Określenie wzorów wniosku o udostępnienie danych osobowych, zgłoszenia zbioru danych do rejestracji oraz imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej inspektora Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 3 czerwca 1998 r.
w sprawie określenia wzorów wniosku o udostępnienie danych osobowych, zgłoszenia zbioru danych do rejestracji oraz imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej inspektora Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Na podstawie art. 45 pkt 2-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wzory:
1)
wniosku o udostępnienie danych osobowych, w celach innych niż włączenie do zbioru, zwanego dalej "wnioskiem", osobom lub podmiotom określonym w art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883), zwanej dalej "ustawą",
2)
zgłoszenia zbioru danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych,
3) 1
imiennego upoważnienia inspektora Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, zwanego dalej "inspektorem", do wstępu, w godzinach od 600 do 2200, do pomieszczenia, w którym jest zlokalizowany zbiór danych, i przeprowadzenia niezbędnych badań lub innych czynności kontrolnych, o których mowa w art. 14 pkt 1-4 ustawy,
4)
legitymacji służbowej inspektora.
§  2.
1.
Wniosek o udostępnienie danych osobowych, o którym mowa w art. 29 ust. 3 ustawy, zawiera:
1)
oznaczenie ubiegającego się o udostępnienie danych osobowych ze zbioru i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, w tym numer identyfikacji podatkowej oraz numer identyfikacyjny rejestru podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli został mu nadany,
2)
podstawę prawną upoważniającą go do otrzymania danych na mocy przepisów prawa,
3)
wskazanie przeznaczenia dla udostępnionych danych,
4)
oznaczenie zbioru, z którego mają być udostępnione dane,
5)
zakres żądanych informacji ze zbioru,
6)
informacje umożliwiające wyszukanie w zbiorze żądanych danych,
7)
wskazanie wiarygodnie uzasadnionej potrzeby posiadania danych w przypadku osób innych niż wymienione w art. 29 ust. 1 ustawy.
2.
Wzór formularza wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Wzór zgłoszenia zbioru danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje niezbędne w celu stwierdzenia zgodności przetwarzania danych z wymogami ustawy oraz wpisania zbioru do rejestru zgłoszonych zbiorów.
§  4.
1.
Upoważnienie imienne inspektora Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych do przeprowadzenia czynności kontrolnych zawiera:
1)
imię i nazwisko inspektora,
2)
numer legitymacji służbowej inspektora,
3)
stanowisko inspektora,
4)
zakres czynności, do których wykonania inspektor jest upoważniony,
5)
określenie administratora danych lub zbioru danych albo miejsca poddawanego kontroli,
6)
termin ważności upoważnienia.
2.
Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5.
1.
W legitymacji służbowej inspektora umieszcza się fotografię inspektora, wpisuje jego imię i nazwisko, numer ewidencyjny PESEL, datę ważności legitymacji i dokonuje odcisku pieczęci służbowej, zachodzącej na zdjęcie.
2.
Legitymację służbową inspektora podpisują Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych jako wystawca oraz inspektor, dla którego wystawiono legitymację.
3.
Wzór legitymacji służbowej inspektora określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE DANYCH ZE ZBIORU DANYCH OSOBOWYCH

1. Wniosek do ................................................

..............................................................

(dokładne oznaczenie administratora danych)

2. Wnioskodawca ..............................................

..............................................................

..............................................................

(nazwa firmy i jej siedziba albo nazwisko, imię

i adres zamieszkania wnioskodawcy, ew. NIP

oraz nr REGON)

3. Podstawa prawna upoważniająca do pozyskania danych albo

wskazanie wiarygodnie uzasadnionej potrzeby posiadania danych

w przypadku osób innych niż wymienione w art. 29 ust. 1

ustawy o ochronie danych osobowych: ..........................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

.............................* ? ew. cd. w załączniku nr .....

4. Wskazanie przeznaczenia dla udostępnionych danych:.........

..............................................................

.............................* ? ew. cd. w załączniku nr .....

5. Oznaczenie lub nazwa zbioru, z którego mają być

udostępnione dane:............................................

..............................................................

6. Zakres żądanych informacji ze zbioru: .....................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

.............................* ? ew. cd. w załączniku nr .....

7. Informacje umożliwiające wyszukanie w zbiorze żądanych

danych:.......................................................

..............................................................

.............................* ? ew. cd. w załączniku nr .....

--------------------------------------------

* Jeżeli TAK, to zakreśl kwadrat literą "x".

(miejsce na znaczki opłaty skarbowej)

.....................................

(data, podpis i ew. pieczęć

wnioskodawcy)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  2 ZGŁOSZENIE ZBIORU DANYCH OSOBOWYCH DO REJESTRACJI GENERALNEMU INSPEKTOROWI OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH

Nr ..............................

(nadaje urzędnik Biura GIODO)

Część A. Wniosek

Wnoszę o wpisanie zbioru danych osobowych o nazwie:

...............................................................

do Rejestru Zbiorów Danych Osobowych.

