Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 czerwca 1999 r.
w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126 oraz z 1999 r. Nr 11, poz. 95) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. Nr 157, poz. 796).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 23 czerwca 1999 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zwana dalej "Kancelarią", jest urzędem zapewniającym obsługę merytoryczną, organizacyjną, prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów, stałych komitetów Rady Ministrów, Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz Komitetu Ochrony Informacji Niejawnych.
2.
Kancelaria zapewnia obsługę ministrów-członków Rady Ministrów, jeżeli wynika to z przepisów ustalających szczegółowy zakres działania danego ministra.
3.
Kancelaria zapewnia również obsługę pełnomocników Rządu, komisji wspólnych, rad, zespołów oraz innych kolegialnych organów pomocniczych i opiniodawczo-doradczych, jeżeli tak stanowią przepisy o ich utworzeniu.
§  2.
Kancelaria wykonuje zadania określone w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126 oraz z 1999 r. Nr 11, poz. 95), zwanej dalej "ustawą", a także w odrębnych przepisach.
§  3.
1.
Kancelaria działa zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Prezesa Rady Ministrów.
2.
Kancelaria wykonuje powierzone zadania pod kierownictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanego dalej "Szefem Kancelarii", z zachowaniem kompetencji Szefa Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów w zakresie kierowania pionem politycznym Prezesa Rady Ministrów oraz kompetencji Dyrektora Generalnego w zakresie zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy Kancelarii, warunków jej działania, a także organizacji pracy.
§  4.
1.
Szef Kancelarii kieruje Kancelarią przy pomocy Dyrektora Generalnego Kancelarii, Sekretarza Rady Ministrów i dyrektorów komórek organizacyjnych Kancelarii oraz we współdziałaniu z sekretarzami i podsekretarzami stanu oraz szefami gabinetów politycznych w Kancelarii.
2.
Szczegółowe zakresy zadań i kompetencji Dyrektora Generalnego Kancelarii, Sekretarza Rady Ministrów oraz pełnomocników Rządu określają odrębne przepisy.
3.
Szczegółowy zakres zadań i kompetencji szefów gabinetów politycznych określają odpowiednio Prezes Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów.
4.
Dyrektor Generalny Kancelarii określa szczegółowy zakres zadań dyrektorów komórek organizacyjnych Kancelarii.
5.
Szczegółowe zakresy zadań pracowników Kancelarii określają dyrektorzy właściwych komórek organizacyjnych Kancelarii.
§  5.
1.
Szef Kancelarii, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wyznacza swojego zastępcę oraz określa zakres jego czynności.
2.
Szef Kancelarii może imiennie upoważnić Dyrektora Generalnego Kancelarii, Sekretarza Rady Ministrów, dyrektorów komórek organizacyjnych Kancelarii i innych pracowników Kancelarii, a za zgodą Prezesa Rady Ministrów - także sekretarzy i podsekretarzy stanu, Szefa Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów oraz głównych doradców i doradców Prezesa Rady Ministrów, do załatwiania, w jego imieniu, spraw należących do zadań Kancelarii.
§  6.
Sekretarz Rady Ministrów, odpowiedzialny przed Prezesem Rady Ministrów, przygotowuje i obsługuje posiedzenia Rady Ministrów, koordynuje i merytorycznie nadzoruje prace komórek organizacyjnych obsługujących Radę Ministrów i stałe komitety Rady Ministrów, jak również wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach.
§  7.
1.
Obsługę merytoryczną, organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową działalności Prezesa Rady Ministrów, w zakresie wykonywania polityki Rady Ministrów, kontroli i koordynacji pracy ministrów oraz wykonywania innych konstytucyjnych i ustawowych kompetencji Prezesa Rady Ministrów, zapewniają komórki organizacyjne w następujących pionach organizacyjno-funkcjonalnych:
1)
pion polityczny Prezesa Rady Ministrów,
2)
pion obsługi Prezesa Rady Ministrów,
3)
pion studiów, analiz i informacji.
2.
Wykaz komórek organizacyjnych w ramach poszczególnych pionów zawiera załącznik nr 1 do statutu.
3.
Komórki organizacyjne działające w pionie studiów, analiz i informacji zapewniają także obsługę prac Rady Ministrów oraz stałych komitetów Rady Ministrów w zakresie określonym przez Prezesa Rady Ministrów.
4.
Obsługę merytoryczną, organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową wiceprezesów Rady Ministrów, ministrów-członków Rady Ministrów, pełnomocników Rządu oraz sekretarzy i podsekretarzy stanu zapewniają komórki organizacyjne, których wykaz zawiera załącznik nr 2 do statutu.
5.
Obsługę merytoryczną, organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową działalności Rady Ministrów zapewniają komórki organizacyjne pionu obsługi Rady Ministrów, których wykaz zawiera załącznik nr 3 do statutu.
6.
Obsługę zadań Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zapewniają komórki organizacyjne, których wykaz zawiera załącznik nr 4 do statutu.
§  8.
Komórki organizacyjne Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wymienione w załączniku nr 1 w pionie studiów, analiz i informacji oraz w załącznikach nr 2, 3 i 4 do statutu, z wyjątkiem gabinetów politycznych członków Rady Ministrów, wykonują także inne zadania zlecone przez Prezesa Rady Ministrów lub, z jego upoważnienia, przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  9.
Szef Kancelarii może powoływać, dla realizacji zadań Kancelarii i Szefa Kancelarii, organy doradcze i opiniodawcze do opracowania spraw zleconych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, określając nazwę, skład osobowy, zakres i tryb ich działania.
§  10.
1.
Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Kancelarii w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie nałożonych na nie zadań, z wyjątkiem gabinetów politycznych Prezesa Rady Ministrów oraz członków Rady Ministrów, sprawuje Dyrektor Generalny Kancelarii.
2.
Bezpośredni nadzór nad gabinetami politycznymi sprawują odpowiednio Prezes Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów.
§  11.
Nadzór nad Krajową Szkołą Administracji Publicznej sprawuje Prezes Rady Ministrów w zakresie określonym w ustawie z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266 i Nr 104, poz. 450, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153).
§  12.
1. 1
Przy Kancelarii działa, jako jednostka wyodrębniona, Gospodarstwo Pomocnicze, wspierające Kancelarię pod względem organizacyjnym i administracyjno-gospodarczym.
2.
Nadzór zwierzchni nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje Dyrektor Generalny Kancelarii.
3.
Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Gospodarstwa Pomocniczego określają odrębne przepisy oraz regulamin wewnętrzny nadany przez Dyrektora Generalnego.

