Ramowe statuty publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie ramowych statutów publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola. 1

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Określa się ramowy statut:
1)
publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
publicznego gimnazjum, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3) 2
publicznego przedszkola, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. 3
Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży, ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, oraz w szkołach dla dorosłych.
3. 4
Ramowy statut, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, stosuje się w przedszkolach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych..
§  2.
W roku szkolnym 1999/2000 postanowienia statutu sześcioletniej szkoły podstawowej odnoszą się do ósmych klas dotychczasowych szkół podstawowych działających w sześcioletnich szkołach podstawowych albo przy gimnazjach lub innych typach szkół jako filie sześcioletnich szkół podstawowych.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1999 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  5 RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZEŚCIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

§  1.
1.
Statut publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, zwanej dalej "szkołą", określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:
1)
określenie "Szkoła Podstawowa", a w przypadku szkoły specjalnej, integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Szkoła Podstawowa Specjalna", "Szkoła Podstawowa Integracyjna" oraz "Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi,
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy szkoły, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła podstawowa,
3)
imię szkoły, jeśli imię takie nadano,
4)
oznaczenie siedziby szkoły,
5)
ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych oraz w szkołach dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych,
6)
w przypadku szkoły specjalnej - określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
2.
W przypadku szkoły filialnej nazwa szkoły zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Szkoła Filialna w ...".
3.
Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły. Nazwa szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tej szkoły.
4.
Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
5.
W uzasadnionych przypadkach odrębne imię może być nadane szkole filialnej, według zasad określanych w ust. 4.
6.
Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Szkoły z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych - oprócz nazwy w języku polskim - mogą używać nazwy w języku danej mniejszości lub grupy etnicznej.
7.
W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie "specjalna".
8.
W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem szkół specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie «specjalna» oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
§  2.
1.
Statut szkoły określa w szczególności:
1)
cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2)
sposób wykonywania zadań szkoły z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3)
zadania zespołów nauczycielskich, wymienionych w § 16,
4)
szczegółowe zasady systemu oceniania w danej szkole,
5)
organizację oddziałów sportowych, oddziałów integracyjnych, oddziałów specjalnych, oddziałów dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych oraz oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, a także organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli szkoła takie oddziały lub nauczanie prowadzi,
6)
organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi,
7)
organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8)
formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
9)
organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
10)
zasady i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2.
Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§  3.
Statut szkoły określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a)
dyrektor szkoły,
b)
rada pedagogiczna,
c)
samorząd uczniowski,
d)
rada szkoły oraz rada rodziców, jeżeli zostały utworzone,
2)
zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  4.
Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów § 5-10.
§  5.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2.
Zasady tworzenia i organizacji oddziałów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych, oraz organizacji nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
2a.
Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
2b.
Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1)
w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,
2)
w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących - od 8 do 10,
3)
w szkole (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,
4)
w szkole (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,
5)
w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,
6)
w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - od 10 do 16,
7)
w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8,
8)
w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4,
9)
w szkole (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - od 10 do 16.
2c.
W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 2b liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.
2d.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 2b i 2c.
3.
W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
§  6.
1.
Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.
2.
Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
2a.
W szkole specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.
3.
W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4.
Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4a.
4a.
Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły specjalnej oraz w oddziałach specjalnych w klasach IV-VI szkoły ogólnodostępnej prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale szkoły specjalnej (oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.
5.
W szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.
§  7.
1.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
2.
Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust. 1.
§  8.
1.
Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
2.
W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w szkole specjalnej powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 2b dla oddziału szkoły specjalnej.
§  9.
Statut szkoły określa szczegółowe zadania i organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  10.
1.
Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może zorganizować internat.
2.
Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie powinna przekraczać 30.
3.
Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie powinien wynosić 70 godzin zegarowych.
4.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, w internacie można zatrudnić wychowawcę - opiekuna nocnego.
5.
Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w szkole specjalnej.
§  11.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
2.
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§  12.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§  13.
Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 14-17.
§  14.
1.
W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2.
Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  15.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§  15a.
1.
W szkołach specjalnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach I-IV zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V i VI.
2.
W szkołach integracyjnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne. W uzasadnionych przypadkach w szkołach tych można zatrudnić pomoc nauczyciela.
§  16.
1.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2.
Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3.
Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§  17.
1.
Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2.
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3.
Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
§  18.
Statut szkoły określa szczegółowe zasady przyjmowania uczniów do szkoły oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
2)
przypadki, w których dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
3)
warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
§  19.
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.

