Szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przeprawy promowe na drogach publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 lipca 2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad wprowadzania opłat za przeprawy promowe na drogach publicznych.

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 627, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 677 i Nr 123, poz. 780, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przeprawy promowe na drogach publicznych, zwanych dalej "opłatami", organy właściwe do ustalania stawek tych opłat i organy właściwe do ich pobierania.
§  2.
Organem właściwym do wprowadzenia opłat jest zarządca drogi, w ciągu której jest zlokalizowana przeprawa promowa.
§  3.
Stawki opłat za jednorazowy przewóz promem ustala zarządca drogi na podstawie kalkulacji uwzględniającej koszty utrzymania przeprawy promowej, z uwzględnieniem natężenia ruchu oraz kosztów poboru opłat i oferty przewoźnika.
§  4.
1.
Wysokość opłaty powinna być ustalana w zależności od:
1)
rodzaju przewozu,
2)
kategorii przewożonego pojazdu.
2.
Ustala się następujące rodzaje przewozów promem:
1)
przewóz osób,
2)
przewóz ładunku,
3)
przewóz zwierząt,
4)
przewóz pojazdów.
§  5.
1.
Ustala się następujące kategorie przewożonych promem pojazdów:
1)
kategoria 1 - trójkołowe lub czterokołowe pojazdy samochodowe o masie własnej nie przekraczającej 550 kg, rowery, motorowery,
2)
kategoria 2 - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusów, oraz zespoły tych pojazdów,
3)
kategoria 3 - autobusy o dwóch osiach, ciągniki rolnicze, ciągniki samochodowe bez naczep, pojazdy zaprzęgowe,
4)
kategoria 4 - samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, autobusy o trzech i więcej osiach, ciągniki rolnicze z przyczepami, pojazdy członowe o całkowitej liczbie osi do pięciu,
5)
kategoria 5 - zespoły pojazdów składające się z samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy oraz pojazdy członowe o całkowitej liczbie osi powyżej pięciu, a także pojazdy specjalne.
§  6.
1.
Nie pobiera się opłaty za przewóz osób promem od kierowcy przewożonego pojazdu.
2.
Nie pobiera się opłaty za przewóz ładunku promem od osoby przewożącej:
1)
bagaż ręczny, którego masa nie przekracza 20 kg na osobę,
2)
małe zwierzęta przewożone jako bagaż.
§  7.
1.
Zarządca drogi może ustalać dla mieszkańców gmin oraz miast na prawach powiatu, na których terenie jest zlokalizowana przeprawa promowa:
1)
opłaty zryczałtowane lub abonamentowe,
2)
bonifikaty w stosunku do opłat jednorazowych.
2.
W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub ekonomicznymi oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, zarządca drogi może wprowadzać dla określonych rodzajów przewozów zerowe stawki opłat, z uwzględnieniem pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§  8.
1.
Organem właściwym do pobierania opłat jest zarząd drogi, w ciągu której jest zlokalizowana przeprawa promowa.
2.
Zarząd drogi może upoważnić do pobierania opłat przewoźnika dokonującego przewozów.
§  9.
1.
Opłaty nie mogą być zmieniane częściej niż co 6 miesięcy.
2.
Wysokości opłat powinny być ogłaszane, z czternastodniowym wyprzedzeniem, w prasie o zasięgu ogólnokrajowym i lokalnym oraz udostępniane w punktach poboru opłat.
§  10.
Opłaty mogą być pobierane:
1)
w gotówce,
2)
za pomocą kart magnetycznych lub kredytowych,
3)
przy użyciu elektronicznych urządzeń rejestrujących,
4)
w drodze nabycia winiety lub karty opłaty promowej.
§  11.
Na żądanie korzystającego z przeprawy promowej zarząd drogi jest obowiązany wystawić pisemny rachunek.
§  12.
Przeprawa promowa, za którą są pobierane opłaty, powinna być oznakowana tablicą informującą o odpłatności za przewóz.
§  13.
Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  14.
Do czasu wprowadzenia opłat na zasadach wynikających z rozporządzenia mają zastosowanie dotychczasowe zasady.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.54.651

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przeprawy promowe na drogach publicznych.
Data aktu: 04/07/2000
Data ogłoszenia: 13/07/2000
Data wejścia w życie: 13/07/2000