w części stanowiącej równowartość nieprzekazanego w formie wkładów niepieniężnych majątku BGŻ S.A., na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 369, z 1995 r. Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 140, poz. 939 oraz z 2000 r. Nr 119, poz. 1252),
3)
agencie emisji - rozumie się przez to Narodowy Bank Polski,
4)
BGŻ S.A. - rozumie się przez to Bank Gospodarki Żywnościowej Spółka Akcyjna.
§  3.
Umorzenie, o którym mowa w art. 33 ust. 1 i 3 ustawy, obejmuje obligacje niewykorzystane do dnia wejścia w życie ustawy w liczbie 107.990 sztuk, z ogólnej liczby 296.180 sztuk obligacji, o których mowa w § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 czerwca 1995 r. w sprawie proporcji podziału między banki regionalne obligacji restrukturyzacyjnych na restrukturyzację wierzytelności zrzeszonych w nich banków spółdzielczych (Dz. U. Nr 64, poz. 330, z 1996 r. Nr 57, poz. 260 i z 1997 r. Nr 34, poz. 207), z uwzględnieniem, iż BGŻ S.A. w dniu wejścia w życie ustawy nie posiadał obligacji w części stanowiącej równowartość nieprzekazanego bankom, o których mowa w pkt 1, w formie wkładów niepieniężnych majątku, w tym:
1)
101.768 sztuk obligacji nieprzekazanych przez BGŻ S.A. na rzecz Gospodarczego Banku Wielkopolskiego Spółka Akcyjna w Poznaniu, Lubelskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Lublinie, Warmińsko-Mazurskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Olsztynie, Małopolskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Krakowie, Pomorsko-Kujawskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Bydgoszczy, Bałtyckiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Koszalinie, Mazowieckiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Warszawie, Dolnośląskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna we Wrocławiu, Rzeszowskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Rzeszowie,
2)
6.222 sztuki obligacji przekazanych przez BGŻ S.A. na rzecz Dolnośląskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna we Wrocławiu, Lubelskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Lublinie, Małopolskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Krakowie, Rzeszowskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Rzeszowie, Pomorsko-Kujawskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Bydgoszczy, Warmińsko-Mazurskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Olsztynie, które nie zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem.
§  4.
1.
BGŻ S.A. oraz banki wymienione w § 3 pkt 2, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, przedłożą agentowi emisji posiadane w dniu wejścia w życie ustawy świadectwa depozytowe opiewające na obligacje, w celu ich unieważnienia i wydania nowych świadectw depozytowych określających aktualny stan posiadanych przez nie obligacji, wynikający z ich umorzenia.
2.
Wraz z realizacją czynności, o których mowa w ust. 1, agent emisji dokona odpowiednich wpisów w rejestrze posiadaczy obligacji.
§  5.
1.
W terminie, o którym mowa w art. 33 ust. 2 ustawy, BGŻ S.A. oraz banki wymienione w § 3 pkt 2 dokonają przekazania środków wypłaconych przez budżet państwa z tytułu obsługi niewykorzystanych obligacji, wyliczonych zgodnie z warunkami ich emisji, w okresie od pierwszego do dwunastego okresu odsetkowego włącznie, w kwocie 119.350.954,87 zł, na którą składa się kwota rat kapitałowych w wysokości 75.971.010,63 zł oraz kwota odsetek w wysokości 43.379.944,24 zł, na rachunek Bankowego Funduszu Gwarancyjnego prowadzony w Głównym Oddziale Walutowo-Dewizowym Narodowego Banku Polskiego.
2.
Wykaz podlegających umorzeniu niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D, znajdujących się w bankach regionalnych i w BGŻ S.A., oraz środków wypłaconych przez budżet państwa z tytułu ich obsługi stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  6.
1.
Banki wymienione w § 3 pkt 1 są obowiązane:
1)
w przypadku odstąpienia, po dniu wejścia w życie ustawy, od restrukturyzacji wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych - każdorazowo zawiadomić o tym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Bankowy Fundusz Gwarancyjny oraz agenta emisji w terminie 7 dni od dnia odstąpienia; zawiadomienie powinno określać datę odstąpienia oraz liczbę obligacji niewykorzystanych, które podlegają umorzeniu,
2)
w przypadku odstąpienia, o którym mowa w pkt 1 - przekazać na rachunek Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, określony w § 5 ust. 1, w terminie 21 dni od dnia przesłania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 1, środki uzyskane z tytułu obsługi obligacji przez budżet państwa,
3)
przedłożyć agentowi emisji, w terminie 7 dni od dnia złożenia zawiadomienia, o którym mowa w pkt 1, posiadane w dniu odstąpienia świadectwa depozytowe, opiewające na obligacje, w celu ich unieważnienia i wydania nowego świadectwa depozytowego określającego aktualny stan posiadanych przez bank obligacji, wynikający z ich umorzenia.
2.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po ustaleniu wysokości środków wypłaconych przez budżet państwa z tytułu obsługi obligacji niewykorzystanych w wyniku odstąpienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powiadamia o tym niezwłocznie Bankowy Fundusz Gwarancyjny, agenta emisji oraz bank, który odstąpił od restrukturyzacji wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ PODLEGAJĄCYCH UMORZENIU NIEWYKORZYSTANYCH OBLIGACJI RESTRUKTURYZACYJNYCH SERII D ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W BANKACH REGIONALNYCH I W BGŻ S.A. ORAZ ŚRODKÓW WYPŁACONYCH PRZEZ BUDŻET PAŃSTWA Z TYTUŁU ICH OBSŁUGI

Lp. Nazwa banku Ilość obligacji niewykorzystanych w sztukach Kapitał wypłacony od początku emisji Odsetki wypłacone od początku emisji Suma w zł rat i odsetek wypłaconych przez budżet państwa z tytułu obsługi niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D
1 Dolnośląski Bank Regionalny S.A. we Wrocławiu 8 5.628,01 3.213,63 8.841,64
2 Lubelski Bank Regionalny S.A. w Lublinie 9 6.331,50 3.615,33 9.946,83
3 Małopolski Bank Regionalny S.A. w Krakowie 100 70.350,04 40.170,33 110.520,37
4 Rzeszowski Bank Regionalny S.A. w Rzeszowie 138 97.083,05 55.435,06 152.518,11
5 Pomorsko-Kujawski Bank Regionalny S.A. w Bydgoszczy 5.283 3.716.592,73 2.122.198,78 5.838.791,51
6 Warmińsko-Mazurski Bank Regionalny S.A. w Olsztynie 684 481.194,29 274.765,08 755.959,37
Razem w bankach regionalnych 6.222 4.377.179,62 2.499.398,21 6.876.577,83
7 Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. w Warszawie 101.768 71.593.831,01 40.880.546,03 112.474.377,04
RAZEM 107.990 75.971.010,63 43.379.944,24 119.350.954,87

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.16.176

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie warunków i trybu rozliczenia podlegających umorzeniu niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D.
Data aktu: 27/02/2001
Data ogłoszenia: 09/03/2001
Data wejścia w życie: 24/03/2001