Ustalenie planu rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 12 października 1999 r.
w sprawie ustalenia planu rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny".

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r, o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się plan rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PLAN ROZWOJU SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ "KRAKOWSKI PARK TECHNOLOGICZNY"

1.

Wstęp

Plan rozwoju strefy określa w szczególności cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Specjalna Strefa Ekonomiczna "Krakowski Park Technologiczny" ustanowiona została rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 października 1997 r. (Dz. U. Nr 135, poz. 912), zmienionym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 143), w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668).

Specjalną Strefę Ekonomiczną "Krakowski Park Technologiczny" utworzono w drugim co do wielkości środowisku akademickim i naukowo-badawczym Polski. Podstawowym zadaniem Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest stworzenie stałej zinstytucjonalizowanej platformy współpracy pomiędzy uczelniami a przemysłem, połączenie oraz wymiana uniwersyteckiego i przemysłowego know-how poprzez informowanie, propagowanie, szkolenie oraz pomoc przy wdrażaniu zaawansowanych technologii i technik wytwarzania w przemyśle. Istotną rolę w rozwoju regionu odgrywają również problemy restrukturyzacji największego zakładu przemysłowego - Huty im. T. Sendzimira i związana z tym potrzeba redukcji zatrudnienia i ograniczenia uciążliwości zakładu dla środowiska oraz ograniczenia nierejestrowanego bezrobocia agrarnego, jakie występuje w Małopolsce. Realizacja tych celów wymaga zastosowania specjalnych instrumentów ekonomicznych. Powinny one również przyciągnąć inwestorów zdolnych do zagospodarowania terenów przeznaczonych pod Parki Technologiczne. Pozwoli to na pełniejsze wykorzystanie potencjalnych możliwości regionu. Należy do nich w szczególności położenie komunikacyjne, dojrzałe środowisko naukowe i otwarte na przemiany środowisko biznesowe.

Nakłady związane z budową zakładów i wyposażeniem technicznym poniosą inwestorzy, natomiast koszt rozwoju infrastruktury poniesie w głównej mierze Gmina Kraków oraz zarządzający.

Działania zarządzającego strefą będą polegały na zbywaniu, w imieniu właścicieli, na rzecz inwestorów prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości (ewentualnie ich udostępnianiu w innej formie), gospodarowaniu infrastrukturą oraz przeprowadzaniu przetargów lub rokowań, dokonywaniu stałej kontroli prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 stycznia 1998 r. w sprawie powierzenia "Centrum Zaawansowanych Technologii - Kraków" Sp. z o.o. udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej oraz wykonywania bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny" oraz ustalenia zakresu tej kontroli (Dz. U. Nr 22, poz. 100).

Preferowani będą inwestorzy, którzy trwale zwiążą się ze strefą i zajmą się transferem nowoczesnych, zaawansowanych technologii.

2.

Cele ustanowienia strefy

1. Rozwój sektora przemysłu wysokich technologii przy wykorzystaniu potencjału naukowo-badawczego, przede wszystkim krakowskiego środowiska wyższych uczelni i instytutów, z możliwościami rozpowszechnienia tego rozwoju na cały kraj.

2. Stworzenie sprzyjających warunków ekonomicznych, infrastrukturalnych i organizacyjnych dla inwestorów krajowych i zagranicznych deklarujących wykorzystanie i rozwijanie istniejącego potencjału naukowo-badawczego Krakowa, głównie w obszarze zaawansowanych technologii.

3. Stymulowanie procesu powstania i rozwoju nowych przedsiębiorstw w sektorach wymagających wysokich technologii.

4. Wspomaganie rozwoju i restrukturyzacja istniejących przedsiębiorstw, w tym głównie małych i średnich, w zakresie:

- standaryzacji produktów pod kątem norm europejskich,

- innowacyjności i transferu technologii,

- doradztwa, konsultacji, szkoleń w zakresie restrukturyzacji, organizacji i ochrony własności intelektualnej,

- pozyskiwania środków finansowych na innowacje oraz na wspólne przedsięwzięcia (prace badawczo-naukowe i wdrożenia) z jednostkami naukowymi,

- restrukturyzacji profilu działalności produkcyjnej w Krakowie poprzez zmniejszanie udziału przemysłu ciężkiego w tej działalności.

