Umowa ramowa między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym dotycząca działalności EBI w Polsce. Warszawa.1997.12.01.

UMOWA RAMOWA
między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym dotycząca działalności EBI w Polsce,
sporządzona w Warszawie dnia 1 grudnia 1997 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 1 grudnia 1997 r. została sporządzona w Warszawie Umowa ramowa między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, dotycząca działalności EBI w Polsce, w następującym brzmieniu:

UMOWA RAMOWA

między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym dotycząca działalności EBI w Polsce

Rzeczpospolita Polska, z jednej strony, i Europejski Bank Inwestycyjny, z drugiej strony,

odnosząc się do Umów ramowych, zawartych między Rzecząpospolitą Polską (dalej zwaną "Polską") i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (dalej zwanym "Bankiem") dnia 3 lipca 1990 r. i dnia 15 lipca 1994 r. oraz decyzji Rady Unii Europejskiej z dnia 14 kwietnia 1997 r.;

dążąc, w ramach zarówno Układu Europejskiego między Wspólnotą Europejską (dalej zwaną "WE") i Polską, podpisanego dnia 16 grudnia 1991 r., strategii przedakcesyjnej do Unii Europejskiej, jak również ogólnie pragnąc ułatwienia udzielania kredytów przez Bank na rzecz projektów inwestycyjnych stanowiących przedmiot zainteresowania Polski i w tym celu zapewnić pewną ochronę takim projektom oraz udzielić Bankowi pewnych uprawnień i przywilejów,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Definicje

W rozumieniu niniejszej umowy:

"odbiorca" oznacza jakąkolwiek osobę, czy to osobę fizyczną, czy też osobę prawną, korzystającą z finansowania zapewnionego przez Bank na jakikolwiek projekt, i obejmuje kredytobiorcę Banku, współdłużnika, gwaranta lub właściciela projektu finansowanego przez Bank;

"projekt" oznacza jakikolwiek projekt inwestycyjny finansowany przez Bank bezpośrednio lub przez pośrednika, spełniający następujące kryteria:

(i) zlokalizowany jest bądź jego finansowanie przez Bank jest zapewniane na lub przez terytorium Polski, oraz

(ii) rząd Polski występuje o jego finansowanie i uznaje, iż finansowanie to objęte jest zakresem niniejszej umowy,

w stosunku do którego Bank wyraża zgodę na finansowanie z dniem przypadającym po terminie wejścia w życie niniejszej umowy lub z wyraźnym powołaniem się na jej zawarcie i wejście w życie;

"obciążenie" oznacza wszelkie podatki, obciążenia, cła, koszty, potrącenia lub opłaty skarbowe jakiegokolwiek charakteru.

Artykuł  2

Działalność Banku

Bank może na terytorium Polski swobodnie prowadzić działalność przewidzianą jego Statutem, stanowiącym załącznik do Traktatu Wspólnot Europejskich, w tym pozyskiwać środki w ramach praw i przepisów obowiązujących w Polsce z wykorzystaniem wszelkich dozwolonych w ich ramach instrumentów. W szczególności może on, na podstawie własnej oceny projektu, decydować, czy i na jakich warunkach udzieli środków finansowych na jego wsparcie.

Artykuł  3

Opodatkowanie Banku

Odsetki i wszelkie należności Banku, wynikające z działalności przewidzianej na mocy niniejszej umowy, jak również aktywa i wpływy Banku związane z tą działalnością, będą zwolnione z opodatkowania. Żadne działanie Banku na terytorium Polski w związku z jakąkolwiek sprawą będącą przedmiotem niniejszej umowy nie spowoduje samoistnie obciążenia Banku lub jego aktywów podatkiem.

Artykuł  4

Wymienialność waluty

Przez okres realizacji wszelkich transakcji finansowych, zawartych na podstawie postanowień artykułu 2 niniejszej umowy, Polska:

(a) zapewni, że: (i) odbiorcy będą mogli wymienić na jakąkolwiek w pełni wymienialną walutę, po kursie rynkowym obowiązującym na dzień zapadalności, kwoty w walucie krajowej Polski konieczne dla terminowej zapłaty wszelkich kwot należnych Bankowi w związku z kredytami i gwarancjami związanymi w jakimkolwiek projektem; oraz (ii) iż kwoty te będą swobodnie, natychmiast i skutecznie transferowane;

(b) zapewni, że: (i) Bank będzie mógł wymienić na jakąkolwiek w pełni wymienialną walutę, po obowiązującym kursie rynkowym, kwoty w walucie krajowej Polski otrzymane przez Bank jako płatności z tytułu kredytów i gwarancji lub jakiejkolwiek innej działalności, oraz że Bank będzie mógł swobodnie, natychmiast i skutecznie przelać tak wymienione kwoty; bądź, w zależności od wyboru Banku, (ii) będzie mógł on swobodnie dysponować tymi kwotami na terytorium Polski.

