Wykonanie niektórych przepisów ustawy o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 stycznia 1999 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego.

Na podstawie art. 310 i art. 71 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1990 r. o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego (Dz. U. z 1996 r. Nr 143, poz. 661, z 1997 r. Nr 82, poz. 518 i z 1998 r. Nr 162, poz. 1113) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa, bez bliższego określenia, o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 25 października 1990 r. o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego (Dz. U. z 1996 r. Nr 143, poz. 661, z 1997 r. Nr 82, poz. 518 i z 1998 r. Nr 162, poz. 1113),
2)
uprawnionym - rozumie się przez to związek zawodowy lub organizację społeczną uprawnioną do otrzymania kwoty, stanowiącej należność wynikającą z orzeczenia Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, wydanego w związku z art. 1 ust. 4 ustawy, albo różnicę lub nadpłatę, o których mowa odpowiednio w art. 31 ust. 4 i 5 ustawy, lub inny podmiot, który nabył prawo do otrzymania tej kwoty,
3)
orzeczeniu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej - rozumie się przez to ostateczne orzeczenie tej Komisji, z którego wynika zobowiązanie Skarbu Państwa.
§  2.
1.
Wojewodowie właściwi w sprawach, o których mowa w art. 1 ust. 4 i art. 31 ust. 4 i 5 ustawy, prowadzą ewidencję zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.
2.
W ewidencji uwzględnia się:
1)
nazwę uprawnionego i jego adres,
2)
wysokość zobowiązania Skarbu Państwa określoną w orzeczeniu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej,
3)
informację o dotrzymaniu lub niedotrzymaniu terminu zgłoszenia wyboru formy kompensaty określonej w art. 32 ust. 1 ustawy, przewidzianego w art. 34 ust. 2 ustawy,
4)
formę kompensaty zgłoszoną w sposób określony w § 3,
5)
formę, w której nastąpiło uregulowanie zobowiązania Skarbu Państwa, i jego ostateczną wartość, z uwzględnieniem należnych odsetek ustawowych, a w przypadku kompensaty w formie przeniesienia prawa do nieruchomości lub rzeczy ruchomych - także dane, o których mowa odpowiednio w § 5 ust. 2 pkt 1 i 2.
3.
Ewidencja podlega aktualizacji w miarę realizacji zobowiązań Skarbu Państwa.
§  3.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 4, uprawniony składa wojewodzie właściwemu w sprawach, o których mowa w art. 31 ust. 4 i 5 ustawy, pisemne zgłoszenie wyboru formy kompensaty zobowiązań Skarbu Państwa spośród form wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy. Zgłoszenie powinno zawierać:
1)
nazwę uprawnionego i jego adres,
2)
kwotę różnicy między kwotą należną uprawnionemu na podstawie art. 2 ust. 3 i ust. 3a oraz art. 3 ustawy a kwotą, którą związek zawodowy (organizacja społeczna) jest obowiązany zwrócić na podstawie art. 31 ust. 1-3 ustawy, albo kwotę nadpłaty nad kwotę wynikającą z art. 31 ust. 1-3 ustawy,
3)
wskazanie wybranej przez uprawnionego formy kompensowania kwoty, o której mowa w pkt 2,
4)
w przypadku wyboru kompensaty w formie przeniesienia praw do składnika mienia Skarbu Państwa lub gminy (związku komunalnego) - wskazanie, czy wybór dotyczy kompensaty w formie przeniesienia praw do nieruchomości lub (i) ruchomości,
5)
w przypadku wyboru kompensaty w formie obligacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy - rachunek papierów wartościowych, na który mają zostać przekazane obligacje. Jeżeli uprawniony nie posiada takiego rachunku w dniu zgłoszenia wyboru, jest obowiązany, po otwarciu rachunku, wskazać go wojewodzie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia.