5. Podniesienie zdolności i jakości szkolenia technicznego prowadzonego przez uczelnie w drodze efektywniejszej współpracy z przedsiębiorstwami w dziedzinie badań i dzięki ułatwionej wymianie doświadczeń.

6. Wykorzystanie dostępnych terenów, w tym poprzemysłowych, i istniejącej tam infrastruktury technicznej. Pozwoli to na ochronę walorów krajobrazowych i gospodarczych innych terenów Krakowa i regionu bez powiększania obszarów przemysłowych miasta.

3.

Środki realizacji celów strefy

3.1

Działania:

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- rozwój branż wysokotechnologicznych, a przy tym wykorzystujących mocne strony regionu,

- preferowanie działalności rozwijającej kooperację z podmiotami działającymi w regionie poza strefą,

- dywersyfikacja działalności gospodarczej na terenie strefy,

- stałe monitorowanie wpływu strefy na środowisko,

- uczestnictwo przy realizacji budowy obiektów do prowadzenia działalności gospodarczej w strefie i obiektów wspomagających.

3.2

Środki techniczne

Specjalna Strefa Ekonomiczna "Krakowski Park Technologiczny" zlokalizowana jest w całości na terenie Gminy Kraków.

Całkowity obszar strefy wynosi 66,4801 ha, z czego powierzchnia:

- Parku Technologicznego Huty im. Tadeusza Sendzimira wynosi 17,6 ha i stanowi własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Huty im. Tadeusza Sendzimira w Krakowie,

- Parku Technologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego wynosi 19,3482 ha i stanowi własność Gminy Kraków (7,3176 ha), Akademii Górniczo-Hutniczej (3,8600 ha) oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego (8,1706 ha),

- Parku Technologicznego Politechniki Krakowskiej wynosi 29,5319 ha i stanowi własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Politechniki Krakowskiej.

3.2.1 Budynki

Na obszarze Parku Technologicznego Politechniki Krakowskiej zlokalizowana jest hala produkcyjna wraz z budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej 4.791,9 m2 (w tym sama hala o powierzchni 1.361,1 m2). Stan techniczny tego budynku jest określany jako surowy zamknięty. Jest on podłączony do instalacji elektrycznej i sanitarnej. Pozwala to na szybką adaptację budynku dla celów Parku Technologicznego.

W Parku Technologicznym Huty im. Tadeusza Sendzimira znajdują się następujące budynki i budowle:

- budynek administracyjno-socjalny o powierzchni użytkowej 877 m2, stan techniczny-średni,

- budynek przepompowni ścieków o powierzchni użytkowej 23 m2, stan techniczny - średni,

- budynek warsztatu mechanicznego o powierzchni użytkowej 194 m2, kubaturze 870 m3, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek filtrów, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek podstacji elektrycznej, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek młynowni głównej aerofall o kubaturze 2.167 m3, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek klasyfikatorów, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek stacji sprężarek o powierzchni użytkowej 123,6 m2, kubaturze 531 m3, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek zasobników i magazynów pyłu o kubaturze: część niska - 2.460 m3, część wysoka - 4.240 m3, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek młynowni domielającej o powierzchni użytkowej 90 m2, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek zbiorników gotowego produktu, stan techniczny - do rozbiórki,

- budynek magazynów gazów technicznych o powierzchni użytkowej 20 m2, stan techniczny - do rozbiórki.

3.2.2. Infrastruktura

Dostęp do infrastruktury jest zróżnicowany: dobry w obszarze Parku Technologicznego Huty im. T. Sendzimira i Parku Technologicznego Politechniki Krakowskiej, a najmniejszy w obszarze Parku Technologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Na terenie każdego Parku Technologicznego konieczne jest wybudowanie wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz sieci i urządzeń infrastruktury technicznej. Koszty tych inwestycji w głównej mierze poniesie Gmina Kraków i zarządzający.

