Określenie rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 14 lipca 1998 r.
w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji. *

Na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 89, poz. 415, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 111, poz. 726, Nr 133, poz. 885 i Nr 141, poz. 943) oraz art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi zalicza się:
1)
rafinerie ropy naftowej (z wyjątkiem instalacji do wytwarzania wyłącznie smarów z ropy naftowej), instalacje gazyfikacji i upłynniania węgla lub łupka bitumicznego o wydajności co najmniej 500 ton na dobę,
2)
elektrownie konwencjonalne, elektrociepłownie i inne instalacje do spalania, w których ilość energii cieplnej wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu obiektu wynosi co najmniej 300 MW,
3)
elektrownie jądrowe i inne reaktory jądrowe łącznie z demontażem i wycofaniem z eksploatacji reaktorów jądrowych (z wyjątkiem instalacji badawczych do produkcji i konwersji materiałów rozszczepialnych i wzbogaconych, w których ilość energii cieplnej wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu obiektu nie przekracza 1 kW),
4)
instalacje do końcowego usuwania napromieniowanego paliwa jądrowego i odpadu radioaktywnego,
5)
inwestycje służące do produkcji lub wzbogacania paliw jądrowych, do przerobu paliw jądrowych lub do magazynowania, unieszkodliwiania i przerobu odpadów radioaktywnych,
6)
inwestycje służące do pierwotnego wytopu surówki żelaza i stali oraz produkcji metali nieżelaznych do:
a)
prażenia i spiekania rud żelaza w instalacjach o przerobie co najmniej 1 miliona ton rudy na rok,
b)
produkcji co najmniej 1 miliona ton surówki i stali surowej na rok,
c)
produkcji ze złomu co najmniej 500.000 ton stali na rok,
d)
przerobu co najmniej 100.000 ton rud metali ciężkich na rok,
e)
produkcji, odzyskiwania lub przerobu metali nieżelaznych, ich związków lub innych stopów, w ilości co najmniej 100.000 ton na rok, procesami termicznymi, chemicznymi lub elektrolitycznymi,
7)
zakłady wydobywania azbestu oraz przerobu azbestu i produktów zawierających azbest,
8)
zakłady chemiczne lub grupy powiązanych ze sobą funkcjonalnie zakładów, wytwarzające:
a)
produkty organiczne (w tym pestycydy) powyżej 100.000 ton na rok, a produkty chemicznej przeróbki węgla powyżej 1.000 ton na rok,
b)
produkty nieorganiczne powyżej 200.000 ton na rok,
c)
nawozy sztuczne powyżej 300.000 ton na rok,
9)
autostrady i drogi ekspresowe,
10)
porty lotnicze o długości podstawowego pasa startowego 2.100 metrów lub większej,
11)
porty morskie i instalacje portowe do obsługi następujących ładunków płynnych i sypkich: ropy naftowej i produktów naftowych, nawozów sztucznych, siarki i innych ładunków chemicznych, w tym położone poza linią brzegową na wodach terytorialnych i morskich wodach wewnętrznych oraz śródlądowe porty i śródlądowe drogi wodne pozwalające na żeglugę jednostek pływających o wyporności ponad 1.350 ton,
12)
rurociągi do przesyłu gazu, ropy naftowej, produktów naftowych i substancji chemicznych o średnicy większej niż 800 mm i długości ponad 40 km,
13)
inwestycje związane z wykorzystaniem lub unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych oraz związane z termicznym przekształcaniem wszystkich odpadów,
14)
nadpoziomowe stawy osadowe o powierzchni powyżej 10 ha,
15)
zbiorniki wodne o pojemności całkowitej większej niż 10 mln m3 oraz zapory wodne o wysokości piętrzenia powyżej 8 m,
16)
inwestycje służące do przesyłu zasobów wodnych między zlewniami, w celu zapobieżenia brakowi wody, w ilościach przekraczających 100 mln m3 rocznie, z wyłączeniem przesyłu wody pitnej rurociągami,
17)
ujęcia wód podziemnych o wydajności powyżej 5 mln m3 na rok,
18)
inwestycje związane ze sztucznymi systemami zasilania wód podziemnych o rocznej objętości zasilania wynoszącej co najmniej 10 mln m3 na rok,
19)