2.
Jeżeli uprawniony wybiera skompensowanie części zobowiązania Skarbu Państwa, wynikającego z orzeczenia Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, w formie wskazanej w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, a pozostałej części w formie wskazanej w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy, w zgłoszeniu wyboru formy kompensaty podaje wysokość obu części zobowiązania.
3.
Do zgłoszenia wyboru formy kompensaty dołącza się orzeczenie Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.
4.
W przypadku wyboru wyłącznie obligacji jako formy skompensowania zobowiązania Skarbu Państwa, przy braku zgłoszenia w sytuacji określonej w art. 35 ust. 2 ustawy, uprawniony powinien wskazać właściwemu wojewodzie rachunek papierów wartościowych, na który mają być przekazane obligacje, nie później niż w terminie 7 dni od upływu terminu przewidzianego dla zgłoszenia w art. 34 ust. 2 ustawy.
5.
Brak wskazania przez uprawnionego, w terminie określonym w rozporządzeniu, rachunku papierów wartościowych, na który mają być przekazane obligacje, powoduje skutki określone w art. 37 ust. 2 ustawy.
§  4.
1.
Wojewodowie przekazują Ministrowi Finansów informacje o zobowiązaniach przewidzianych do skompensowania w formie obligacji Skarbu Państwa, zawierające imienne wykazy podmiotów uprawnionych, nie później niż na dwa miesiące przed upływem każdego z terminów uregulowania zobowiązań w formie obligacji, określonych w art. 37 ust. 3 ustawy.
2.
Wykazy, o których mowa w ust. 1, obejmują, z zastrzeżeniem ust. 4:
1)
nazwę i adres uprawnionego,
2)
dane dotyczące rachunku papierów wartościowych uprawnionego, na który mają zostać przekazane obligacje,
3)
kwotę zobowiązania podlegającego kompensowaniu w formie obligacji, z uwzględnieniem kwoty odsetek ustawowych, naliczonych do dnia upływu terminu uregulowania zobowiązań wskazanego w art. 37 ust. 3 ustawy, wyrażoną w pełnych 100 złotych,
4)
kwotę pozostałą do uregulowania w gotówce.
3.
Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4.
Jeżeli przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, wojewoda nie ma informacji o rachunku papierów wartościowych, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przekazuje dane dotyczące rachunku Ministrowi Finansów, niezwłocznie po ich otrzymaniu od uprawnionego.
5.
Do wykazów, o których mowa w ust. 1, dołącza się uwierzytelnione kopie orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.
6.
Jeżeli kompensata w formie obligacji ma nastąpić na zasadzie art. 35 ust. 2 ustawy albo na zasadzie art. 36 ust. 3 lub 5 ustawy w związku z brakiem możliwości przedstawienia odpowiednio pierwszej lub drugiej oferty, o których mowa w tych przepisach, wojewoda niezwłocznie wzywa uprawnionego do wskazania rachunku papierów wartościowych, na który mają zostać przekazane obligacje, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.
§  5.
1.
Właściwy wojewoda, w porozumieniu z Ministrem Skarbu Państwa:
1)
ustala składniki majątkowe, stanowiące własność Skarbu Państwa na terenie województwa, przeznaczone do kompensowania różnic i nadpłat, o których mowa w art. 31 ust. 4 i 5 ustawy,
2)
ustala, za zgodą właściwych gmin, składniki majątkowe, stanowiące własność komunalną, za którą odpłatność pokryje Skarb Państwa, przeznaczone do kompensowania różnic i nadpłat, o których mowa w art. 31 ust. 4 i 5 ustawy.
2.
W miarę dokonywania ustaleń, o których mowa w ust. 1, wojewoda umieszcza informacje o wymienionych wyżej składnikach majątkowych w wykazach przewidzianych odrębnie dla składników majątkowych wymienionych w ust. 1 pkt 1 i dla składników wymienionych w ust. 1 pkt 2. Wymienione wyżej informacje powinny obejmować:
1)
w przypadku nieruchomości:
a)
oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz według katastru nieruchomości,
b)
przeznaczenie nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
c)
wartość nieruchomości określoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668),
2)
w przypadku rzeczy ruchomych - nazwę i rodzaj lub typ składnika majątkowego, ilość oraz wartość według wyceny sporządzonej stosownie do przepisów o dokonywaniu wyceny ruchomości oraz wskazanie miejsca ich przechowywania.
3.
Wykazy, o których mowa w ust. 2, udostępnia się uprawnionym na ich żądanie.
4.
Wykazy, o których mowa w ust. 2, są aktualizowane w miarę regulowania zobowiązań Skarbu Państwa w formie przeniesienia praw do składników majątkowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz dokonywania ustaleń, o których mowa w ust. 1.
§  6.
1.
Przewidziane w art. 36 ust. 3 i 5 ustawy oferty pierwsza i druga kompensaty w formie przeniesienia praw do określonego składnika majątkowego, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, wymagają formy pisemnej i powinny zawierać co najmniej:
1)
w przypadku nieruchomości - informacje wymienione w § 5 ust. 2 pkt 1,
2)
w przypadku rzeczy ruchomych - informacje wymienione w § 5 ust. 2 pkt 2,
3)
pouczenie o przewidzianym w ustawie terminie ustosunkowania się do oferty oraz o skutkach niedochowania terminu, a w przypadku pierwszej oferty, o której mowa w art. 36 ust. 3 ustawy - także zawiadomienie o braku możliwości złożenia drugiej kolejnej oferty, jeżeli wojewoda nie dysponuje innym, niż wskazany w ofercie, składnikiem majątkowym przeznaczonym do skompensowania zobowiązania Skarbu Państwa.
2.
Przewidziane przepisami ust. 1 pkt 3 i art. 36 ust. 3 i 5 ustawy zawiadomienia o braku możliwości przedstawienia oferty, a także przewidziane przepisami art. 36 ust. 4 i 6 ustawy oświadczenia uprawnionych o przyjęciu bądź odrzuceniu oferty, wymagają formy pisemnej.
3.
Wojewoda może przedstawić w ofertach także składniki majątkowe przeznaczone do kompensowania zobowiązań Skarbu Państwa, nie ujęte w wykazach, o których mowa w § 5 ust. 2-4, jeżeli w dniu przedstawienia oferty są dokonane ustalenia przewidziane w § 5 ust. 1.
§  7.
1.
Wojewodowie właściwi w sprawach, o których mowa w art. 1 ust. 4 i art. 31 ust. 4 i 5 ustawy, obowiązani, na podstawie orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, do uregulowania, w imieniu Skarbu Państwa, zobowiązań w formie gotówkowej:
1)
ustalają numer rachunku bankowego właściwego uprawnionego, na który mają być przekazane środki budżetowe na uregulowanie orzeczonych zobowiązań,
2)
ustalają wysokość należnych odsetek ustawowych od orzeczonych zobowiązań,
3)
stosownie do przepisów dotyczących zasad i trybu wykonywania budżetu dokonują przelewu środków budżetowych na rachunki, o których mowa w pkt 1.
2.
W przypadku odstąpienia przez Ministra Finansów od emisji obligacji, o którym mowa w art. 38 ustawy, Minister Finansów, na podstawie przesłanych przez wojewodów informacji o zobowiązaniach Skarbu Państwa, zwiększy plany wydatków budżetów właściwych wojewodów, z przeznaczeniem na uregulowanie zobowiązań Skarbu Państwa przewidzianych do skompensowania w formie obligacji.
§  8.
Wojewodowie właściwi w sprawach, o których mowa w art. 1 ust. 4 i art. 31 ust. 4 i 5 ustawy, występują z wnioskami o złożenie do depozytu sądowego należności gotówkowej stanowiącej równowartość zobowiązania Skarbu Państwa w okolicznościach określonych w art. 39 ustawy.
§  9.
1.