Artykuł  5

Traktowanie projektów

Polska zapewni, że projekty finansowane przez Bank na podstawie postanowień niniejszej umowy, jak również kontrakty przyznane na ich realizację, korzystać będą w zakresie fiskalnym, celnym i pozostałym z traktowania nie mniej korzystnego niż to, które jest przyznawane projektom lub kontraktom finansowanym przez jakąkolwiek instytucję finansową lub przyznane na mocy jakichkolwiek umów dwustronnych, dotyczących takich spraw lub na mocy ustawodawstwa krajowego, w zależności od tego, które jest korzystniejsze.

Polska w stosunku do każdego projektu zapewni pełną i stałą ochronę i zabezpieczenie przed wywłaszczeniem i konfliktami w stopniu koniecznym dla utrzymania zdolności projektu do generowania dochodów dostępnych do obsługi zadłużenia zaciągniętego w związku z projektem.

Artykuł  6

Przetargi publiczne

Bank może warunkować finansowanie projektów od zapewnienia, że przetargi i pozostałe procedury konkurencji przy przyznawaniu zamówień będą zgodne z polskimi prawami i przepisami oraz z obowiązującymi w danym momencie w Banku przepisami i procedurami.

Artykuł  7

Status i traktowanie Banku

Bank będzie posiadał pełną osobowość prawną na terytorium Polski, w tym zdolność zawierania umów, nabywania i zbywania majątku ruchomego i nieruchomego, zgodnie z polskimi prawami i przepisami, i występowania jako strona w postępowaniach prawnych.

W swojej działalności na terytorium Polski Bank korzystać będzie z traktowania przyznawanego instytucji międzynarodowej najkorzystniej traktowanej w jakiejkolwiek takiej działalności, bądź, o ile jest korzystniejsze, traktowania przyznawanego na podstawie jakiejkolwiek umowy międzynarodowej odnoszącej się do takiej działalności.

W szczególności Bank korzystać będzie ze swobodnego dostępu do krajowego rynku finansowego w Polsce, zgodnie z polskimi prawami i przepisami, a jego zobowiązania i papiery wartościowe traktowane będą zgodnie z warunkami, w tym warunkami opodatkowania, przynajmniej tak korzystnymi, jak warunki przyznane instytucjom publicznym w Polsce, w tym Państwu, i najbardziej uprzywilejowanej międzynarodowej instytucji finansowej, bez naruszania istniejących wyjątków dla osób prywatnych posiadających papiery wartościowe wyemitowane przez Rzeczpospolitą Polską.

Artykuł  8

Przywileje i immunitety Banku

Aktywa Banku nie będą podlegać:

(a) rewizji i jakiejkolwiek formie wywłaszczenia;

(b) stosowaniu lub nakładaniu w jakiejkolwiek formie egzekucji lub zatrzymania do czasu ostatecznego prawomocnego wyroku przeciw Bankowi wydanego przez sąd odpowiedniej właściwości.

Przedstawiciele Banku, w czasie zaangażowania w działalność związaną z lub odnoszącą się do realizacji niniejszej umowy, korzystać będą przynajmniej z następujących immunitetów i przywilejów:

(a) immunitetu od postępowań prawnych i administracyjnych w związku z działaniami podejmowanymi przez nich w ramach wykonywania oficjalnych obowiązków, z wyjątkiem przypadków, gdy Bank zrzecze się takiego immunitetu;

(b) przywilejów i udogodnień dyplomatycznych przyznawanych przez Polskę w zakresie oficjalnej korespondencji, przekazywania dokumentów oraz podróży.

Artykuł  9

Rozwiązywanie sporów dotyczących finansowania przez Bank

Odnośnie do jakiegokolwiek sporu wynikłego między Bankiem a beneficjentem w sprawie finansowania projektu Polska zobowiązuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami narodowymi: (i) zapewnić, żeby sądy w Polsce miały prawo uznawać ostateczne decyzje procesowe odpowiednio podejmowane przez sądy lub trybunały odpowiedniej właściwości, w tym Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich lub jakikolwiek sąd krajowy państwa członkowskiego WE; oraz (ii) zapewnić wykonanie takiej decyzji.