zakłady wytwarzające masy celulozowe, papier lub tekturę, w ilości powyżej 200 ton na dobę masy powietrznie suchej pulpy, papieru lub tektury,
20)
zakłady górnicze i zakłady przeróbcze:
a)
podziemne zakłady górnicze i związane nimi technologicznie zakłady przeróbcze o wydobyciu i przerobie ponad 100.000 m3 urobku na rok,
b)
podziemne zakłady górnicze i związane z nimi technologicznie zakłady przeróbcze węgla i rud metali nieżelaznych,
c)
odkrywkowe zakłady górnicze o powierzchni odkrywki ponad 25 ha,
21)
inwestycje służące do poszukiwania lub wydobywania węglowodorów spod dna morskiego, łącznie z urządzeniami do przeładunku i transportu na ląd,
22)
zbiorniki do magazynowania wraz z urządzeniami do przeładunku: co najmniej 50.000 m3 ropy naftowej lub produktów chemicznych, co najmniej 30.000 m3 produktów naftowych oraz co najmniej 50.000 m3 gazu,
23)
linie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym wyższym od 220 kV,
24)
stacje i rozdzielnie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym wyższym od 400 kV,
25)
inwestycje związane z hodowlą zwierząt w liczbie ponad 500 dużych jednostek przeliczeniowych (DJP) inwentarza; współczynniki przeliczeniowe sztuk zwierząt gospodarskich na DJP określa załącznik do rozporządzenia,
26)
oczyszczalnie ścieków obsługujące powyżej 150.000 mieszkańców równoważnych (MR),
27)
instalacje odsiarczania o wydajności powyżej 100.000 m3 na godzinę gazów odlotowych w warunkach normalnych: w temperaturze 273°K i przy ciśnieniu 101,1 kPa,
28)
inwestycje związane z produkcją lub wykorzystaniem rtęci.
§  2.
Do inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska zalicza się:
1)
inwestycje w rolnictwie, związane z:
a)
hodowlą zwierząt w liczbie od 50 do 500 DJP, w przypadku chowu ściółkowego - od 100 do 500 DJP, w przypadku zwierząt futerkowych mięsożernych w liczbie od 10 do 500 DJP,
b)
hodowlą ryb łososiowatych,
c)
hodowlą ryb innych niż łososiowate oraz skorupiaków w stawach o powierzchni większej niż 10 ha,
d)
hodowlą egzotycznych zwierząt powyżej 3 matek,
2)
inwestycje w przemyśle wydobywczym:
a)
odkrywkowe zakłady górnicze o wielkości powierzchni odkrywki do 25 ha, z wyłączeniem wydobywania piasku, żwiru i gliny w ilości mniejszej niż 20.000 m3 na rok, i związane z nimi technologicznie zakłady przeróbcze kopalin,
b)
podziemne zakłady górnicze i związane z nimi technologicznie zakłady przeróbcze nie wymienione w § 1 pkt 20 lit. a),
c)
powierzchniowe zakłady przeróbcze kopalin, nie związane technologicznie z zakładem górniczym i usytuowane poza terenem zamkniętym,
d)
zakłady górnicze wydobywające kopaliny otworami wiertniczymi, z wyjątkiem wydobywania węglowodorów,
e)
zakłady wzbogacania węgla,
f)
służące ujęciu solanek i wód leczniczych,
g)
służące poszukiwaniu lub wydobywaniu węglowodorów na lądzie oraz poszukiwaniu wód termalnych,
h)
służące poszukiwaniu lub wydobywaniu kopalin pospolitych z dna morskiego, łącznie z urządzeniami do przeładunku i transportu na ląd,
i)
służące bezzbiornikowemu magazynowaniu substancji w górotworze oraz składowaniu odpadów w podziemnych wyrobiskach górniczych, a także wtłaczaniu wód złożowych, pochodzących z innego złoża, do górotworu,
3)
inwestycje w przemyśle energetycznym:
a)
elektrownie konwencjonalne, elektrociepłownie i inne instalacje do spalania nie wymienione w § 1 pkt 2, w których ilość energii cieplnej wprowadzonej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu obiektu wynosi co najmniej 25 MW, a przy stosowaniu paliwa stałego - co najmniej 10 MW,
b)
rurociągi do przesyłu gazu, ropy naftowej i produktów naftowych oraz substancji chemicznych, nie wymienione w § 1 pkt 12, a także rurociągi do przesyłu pary i gorącej wody, z wyjątkiem gazociągów o ciśnieniu do 0,4 MPa włącznie oraz przyłączy do budynków, a także z wyjątkiem osiedlowej sieci ciepłowniczej,
c)