Wojewodowie przekazują Ministrowi Finansów, nie później niż na dwa miesiące przed upływem każdego z kolejnych terminów kompensaty w formie obligacji, określonych w art. 37 ust. 3 ustawy, informacje o zobowiązaniach Skarbu Państwa, wynikających z orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej wydanych odpowiednio: do dnia 30 listopada 1998 r., w okresie od dnia 1 grudnia 1998 r. do dnia 31 maja 1999 r. oraz po dniu 31 maja 1999 r.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują:
1)
nazwę województwa,
2)
numer orzeczenia Społecznej Komisji Rewindykacyjnej i datę jego wydania,
3)
kwotę orzeczonego zobowiązania, w tym odrębnie kwotę zobowiązania podlegającego uregulowaniu w formie gotówkowej oraz w formie niepieniężnej,
4)
datę uregulowania zobowiązania gotówkowego oraz datę uregulowania zobowiązania w formie niepieniężnej,
5)
liczbę dni między datą wydania orzeczenia a datą uregulowania zobowiązania gotówkowego oraz (lub) datą uregulowania zobowiązania w formie niepieniężnej,
6)
wysokość ustawowych odsetek obowiązujących w danym okresie, która została przyjęta do określenia kwot tych odsetek od kwoty danego zobowiązania,
7)
kwotę ustawowych odsetek naliczonych od kwoty zobowiązania gotówkowego oraz (lub) od kwoty zobowiązania w formie niepieniężnej,
8)
kwotę spłaconą w gotówce, w tym kwotę przekazaną decyzją Ministra Finansów na spłacenie zobowiązania gotówkowego, oraz kwotę uregulowaną w formie niepieniężnej,
9)
kwotę zobowiązania gotówkowego oraz (lub) kwotę zobowiązania w formie niepieniężnej, która pozostaje do uregulowania,
10)
przewidywaną datę spłaty pozostałych do uregulowania zobowiązań oraz przewidywaną formę tego uregulowania.
3.
Wzór informacji, o której mowa w ust. 1 i 2, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Minister Finansów przekazuje Przewodniczącemu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej informacje wojewodów o zobowiązaniach Skarbu Państwa, podlegających uregulowaniu w gotówce lub kompensowaniu w formie obligacji.
2.
Przewodniczący Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, po otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 1, na podstawie danych znajdujących się w posiadaniu Komisji:
1)
sprawdza zgodność zobowiązania wskazanego przez wojewodę z treścią orzeczenia mającego być źródłem danego zobowiązania,
2)
sprawdza, czy dane orzeczenie nie zostało uchylone, zmienione albo czy nie stwierdzono jego nieważności w części dotyczącej zobowiązania Skarbu Państwa, a także, czy nie nastąpiło wstrzymanie wykonania orzeczenia w części dotyczącej zobowiązania Skarbu Państwa,
3)
sprawdza, czy dane orzeczenie nie jest przedmiotem postępowania, w którym może dojść do jego uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności w części dotyczącej zobowiązania Skarbu Państwa.
3.
Przewodniczący Społecznej Komisji Rewindykacyjnej przedstawia Ministrowi Finansów, w formie zaświadczenia, wyniki postępowania sprawdzającego, o którym mowa w ust. 2, w terminie nie przekraczającym 7 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1.
§  11.
1.
Wojewodowie przedstawiają Przewodniczącemu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, do dnia 20 lutego każdego roku, ogólną informację za rok poprzedni o stanie i formach realizacji zobowiązań Skarbu Państwa, o których mowa w art. 1 ust. 4 i art. 31 ust. 4 i 5 ustawy, na podstawie danych z ewidencji, o której mowa w § 2.
2.
Wzór informacji, o której mowa w ust. 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ SKARBU PAŃSTWA, WYNIKAJĄCYCH Z ORZECZEŃ SPOŁECZNEJ KOMISJI REWINDYKACYJNEJ, PODLEGAJĄCYCH SKOMPENSOWANIU W FORMIE OBLIGACJI W TERMINIE DO DNIA .............1)