Park Technologiczny Huty im. Tadeusza Sendzimira

Położony jest we wschodniej części miasta w bezpośrednim sąsiedztwie ul. Igołomskiej - drogi krajowej nr 777 o kierunku Kraków-Sandomierz. Jest to teren tzw. "Mączki Nawozowej", wyłączony z eksploatacji Oddziału Huty im. Tadeusza Sendzimira.

a) Woda

Przez teren Parku przebiega instalacja wody pożarowo-pitnej o średnicy 80 mm, a w pobliżu przebiega instalacja wody przemysłowej linii granulacji żużla o średnicy 300 mm z odejściem w kierunku strefy o średnicy 100 mm. Ponadto wzdłuż południowej strony ul. Igołomskiej budowana jest magistrala wody pitnej o średnicy 300 mm.

b) Ścieki

Ścieki mogą być odprowadzane istniejącą kanalizacją sanitarną o średnicy 200 mm poprzez lokalne odstojniki do kolektora zbiorczego o średnicy 500 mm biegnącego wzdłuż południowej strony strefy.

c) Wody opadowe

Na terenie strefy istnieje kanalizacja opadowa o średnicy kolektora zbiorczego 500 mm i kanalizacja zbierająca o średnicy 300 mm.

d) Energia elektryczna

Na obszarze strefy jest zlokalizowana w obiekcie 1768 podstacja P70 z rozdzielnią 6 kV i 0,4 kV. Istnieje możliwość dodatkowego zasilania z głównej stacji transformatorowej GST 9, która zaspokoi potrzeby inwestorów.

e) Gaz

Przez teren Parku przebiega gazociąg o średnicy 65 mm wysokiego ciśnienia 0,8 MPa, który jest w stanie zaspokoić potrzeby przyszłych inwestorów.

f) Ciepło

Istnieje możliwość wykorzystania do celów grzewczych gazu ziemnego, energii elektrycznej, a także energii cieplnej. Przez teren Parku przebiega sieć ciepłownicza napowietrzna o średnicy 150 mm oraz w kanałach podziemnych o średnicy 80 mm.

g) Telekomunikacja

Na terenie Krakowa działa jeden operator sieci lokalnych Telekomunikacja Polska S.A., który zapewni korzystanie z miejskiej strefy telekomunikacyjnej.

h) Odpady stałe

Odpady o charakterze komunalnym będą wywożone na składowisko komunalne. Odpady o charakterze specjalnym muszą być zagospodarowywane przez wytwarzające je podmioty.

i) Drogi

Strefa znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 777. Jest obsługiwana przez dwie ulice miejskie, z których jedna, prowadzona drogą krajową nr 3, ma być w najbliższym czasie modernizowana. Niezbędne jest wybudowanie dróg wewnętrznych.

j) Kolej

Wzdłuż granicy strefy przebiega linia kolejowa znajdująca się w gestii Huty im. Tadeusza Sendzimira z torami roz- i wyładowczymi dla obsługi użytkowników strefy.

Park Technologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego

Położony jest w południowo-zachodniej części miasta, na terenie III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego w Pychowicach.

a) Woda

Przez teren Parku z południa na północ przebiega magistrala wody pitnej o średnicy 1.200 m, wschodnia część Parku jest objęta miejską siecią wodociągową. Zapewnia ona dostawy wody w ilości wystarczającej dla przyszłych inwestorów.

b) Ścieki

Ścieki z terenu strefy mogą być odprowadzane poprzez kolektor ogólnospławny "A" 110/185 cm, którego przepustowość jest wystarczająca na potrzeby podmiotów, które będą działały na terenie strefy.

c) Wody opadowe

Przez teren strefy przebiega gęsta sieć rowów, które mogą być odbiornikami wód opadowych z utwardzonych powierzchni. Przewiduje się ich modyfikacje poprzez zmiany przebiegów, budowę zbiornika retencyjnego i osadników oraz rurowanie niektórych odcinków.

d) Energia elektryczna

Przez teren strefy przebiega napowietrzna linia elektryczna 110 kV, zapewniająca dostawy energii w ilości wystarczającej na potrzeby przyszłych inwestorów.

e) Gaz

W sąsiedztwie Parku, ok. 500 m od jego granic, przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia 0,8 MPa, o średnicy 65 mm. Gazociąg ten zaspokoi w pełni potrzeby przyszłych inwestorów.

f) Ciepło

Istnieje możliwość wykorzystania do celów grzewczych gazu ziemnego, energii elektrycznej, a także energii cieplnej. W pobliżu terenu strefy przebiega magistrala ciepłownicza o średnicy 800 mm, zasilająca sieć miejską.

g) Telekomunikacja

Na terenie Krakowa działa jeden operator sieci lokalnych Telekomunikacja Polska S.A., który zapewni korzystanie z miejskiej strefy telekomunikacyjnej.