zakłady brykietowania węgla kamiennego i brunatnego, usytuowane poza obszarem zakładu górniczego, oraz zakłady brykietowania odpadów,
d)
reaktory jądrowe do produkcji i konwersji materiałów rozszczepialnych i wzbogaconych, służące do celów badawczych, w których ilość energii cieplnej wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu obiektu nie przekracza 1 kW,
e)
elektrownie wodne o wysokości spadu co najmniej 3,0 m, a na obszarach chronionych wszystkie elektrownie wodne,
4)
inwestycje w przemyśle hutniczym, metalurgicznym i maszynowym, obejmujące:
a)
inwestycje pierwotnego wytopu surówki żelaza i stali oraz produkcji metali nieżelaznych, nie wymienione w § 1 pkt 6,
b)
odlewnie, zakłady kuźnicze, walcownie i ciągarnie,
c)
urządzenia do wyciskania, wyciągania i wytłaczania odlewów,
d)
zakłady do powierzchniowej obróbki i powlekania metali (w tym galwanizernie),
e)
zakłady produkcji zbiorników, kadzi i innych pojemników z blach,
f)
zakłady produkcji i montowania pojazdów lub urządzeń mechanicznych oraz produkcji silników,
g)
stocznie,
h)
zakłady budowy i naprawy statków powietrznych,
i)
zakłady produkcji i naprawy sprzętu kolejowego,
j)
urządzenia do wytłaczania eksplozyjnego,
k)
zakłady sortowania i wstępnego przerobu złomu, w tym złomowania pojazdów i urządzeń mechanicznych oraz statków,
l)
zakłady konstrukcji metalowych o produkcji powyżej 1.000 ton na rok,
ł)
zakłady produkujące i powlekające drut i kable,
5)
inwestycje w przemyśle chemicznym, obejmujące:
a)
zakłady wytwarzające produkty organiczne, nieorganiczne i nawozy sztuczne (w tym pestycydy), w ilościach mniejszych niż określone w § 1 pkt 8,
b)
zakłady wytwarzające tworzywa sztuczne i wyroby z tworzyw sztucznych, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne, wyroby gumowe na bazie elastomerów oraz wyroby farmaceutyczne,
c)
rafinerie ropy naftowej i instalacje do podziemnej gazyfikacji i upłynniania węgla, nie wymienione w § 1 pkt 1, i instalacje wytwarzania smarów z ropy naftowej,
6)
inwestycje w przemyśle spożywczym:
a)
zakłady produkcji tłuszczów roślinnych i zwierzęcych, w tym dla celów technicznych,
b)
zakłady wytwarzające wyroby mleczarskie,
c)
browary i słodownie,
d)
ubojnie zwierząt o produkcji powyżej 50 ton na rok,
e)
krochmalnie przemysłowe,
f)
zakłady przetwórstwa mięsa o produkcji powyżej 200 ton na rok,
g)
zakłady przetwórstwa ryb o produkcji powyżej 50 ton na rok oraz produkcji tranu i mączki rybnej,
h)
zakłady przetwórstwa owoców i warzyw o produkcji powyżej 200 ton na rok,
i)
cukrownie,
j)
gorzelnie i wytwórnie win,
7)
inwestycje w przemyśle tekstylnym, skórzanym, drzewnym i papierniczym, obejmujące:
a)
zakłady przemysłowego prania, odtłuszczania i farbowania materiałów włókienniczych,
b)
tartaki, zakłady wytwórcze płyt pilśniowych, wiórowych, sklejek i oklein,
c)
zakłady wytwarzające masy celulozowe, papier lub tekturę, nie wymienione w § 1 pkt 19,
d)
garbarnie i zakłady uszlachetniania skór,
8)
inwestycje infrastrukturalne:
a)
linie kolejowe dopuszczające prędkości co najmniej 200 km/h oraz urządzenia przeładunkowe kolejowe i na inne rodzaje transportu oraz terminale między różnymi rodzajami transportu,
b)
porty lotnicze nie wymienione w § 1 pkt 10 oraz lądowiska,
c)
porty oraz przystanie, włącznie z portami rybackimi, nie wymienione w § 1 pkt 11,
d)
śródlądowe drogi wodne, nie wymienione w § 1 pkt 11, i systematyczne regulacje rzek oraz urządzenia przeciwpowodziowe: wały przeciwpowodziowe, retencyjne zbiorniki przeciwpowodziowe, poldery, kanały ulgi,
e)
zbiorniki i zapory wodne, nie wymienione w § 1 pkt 15, i inne obiekty mające na celu piętrzenie wody lub długoterminowe jej magazynowanie - o wysokości piętrzenia lub głębokości powyżej 5 m, a na obszarach chronionych, wodach żeglownych i obszarach lasów - każdy zbiornik i zapora wodna,
f)
