Algorytm podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposób przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 stycznia 1999 r.
w sprawie algorytmu podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację określonych zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposobu przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.

Na podstawie art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", są przekazywane przez Prezesa Zarządu Funduszu samorządom powiatowym na realizowane przez nie zadania określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126), zwanej dalej "ustawą", z zakresu:
1)
rehabilitacji zawodowej, do których zalicza się:
a)
udzielanie osobom niepełnosprawnym pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej albo rolniczej,
b)
udzielanie dofinansowań do wysokości 50% oprocentowania kredytów bankowych, zaciąganych przez osoby niepełnosprawne na kontynuowanie działalności gospodarczej lub prowadzenie własnego lub dzierżawionego gospodarstwa rolnego,
c)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na organizację nowych lub przystosowanie istniejących stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy,
d)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na wynagrodzenia osób niepełnosprawnych, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy, oraz składki na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w art. 25 ust. 2 i 3 ustawy,
e)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę, zatrudniającego do 24 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, na wynagrodzenia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy, oraz składki na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 1 ustawy,
f)
dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
g)
finansowanie kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych,
2)
rehabilitacji społecznej, do której zalicza się dofinansowanie:
a)
uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,
b)
likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,
c)
warsztatów terapii zajęciowej.
§  2.
1.
Wysokość środków na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej, o których mowa w § 1 pkt 1, ustala się według następującego wzoru algorytmu:

(Bp Rp )

Zp = (Zk - Kk) x (-- x a + -- x b) + Kp

(Bk Rk)

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) Z- roczna wysokość środków na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej dla powiatu p,

2) Z- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na realizację przez samorządy powiatowe zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej,

3) K- kwota zobowiązań ze środków Funduszu z tytułu realizacji umów zawartych do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, przypadająca na dany rok,

4) B- liczba osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu, w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w powiecie p,

5) B- liczba osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu, w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w całym kraju,

6) R- liczba osób niepełnosprawnych biernych zawodowo, w wieku 15 lat i więcej, w powiecie p,

7) R- liczba osób niepełnosprawnych biernych zawodowo, w wieku 15 lat i więcej, w całym kraju,

8) K- kwota zobowiązań z tytułu realizacji umów zawartych do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej realizowanych przez starostę, przypadająca na dany rok,

9) a, b - współczynniki ustalane na dany rok przez Zarząd Funduszu, przy czym a+b=1 oraz a nie może być mniejsze niż 0,6.

2.
Podstawę dokonania obliczeń przy zastosowaniu wzoru algorytmu stanowią dane Głównego Urzędu Statystycznego i Krajowego Urzędu Pracy.
§  3.
Wysokość środków na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a), ustala się, z uwzględnieniem odpowiednich danych, o których mowa w § 2 ust. 2, według następującego wzoru algorytmu:

Np

Tp = Tk x --

Nk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) T- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,

2) T- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,

3) N- liczba osób niepełnosprawnych w powiecie p,

4) N- liczba osób niepełnosprawnych w całym kraju.

§  4.
Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b), realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych, ustala się, z uwzględnieniem odpowiednich danych, o których mowa w § 2 ust. 2, według następującego wzoru algorytmu:

Np

Sp = Sk x --

Nk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) S- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,

2) S- kwota przewidziana w planie finansowym Funduszu na dany rok na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych, realizowanych na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,

3) N- liczba osób niepełnosprawnych w powiecie p,

4) N- liczba osób niepełnosprawnych w całym kraju.

§  5.
Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie warsztatów terapii zajęciowej, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. c), ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Wp = Up x Dk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) W- roczna wysokość środków dla powiatu p na dofinansowanie działania warsztatów terapii zajęciowej,

2) U- liczba uczestników warsztatów terapii zajęciowej finansowanych przez starostę w powiecie p, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok, dla którego jest obliczana wysokość środków,

3) D- kwota środków na pokrycie kosztów rocznego pobytu jednego uczestnika w warsztacie terapii zajęciowej, ustalana przez Zarząd Funduszu na dany rok.

§  6.
1.
Środki, o których mowa w § 2-5, są przekazywane staroście na wyodrębniony rachunek bankowy w terminie 14 dni od dnia złożenia przez starostę wniosku o ich przekazanie.
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, powiększa się o 2%, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów obsługi realizowanych zadań.
§  7.
Samorząd powiatowy przedstawia Prezesowi Zarządu Funduszu kwartalne sprawozdania finansowo-rzeczowe z wykorzystania środków, o których mowa w § 2-5, w terminie do 15 dnia pierwszego miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy sprawozdanie, na formularzu udostępnionym przez Zarząd Funduszu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1 lit. g), który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.8.73

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposób przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków.
Data aktu: 26/01/1999
Data ogłoszenia: 29/01/1999
Data wejścia w życie: 01/01/2000, 29/01/1999, 01/01/1999