h) Odpady stałe

Odpady o charakterze komunalnym będą wywożone na składowisko komunalne. Odpady o charakterze specjalnym muszą być zagospodarowywane przez wytwarzające je podmioty.

i) Drogi

Strefa znajduje się w odległości 4 km od węzła na autostradzie A-4. Niezbędne jest wybudowanie drogi wewnętrznej. Gmina Kraków zobowiązała się do wybudowania, w latach 1998-2002, odcinka ul. Gronostajowej o długości ok. 220 m oraz przedłużenia ul. Grota-Roweckiego do ulicy Czerwone Maki - odcinek o długości 1.520 m, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w postaci kanalizacji ogólnospławnej, wodociągu i oświetlenia. Realizacja tej inwestycji zapewni pełną dostępność terenów Parku Technologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Park Technologiczny Politechniki Krakowskiej

Położony jest we wschodniej części Krakowa na terenie Kampusu Czyżyny Politechniki Krakowskiej, w odległości 5 km od centrum miasta. Niegdyś w całości był to teren lotniska Kraków. Teren ten ograniczony jest ulicami: od północy - ul. gen. T. Bora-Komorowskiego i ul. gen. L. Okulickiego, od południa - al. Jana Pawła II, od wschodu - ul. I. Stella-Sawickiego, od zachodu przylega do terenów Muzeum Lotnictwa i Astronautyki.

a) Woda

Przez teren Parku przebiega instalacja wody o średnicy 400 mm i wody pożarowej o średnicy 100 mm. Wodociągi te zaspokoją w pełni zapotrzebowanie przyszłych inwestorów.

b) Ścieki

Ścieki z terenu Parku mogą być odprowadzane istniejącą kanalizacją sanitarną o średnicy 400 mm, która jest wystarczająca na potrzeby przyszłych inwestorów.

c) Wody opadowe

Na terenie Parku istnieje kanalizacja opadowa o średnicy 1.000 mm.

d) Energia elektryczna

Na terenie Parku jest zlokalizowany Główny Punkt Zasilania 110 kV, który zapewnia inwestorom odpowie-dni zapas mocy. Wymagana będzie budowa stacji transformatorowych 15/0.4 kV i sieci 15 kV powiązanej z siecią w sąsiedztwie.

e) Gaz

Główne magistrale przesyłu gazu znajdują się w pobliżu Parku, wzdłuż ulicy gen. T. Bora-Komorowskiego i al. Jana Pawła II. Ich parametry techniczne umożliwiają zaspokojenie w całości potrzeb przyszłych inwestorów. Może jednak wystąpić konieczność zwiększenia średnicy gazociągu na odcinku ok. 0,6 km.

f) Ciepło

Przez teren Parku przebiega magistrala ciepłownicza o średnicy 300 mm. Jest ona wystarczająca dla zasilania obiektów zlokalizowanych na terenie Parku. W przypadku zwiększonego zapotrzebowania na ciepło istnieje możliwość, zgodnie z zapewnieniem Elektrociepłowni Kraków S.A., doprowadzenia energii cieplnej bezpośrednio z tej Elektrociepłowni.

g) Telekomunikacja

Na terenie Krakowa działa jeden operator sieci lokalnych Telekomunikacja Polska S.A., który zapewni korzystanie z miejskiej strefy telekomunikacyjnej. Konieczna jest rozbudowa istniejącej i budowa nowych sieci łączności. Obszar Parku Technologicznego Politechniki Krakowskiej znajduje się w zasięgu obsługi telefonicznej CA Bieńczyce, która jest obecnie modernizowana i rozbudowywana. Na obszarze Parku wybudować należy odpowiedniej pojemności szafę kablową i system rozdzielczej kanalizacji technicznej dostosowanej do planu zagospodarowania.

h) Odpady stałe

Odpady o charakterze komunalnym będą wywożone na składowisko komunalne. Odpady o charakterze specjalnym muszą być zagospodarowywane przez wytwarzające je podmioty.

i) Drogi

Strefa bezpośrednio sąsiaduje z miejską siecią dróg publicznych (ul. gen. T. Bora-Komorowskiego i ul. gen. L. Okulickiego, al. Jana Pawła II, ul. I. Stella-Sawickiego). Niezbędne jest wybudowanie ulicy lokalnej łączącej główne elementy funkcjonalne z wlotami do obszaru oraz ulic dojazdowych zapewniających dostęp do wszystkich kwartałów inwestycyjnych i skoordynowanej z realizacją sieci infrastruktury technicznej. Odcinek ulicy lokalnej umożliwiający podjęcie inwestycji przez pierwszych inwestorów wybuduje zarządzający.

