Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 27 grudnia 2001 r.
w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002.

Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119, z 2000 r. Nr 95, poz. 1041 oraz z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 55, poz. 574 i Nr 145, poz. 1623) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2002 jest przeznaczona na finansowanie zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615), zwanej dalej "ustawą", w tym zadań szkolnych i pozaszkolnych.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach szkolnych - rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, a od dnia 1 września 2002 r. - pierwszej klasy szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, zakładów kształcenia nauczycieli, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, ośrodków politechnicznych, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek, szkół prowadzonych przy zakładach opieki zdrowotnej oraz przy zakładach lecznictwa uzdrowiskowego,
2)
zadaniach pozaszkolnych - rozumie się przez to zadania związane z:
a)
prowadzeniem przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7 ustawy, realizację obowiązku szkolnego, placówek kształcenia ustawicznego i praktycznego (w tym ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego) umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, placówek pracy pozaszkolnej, bibliotek pedagogicznych, świetlic dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów, domów wczasów dziecięcych,
b)
udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów,
c)
prowadzeniem burs i internatów,
d)
prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych,
3)
zadaniach z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli - rozumie się przez to doskonalenie zawodowe nauczycieli, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404 i Nr 144, poz. 1615),
4)
części oświatowej subwencji - rozumie się przez to część oświatową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określoną w ustawie budżetowej na rok 2002.
§  2.
Część oświatowa subwencji jest przeznaczona na realizację zadań określonych w § 1 ust. 2 pkt 1-3, a w szczególności na:
1)
finansowanie wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,
2)
dotowanie, na podstawie odrębnych przepisów, szkół i placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, publicznych oraz niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne,
3)
dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkolnej,
4)
finansowanie zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5)
finansowanie wydatków związanych z nauczaniem indywidualnym,
6)
finansowanie wydatków związanych z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka, o którym mowa w art. 71b ust. 2a ustawy,
7)
dofinansowanie wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz udzielaniem urlopów dla poratowania zdrowia,
8)
finansowanie wydatków związanych z realizacją czwartej godziny wychowania fizycznego,
9)
dofinansowanie kształcenia uczniów niebędących obywatelami polskimi.
§  3.
Naliczenia kwot oświatowej subwencji ogólnej oraz ich korekty dokonuje się na podstawie sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego.
§  4.
Podział części oświatowej subwencji, pomniejszonej o 1% rezerwę będącą w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.

ZAŁĄCZNIK

ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2002

1. Ustalona w ustawie budżetowej - pomniejszona o 1% rezerwę - część oświatowa subwencji (SO) składa się z kwoty bazowej (SOA), kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na pozaszkolne zadania oświatowe (SOC):

SO=SOA + SOB + SOC

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

SO - część oświatowa subwencji,

SOA - kwota bazowa części oświatowej subwencji według finansowego standardu A podziału części oświatowej subwencji,

SOB - kwota uzupełniająca części oświatowej subwencji według wag P zwiększających standard A na realizację zadań szkolnych,

SOC - kwota części oświatowej subwencji na realizację zadań pozaszkolnych.

2. Dla każdej jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym lub dotującym szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe oraz placówki funkcjonujące w systemie oświaty ustala się przeliczeniową liczbę uczniów ogółem Up w bazowym roku szkolnym, według wzoru:

N N

Up = ΣUp,i = Σ(Ur,i + Uu,i + Uz,i)

i=1 i=1

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Up - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem,

Up,i - przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i = 1 - 2489 dla gmin (w tym "część gminna" miast na prawach powiatu), i = 2490 - 2554 dla miast na prawach powiatu, i = 2555 - 2869 dla pozostałych powiatów, i = 2870 - 2885 dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym,

Ur,i - statystyczna liczba uczniów, ustalona według sprawozdań GUS dla bazowego roku szkolnego poprzedzającego rok budżetowy:

- dla uczniów szkół i placówek publicznych dla młodzieży - 1,0 Ur,

- dla uczniów szkół publicznych dla dorosłych - 0,7 Ur,

- dla uczniów szkół niepublicznych dla młodzieży - 1,0 Ur,

- dla uczniów szkół niepublicznych dla dorosłych - 0,35 Ur,

Uu,i - uzupełniająca liczba uczniów w bazowym roku szkolnym poprzedzającym rok budżetowy w zakresie zadań szkolnych, obliczana według wzoru:

Uu,i = P1 x N1,i + P2 x N2,i + ... + P23 x N23,i

gdzie:

- P1 do P23 oznaczają wagi,

- N1 do N23 przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2885,

określone następująco:

P1 = 0,05 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w gminach, w których dochód na jednego mieszkańca stanowi nie więcej niż 85% średniego dochodu na mieszkańca w kraju, liczonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla celów obliczenia kwoty wyrównawczej części podstawowej subwencji ogólnej - N1,i,

P2 = 0,35 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich - N2,i,

P3 = 0,20 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży w miastach do 5000 mieszkańców - N3,i,

P4 = 0,20 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich i w miastach do 5000 mieszkańców - N4,i,

P5 = 0,02 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół podstawowych i gimnazjów. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N5,i uczniów mieszkających w odległości 3 do 5 km od szkoły obwodowej,

P6 = 0,07 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół podstawowych i gimnazjów. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N6,i uczniów mieszkających w odległości powyżej 5 do 10 km od szkoły obwodowej,

P7 = 0,15 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół podstawowych i gimnazjów. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N7,i uczniów mieszkających w odległości powyżej 10 km od szkoły obwodowej,

P8 = 0,19 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N8,i uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich i w miastach do 5000 mieszkańców, w których średnia liczba uczniów w oddziale wynosi:

- 18 i więcej - szkoły podstawowe na wsi,

- 24 i więcej - gimnazja na wsi,

- 24 i więcej - szkoły podstawowe oraz gimnazja w miastach do 5000 mieszkańców,

P9 = Di x a dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z awansem zawodowym nauczycieli. Dodatek jest liczony na uczniów i wychowanków szkół i placówek oświatowych wszystkich typów funkcjonujących w systemie oświaty - N9,i. Dodatek jest umownie kalkulowany według stosunku sumy etatów nauczycieli mianowanych i dyplomowanych do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego pomnożonego przez a:

Di = (LNM+ LND)/LNO

gdzie a = 0,06 dla 0,75 < Di < 0,85, a = 0,01 dla Di Ł 0,75 i Di ł 0,85, LNM - etaty nauczycieli mianowanych, LND - etaty nauczycieli dyplomowanych, LNO - etaty nauczycieli ogółem,

P10 = 1,00 dla uczniów: słabo widzących, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania, zagrożonych uzależnieniem (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N10,i,

P11 = 2,00 dla uczniów słabo słyszących, niesłyszących oraz uczniów niewidomych (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N11,i,

P12 = 3,00 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niesprawnościami sprzężonymi oraz z rozpoznanym autyzmem (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N12,i,

P13 = 0,80 dodatkowo dla niepełnosprawnych uczniów w oddziałach integracyjnych szkół podstawowych i gimnazjów - N13,i,

P14 = 0,005 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych - N14,i,

P15 = 0,20 dla uczniów klas/szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych - N15,i,

P16 = 0,50 dla uczniów klas/szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych, w których podstawowym językiem nauczania jest język mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, a liczba uczniów w szkole nie przekracza 42 - N16,i (waga P16 wyklucza się z wagą P15),

P17 = 0,15 dla uczniów ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych szkół zawodowych i szkół zawodowych w centrach kształcenia ustawicznego - N17,i,

P18 = 0,20 dla uczniów klas/szkół sportowych - N18,i,

P19 = 1,00 dla uczniów klas/szkół mistrzostwa sportowego - N19,i,

P20 = 1,00 dla uczniów szkół medycznych oraz uczniów szkół żeglugi kształcących się w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej - N20,i,

P21 = 1,00 dla słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli - N21,i,

