Treść, sposób i terminy ogłaszania rozkładów jazdy, tryb ich uzgadniania i koordynacji oraz warunki ponoszenia kosztów z tym związanych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 5 września 2000 r.
w sprawie treści, sposobu i terminów ogłaszania rozkładów jazdy, trybu ich uzgadniania i koordynacji oraz warunków ponoszenia kosztów z tym związanych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozkłady jazdy określają:
1)
nazwę przewoźnika,
2)
adres przewoźnika,
3)
dzień wejścia w życie rozkładu jazdy,
4)
termin ważności rozkładu jazdy,
5)
drogę przewozu z uwzględnieniem odległości w kilometrach pomiędzy punktami odprawy osób,
6)
dni, godziny, minuty odjazdu i przyjazdu środków transportowych albo częstotliwość ich kursowania oraz dokładnie wskazane miejsca tego odjazdu i przyjazdu,
7)
rodzaj prowadzonych usług komunikacyjnych (np. ekspresowe, pospieszne, przyspieszone, zwykłe/osobowe), środki transportowe objęte częściowo lub całkowicie rezerwacją miejsc lub środki transportowe przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
2.
Rozkłady jazdy, poza informacjami, o których mowa w ust. 1, mogą określać w szczególności:
1)
uprawnienia do bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w odrębnych przepisach,
2)
kursy środków transportowych, w których przewozi się rzeczy,
3)
kursy środków transportowych, w których pierwszeństwo przejazdu przysługuje określonym podróżnym (np. z biletami miesięcznymi),
4)
informacje o połączeniach (skomunikowaniu) niektórych środków transportowych,
5)
inne niezbędne informacje właściwe dla danego środka transportowego, ułatwiające podróżnym korzystanie z tego środka.
§  2.
1.
Rozkłady jazdy podaje się do publicznej wiadomości w formie ogłoszeń wywieszonych w punktach odprawy osób i rzeczy oraz w punktach sprzedaży biletów; mogą one być ponadto podane do publicznej wiadomości w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
2.
Przewoźnicy wykonujący zarobkowy przewóz osób w regularnym transporcie zbiorowym wydają rozkłady jazdy w formie książek, broszur, ulotek lub nośników elektronicznych.
3.
Rozkłady jazdy przewoźników, o których mowa w ust. 2, podlegają corocznej aktualizacji.
4.
Aktualizacja rozkładów jazdy powinna obowiązywać:
1)
w transporcie kolejowym:
a)
w 2001 r. - od dnia 10 czerwca,
b)
w 2002 r. i w latach następnych - od niedzieli poprzedzającej dzień 16 grudnia,
2)
w transporcie samochodowym - od trzeciej niedzieli czerwca.
5.
Rozkłady jazdy i zmiany do rozkładów jazdy przewoźnik podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 7 dni przed terminem ich obowiązywania, w sposób określony w ust. 1.
6.
Zmian w rozkładach jazdy można dokonywać w każdym czasie, z zastrzeżeniem ust. 5, z tym że zmiany w rozkładach jazdy w transporcie samochodowym dokonywane są po uprzednim ich uzgodnieniu z właściwymi organami prowadzącymi koordynację.
§  3.
1.
Koordynacja rozkładów jazdy polega na:
1)
ustaleniu wzajemnych połączeń pomiędzy różnymi rodzajami transportu lądowego w punktach stycznych na podstawie rozkładu jazdy pociągów,
2)
uzgodnieniu przebiegu linii komunikacyjnych oraz godzin odjazdów pojazdów samochodowych w regularnym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem w szczególności: potrzeb przewozowych zgłaszanych przez samorządy gminne, powiatowe lub wojewódzkie oraz zabezpieczenia potrzeb przewozowych przez przewoźników.
2.
Koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym, prowadzona przez właściwe zarządy gminy, powiatu i województwa w sposób określony w art. 2 ust. 3-5 Prawa przewozowego, powinna uwzględniać:
1)
zabezpieczenie potrzeb przewozowych na danej linii komunikacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem przewozów osób niepełnosprawnych,
2)
jakość i standard usług świadczonych przez przewoźników prowadzących już działalność na danej linii komunikacyjnej,
3)
dostosowanie komunikacji w transporcie samochodowym do aktualnych połączeń regionalnych w transporcie kolejowym,
4)
opinię organizacji zrzeszających przewoźników z właściwej terytorialnie gminy, powiatu lub województwa.
§  4.
1.
Przewoźnicy, o których mowa w § 3 ust. 2, ponoszą koszty (opłaty) związane z wykonywaniem koordynacji rozkładów jazdy w wysokości określonej w cennikach opłat, ustalanych na podstawie dokonywanej raz w roku kalkulacji kosztów ponoszonych przez organy prowadzące koordynację, za:
1)
koordynację nowego rozkładu jazdy,
2)
zmianę skoordynowanego rozkładu jazdy,

proporcjonalnie do planowanego przebiegu środków transportowych w koordynowanym lub zmienianym rozkładzie jazdy.

2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobierane są przez właściwe organy prowadzące koordynację, określone w art. 2 ust. 3 Prawa przewozowego.
3.
Koszty wydawania rozkładów jazdy ponoszą przewoźnicy proporcjonalnie do udziału ich własnego rozkładu jazdy lub innych materiałów reklamowych w tym wydawnictwie, na podstawie umowy zawartej pomiędzy przewoźnikiem i wydawcą rozkładu jazdy.
§  5.
Rozkłady jazdy, które nie zostały poddane aktualizacji w terminach określonych w § 2 ust. 4, tracą swoją ważność.
§  6.
Rozkłady jazdy zatwierdzone dotychczas przez organy koordynujące rozkłady jazdy zachowują ważność do czasu wprowadzenia w nich zmian.
§  7.
1.
Przepisów § 1 ust. 1 pkt 5 i 7 oraz ust. 2 pkt 2-4 nie stosuje się do transportu lotniczego.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do komunikacji miejskiej, z uwzględnieniem lokalnych warunków prowadzenia tej komunikacji.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.82.933

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Treść, sposób i terminy ogłaszania rozkładów jazdy, tryb ich uzgadniania i koordynacji oraz warunki ponoszenia kosztów z tym związanych.
Data aktu: 05/09/2000
Data ogłoszenia: 04/10/2000
Data wejścia w życie: 12/10/2000