4.

Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

4.1.

Warunki prawno-organizacyjne

4.1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym strefą została ustanowiona spółka Centrum Zaawansowanych Technologii - Kraków Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Zarządzający strefą będzie prowadził działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy, zgodnie z planem rozwoju, regulaminem strefy i w oparciu o umowy zarządu zawarte z właścicielami (użytkownikami wieczystymi) terenów strefy, w szczególności przez:

1) promocję strefy,

2) organizowanie rokowań lub przetargów,

3) zbywanie na rzecz inwestorów prawa własności nieruchomości i użytkowania wieczystego gruntów położonych na terenie strefy oraz oddawanie nieruchomości do korzystania na innych podstawach prawnych,

4) gospodarowanie infrastrukturą w sposób ułatwiający podmiotom gospodarczym prowadzenie działalności gospodarczej,

5) podejmowanie wspólnych inicjatyw gospodarczych z innymi podmiotami.

4.1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego i został zatwierdzony przez Ministra Gospodarki w dniu 3 kwietnia 1998 r. W szczególności określa stosunek pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

4.1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Minister Gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej oraz wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny".

Minister Gospodarki po zasięgnięciu opinii zarządzającego cofa i zmienia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie. Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskają zezwolenie, następuje w drodze przetargu lub rokowań zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki.

Otrzymane zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej związane jest z ulgami podatkowymi. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 października 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Krakowie (Dz. U. Nr 135, poz. 912 i z 1999 r. Nr 16, poz. 143):

- strefa została ustanowiona na okres 12 lat,

- zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych lub osób fizycznych jest objęty jedynie dochód z działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, pod warunkiem prowadzenia tej działalności wyłącznie na terenie strefy (w przypadku osób prawnych również posiadanie siedziby na terenie strefy),

- przez pierwsze 6 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności na terenie strefy obowiązuje zwolnienie od podatku dochodowego:

- całego dochodu - jeżeli wydatki inwestycyjne przekroczą równowartość 2 mln EURO,

- dochodu stanowiącego równowartość wydatków inwestycyjnych - w pozostałych przypadkach,

- przez pozostały okres obowiązuje ulga w wysokości 50% podatku dochodowego,

- nieruchomości położone na terenie strefy są zwolnione od podatku od nieruchomości przez czas istnienia strefy.

Nie wymaga zezwolenia prowadzenie na terenie strefy następujących rodzajów działalności:

1) usług instalowania, naprawy, konserwacji i remontu maszyn i urządzeń, wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy, a także przedmiotów osobistego użytku,

2) robót budowlanych określonych w sekcji F Klasyfikacji wyrobów i usług,

3) usług w zakresie handlu, naprawy pojazdów mechanicznych, motocykli oraz artykułów użytku osobistego i domowego, usług hoteli i restauracji, określonych w sekcjach G i H Klasyfikacji wyrobów i usług,

4) usług transportowych, magazynowych oraz łączności określonych w sekcji I Klasyfikacji wyrobów i usług,

5) usług pośrednictwa finansowego oraz usług związanych z nieruchomościami, wynajmem i prowadzeniem działalności gospodarczej, określonych w sekcjach J i K Klasyfikacji wyrobów i usług, z wyjątkiem działu 72, działu 73 grupy 73.1 oraz działu 74 grupy 74.3,

6) usług w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, gwarantowanej prawnie opieki socjalnej, edukacji, ochrony zdrowia i opieki społecznej, usług komunalnych, pozostałych socjalnych i osobistych usług świadczonych przez organizacje i zespoły eksterytorialne, określonych w sekcjach L-Q Klasyfikacji wyrobów i usług.

W przypadku braku prawa do zwolnień można podwyższać stawki amortyzacji środków trwałych służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0 oraz zaliczyć w pełnej wysokości wydatki na zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy do kosztów uzyskania przychodów.

4.2.