linie tramwajowe, koleje napowietrzne i podziemne (metro), kolejki linowe lub podobne linie szczególnego charakteru, używane wyłącznie lub głównie do transportu pasażerów,
g)
rurociągi do przesyłu wody o średnicy co najmniej 1.000 mm lub kanały odkryte o długości powyżej 10 km,
h)
wały ochronne, nabrzeża, pirsy i inne konstrukcje ochronne lub zmieniające linie wybrzeża morskiego,
i)
linie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym od 110 kV do 220 kV,
j)
stacje i rozdzielnie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym od 110 kV do 400 kV,
k)
inwestycje obejmujące urządzenia emitujące elektromagnetyczne promieniowanie niejonizujące w zakresie częstotliwości 0,03-300.000 MHz: radiolokacyjne, radiokomunikacyjne, radionawigacyjne o sumarycznej, określonej zgodnie z przepisami odrębnymi, mocy nadajników wyższej od 10 W oraz radiolinie,
l)
drogi krajowe, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, oraz drogi wojewódzkie,
ł)
stacje paliw płynnych, z wyłączeniem stacji gazu propan-butan,
m)
parkingi samochodowe lub zespoły parkingów dla więcej niż 500 samochodów osobowych lub 200 samochodów ciężarowych,
n)
kompleksy handlowe o powierzchni powyżej 3,0 ha,
o)
zajezdnie tramwajowe i autobusowe oraz bazy transportowe,
p)
drogowe przejścia graniczne i terminale odpraw celnych,
9)
inwestycje turystyczne i wypoczynkowe:
a)
trasy narciarskie, bobslejowe, wyciągi narciarskie,
b)
pola kempingowe i karawaningowe na terenach nie zurbanizowanych, zapewniające pobyt dla ponad 100 osób,
c)
ośrodki wypoczynkowe, pensjonaty, hotele na terenach nie zurbanizowanych, zapewniające pobyt dla ponad 100 osób,
d)
stadiony dostosowane do pobytu publiczności w liczbie większej niż 5.000 osób,
e)
parki rozrywki o powierzchni powyżej 30,0 ha,
10)
inne inwestycje:
a)
zbiorniki do magazynowania wraz z urządzeniami do przeładunku: mniej niż 50.000 m3 ropy naftowej lub produktów chemicznych, mniej niż 30.000 m3 produktów naftowych oraz mniej niż 50.000 m3 gazu, z wyjątkiem zbiorników związanych z instalacjami grzewczymi i prądotwórczymi,
b)
koksownie,
c)
cementownie i zakłady przemysłu wapienniczego,
d)
zakłady produkcji szkła i wyrobów szklanych,
e)
ujęcia wód podziemnych o wydajności od 1,5 mln m3 do 5 mln m3 na rok i ujęcia wód powierzchniowych o wydajności co najmniej 50 m3 na godzinę,
f)
inwestycje związane ze sztucznymi systemami zasilania wód podziemnych o objętości zasilania poniżej 10 mln m3,
g)
oczyszczalnie ścieków obsługujące od 400 do 150.000 MR,
h)
inwestycje nie wymienione w § 1 pkt 13, związane z wykorzystaniem lub unieszkodliwianiem odpadów,
i)
stałe tory wyścigowe lub próbne dla pojazdów mechanicznych,
j)
stacjonarne wytwórnie mas bitumicznych lub betonu,
k)
stanowiska testowania silników, turbin lub reaktorów,
l)
zakłady produkujące włókna mineralne,
ł)
zakłady wytwarzające styropian, z wyjątkiem prowadzących tylko produkcję finalną, wykorzystującą grys styropianowy,
m)
stacje obsługi lub remontowe sprzętu budowlanego, rolniczego lub środków transportu, nie wymienione w § 2 pkt 4 lit. h) oraz lit. i), posiadające więcej niż 3 stanowiska robocze, z wyłączeniem specjalistycznych stacji i warsztatów, prowadzących określoną jednoznacznie działalność obejmującą geometrię i wyważanie kół, ustawianie świateł, instalowanie zabezpieczeń antywłamaniowych oraz tapicerstwo,
n)
stacje przeładunku produktów naftowych z cystern do innego rodzaju cystern,
o)
nadpoziomowe stawy osadowe nie wymienione w § 1 pkt 14,
p)
instalacje odsiarczania nie wymienione w § 1 pkt 27,
r)
sztuczne wyspy, konstrukcje i urządzenia oraz linie elektroenergetyczne i rurociągi na polskich obszarach morskich, nie wymienione w § 1 pkt 12, 21 i 23,
s)
lakiernie i malarnie, z wyłączeniem zakładów zużywających w roku mniej niż 250 kg materiałów malarskich oraz z wyłączeniem lakierni proszkowych,
t)
inwestycje związane z unieszkodliwianiem zasolonych wód kopalnianych i solanek pozabiegowych.
