Organizacja oraz zasady i tryb wykonywania zadań przez Wojskową Inspekcję Sanitarną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 6 marca 2000 r.
w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Wojskową Inspekcję Sanitarną.

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 70, poz. 778 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa organizację oraz zasady i tryb wykonywania zadań przez Wojskową Inspekcję Sanitarną na terenie obiektów podległych Ministrowi Obrony Narodowej i rejonów zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych oraz w stosunku do żołnierzy w czynnej służbie wojskowej.
§  2.
Wojskowa Inspekcja Sanitarna współdziała z Inspekcją Sanitarną, Wojskową Inspekcją Weterynaryjną, służbą medycyny pracy w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej i pracownikami służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  3.
1.
Organami Wojskowej Inspekcji Sanitarnej są:
1)
Inspektor Sanitarny Wojska Polskiego,
2)
wojskowi inspektorzy sanitarni.
2.
Wojskowymi inspektorami sanitarnymi są:
1)
szef Wojskowej Inspekcji Sanitarnej Zarządu Służby Zdrowia,
2)
inspektorzy Wojskowej Inspekcji Sanitarnej Zarządu Służby Zdrowia,
3)
komendant Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii,
4)
inspektorzy Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii,
5)
kierownicy wojskowych stacji sanitarno-epidemiologicznych,
6)
inspektorzy wojskowych stacji sanitarno-epidemiologicznych.
3.
Osoby wymienione w ust. 1 i 2 powołuje i odwołuje Minister Obrony Narodowej na wniosek Szefa Zarządu Służby Zdrowia Generalnego Zarządu Logistyki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zwanego dalej "Szefem Zarządu Służby Zdrowia".
§  4.
1.
Wojskową Inspekcją Sanitarną kieruje Inspektor Sanitarny Wojska Polskiego, zwany dalej "Inspektorem Sanitarnym".
2.
Inspektor Sanitarny w zakresie Wojskowej Inspekcji Sanitarnej wykonuje zadania na zasadach i w trybie przewidzianych dla Głównego Inspektora Sanitarnego.
§  5.
1.
Kierownicy wojskowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, zwani dalej "kierownikami", wykonują swoje zadania na terenie województw:
1)
kierownik wojskowej stacji sanitarno-epidemiologicznej Marynarki Wojennej w Gdyni -zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego;
2)
kierownik wojskowej stacji sanitarno-epidemiologicznej we Wrocławiu - lubuskiego, dolnośląskiego, opolskiego;
3)
kierownik wojskowej stacji sanitarno-epidemiologicznej w Krakowie - śląskiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, podkarpackiego;
4)
kierownik wojskowej stacji sanitarno-epidemiologicznej w Modlinie - mazowieckiego, lubelskiego, podlaskiego;
5)
kierownik wojskowej stacji sanitarno-epidemiologicznej w Bydgoszczy - wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, łódzkiego.
2.
Kierownicy raz na kwartał przedstawiają Inspektorowi Sanitarnemu sprawozdania z działalności wojskowych stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz z sytuacji epidemiologicznej na obszarze ich działania.
§  6.
Inspektorzy wojskowych stacji sanitarno-epidemiologicznych podlegają kierownikom.
§  7.
1.
Wojskowi inspektorzy sanitarni są właściwi w pierwszej instancji we wszystkich sprawach należących do zakresu działania Wojskowej Inspekcji Sanitarnej.
2.
Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do wojskowych inspektorów sanitarnych jest Inspektor Sanitarny.
§  8.
1.
Wojskowi inspektorzy sanitarni w związku z wykonywaną kontrolą upoważnieni są do:
1)
wstępu na teren obiektów podległych Ministrowi Obrony Narodowej dla przeprowadzenia kontroli stanu sanitarnohigienicznego pomieszczeń, urządzeń oraz warunków higieny służby i pracy;
2)
żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób;
3)
żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych niezbędnych w dochodzeniu epidemiologicznym lub dla ustalenia wykroczeń sanitarnych;
4)