W rozumieniu artykułu 9 pojęcie "projekt" rozciąga się na projekty finansowane przez Bank na podstawie Umów ramowych między Polską a Bankiem z dnia 3 lipca 1990 r. i dnia 15 lipca 1994 r.

Artykuł  10

Subrogacja

Prawa przyznane Bankowi na mocy niniejszej umowy mogą być stosowane i wykorzystywane (i) przez Bank w imieniu własnym i, w stopniu, w jakim WE dokonała na rzecz Banku płatności związanej z gwarancją lub ubezpieczeniem jakiegokolwiek kredytu przyznanego na podstawie niniejszej umowy, jako przedstawiciela WE, lub (ii) ewentualnie przez samą WE na mocy jej prawa subrogacji.

Artykuł  11

Współpraca

Zarówno Polska, jak i Bank zobowiązują się terminowo informować nawzajem o jakimkolwiek środku lub środku proponowanym ze swojej strony bądź o jakiejkolwiek innej okoliczności, co do której można rozsądnie przypuszczać, że wpłynie materialnie na prawa i interesy drugiej strony w ramach niniejszej umowy.

Artykuł  12

Rozstrzyganie sporów dotyczących niniejszej umowy

Wszelkie spory, różnice zdań, sprzeczności lub roszczenia (łącznie określane mianem "sporu"), wynikające z tytułu zawarcia, ważności, interpretacji, realizacji lub wypowiedzenia niniejszej umowy, będą rozstrzygane, o ile to możliwe, w drodze porozumienia między Polską a Bankiem.

W przypadku niemożności ugodowego rozstrzygnięcia sporu przez Polskę i Bank w ciągu 60 dni od powiadomienia o zaistnieniu sporu przez jedną ze stron, spór przedłożony zostanie przez którąkolwiek ze stron do ostatecznej i wiążącej decyzji Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.

Przedłożenie sporu do Trybunału nie oznacza wyrzeczenia się przez którąkolwiek ze stron jakiegokolwiek przywileju lub prawa immunitetu od egzekucji w ramach obowiązującego prawa.

Artykuł  13

Wejście w życie

Umowa niniejsza wchodzi w życie w dniu następującym po terminie, w którym Bank potwierdzi rządowi Polski otrzymanie uwierzytelnionego dokumentu ratyfikacji przez Polskę bądź innego dokumentu wzajemnie uzgodnionego przez Polskę i Bank, jak również mogącej być akceptowaną przez Bank opinii prawnej dotyczącej mocy prawnej niniejszej umowy.

Artykuł  14

Wygaśnięcie

Bank może, w drodze powiadomienia Polski, zwolnić ją z wszystkich lub niektórych jej zobowiązań w ramach niniejszej umowy. O ile nie będzie stwierdzone inaczej, powiadomienie takie nie wpłynie na prawa i uprawnienia nabyte przez Bank w zakresie projektów i operacji finansowych nie zakończonych w momencie powiadomienia.

Polska może, w drodze powiadomienia Banku, wypowiedzieć wszystkie lub niektóre jej zobowiązania w ramach niniejszej umowy. Powiadomienie takie nie wpłynie na prawa i uprawnienia nabyte przez Bank w zakresie projektów i operacji finansowych nie zakończonych w momencie powiadomienia.

Artykuł  15

Adresy dla korespondencji

Strony uzgadniają, że wszelka korespondencja powstająca w toku realizacji niniejszej umowy może być przesyłana pod ich właściwymi adresami, jak następuje:

dla Polski: Ministerstwo Finansów

ul. Świętokrzyska 12

00-916 Warszawa

Polska

dla Banku: 100, Boulevard Konrad Adenauer

L-2950, Luksemburg

Na dowód czego, niżej podpisani, należycie w tym celu upoważnieni, podpisali niniejszą umowę w dwóch autentycznych egzemplarzach w języku angielskim i w dwóch egzemplarzach w języku polskim, z których każda strona została parafowana przez p. Marka Ochmana, dyrektora Departamentu Prawnego Ministerstwa Finansów, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, i p. Gerharda Hütza, reprezentującego Dyrekcję Prawną, w imieniu Banku. W sprawach spornych wersja angielska jest rozstrzygająca.

Sporządzono w Warszawie dnia 1 grudnia 1997 r.