§  3.
1.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, sporządzane na etapie uzgadniania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie inwestycji na następujące elementy środowiska: ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, powietrze, powierzchnię ziemi i glebę, wody powierzchniowe i podziemne, złoża kopalin, klimat, krajobraz, dobra materialne i dziedzictwo kultury, z uwzględnieniem ich wzajemnych powiązań i oddziaływań,
2)
uwzględniać stan środowiska w powiązaniu z istniejącym i planowanym zagospodarowaniem terenu z punktu widzenia nakładania się negatywnych oddziaływań na środowisko,
3)
uwzględniać etap budowy, eksploatacji i likwidacji inwestycji wraz z towarzyszącymi jej obiektami i urządzeniami budowlanymi,
4)
identyfikować i określać skutki potencjalnych sytuacji awaryjnych,
5)
uwzględniać potencjalne skutki transgraniczne,
6)
przyjmować za podstawę istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe oraz inne informacje dotyczące stanu środowiska i występujących uciążliwości,
7)
przedstawiać zastosowane metody oceny i przyjęte założenia, jak również wykorzystane dane o środowisku, a także stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
8)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym,
9)
przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1)
opis inwestycji, w tym jej położenie i powierzchnię oraz charakterystykę technologii i rozwiązań technicznych,
2)
opis stanu środowiska i sposobu zagospodarowania terenu na obszarze potencjalnego oddziaływania inwestycji,
3)
opis sposobu korzystania ze środowiska na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji inwestycji, wraz z określeniem zużycia wody, kopalin, materiało- i energochłonności, ilości i rodzajów wytwarzanych odpadów i ścieków, emitowanych zanieczyszczeń, odorów, promieniowania, wibracji oraz zasięgu uciążliwego hałasu (przedstawionego na mapach w odpowiedniej skali),
4)
oszacowanie przewidywanych oddziaływań bezpośrednich, pośrednich, krótkotrwałych, odwracalnych i nieodwracalnych inwestycji na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi oraz planowane i istniejące zagospodarowanie terenu,
5)
opis i analizę skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko i zdrowie ludzi, wynikających z aktualnego stanu wiedzy, w tym sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów lub minimalizacji ich ilości oraz ich usuwania, wykorzystywania lub unieszkodliwiania, z wyodrębnieniem przewidywanego postępowania z odpadami niebezpiecznymi,
6)
oddziaływanie inwestycji przy zastosowaniu środków minimalizujących negatywny wpływ na zdrowie ludzi i poszczególne elementy środowiska oraz planowane i istniejące zagospodarowanie terenu w obszarze potencjalnego jej oddziaływania,
7)
oszacowanie, czy uciążliwe oddziaływanie inwestycji na środowisko mieści się w granicach terenu, dla którego jednostka organizacyjna wystąpiła o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, a w przypadku niespełnienia tego warunku, dla inwestycji, dla których art. 71 ust. 2 ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska dopuszcza ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - wstępne określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
8)
koncepcję lokalnego monitoringu,
9)
ochronę interesów osób trzecich,
10)
wnioski, a w szczególności:
a)
do wykorzystania w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym do uwzględnienia w projekcie budowlanym,
b)
dotyczące ewentualnej potrzeby wykonania oceny oddziaływania inwestycji po określonym czasie eksploatacji, w celu sprawdzenia skuteczności zastosowanych środków minimalizujących negatywny wpływ na środowisko i zdrowie ludzi,
c)
dotyczące sposobu gospodarczego korzystania ze środowiska.