3.
Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.
4.
Tablice i pieczęcie szkół wchodzących w skład zespołu szkół powinny zawierać nazwę zespołu i nazwę szkoły.
5.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do szkół filialnych.
§  20.
Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§  21.
1.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
§  22.
Przepisy dotyczące sześcioletniej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży stosuje się do sześcioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych, zwanej dalej "szkołą dla dorosłych", z wyjątkiem przepisów § 2 ust. 1 pkt 9 i 10 oraz ust. 2, § 5 ust. 3, § 6, § 7 ust. 2, § 8, 10 i § 18 pkt 2. Przepisy § 1 ust. 4, § 2 ust. 1 pkt 1, 5 i 7, § 3, § 5 ust. 2, § 12, 15 i 17 stosuje się odpowiednio.
§  23.
Statut szkoły dla dorosłych, określając organizację nauczania w tych szkołach, powinien ponadto uwzględniać przepisy § 24-27.
§  24.
1.
Kształcenie w szkołach dla dorosłych może być prowadzone w formie stacjonarnej lub zaocznej.
2.
W szkole kształcącej w formie stacjonarnej mogą być prowadzone klasy zaoczne, a w szkole kształcącej w formie zaocznej - klasy stacjonarne.
§  25.
1.
Zajęcia ze słuchaczami w szkole dla dorosłych kształcącej w formie stacjonarnej odbywają się trzy lub cztery dni w tygodniu.
2.
W szkole kształcącej w formie zaocznej:
1)
konsultacje zbiorowe ze słuchaczami odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
2)
dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin w semestrze,
3)
organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą - wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą - przedegzaminacyjną.
§  26.
Statut szkoły dla dorosłych określa przypadki, w których słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy.
§  27.
1.
W celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów do intensywnej nauki szkoła dla dorosłych może organizować odpłatne kursy przygotowawcze i zajęcia wyrównawcze dla słuchaczy.
2.
Szkoła dla dorosłych powinna umożliwić osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych uczęszczanie na wybrane przez nie zajęcia - za zgodą dyrektora szkoły.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  6 RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO GIMNAZJUM

