Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli działania organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz wzór protokołu kontrolnego i sposób jego sporządzania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 20 kwietnia 1999 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli działania organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz wzoru protokołu kontrolnego i sposobu jego sporządzania.

Na podstawie art. 84b ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726, z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 41, poz. 412) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726, z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 41, poz. 412),
2)
postępowaniu kontrolnym - należy przez to rozumieć wszelkie czynności podejmowane przez upoważnione osoby w ramach prowadzonej przez nie kontroli, mające na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności jednostek poddanych kontroli, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, rzetelności i terminowości,
3)
organie kontrolującym - należy przez to rozumieć organy wymienione w art. 84b ust. 1 ustawy,
4)
jednostce kontrolowanej - należy przez to rozumieć, odpowiednio, urząd wojewódzki lub starostwo powiatowe,
5)
kontrolującym - należy przez to rozumieć upoważnioną osobę przeprowadzającą kontrolę w jednostce kontrolowanej.
§  2.
1.
Kontrolę przeprowadza co najmniej dwóch pracowników organu kontrolującego na podstawie legitymacji służbowej i imiennego upoważnienia określającego jednostkę kontrolowaną i podstawę prawną do podjęcia kontroli.
2.
Imienne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydają:
1)
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego - dla pracowników Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego,
2)
wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego - dla pracowników wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego.
3.
Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
Kontrolujący, na 7 dni przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.
§  4.
1.
Postępowanie kontrolne przeprowadzane jest w siedzibie jednostki kontrolowanej.
2.
Postępowanie kontrolne lub poszczególne jego czynności mogą być, w miarę potrzeby, przeprowadzone w siedzibie organu kontrolującego.
§  5.
1.
Kontrolujący jest upoważniony do poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej bez obowiązku uzyskiwania przepustki.
2.
Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującemu warunki niezbędne do przeprowadzenia kontroli, w szczególności niezwłocznie przedstawia do kontroli żądane dokumenty i materiały oraz udziela niezbędnych wyjaśnień.
§  6.
Kontrolujący ustala stan faktyczny na podstawie zebranych w toku postępowania materiałów dowodowych.
§  7.
Zebrane w toku postępowania kontrolnego materiały dowodowe kontrolujący odpowiednio zabezpiecza przez:
1)
oddanie na przechowanie kierownikowi lub innemu pracownikowi jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem,
2)
przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu,
3)
pobranie z jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem.
§  8.
1.
Kontrolujący może sporządzać, a w razie potrzeby może żądać od kierownika jednostki kontrolowanej sporządzania niezbędnych dla kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń na podstawie dokumentów.
2.
Zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień i obliczeń z oryginalnymi dokumentami potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, w której dokumenty się znajdują, lub osoba do tego upoważniona.
3.
Odpisy i wyciągi z dokumentów zabezpieczonych w trybie, o którym mowa w § 7, mogą być sporządzane tylko za zgodą i w obecności kontrolera, który potwierdza ich zgodność z oryginałem i wydaje je za pokwitowaniem odbioru.
§  9.
1.
Kontrolujący może żądać od pracowników jednostki kontrolowanej udzielenia, w terminie przez niego wyznaczonym, ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.
2.
Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza notatkę służbową.
3.
Fakt odmowy udzielenia wyjaśnień i jej przyczyny kontrolujący wpisuje do protokołu kontroli.
4.
Kontrolujący przyjmuje od każdego ustne lub pisemne oświadczenia dotyczące przedmiotu kontroli.
§  10.
Jeżeli w toku kontroli konieczne jest zbadanie określonych zagadnień wymagających wiadomości specjalistycznych, kierownik organu kontrolującego, z własnej inicjatywy lub na wniosek kontrolującego, może skorzystać z pomocy specjalistów w danej dziedzinie wiedzy, określając przedmiot i zakres ich działania oraz termin wydania opinii.
§  11.
1.
Kontrolujący ma prawo zwołać w toku kontroli, w szczególnie uzasadnionych okolicznościach, naradę z pracownikami jednostki kontrolowanej w celu omówienia spraw związanych z przeprowadzaną kontrolą.
2.
O planowanym zwołaniu narady kontrolujący uprzedza kierownika jednostki kontrolowanej, uzgadniając z nim czas i miejsce narady.
§  12.
1.
Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.
2.
Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności jednostki kontrolowanej, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
3.
Ponadto protokół kontroli powinien zawierać:
1)
datę i miejsce przeprowadzonej kontroli,
2)
nazwę organu kontrolującego,
3)
nazwę i adres jednostki kontrolowanej,
4)
imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej (kontrolowanego wydziału),
5)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli,
6)
imiona, nazwiska i stanowiska służbowe kontrolujących,
7)
zakres przeprowadzonej kontroli,
8)
ewentualną wzmiankę o odmowie udzielenia wyjaśnień i przyczyny tej odmowy,
9)
ewentualną wzmiankę o odmowie podpisania protokołu i złożenia wyjaśnienia dotyczącego przyczyn niepodpisania przez kierownika jednostki kontrolowanej lub osobę przez niego upoważnioną,
10)
podpisy przeprowadzających kontrolę,
11)
podpis kierownika jednostki kontrolowanej lub osoby przez niego upoważnionej.
4.
Wzór protokołu kontroli stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  13.
1.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole.
2.
Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
3.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli, kontrolujący obowiązany jest dokonać, w terminie 7 dni od ich wniesienia, analizy tych zastrzeżeń i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne. W przypadku stwierdzenia zasadności wniesionych zastrzeżeń może on zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
4.
W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontrolujący przekazuje bezzwłocznie na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
§  14.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 3 dni od daty jego otrzymania wyjaśnienie tej odmowy.
2.
O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnienia dotyczącego przyczyn niepodpisania kontrolujący czyni wzmiankę w protokole kontroli.
3.
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez osobę wymienioną w ust. 1 nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Upoważnienie nr ...

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Protokół kontroli

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.41.420

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli działania organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz wzór protokołu kontrolnego i sposób jego sporządzania.
Data aktu: 20/04/1999
Data ogłoszenia: 10/05/1999
Data wejścia w życie: 25/05/1999