Warunki prawno-ekonomiczne

4.2.1. Udogodnienia dotyczące procesu inwestowania

Zakres udogodnień obejmuje możliwość powierzenia zarządzającemu strefą wykonywania funkcji administracyjnych z zakresu wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz pozwoleń na budowę.

Dopuszcza się pełnienie tych funkcji przez zarządzającego strefą. Wymaga to:

* powierzenia zarządzającemu, przez zarząd Gminy Kraków wykonujący zadania starosty, za zgodą Wojewody Małopolskiego, wydawania w pierwszej instancji decyzji administracyjnych wynikających z ustawy Prawo budowlane,

* powierzenia zarządzającemu przez Prezydenta Miasta Krakowa, za zgodą Rady Miasta, wydawania decyzji administracyjnych w sprawach ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

4.2.2. Udostępnienie infrastruktury

Dostępna na terenie strefy infrastruktura w istotny sposób umożliwi inwestorom rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej zarówno o charakterze produkcyjnym, jak i usługowym.

Przez udostępnienie infrastruktury rozumie się w szczególności:

* opracowanie i realizację programu rozwoju infrastruktury,

* opracowanie przez zarządzającego planu modernizacji istniejącej infrastruktury,

* umożliwienie inwestorom korzystania z infrastruktury na umownych warunkach,

* budowę nowej infrastruktury.

4.2.3. Szkolenia

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr możliwe będzie dzięki ofercie instytucji szkolących, działających w lokalnym środowisku. Zarządzający podejmie następujące działania:

* nawiązanie kontaktów z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń (Wojewódzki Urząd Pracy),

* koordynowanie działalności szkoleniowej,

* stymulowanie zmiany profilu nauczania zgodnie z potrzebami inwestorów.

4.2.4. Otoczenie strefy

W związku z istotną rolą strefy dla otoczenia w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje:

* współpracę z instytucjami akademickimi i biznesowymi w celu rozwijania doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych,

* współpracę z władzami miasta, przedsiębiorstwami i instytucjami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwój mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej itp.),

* współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi, a także mass mediami całego regionu, w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy.

5.

Strategia rozwoju strefy

5.1.

Założenia ogólne dotyczące przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie

Przy opracowywaniu strategii rozwoju przyjęto następujące założenia:

1) rozwój sektora wysokich technologii przy wykorzystaniu potencjału naukowo-badawczego krakowskiego środowiska wyższych uczelni i instytutów,

2) pozyskanie inwestorów strategicznych, deklarujących wykorzystanie i rozwijanie istniejącego potencjału naukowo-badawczego Krakowa, których działalność i stopień kooperacji jest elementem przyciągającym innych inwestorów,

3) preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy, działających w sektorach wysokich technologii,

4) przyjmowanie inwestorów nie powodujących zniekształcenia konkurencji w regionie,

5) minimalizację wpływu strefy na środowisko, bieżącą współpracę z instytucjami ochrony środowiska.

5.2.

Założenia szczegółowe

W Specjalnej Strefie Ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny" przewiduje się preferowanie firm, ośrodków badawczych i instytucji zajmujących się transferem nowoczesnych, zaawansowanych technologii ukierunkowanych głównie na:

1) technologię i technikę wysokiej próżni,

2) technologię i technikę wysokich ciśnień,

3) technologie dotyczące ochrony zdrowia i inżynierii medycznej (biomateriały),

4) energo- materiałooszczędne technologie i techniki wytwarzania,

5) technologie i techniki związane z inżynierią materiałową (w tym z modyfikacją właściwości materiałów techniką implantacyjną),

6) biotechnologię i inżynierię genetyczną,

7) technologie związane z ochroną środowiska oraz niekonwencjonalnymi źródłami energii,

8) projektowanie i wytwarzanie elementów elektronicznych (w tym optoelektronika i mikroelektronika),

9) technologie dotyczące oprogramowania, systemów informatycznych i sieci telekomunikacyjnych,

10) technologie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony obiektów inżynierskich,

11) projektowanie i wytwarzanie aparatury pomiarowej do badań laboratoryjnych i przemysłowych.

5.3.

Działalność usługowa

Jednym z podstawowych czynników decydujących o rozwoju strefy jest dostępność i poziom usług oferowanych inwestorom. Na szczególne podkreślenie w tym zakresie zasługują następujące kierunki:

- usługi związane z dostawą mediów i odprowadzaniem ścieków i odpadów,

- usługi w zakresie transportu,

- usługi finansowe (bankowe, ubezpieczeniowe), doradcze (ekonomiczne, prawne, architektoniczne itp.),

- usługi deweloperskie.

