Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 27 grudnia 2001 r.
w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002.

Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119, z 2000 r. Nr 95, poz. 1041 oraz z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 55, poz. 574 i Nr 145, poz. 1623) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2002 jest przeznaczona na finansowanie zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615), zwanej dalej "ustawą", w tym zadań szkolnych i pozaszkolnych.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach szkolnych - rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, a od dnia 1 września 2002 r. - pierwszej klasy szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, zakładów kształcenia nauczycieli, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, ośrodków politechnicznych, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek, szkół prowadzonych przy zakładach opieki zdrowotnej oraz przy zakładach lecznictwa uzdrowiskowego,
2)
zadaniach pozaszkolnych - rozumie się przez to zadania związane z:
a)
prowadzeniem przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7 ustawy, realizację obowiązku szkolnego, placówek kształcenia ustawicznego i praktycznego (w tym ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego) umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, placówek pracy pozaszkolnej, bibliotek pedagogicznych, świetlic dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów, domów wczasów dziecięcych,
b)
udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów,
c)
prowadzeniem burs i internatów,
d)
prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych,
3)
zadaniach z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli - rozumie się przez to doskonalenie zawodowe nauczycieli, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404 i Nr 144, poz. 1615),
4)
części oświatowej subwencji - rozumie się przez to część oświatową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określoną w ustawie budżetowej na rok 2002.
§  2.
Część oświatowa subwencji jest przeznaczona na realizację zadań określonych w § 1 ust. 2 pkt 1-3, a w szczególności na:
1)
finansowanie wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,
2)
dotowanie, na podstawie odrębnych przepisów, szkół i placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, publicznych oraz niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne,
3)
dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkolnej,
4)
finansowanie zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5)
finansowanie wydatków związanych z nauczaniem indywidualnym,
6)
finansowanie wydatków związanych z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka, o którym mowa w art. 71b ust. 2a ustawy,
7)
dofinansowanie wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz udzielaniem urlopów dla poratowania zdrowia,
8)
finansowanie wydatków związanych z realizacją czwartej godziny wychowania fizycznego,
9)
dofinansowanie kształcenia uczniów niebędących obywatelami polskimi.
§  3.
Naliczenia kwot oświatowej subwencji ogólnej oraz ich korekty dokonuje się na podstawie sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego.
§  4.
Podział części oświatowej subwencji, pomniejszonej o 1% rezerwę będącą w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.

ZAŁĄCZNIK

ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2002

1. Ustalona w ustawie budżetowej - pomniejszona o 1% rezerwę - część oświatowa subwencji (SO) składa się z kwoty bazowej (SOA), kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na pozaszkolne zadania oświatowe (SOC):

SO=SOA + SOB + SOC

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

SO - część oświatowa subwencji,

SOA - kwota bazowa części oświatowej subwencji według finansowego standardu A podziału części oświatowej subwencji,

SOB - kwota uzupełniająca części oświatowej subwencji według wag P zwiększających standard A na realizację zadań szkolnych,

SOC - kwota części oświatowej subwencji na realizację zadań pozaszkolnych.

2. Dla każdej jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym lub dotującym szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe oraz placówki funkcjonujące w systemie oświaty ustala się przeliczeniową liczbę uczniów ogółem Up w bazowym roku szkolnym, według wzoru:

N N

Up = ΣUp,i = Σ(Ur,i + Uu,i + Uz,i)

i=1 i=1

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Up - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem,

Up,i - przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i = 1 - 2489 dla gmin (w tym "część gminna" miast na prawach powiatu), i = 2490 - 2554 dla miast na prawach powiatu, i = 2555 - 2869 dla pozostałych powiatów, i = 2870 - 2885 dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym,

Ur,i - statystyczna liczba uczniów, ustalona według sprawozdań GUS dla bazowego roku szkolnego poprzedzającego rok budżetowy:

- dla uczniów szkół i placówek publicznych dla młodzieży - 1,0 Ur,

- dla uczniów szkół publicznych dla dorosłych - 0,7 Ur,

- dla uczniów szkół niepublicznych dla młodzieży - 1,0 Ur,

- dla uczniów szkół niepublicznych dla dorosłych - 0,35 Ur,

Uu,i - uzupełniająca liczba uczniów w bazowym roku szkolnym poprzedzającym rok budżetowy w zakresie zadań szkolnych, obliczana według wzoru:

Uu,i = P1 x N1,i + P2 x N2,i + ... + P23 x N23,i

gdzie:

- P1 do P23 oznaczają wagi,

- N1 do N23 przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2885,

określone następująco:

P1 = 0,05 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w gminach, w których dochód na jednego mieszkańca stanowi nie więcej niż 85% średniego dochodu na mieszkańca w kraju, liczonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla celów obliczenia kwoty wyrównawczej części podstawowej subwencji ogólnej - N1,i,

P2 = 0,35 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich - N2,i,

P3 = 0,20 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży w miastach do 5000 mieszkańców - N3,i,

P4 = 0,20 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich i w miastach do 5000 mieszkańców - N4,i,

P5 = 0,02 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół podstawowych i gimnazjów. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N5,i uczniów mieszkających w odległości 3 do 5 km od szkoły obwodowej,

P6 = 0,07 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół podstawowych i gimnazjów. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N6,i uczniów mieszkających w odległości powyżej 5 do 10 km od szkoły obwodowej,

P7 = 0,15 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół podstawowych i gimnazjów. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N7,i uczniów mieszkających w odległości powyżej 10 km od szkoły obwodowej,

P8 = 0,19 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N8,i uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich i w miastach do 5000 mieszkańców, w których średnia liczba uczniów w oddziale wynosi:

- 18 i więcej - szkoły podstawowe na wsi,

- 24 i więcej - gimnazja na wsi,

- 24 i więcej - szkoły podstawowe oraz gimnazja w miastach do 5000 mieszkańców,

P9 = Di x a dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z awansem zawodowym nauczycieli. Dodatek jest liczony na uczniów i wychowanków szkół i placówek oświatowych wszystkich typów funkcjonujących w systemie oświaty - N9,i. Dodatek jest umownie kalkulowany według stosunku sumy etatów nauczycieli mianowanych i dyplomowanych do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego pomnożonego przez a:

Di = (LNM+ LND)/LNO

gdzie a = 0,06 dla 0,75 < Di < 0,85, a = 0,01 dla Di Ł 0,75 i Di ł 0,85, LNM - etaty nauczycieli mianowanych, LND - etaty nauczycieli dyplomowanych, LNO - etaty nauczycieli ogółem,

P10 = 1,00 dla uczniów: słabo widzących, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania, zagrożonych uzależnieniem (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N10,i,

P11 = 2,00 dla uczniów słabo słyszących, niesłyszących oraz uczniów niewidomych (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N11,i,

P12 = 3,00 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niesprawnościami sprzężonymi oraz z rozpoznanym autyzmem (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N12,i,

P13 = 0,80 dodatkowo dla niepełnosprawnych uczniów w oddziałach integracyjnych szkół podstawowych i gimnazjów - N13,i,

P14 = 0,005 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych - N14,i,

P15 = 0,20 dla uczniów klas/szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych - N15,i,

P16 = 0,50 dla uczniów klas/szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych, w których podstawowym językiem nauczania jest język mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, a liczba uczniów w szkole nie przekracza 42 - N16,i (waga P16 wyklucza się z wagą P15),

P17 = 0,15 dla uczniów ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych szkół zawodowych i szkół zawodowych w centrach kształcenia ustawicznego - N17,i,

P18 = 0,20 dla uczniów klas/szkół sportowych - N18,i,

P19 = 1,00 dla uczniów klas/szkół mistrzostwa sportowego - N19,i,

P20 = 1,00 dla uczniów szkół medycznych oraz uczniów szkół żeglugi kształcących się w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej - N20,i,

P21 = 1,00 dla słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli - N21,i,