P22 = 0,20 dla uczniów szkół, niezależnie od typu szkoły, zorganizowanych przy zakładach opieki zdrowotnej i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N22,i,

P23 = 0,25 dla wychowanków zespołów pozalekcyjnych i zajęć wychowawczych w szkołach podstawowych specjalnych i gimnazjach specjalnych przy zakładach opieki zdrowotnej i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N23,i,

Uz,i - przeliczeniowa liczba wychowanków /uprawnionych /korzystających w bazowym roku szkolnym poprzedzającym rok budżetowy, w zakresie zadań pozaszkolnych, obliczana według wzoru:

Uz,i = P24 x N24,i + P25 x N25,i +...+ P33 x N33,i

gdzie:

- P24 do P33 oznaczają wagi,

- N24 do N33 przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2885,

określone następująco:

P24 = 4,000 dla niepełnosprawnych wychowanków przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy szkole podstawowej (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N24,i,

P25 = 1,500 dla wychowanków internatów i burs - N25,i,

P26 = 0,500 dodatkowo dla niepełnosprawnych wychowanków internatów pobierających naukę w szkołach specjalnych lub oddziałach integracyjnych - N26,i,

P27 = 0,200 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych - N27,i,

P28 = 6,000 dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych - N28,i,

P29 = 6,000 dla wychowanków ośrodków rehabilitacyjno-wychowawczych - N29,i,

P30 = 0,020 dla uczniów korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i ilości miesięcy użytkowania - N30,i,

P31 = 0,001 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tej gminy - N31,i,

P32 = 0,030 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, w tym umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego powiatu - N32,i,

P33 = 0,007 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego województwa - N33,i.

3. Finansowy standard A podziału części oświatowej subwencji na ucznia określa się według wzoru:

A = SO/Up

Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej subwencji SO. Finansowy standard A ustala się w oparciu o dane bazowego roku szkolnego.

4. Kwota bazowa SOA części oświatowej subwencji jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOA = ΣSOAi = Σ(A x Ur,i)

i=1 i=1

gdzie Ur,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

5. Kwota uzupełniająca SOB części oświatowej subwencji jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOB = ΣSOBi = Σ(A x Uu,i)

i=1 i=1

gdzie Uu,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

6. Kwota SOC części oświatowej subwencji na zadania pozaszkolne jest ustalana dla jednostki samorządu terytorialnego według przeliczeniowej liczby zadań Uz,i w relacji do wartości jednostkowej standardu A podziału subwencji, według wzoru:

N N

SOC = ΣSOCi = Σ(A x Uz,i)

i=1 i=1

gdzie Uz,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

7. Całkowita kwota części oświatowej subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego wynosi:

N N

SO´= ΣSOi = Σ(SOAi + SOBi + SOCi)

i=1 i=1

8. Wynikowa kwota subwencji w części zadań szkolnych wyliczona na ucznia dla danej jednostki samorządu terytorialnego nie może być mniejsza niż 95,0% ani większa niż 112,0% kwoty subwencji na ucznia na zadania szkolne w roku bazowym.

Wynikowa kwota subwencji na zadania pozaszkolne nie może być mniejsza niż 95,0% ani większa niż 112,0% kwoty na zadania pozaszkolne w roku bazowym.

9. Określone w ust. 2 liczebności uczniów statystycznych (Ur,i) oraz uzupełniających (Uu,i), a także określone liczebności (Uz,i) uprawnionych uczniów lub korzystających wychowanków podlegają weryfikacji do aktualnego stanu sprawozdań GUS na bieżący rok szkolny, następujący po bazowym roku szkolnym, ze skutkiem korekty kwoty części oświatowej subwencji (SOi) w terminie najpóźniej 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej.

10. Środki z korekty, o której mowa w ust. 9, są rozliczane w ramach 1% rezerwy części oświatowej subwencji.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.156.1822

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002.
Data aktu: 27/12/2001
Data ogłoszenia: 31/12/2001
Data wejścia w życie: 01/01/2002