Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 29 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Na podstawie art. 88i ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanego dalej "Narodowym Funduszem", oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwanych dalej "wojewódzkimi funduszami" - utworzonych na podstawie ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są roczne plany finansowe sporządzane na każdy rok kalendarzowy.
2.
Roczny plan finansowy zawiera w szczególności:
1)
dochody i wydatki,
2)
stan finansowy funduszu na początek i koniec roku kalendarzowego.
3.
Załącznikiem do planu finansowego jest szczegółowe zestawienie, obejmujące:
1)
wyliczenie dochodów,
2)
wyliczenie wydatków,
3)
przychody i rozchody środków finansowych,
4)
koszty działalności, w tym koszty utrzymania organów i biura, źródła ich pokrycia i wynik finansowy,
5)
wydatki na inwestycje własne,
6)
maksymalny stan zobowiązań na koniec roku kalendarzowego z tytułu:
a)
przyznania dofinansowania w formie pożyczek, dotacji, udziałów w spółkach,
b)
emisji obligacji i zaciągnięcia kredytów oraz pożyczek,
c)
pozostałych zobowiązań,
7)
przychody i rozchody środków finansowych pochodzących z pomocy zagranicznej.
4.
Rada nadzorcza wojewódzkiego funduszu może odpowiednio zwiększyć planowane wydatki w przypadku uzyskania dochodów wyższych niż zaplanowane.
§  3.
Narodowy Fundusz opracowuje roczny plan finansowy w terminach i w formie określonej w ustawie - Prawo budżetowe, stosowanej do opracowania planu finansowego funduszy celowych oraz zgodnie z ustawą.
§  4.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na dofinansowanie zadań określonych w ustawie, koszty działalności oraz rozwój.
§  5.
1.
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji i pożyczek na podstawie umów cywilnoprawnych.
2.
Formy umowy cywilnoprawnej nie stosuje się dla przekazywania środków na nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej nie związaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej, o których mowa w art. 88c ust. 1 pkt 6 ustawy.
3.
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz prac geologicznych, a także na dopłaty do oprocentowania udzielanych na ten cel preferencyjnych kredytów bankowych i pożyczek.
§  6.
1.
Narodowy Fundusz może udzielać poręczeń spłaty kredytu i zwrotu środków przyznanych przez rządy państw obcych i organizacje międzynarodowe zgodnie z przepisami o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.
2.
Udzielając poręczeń, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz pobiera opłatę prowizyjną w wysokości od 0,2% do 2% kwoty objętej poręczeniem.
§  7.
Środki powierzone Narodowemu Funduszowi i wojewódzkim funduszom, pochodzące z pomocy zagranicznej, są wykorzystywane na dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie z umowami, na których podstawie środki te przekazano, oraz zgodnie z procedurami obowiązującymi w tych funduszach.
§  8.
Kosztami działalności Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są koszty związane z realizacją zadań określonych w ustawie, a w szczególności:
1)
ponoszone na utrzymanie organów i biura, wraz z amortyzacją środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, naliczaną zgodnie z odrębnymi przepisami,
2)
ponoszone w związku z udzielaniem dofinansowania, poręczeniem spłaty oraz dochodzeniem należności,
3)
ponoszone w związku z organizacją emisji i wykupem obligacji,
4)
odsetki od wyemitowanych obligacji, zaciągniętych kredytów i pożyczek,
5)
koszty analiz, ekspertyz, opinii, ocen, prac badawczych, projektowych i innych zamawianych: w celu określenia warunków realizacji wybranych programów ochrony środowiska, w celu oceny ich wdrożenia i wykonania, w celu wniesienia udziałów lub nabycia akcji w spółkach, a także w celu doskonalenia i rozwoju działalności.
§  9.
1.
Wynik finansowy Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy jest różnicą między przychodami określonymi w art. 88g ust. 4 ustawy a kosztami, o których mowa w § 8 pkt 1 rozporządzenia, skorygowaną o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.
2.
Dodatni wynik finansowy stanowi zysk netto funduszu do podziału, a ujemny - stratę netto.
3.
Zysk netto funduszu pozostaje w jego dyspozycji i może być przeznaczony na:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
fundusz rocznych nagród z zysku.
4.
O podziale zysku netto lub pokryciu straty netto rozstrzyga uchwała Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu oraz uchwały rad nadzorczych wojewódzkich funduszy w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
§  10.
Fundusz statutowy, o którym mowa w art. 88g ust. 2 ustawy:
1)
zwiększa się o:
a)
równowartość wpływów, o których mowa w art. 87b ustawy,
b)
odpis z zysku netto,
c)
powstałą na skutek aktualizacji wyceny różnicę wartości netto środków trwałych,
2)
zmniejsza się o:
a)
równowartość udzielonych dotacji oraz dopłat do oprocentowania kredytów i pożyczek,
b)
równowartość kwot umorzonych pożyczek, o których mowa w art. 88c ust. 2 ustawy,
c)
równowartość kosztów:
obsługi wdrażania projektów i programów finansowanych ze środków pomocy zagranicznej, jeżeli nie zostały zapewnione na ten cel środki pochodzące z tej pomocy lub innych źródeł,
wynagrodzeń i nagród, o których mowa w art. 88c ust. 1 pkt 6 ustawy,
d)
równowartość kwot wypłaconych z tytułu udzielonych poręczeń oraz z tytułu przejętych zobowiązań Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, o których mowa w art. 88c ust. 5 i 6 ustawy, w przypadku braku możliwości ich pokrycia z funduszu rezerwowego,
e)
stratę netto w przypadku braku możliwości jej pokrycia z funduszu rezerwowego.
§  11.
1.
Fundusz rezerwowy, o którym mowa w art. 88g ust. 3 ustawy, zmniejsza się o:
1)
równowartość kwot wypłaconych z tytułu udzielonych poręczeń,
2)
przejęte zobowiązania Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, o których mowa w art. 88c ust. 6 ustawy.
2.
Fundusz rezerwowy może być wykorzystany na pokrycie straty bilansowej netto.
§  12.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze mogą tworzyć także:
1)
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
2)
fundusz rocznych nagród z zysku dla pracowników, wypłacanych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej.
§  13.
1.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą rachunkowość w oparciu o dokumentację księgową opisującą przyjęte zasady rachunkowości, ustaloną przez zarząd funduszu, opracowaną na podstawie zasad określonych w ustawie o rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki działalności wynikającej z ustawy.
2.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze sporządzają sprawozdania finansowe w sposób określony w odrębnych przepisach obowiązujących podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
3.
Roczne sprawozdania finansowe Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy podlegają badaniu przez biegłych rewidentów, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
4.
Roczne sprawozdanie funduszu zatwierdza rada nadzorcza.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.3.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Data aktu: 29/12/1998
Data ogłoszenia: 15/01/1999
Data wejścia w życie: 30/01/1999