W imieniu W imieniu

Rzeczypospolitej Polskiej Europejskiego Banku

Inwestycyjnego

L. Balcerowicz W. Roth

Pan L. Balcerowicz

Wicepremier i Minister Finansów

Ministerstwo Finansów

ul. Świętokrzyska 12

PL-00-916 Warszawa

Polska

Warszawa, 10 maja 1999 r.

Szanowny Panie Ministrze,

W związku z Umową ramową pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, regulującą działalność Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce, sporządzoną w Warszawie w dniu 1 grudnia 1997 r., określającą między innymi warunki, na jakich Europejski Bank Inwestycyjny może prowadzić działalność w Polsce, oraz rolę Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji tej umowy. W tym kontekście w imieniu Europejskiego Banku Inwestycyjnego oświadczam, co następuje:

Bank może finansować jedynie te projekty, o których finansowanie wystąpi Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, jak również inne projekty wchodzące w zakres Umowy ramowej, o ile Rząd Rzeczypospolitej Polskiej nie zgłosił w stosunku do nich sprzeciwu.

Pozyskiwanie środków w walucie polskiej na polskim wewnętrznym rynku finansowym będzie prowadzone zgodnie z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem. W tym kontekście Bank wystąpi o akceptację Programów Emisji Dłużnych Papierów Wartościowych w PLN (określających m.in. kwotę planowanej emisji, rodzaje instrumentów, ich okres zapadalności i harmonogram sprzedaży) przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Po wejściu w życie Programu w dowolnym momencie jego obowiązywania Bank będzie gotów należycie rozważyć proponowaną przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej redukcję lub zawieszenie swej działalności na polskim rynku wewnętrznym.

Niniejszy list, wraz z Pana odpowiedzią, stanowić będzie integralną część Umowy ramowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym dotyczącej działalności EBI w Polsce, sporządzonej w dniu 1 grudnia 1997 r. w Warszawie.

Z poważaniem,

Europejski Bank Inwestycyjny

W. Roth

Pan Wolfgang Roth

Wiceprezes

Europejskiego Banku Inwestycyjnego

100, Boulevard Konrad Adenauer

L-2950 Luksemburg

Warszawa, 10 maja 1999 r.

Szanowny Panie Roth,

Niniejszym potwierdzam otrzymanie Pana listu z dnia 10 maja 1999 r., który brzmi, jak następuje:

"W związku z Umową ramową pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym regulującą działalność Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce, sporządzoną w Warszawie w dniu 1 grudnia 1997 r., określającą między innymi warunki, na jakich Europejski Bank Inwestycyjny może prowadzić działalność w Polsce, oraz rolę Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji tej umowy. W tym kontekście w imieniu Europejskiego Banku Inwestycyjnego oświadczam, co następuje:

Bank może finansować jedynie te projekty, o których finansowanie wystąpi Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, jak również inne projekty wchodzące w zakres Umowy ramowej, o ile Rząd Rzeczypospolitej Polskiej nie zgłosił w stosunku do nich sprzeciwu.

Pozyskiwanie środków w walucie polskiej na polskim wewnętrznym rynku finansowym będzie prowadzone zgodnie z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem. W tym kontekście Bank wystąpi o akceptację Programów Emisji Dłużnych Papierów Wartościowych w PLN (określających m.in. kwotę planowanej emisji, rodzaje instrumentów, ich okres zapadalności i harmonogram sprzedaży) przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Po wejściu w życie Programu w dowolnym momencie jego obowiązywania Bank będzie gotów należycie rozważyć proponowaną przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej redukcję lub zawieszenie swej działalności na polskim rynku wewnętrznym.

Niniejszy list, wraz z Pana odpowiedzią, stanowić będzie integralną część Umowy ramowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym dotyczącej działalności EBI w Polsce, sporządzonej w dniu 1 grudnia 1997 r. w Warszawie."

Mogę potwierdzić w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, że ten list razem z Pana listem z dnia 10 maja 1999 r. będą integralną częścią Umowy ramowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym dotyczącej działalności EBI w Polsce, sporządzonej w dniu 1 grudnia 1997 r. w Warszawie.

Z poważaniem,

Leszek Balcerowicz

Po zaznajomieniu się z powyższą umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,

- jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,

- będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 8 listopada 1999 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.28.348

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Umowa ramowa między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym dotycząca działalności EBI w Polsce. Warszawa.1997.12.01.
Data aktu: 01/12/1997
Data ogłoszenia: 14/04/2000
Data wejścia w życie: 08/12/1999