§  4.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi, poza spełnieniem wymagań wymienionych w § 3, powinny również:
1)
identyfikować warianty technologiczne inwestycji i dla porównania - wariant polegający na niepodejmowaniu inwestycji, z punktu widzenia ich wpływu na środowisko i zdrowie ludzi,
2)
zawierać porównanie proponowanych rozwiązań technologicznych z innymi stosowanymi w praktyce krajowej lub zagranicznej, z punktu widzenia wyboru czystszej produkcji,
3)
określać zagrożenia i korzyści z realizacji inwestycji dla innych użytkowników środowiska, a także dla istniejącej i planowanej zabudowy oraz zagospodarowania terenu.
§  5.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, sporządzane na etapie uzgodnienia projektu budowlanego, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie inwestycji na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi przy przyjętym rozwiązaniu technologicznym, ze szczegółowością i dokładnością odpowiednią do posiadanych danych i informacji wynikających z projektu budowlanego i innych informacji uzyskanych po wydaniu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oraz z uwzględnieniem sposobu zagospodarowania terenu,
2)
brać pod uwagę wnioski zawarte w ocenie oddziaływania na środowisko, sporządzonej na etapie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu,
3)
określać metody oceny, przyjęte założenia oraz wykorzystywane dane o środowisku, a także stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
4)
określać stopień i sposób uwzględnienia ustaleń dotyczących ochrony środowiska, zawartych w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz innych rozstrzygnięciach administracyjnych dotyczących ochrony środowiska,
5)
uwzględniać ochronę interesów osób trzecich,
6)
ustalać, czy uciążliwe oddziaływanie obiektów na środowisko mieści się w granicach terenu, do którego jednostka organizacyjna ma tytuł prawny, a w przypadku niespełnienia tego warunku, dla inwestycji, dla których art. 71 ust. 2 ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska dopuszcza ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
7)
zawierać wnioski, w szczególności dotyczące koncepcji lokalnego monitoringu oraz wymagań ochrony środowiska w trakcie wykonywania robót budowlanych i eksploatacji inwestycji,
8)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym.
§  6.
Do oceny oddziaływania na środowisko inwestycji polegającej na odbudowie, rozbudowie, nadbudowie lub modernizacji obiektu budowlanego, powodującej zmianę sposobu zagospodarowania terenu, przepisy § 3-5 stosuje się odpowiednio, w zależności od rodzaju i etapu inwestycji.
§  7.
Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrad płatnych na środowisko, sporządzane na etapie udzielania wskazań lokalizacyjnych, określają przepisy rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 5 czerwca 1995 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrady na środowisko, grunty rolne i leśne oraz na dobra kultury objęte ochroną (Dz. U. Nr 64, poz. 332).
§  8.
Traci moc rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 13 maja 1995 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi oraz ocen oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 52, poz. 284, z 1996 r. Nr 96, poz. 446 oraz z 1997 r. Nr 101, poz. 634 i Nr 128, poz. 840).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1998 r.

ZAŁĄCZNIK

WSPÓŁCZYNNIKI PRZELICZENIOWE SZTUK ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA DUŻE JEDNOSTKI PRZELICZENIOWE (DJP)

Rodzaj zwierząt Jedna sztuka rzeczywista odpowiada DJP
1 2
Ogiery 1,2
Klacze i wałachy 1,2
Źrebaki powyżej 2 lat 1,0
Źrebaki powyżej 1 roku 0,8
Źrebaki od 1/2 do 1 roku 0,5
Źrebięta do 1/2 roku 0,3
Buhaje 1,4
Krowy 1,0
Jałówki cielne 1,0
Jałówki powyżej 1 roku 0,8
Jałówki od 1/2 do 1 roku 0,3
Cielęta do 1/2 roku 0,15
Knury 0,3
Maciory 0,3
Warchlaki 2-4-miesięczne 0,1
Prosięta do 2 miesięcy 0,02
Tuczniki 0,25
Bekony 0,20
Tryki powyżej 1 1/2 roku 0,12
Matki powyżej 1 1/2 roku 0,10
Jagnięta do 3 1/2 miesiąca 0,05
Jarlaki tryczki 0,08
Jarlaki maciory 0,10
Lisy i jenoty 0,04
Norki i tchórze 0,0025
Kury i kaczki 0,004
Gęsi 0,008
Indyki 0,024
* Rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 1 lipca 2000 r. na skutek zmiany art. 40 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.99.15.139) przez art. 35 pkt 2 ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz.U.00.12.136) - zobacz art. 74 ostatnio powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.93.589

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji.
Data aktu: 14/07/1998
Data ogłoszenia: 23/07/1998
Data wejścia w życie: 01/08/1998