Zarządzający będzie gromadzić informacje, które mogą być wykorzystywane przez podmioty prowadzące działalność w strefie, w szczególności dotyczące budowy geologicznej i skażenia gruntów oraz możliwości zagospodarowania terenów strefy z punktu widzenia planów zagospodarowania przestrzennego i dostawy nośników energii.

5.4.

Pozyskiwanie inwestorów

Plan rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny" zakłada, zgodnie z podjętą przez Rząd w dniu 15 czerwca br. decyzją w sprawie dalszego funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych, że wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie zakończy się najpóźniej z końcem 2002 r. i w tym czasie strefa zostanie całkowicie wypełniona.

5.4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

Przyjęta strategia rozwoju strefy wyznacza zasadnicze kierunki działań promocyjnych, mających na celu pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych. Zakłada się pozyskanie następujących kategorii inwestorów:

1) inwestorów strategicznych, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części majątek strefy i zdolnych zapewnić rzeczywisty transfer wysokich technologii; działalność tych inwestorów określi dynamikę i charakter rozwoju strefy,

2) średnich i małych inwestorów, tworzących nowe przedsiębiorstwa w drodze inwestycji bezpośrednich,

3) firmy usługowe, których działalność nie wymaga zezwolenia, a które prowadzić będą działalność na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.

Działania promocyjne na rzecz pozyskania inwestorów obejmować będą:

- współpracę z rządowymi i pozarządowymi agendami w promowaniu strefy,

- wykreowanie image strefy w rezultacie promocji ogólnej (nie adresowanej) w kraju i za granicą,

- promocję adresowaną w formie ofert kierowanych do wybranych firm z wyselekcjonowanych branż przemysłowych,

- badania trendów gospodarczych, zwłaszcza zainteresowań inwestorów określonymi branżami przemysłowymi,

- analizę rynku potencjalnych inwestorów pod kątem strategii rozwoju strefy,

- współpracę z lokalnymi i regionalnymi organizacjami na rzecz kreowania przychylnego stosunku do strefy.

5.4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnienie majątku nastąpi w drodze umowy cywilnoprawnej (sprzedaży, dzierżawy, najmu lub umowy o podobnym charakterze) i poprzedzone będzie:

- określeniem rodzaju i wielkości majątku,

- wybraniem, w drodze rokowań lub przetargu, najkorzystniejszej oferty inwestycyjnej z punktu widzenia celów strefy,

- udzielaniem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

5.5.

Rozwój środków technicznych

Środki techniczne dostępne na obszarze strefy w postaci budynków i infrastruktury są nie wystarczające dla osiągnięcia głównych celów strefy. Oznacza to konieczność wznoszenia przez inwestorów nowych budynków oraz budowy infrastruktury.

5.5.1. Budowa, modernizacja i rozbudowa infrastruktury

Dostępność i poziom infrastruktury to jeden z kluczowych warunków rozwoju strefy. Istnieje konieczność wybudowania magistralnych instalacji oraz wiążących się z nimi urządzeń technicznych we wszystkich Parkach Technologicznych. W większości będą one lokalizowane w pasach dróg wewnętrznych oraz na innych terenach, które pozostaną w dyspozycji zarządzającego. Ponadto należy:

- wybudować wewnętrzne drogi w Parkach Technologicznych Politechniki Krakowskiej oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego,

- wybudować powiązania drogowe zewnętrzne dla Parku Technologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Inwestycje te zostaną wykonane częściowo przez Gminę Kraków, właścicieli i użytkowników wieczystych terenów strefy oraz zarządzającego, a częściowo przez inwestorów, we współpracy z dostawcami mediów technicznych. Przyłącza wykonają na własny koszt inwestorzy.

6.

Zasoby kadrowe

Zasoby siły roboczej są określone przez dwa czynniki: stopę bezrobocia i kwalifikacje przyszłej kadry. Stopa bezrobocia na terenie województwa krakowskiego na koniec 1998 r. wynosiła 4,1%. W uczelniach, instytutach naukowych, organizacjach badawczo-rozwojowych, których na terenie Krakowa działa ponad 110, pracuje około 8.500 naukowców, studiuje zaś około 100.000 studentów.