pobierania do badania koniecznych próbek materiału biologicznego oraz prób artykułów spożywczych lub przedmiotów użytku, mających wpływ na zdrowie człowieka;
5)
wydawania decyzji w sprawach zachowania higieny oraz zwalczania chorób zakaźnych, jak również w sprawach nadzoru nad stanem sanitarnohigienicznym.
2.
W razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych wojskowy inspektor sanitarny ma prawo wydać pisemną decyzję usunięcia w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień.
3.
Jeżeli naruszenie wymagań, o których mowa w ust. 2, spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, stosuje się art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Inspekcji Sanitarnej.
4.
O wydanej decyzji wojskowy inspektor sanitarny powiadamia Inspektora Sanitarnego. Wydanie decyzji wraz z uzasadnieniem i z zaleceniami usprawniającymi stan sanitarnohigieniczny obiektu lub urządzenia wojskowy inspektor sanitarny dokumentuje wpisem w książce kontroli, potwierdzając go własnym podpisem.
5.
Uruchomienie zamkniętego obiektu lub jego części oraz wyłączonego urządzenia (stanowiska pracy) może nastąpić po uprzednim wyrażeniu zgody przez właściwego wojskowego inspektora sanitarnego. O fakcie tym zawiadamia się Inspektora Sanitarnego.
6.
Od decyzji wydanych przez wojskowego inspektora sanitarnego przysługuje dowódcom (szefom, komendantom) jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej prawo odwołania do Inspektora Sanitarnego.
§  9.
1.
Wojskowemu inspektorowi sanitarnemu przysługuje prawo zgłoszenia sprzeciwu przeciwko oddaniu do użytku wybudowanego lub przebudowanego obiektu, jeżeli w toku wykonywanego nadzoru sanitarnego stwierdzono, że z powodu nieuwzględnienia wymagań higienicznych lub zdrowotnych określonych w obowiązujących przepisach mogłoby nastąpić zagrożenie życia lub zdrowia ludzkiego.
2.
Zgłoszenie sprzeciwu, o którym mowa w ust. 1, wstrzymuje oddanie obiektu do użytku do czasu wydania decyzji przez Inspektora Sanitarnego, po uzyskaniu orzeczenia zawierającego ekspertyzę z Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii.
§  10.
Dowódcy (szefowie, komendanci) jednostek, o których mowa w § 8 ust. 6, są zobowiązani:
1)
meldować przełożonym o decyzji zamknięcia obiektu lub jego części oraz wyłączenia urządzenia lub stanowiska pracy, wydanej przez wojskowego inspektora sanitarnego,
2)
sprawnie i terminowo wykonywać zalecenia wojskowego inspektora sanitarnego, dotyczące poprawy stanu sanitarnohigienicznego oraz warunków higieny służby i pracy,
3)
powiadamiać właściwego wojskowego inspektora sanitarnego o wykonaniu decyzji.
§  11.
1.
Wojskowi inspektorzy sanitarni mają prawo zgłaszania właściwym dowódcom (szefom, komendantom) jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej wniosków w sprawach:
1)
wyróżniania żołnierzy i pracowników wykazujących szczególną dbałość o wysoki stan sanitarnohigieniczny w obiektach podległych Ministrowi Obrony Narodowej,
2)
ukarania żołnierzy i pracowników winnych naruszenia zasad i przepisów sanitarnohigienicznych i przeciwepidemicznych.
2.
Dowódcy (szefowie, komendanci) powiadamiają właściwego wojskowego inspektora sanitarnego o podjętej decyzji w sprawie zgłoszonego do nich wniosku.
3.
Wojskowi inspektorzy sanitarni są upoważnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  12.
Osoby dokonujące czynności kontrolnych podlegają przy wykonywaniu swoich zadań ochronie prawnej, przewidzianej w odrębnych przepisach dla funkcjonariuszy publicznych.
§  13.
Wojskowi inspektorzy sanitarni wykonują swoje zadania na podstawie legitymacji wojskowego inspektora sanitarnego wydanej przez Szefa Zarządu Służby Zdrowia według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR LEGITYMACJI WOJSKOWEGO INSPEKTORA SANITARNEGO

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.17.220

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja oraz zasady i tryb wykonywania zadań przez Wojskową Inspekcję Sanitarną.
Data aktu: 06/03/2000
Data ogłoszenia: 16/03/2000
Data wejścia w życie: 31/03/2000