Lp. Województwo2) Nazwa i adres uprawnionego do otrzymania obligacji Dane dotyczące rachunku papierów wartościowych uprawnionego, na który mają być przekazane obligacje (w szczególności numer rachunku) Numer orzeczenia Data orzeczenia Kwota zobowiązania do uregulowania w formie obligacji wyrażona w pełnych 100 zł Kwota zobowiązania pozostała do uregulowania w gotówce
1 2 3 4 5 6 7 8
Objaśnienia:

1) Należy wpisać odpowiednio "do dnia 6 maja 1999 r." lub "do dnia 5 listopada 1999 r." albo "do dnia 8 maja 2000 r."

2) Należy podać nazwę województwa zgodnie ze wskazaniem wojewody w orzeczeniu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

INFORMACJA O ZOBOWIĄZANIACH SKARBU PAŃSTWA WYNIKAJĄCYCH Z ORZECZEŃ SPOŁECZNEJ KOMISJI REWINDYKACYJNEJ WYDANYCH ........ 1)

Kwota orzeczona Zobowiązania w formie gotówkowej
kwota spłacona gotówką
Lp. Województwo2) Numer orzeczenia Data wydania orzeczenia gotówką w formach niepie-

niężnych

data uregulowania zobowiązania gotówkowego liczba dni między datami z rubr. 4 i z rubr. 7 obowiązująca w okresie wskazanym w rubr. 8 wysokość odsetek ustawowych kwota odsetek od kwoty zobowiązania gotówkowego z rubr. 5 suma kwot z rubr. 5 i z rubr. 10 ogółem w tym kwota przekazana decyzją Ministra Finansów kwota pozostała do spłacenia (różnica kwot z rubr. 11-12)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Zobowiązania w formach niepieniężnych
data uregulowania zobowiązania w formie niepieniężnej liczba dni między datami z rubr. 4 i z rubr. 15 obowiązująca w okresie wskazanym w rubr. 16 wysokość odsetek ustawowych kwota odsetek od kwoty zobowiązania w formie niepieniężnej z rubr. 6 suma kwot z rubr. 6 i z rubr. 18 kwota zobowiązania uregulowana w formie niepieniężnej forma, w jakiej uregulowano kwotę z rubr. 20 kwota zobowiązania w formie niepieniężnej pozostała do uregulowania (różnica kwot z rubr. 19-20) przewidywana data uregulowania kwoty z rubr. 22 forma, w jakiej ma być uregulowana kwota z rubr. 22 uwagi i dodatkowe wyjaśnienia
15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Objaśnienia:

1) Należy wpisać odpowiednio "do dnia 30 listopada 1998 r." lub "od dnia 1 grudnia 1998 r. do dnia 31 maja 1999 r." albo "po dniu 31 maja 1999 r."

2) Należy podać nazwę województwa zgodnie ze wskazaniem wojewody w orzeczeniu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

INFORMACJA OGÓLNA ZA ROK .......................... O STANIE I FORMACH REALIZACJI ZOBOWIĄZAŃ SKARBU PAŃSTWA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 UST. 4 I ART. 31 UST. 4 I 5 USTAWY

1. Zobowiązania gotówkowe
Lp. Województwo1) Wysokość zobowiązań wynikających z orzeczeń doręczonych do 31 grudnia Odsetki ustawowe od kwoty z rubr. 3 Kwota spłacona Kwota pozostała do spłacenia
ogółem w tym odsetki ustawowe
1 2 3 4 5 6 7

2. Zobowiązania niepieniężne

Lp. Województwo1) Wysokość zobowiązań wynikających z orzeczeń doręczonych do 31 grudnia Odsetki ustawowe od kwoty z rubr. 3 Wysokość zobowiązań skompensowanych w formie składników mienia państwowego Wysokość zobowiązań skompensowanych w formie składników mienia komunalnego Wysokość zobowiązań skompensowanych w formie obligacji (lub gotówką2)) Wysokość zobowiązań pozostałych do uregulowania
ogółem w tym odsetki ustawowe ogółem w tym odsetki ustawowe ogółem w tym odsetki ustawowe
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Objaśnienia:

1) Należy podać nazwę województwa zgodnie ze wskazaniem wojewody w orzeczeniu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej. Jeżeli wskazania we wszystkich orzeczeniach dotyczą tylko wojewody składającego informację, rubryki 1 i 2 należy pominąć.

2) W przypadku odstąpienia przez Ministra Finansów od emisji obligacji z upoważnienia art. 38 ustawy.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.7.51

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie niektórych przepisów ustawy o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego.
Data aktu: 12/01/1999
Data ogłoszenia: 26/01/1999
Data wejścia w życie: 26/01/1999