7.

Nakłady na uruchomienie i rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- inwestorów (zakup gruntów, dzierżawa, budowa obiektów, udział w budowie infrastruktury),

- zarządzającego oraz właścicieli (użytkowników wieczystych) nieruchomości (rozbudowa infrastruktury).

7.1.

Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy podejmujący działalność w strefie będą ponosić nakłady na kupno gruntów, budowę obiektów i ich wyposażenie. Udział inwestorów w rozwoju infrastruktury przewiduje się przede wszystkim w budowie przyłączy lokalnych i każdorazowo będzie to przedmiotem negocjacji z zarządzającym.

7.2.

Nakłady zarządzającego i właścicieli

1. Koszty utrzymania nieruchomości położonych na terenie strefy będą ponosili ich właściciele (użytkownicy wieczyści). W miarę udostępniania majątku inwestorom koszty te będą się zmniejszać, a właściciele oraz zarządzający uzyskają przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawy, najmu. Dochody zarządzającego w znacznej części zostaną przeznaczone na rozbudowę infrastruktury na terenie strefy.

2. Koszty budowy infrastruktury na terenie Parku Technologicznego Politechniki Krakowskiej, do której zobowiązał się zarządzający, wyniosą docelowo co najmniej 2-3 mln zł. Nakłady powinny być poniesione w okresie nie dłuższym niż 2 lata, co oznacza średni roczny wydatek w granicach co najmniej 1-1,5 mln zł.

3. Koszty opracowania dokumentacji niezbędnej do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego strefy ponoszą właściciele (użytkownicy wieczyści) gruntu, a koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania "Warunków zagospodarowania i zabudowy terenu" oraz pozwoleń na budowę ponoszą inwestorzy.

4. Stałym wydatkiem zarządzającego będą koszty funkcjonowania spółki, w tym między innymi koszty wynajmu lokalu będącego jej siedzibą. Wielkość tych kosztów jest szacowana na ok. 300.000 zł w pierwszym roku działalności, a w następnych latach 600.000 złotych rocznie, z zastrzeżeniem że będzie to uzależnione od wielkości zaangażowania inwestycyjnego na terenie strefy. Szczegółowa projekcja kosztów i przychodów będzie przedmiotem okresowych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.

5. Wysokość środków przeznaczonych na marketing i promocję będzie wynikiem możliwości finansowych zarządzającego. Szacuje się, że w okresie do końca 2002 r. nakłady te wyniosą ok. 100 tys. zł rocznie.

8.

Etapy rozwoju strefy

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym, zaplanowanym na 12 lat, tj. na okres, na jaki ustanowiono strefę.

Plan rozwoju strefy ma charakter strategiczny, długookresowy.

Rozwój strefy obejmuje 3 podstawowe etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 1999 r.-2002 r. Zrealizowanie inwestycji infrastrukturalnych (budowa, rozbudowa),

Wprowadzanie inwestorów do strefy (pełne zagospodarowanie wszystkich podstref), rozwój działalności gospodarczej zarządzającego w strefie i w regionie, gospodarowanie urządzeniami infrastruktury, monitorowanie procesów rozwoju działalności gospodarczej na terenie strefy

II 2003 r. 2009 r. Prowadzenie działalności na docelowym poziomie
III 2007 r. 2011 r. Przygotowywanie warunków do funkcjonowania powstałego obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych, obowiązujących w ciągu 12 lat trwania strefy.

9.

Obowiązki zarządzającego i terminy ich wykonania

Podstawowe obowiązki w okresie uruchamiania działalności Centrum Zaawansowanych Technologii Kraków Sp. z o.o.:
Lp. Obowiązki Termin wykonania
1 Wydanie pierwszych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie I półrocze 1999 r.
2 Przekazanie, na podstawie stosownych umów, majątku inwestorom I półrocze 1999 r.
3 Opracowanie programu budowy infrastruktury I półrocze 1999 r.
4 Rozpoczęcie realizacji planu modernizacji istniejącej i budowy nowej infrastruktury (I etap) I półrocze 1999 r.
5 Przygotowanie założeń i opracowań specjalistycznych do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru strefy I półrocze 1999 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.86.960

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie planu rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny".
Data aktu: 12/10/1999
Data ogłoszenia: 22/10/1999
Data wejścia w życie: 06/11/1999