§  1.
1.
Statut publicznego gimnazjum dla dzieci i młodzieży, zwanego dalej "gimnazjum", określa nazwę gimnazjum. Nazwa gimnazjum zawiera:
1)
określenie "Gimnazjum", a w przypadku gimnazjum specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Gimnazjum Specjalne", "Gimnazjum Integracyjne" oraz "Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi",
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy gimnazjum, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno gimnazjum,
3)
imię gimnazjum, jeśli imię takie nadano,
4)
oznaczenie siedziby gimnazjum,
5)
ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w gimnazjach z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych oraz w gimnazjach dwujęzycznych.
6)
w przypadku gimnazjum specjalnego - określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
2.
Nazwa gimnazjum wchodzącego w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tego gimnazjum. Nazwa gimnazjum specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tego gimnazjum.
3.
Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
4.
Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Gimnazja z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych - oprócz nazwy w języku polskim - mogą używać nazwy w języku danej mniejszości lub grupy etnicznej.
5.
W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie "specjalne".
6.
W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem gimnazjów specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie "specjalne" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
§  2.
1.
Statut gimnazjum określa w szczególności:
1)
cele i zadania gimnazjum wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy gimnazjum, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2)
sposób wykonywania zadań gimnazjum, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3)
zadania zespołów nauczycielskich, wymienionych w § 18,
4)
szczegółowe zasady systemu oceniania,
5)
organizację oddziałów sportowych, oddziałów dwujęzycznych, oddziałów przysposabiających do pracy, oddziałów integracyjnych, oddziałów specjalnych, oddziałów dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych oraz oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, a także organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli gimnazjum takie odziały lub nauczanie prowadzi,
6)
organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli gimnazjum taką działalność prowadzi,
7)
organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8)
formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
9)
organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
10)
zasady i formy współdziałania gimnazjum z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2.
Program wychowawczy gimnazjum, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§  3.
Statut gimnazjum określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów gimnazjum, którymi są:
a)
dyrektor szkoły,
b)
rada pedagogiczna,
c)
samorząd uczniowski,
d)
rada szkoły oraz rada rodziców, jeżeli zostały utworzone,
2)
zasady współdziałania organów gimnazjum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  4.
Statut gimnazjum określa organizację gimnazjum, z uwzględnieniem przepisów § 5-12.
§  5.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.
2.
Zasady tworzenia i organizacji oddziałów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych, oraz organizacji nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem § 8 i 9.
3.
Liczba uczniów w oddziale gimnazjum integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić do 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
4.
Liczba uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić:
1)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,
2)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących - od 8 do 10,
3)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,
4)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,
5)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,
6)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - od 10 do 16,
7)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8,
8)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawościami sprzężonymi - od 2 do 4,
9)
w gimnazjum (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - od 10 do 16.
5.
W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 4 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.
6.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4 i 5.
§  6.
1.
Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.
2a.
W gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.
2.
Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
3.
W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2, można dokonywać za zgodę organu prowadzącego szkołę.
4.
Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Zajęcia z wychowania fizycznego w gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego (oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.
§  7.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§  8.
1.
Oddziały klas dwujęzycznych mogą być tworzone w gimnazjum posiadającym odpowiednie warunki kadrowe i lokalowe, za zgodą organu prowadzącego szkołę.
2.
Przez oddział dwujęzyczny rozumie się oddział, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim i drugim języku nauczania.
3.
Nauczanie dwujęzyczne może być realizowane w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem języka polskiego, historii i geografii Polski oraz drugiego języka obcego. Proporcje zajęć prowadzonych z danego przedmiotu w języku polskim i obcym ustala nauczyciel przedmiotu, uwzględniając stopień opanowania przez uczniów drugiego języka nauczania, a także wymagania kształcenia dwujęzycznego i dwukulturowego.
§  9.
1.
Oddziały przysposabiające do pracy mogą być tworzone dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie.
2.
Po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia dyrektor szkoły, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.
3.
W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów.
4.
Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel, z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.
5.
Przysposobienie do pracy może być organizowane w gimnazjum albo poza gimnazjum na podstawie umowy zawartej przez dyrektora szkoły ze szkołą zawodową, placówką kształcenia ustawicznego lub przedsiębiorcą.
§  10.
1.
Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w gimnazjum ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, gimnazjum organizuje świetlicę.
2.
W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w gimnazjum specjalnym powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 3 dla oddziału gimnazjum specjalnego.
§  11.
Statut gimnazjum określa szczegółowe zadania i organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  12.
1.
Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania gimnazjum może zorganizować internat.
2.
Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie powinna przekraczać 30.
3.
Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie powinien wynosić 70 godzin zegarowych.
4.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, w internacie można zatrudnić wychowawcę - opiekuna nocnego.
5.
Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w gimnazjum specjalnym.
§  13.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
2.
W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§  14.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§  15.
Statut gimnazjum określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 16-19.
§  16.
1.
W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2.
Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  17.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§  17a.
W uzasadnionych przypadkach w gimnazjach specjalnych i w gimnazjach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela.
§  18.
1.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2.
Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3.
Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§  19.
1.
Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2.
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3.
Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
§  20.
Statut gimnazjum określa szczegółowe zasady przyjmowania uczniów do gimnazjum oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
2)
przypadki, w których dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum,
3)
warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
§  21.
1.
Gimnazjum używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.
3.
Tablice i pieczęcie gimnazjum wchodzącego w skład zespołu szkół powinny zawierać nazwę zespołu i nazwę gimnazjum.
§  22.
Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§  23.
1.
Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zasady gospodarki finansowej gimnazjum określają odrębne przepisy.
§  24.
Przepisy dotyczące gimnazjum dla dzieci i młodzieży stosuje się do gimnazjum dla dorosłych, z wyjątkiem przepisów § 2 ust. 1 pkt 9 i 10 oraz ust. 2, § 6, 8, 9, 10, 12 i § 20 pkt 2. Przepisy § 1 ust. 1 pkt 5 i ust. 3, § 2 ust. 1 pkt 1, 5 i 7, § 3, § 5 ust. 2, § 14, 17 i 19 stosuje się odpowiednio.
§  25.
Statut gimnazjum dla dorosłych, określając organizację nauczania w tych gimnazjach, powinien ponadto uwzględniać przepisy § 26-29.
§  26.
1.
Kształcenie w gimnazjach dla dorosłych może być prowadzone w formie stacjonarnej lub zaocznej.
2.
W gimnazjum kształcącym w formie stacjonarnej mogą być prowadzone klasy zaoczne, a w gimnazjum kształcącym w formie zaocznej - klasy stacjonarne.
§  27.
1.
Zajęcia ze słuchaczami w gimnazjum dla dorosłych kształcącym w formie stacjonarnej odbywają się trzy lub cztery dni w tygodniu.
2.
W gimnazjum kształcącym w formie zaocznej:
1)
konsultacje zbiorowe ze słuchaczami odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
2)
dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin w semestrze,
3)
organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą - wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą - przedegzaminacyjną.
§  28.
Statut gimnazjum dla dorosłych określa przypadki, w których słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy.
§  29.
1.
W celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów do intensywnej nauki gimnazjum dla dorosłych może organizować odpłatne kursy przygotowawcze i zajęcia wyrównawcze dla słuchaczy.
2.
Gimnazjum dla dorosłych powinno umożliwić osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych uczęszczanie na wybrane przez nie zajęcia - za zgodą dyrektora szkoły.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  7 RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA

§  1.
1.
Statut publicznego przedszkola, zwanego dalej "przedszkolem", określa nazwę przedszkola. Nazwa przedszkola zawiera:
1)
określenie "Przedszkole", a w przypadku przedszkola specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Przedszkole Specjalne", "Przedszkole Integracyjne" oraz "Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi",
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy przedszkola, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno przedszkole,
3)
imię przedszkola, jeżeli imię takie nadano,
4)
oznaczenie siedziby przedszkola,
5)
w przypadku przedszkola specjalnego - określenie rodzaju niepełnosprawności dzieci,
6)
ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w przedszkolach dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz w przedszkolach dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych.
2.
W przypadku filii przedszkola specjalnego nazwa filii zawiera określenie "Filia" oraz nazwę przedszkola specjalnego, któremu filia jest organizacyjnie podporządkowana.
3.
Nazwa przedszkola wchodzącego w skład zespołu szkół lub specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy zespołu lub ośrodka i nazwy tego przedszkola.
4.
Przedszkolu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady przedszkola lub rady pedagogicznej.
5.
Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Przedszkola z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych - oprócz nazwy w języku polskim - mogą używać nazwy w języku danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.
6.
W nazwie przedszkola specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie "specjalne".
§  2.
1.
Statut przedszkola określa:
1)
cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w szczególności w zakresie:
a)
udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
b)
organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
c)
umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
2)
sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności,
3)
sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem,
4)
szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przedszkolu specjalnym funkcjonującym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez wychowawcę grupy wychowawczej internatu ośrodka.
§  3.
Statut przedszkola określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów przedszkola, którymi są:
a)
dyrektor przedszkola,
b)
rada pedagogiczna,
c)
rada przedszkola oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone,
2)
tryb wyboru członków rady przedszkola,
3)
zasady współdziałania organów przedszkola, zapewniające w szczególności właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i w statucie przedszkola oraz zapewniające bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola,
4)
sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola.
§  4.
Statut przedszkola określa organizację przedszkola, z uwzględnieniem § 5-7.
§  5.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
2.
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3-6.
3.
Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
4.
Liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego oraz w oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić:
1)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,
2)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niewidomych i słabo widzących - od 6 do 10,
3)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,
4)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,
5)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,
6)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 10,
7)
w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4.
5.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba dzieci w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4.
6.
Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolach organizujących zajęcia dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
2.
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3.
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1)
z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut,
2)
z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
4.
W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5.
Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§  7.
1.
Przedszkole może być jedno- lub wielooddziałowe.
2.
W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej jednak niż 6 oddziałów, mogą być zlokalizowane w różnych miejscach, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.
§  8.
1.
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
2.
W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1)
czas pracy poszczególnych oddziałów,
2)
liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
3)
ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§  9.
1.
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, zasady określonej w § 5 ust. 3 oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
2.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§  10.
1.
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z ust. 2 pkt 2.
2.
Statut przedszkola określa:
1)
dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie,
2)
terminy przerw w pracy przedszkola ustalone przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola,
3)
dodatkowe informacje o organizacji pracy przedszkola,
4)
zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników, ustalone przez organ prowadzący.
§  11.
Statut przedszkola określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12-15.
§  12.
1.
W przedszkolu:
1)
liczącym co najmniej 6 oddziałów lub
2)
posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo
3)
w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie,

może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.

2.
Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust. 1, a także, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowiska kierownicze.
§  13.
1.
Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
2.
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
§  14.
1.
W przedszkolu integracyjnym i w przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
2.
W przedszkolu specjalnym dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi zatrudnia się pomoc nauczyciela.
§  15.
1.
Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych z:
1)
współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
2)
planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
3)
prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
4)
współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
2.
Statut przedszkola ponadto określa formy współdziałania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami (prawnymi opiekunami).
§  16.
1.
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
3.
Statut przedszkola określa szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1)
warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie,
2)
przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków.
§  17.
1.
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 1999 r. (Dz.U.00.2.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 10 grudnia 1999 r. (Dz.U.00.2.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
3 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 10 grudnia 1999 r. (Dz.U.00.2.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
4 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 10 grudnia 1999 r. (Dz.U.00.2.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
5 Załącznik Nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 1999 r. (Dz.U.00.2.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
6 Załącznik Nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 1999 r. (Dz.U.00.2.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
7 Załącznik Nr 3 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 1999 r. (Dz.U.00.2.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.14.131

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowe statuty publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola.
Data aktu: 15/02/1999
Data ogłoszenia: 23/02/1999
Data wejścia w życie: 01/09/1999