P22 = 0,20 dla uczniów szkół, niezależnie od typu szkoły, zorganizowanych przy zakładach opieki zdrowotnej i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N22,i,

P23 = 0,25 dla wychowanków zespołów pozalekcyjnych i zajęć wychowawczych w szkołach podstawowych specjalnych i gimnazjach specjalnych przy zakładach opieki zdrowotnej i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N23,i,

Uz,i - przeliczeniowa liczba wychowanków /uprawnionych /korzystających w bazowym roku szkolnym poprzedzającym rok budżetowy, w zakresie zadań pozaszkolnych, obliczana według wzoru:

Uz,i = P24 x N24,i + P25 x N25,i +...+ P33 x N33,i

gdzie:

- P24 do P33 oznaczają wagi,

- N24 do N33 przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2885,

określone następująco:

P24 = 4,000 dla niepełnosprawnych wychowanków przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy szkole podstawowej (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N24,i,

P25 = 1,500 dla wychowanków internatów i burs - N25,i,

P26 = 0,500 dodatkowo dla niepełnosprawnych wychowanków internatów pobierających naukę w szkołach specjalnych lub oddziałach integracyjnych - N26,i,

P27 = 0,200 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych - N27,i,

P28 = 6,000 dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych - N28,i,

P29 = 6,000 dla wychowanków ośrodków rehabilitacyjno-wychowawczych - N29,i,

P30 = 0,020 dla uczniów korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i ilości miesięcy użytkowania - N30,i,

P31 = 0,001 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tej gminy - N31,i,

P32 = 0,030 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, w tym umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego powiatu - N32,i,

P33 = 0,007 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego województwa - N33,i.

3. Finansowy standard A podziału części oświatowej subwencji na ucznia określa się według wzoru:

A = SO/Up

Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej subwencji SO. Finansowy standard A ustala się w oparciu o dane bazowego roku szkolnego.

4. Kwota bazowa SOA części oświatowej subwencji jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOA = ΣSOAi = Σ(A x Ur,i)

i=1 i=1

gdzie Ur,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

5. Kwota uzupełniająca SOB części oświatowej subwencji jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOB = ΣSOBi = Σ(A x Uu,i)

i=1 i=1

gdzie Uu,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

6. Kwota SOC części oświatowej subwencji na zadania pozaszkolne jest ustalana dla jednostki samorządu terytorialnego według przeliczeniowej liczby zadań Uz,i w relacji do wartości jednostkowej standardu A podziału subwencji, według wzoru:

N N

SOC = ΣSOCi = Σ(A x Uz,i)

i=1 i=1

gdzie Uz,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

7. Całkowita kwota części oświatowej subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego wynosi:

N N

SO´= ΣSOi = Σ(SOAi + SOBi + SOCi)

i=1 i=1

8. Wynikowa kwota subwencji w części zadań szkolnych wyliczona na ucznia dla danej jednostki samorządu terytorialnego nie może być mniejsza niż 95,0% ani większa niż 112,0% kwoty subwencji na ucznia na zadania szkolne w roku bazowym.

Wynikowa kwota subwencji na zadania pozaszkolne nie może być mniejsza niż 95,0% ani większa niż 112,0% kwoty na zadania pozaszkolne w roku bazowym.

9. Określone w ust. 2 liczebności uczniów statystycznych (Ur,i) oraz uzupełniających (Uu,i), a także określone liczebności (Uz,i) uprawnionych uczniów lub korzystających wychowanków podlegają weryfikacji do aktualnego stanu sprawozdań GUS na bieżący rok szkolny, następujący po bazowym roku szkolnym, ze skutkiem korekty kwoty części oświatowej subwencji (SOi) w terminie najpóźniej 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej.

10. Środki z korekty, o której mowa w ust. 9, są rozliczane w ramach 1% rezerwy części oświatowej subwencji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.156.1822

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002.
Data aktu: 27/12/2001
Data ogłoszenia: 31/12/2001
Data wejścia w życie: 01/01/2002