ZAŁĄCZNIKI

Załącznik Nr  1

WYKAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH W PIONACH ORGANIZACYJNO-FUNKCJONALNYCH, ZAPEWNIAJĄCYCH OBSŁUGĘ MERYTORYCZNĄ, ORGANIZACYJNĄ, TECHNICZNĄ I KANCELARYJNO-BIUROWĄ DZIAŁALNOŚCI PREZESA RADY MINISTRÓW

1. Pion polityczny Prezesa Rady Ministrów

1) Gabinet Polityczny Prezesa Rady Ministrów,

2) Sekretariat Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów.

2. Pion obsługi Prezesa Rady Ministrów

1) Sekretariat Prezesa Rady Ministrów,

2) Biuro Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,

3) Sekretariat Kolegium do Spraw Służb Specjalnych,

4) Departament Kontroli i Koordynacji,

5) Departament Skarg i Odwołań.

3. Pion studiów, analiz i informacji

1) Departament Programowy,

2) Departament Spraw Zagranicznych,

3) Departament Spraw Ekonomicznych,

4) Departament Spraw Społecznych,

5) Departament Polityki Regionalnej,

6) Departament Spraw Obronnych,

7) Centrum Informacyjne Rządu,

8) Departament Monitorowania Reform,

9) Departament Analiz i Prognoz.

Załącznik Nr  2

WYKAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH ZAPEWNIAJĄCYCH OBSŁUGĘ MERYTORYCZNĄ, ORGANIZACYJNĄ, TECHNICZNĄ I KANCELARYJNO-BIUROWĄ DZIAŁALNOŚCI WICEPREZESÓW RADY MINISTRÓW, MINISTRÓW-CZŁONKÓW RADY MINISTRÓW ORAZ SEKRETARZY I PODSEKRETARZY STANU

1) Gabinety polityczne wiceprezesów Rady Ministrów oraz ministrów-członków Rady Ministrów,

2) Sekretariaty wiceprezesów Rady Ministrów oraz ministrów-członków Rady Ministrów,

3) Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Rodziny,

4) Sekretariat Pełnomocnika Rządu do Spraw Negocjacji o Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,

5) Biuro do Spraw Usuwania Skutków Powodzi,

6) Biuro Terenowe w Krakowie do Spraw Usuwania Skutków Powodzi,

7) Biuro Terenowe we Wrocławiu do Spraw Usuwania Skutków Powodzi.

Załącznik Nr  3

  2 WYKAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH ZAPEWNIAJĄCYCH OBSŁUGĘ MERYTORYCZNĄ, ORGANIZACYJNĄ, TECHNICZNĄ I KANCELARYJNO-BIUROWĄ DZIAŁALNOŚCI RADY MINISTRÓW

1) Departament Prezydialny Rady Ministrów,

2) (skreślony),

3) Departament Spraw Parlamentarnych Rządu.

Załącznik Nr  4

WYKAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH ZAPEWNIAJĄCYCH OBSŁUGĘ ZADAŃ KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW

1) Biuro Dyrektora Generalnego,

2) Biuro Kadr, Szkolenia i Rozwoju Zawodowego,

3) Biuro Finansowe,

4) Biuro Informatyki,

5) Biuro Administracyjno-Gospodarcze,

6) Biuro Ochrony.

1 Załącznik § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 29 grudnia 1999 r. (Dz.U.99.109.1240) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.
2 Załącznik nr 3 pkt 2 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 grudnia 1999 r. (Dz.U.99.109.1240) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.56.590

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Data aktu: 23/06/1999
Data ogłoszenia: 23/06/1999
Data wejścia w życie: 23/06/1999