Część B. Charakterystyka administratora danych

1. Wnioskodawca (administrator danych) ........................

...............................................................

...............................................................

(nazwa administratora danych i jego siedziba albo nazwisko,

imię i adres wnioskodawcy. NIP oraz nr REGON)

2. Dane o działalności wnioskodawcy / odpis z Krajowego

Rejestru Sądowego lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji

działalności gospodarczej (jeżeli dotyczy):

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

3. Sposób dopełnienia ogólnych warunków legalności

przetwarzania danych osobowych:

* [ ] - osoba, której dane dotyczą, będzie wyrażać zgodę na

przetwarzanie swoich danych,

* [ ] - na przetwarzanie zezwalają przepisy prawa - podaj

odniesienie do przepisów prawa ................................

...............................................................

...............................................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

* [ ] - przetwarzanie jest konieczne do realizacji umowy, gdy

osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to

niezbędne do podjęcia koniecznych działań przed zawarciem

umowy,

* [ ] - przetwarzanie jest niezbędne do wykonania określonych

prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego - jeśli TAK,

to opisz te zadania: ..........................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

* [ ] - przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia prawnie

usprawiedliwionych celów administratorów danych, o których mowa

w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie

danych osobowych, lub osób trzecich, którym są przekazywane te

dane - a przetwarzanie danych nie narusza praw i wolności

osoby, której dane dotyczą.

Część C. Zakres i cel przetwarzania danych

4. Zakres przetwarzania w zbiorze danych o osobach:

* [ ] - nazwiska i imiona, * [ ] - Numer Identyfikacji

Podatkowej,

* [ ] - imiona rodziców, * [ ] - miejsce pracy,

* [ ] - data urodzenia, * [ ] - zawód,

* [ ] - miejsce urodzenia, * [ ] - wykształcenie,

* [ ] - adres zamieszkania * [ ] - seria i numer dowodu

lub pobytu, osobistego

* [ ] - numer ewidencyjny PESEL, * [ ] - numer telefonu.

5. Inne dane osobowe, oprócz wymienionych w pkt 4, przetwarzane

w zbiorze - podaj jakie:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

6. Dane przetwarzane w zbiorze:

a) ujawniają bezpośrednio lub w kontekście:

* [ ] - pochodzenie rasowe, * [ ] - przynależność

partyjną,

* [ ] - pochodzenie etniczne, * [ ] - przynależność

związkową,

* [ ] - poglądy polityczne, * [ ] - stan zdrowia,

* [ ] - przekonania religijne, * [ ] - kod genetyczny,

* [ ] - przekonania filozoficzne, * [ ] - nałogi,

* [ ] - przynależność wyznaniową, * [ ] - życie seksualne

b)dotyczą:

* [ ] skazań * [ ] orzeczeń o ukaraniu

* [ ] mandatów karnych * [ ] innych orzeczeń

wydanych w

postępowaniu

sądowym lub

administracyjnym

Jeśli nie dałeś ani jednej odpowiedzi pozytywnej (tj. nie

zakreśliłeś żadnego kwadratu), przejdź od razu do pkt 8

7. Podstawa prawna przetwarzania danych wskazanych w pkt 6:

* [ ] - osoby, których dane dotyczą, będą wyrażać na to zgodę

na piśmie,

* [ ] - przepis szczególny innej ustawy zezwala na

przetwarzanie bez zgody osoby, której dane dotyczą - jeśli TAK,

to podaj odniesienie do przepisu tej ustawy: ..................

...............................................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

* [ ] - przetwarzanie danych jest niezbędne do ochrony

żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej

osoby, gdy osoba, której dane dotyczą, nie jest fizycznie lub

prawnie zdolna do wyrażenia zgody, do czasu ustanowienia

opiekuna prawnego lub kuratora,

* [ ] - przetwarzanie jest niezbędne do wykonania statutowych

zadań kościoła, innego związku wyznaniowego, stowarzyszenia,

fundacji lub innej niezarobkowej organizacji lub instytucji o

celach politycznych, naukowych, religijnych, filozoficznych lub

związkowych, a przetwarzanie danych dotyczy wyłącznie członków

tej organizacji lub instytucji albo osób utrzymujących z nią

stałe kontakty w związku z jej działalnością i zapewnione są

pełne gwarancje ochrony przetwarzanych danych - jeśli TAK, to

podaj jakich ..................................................

...............................................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

* [ ] - przetwarzanie dotyczy danych, które są niezbędne do

dochodzenia praw przed sądem,

* [ ] - przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadań

administratora danych odnoszących się do zatrudnienia

pracowników i innych osób, a zakres przetwarzanych danych jest

określony w ustawie,

* [ ] - przetwarzanie jest prowadzone w celu ochrony stanu

zdrowia, świadczenia usług medycznych lub leczenia pacjentów

przez osoby trudniące się zawodowo leczeniem lub świadczeniem

innych usług medycznych, zarządzania udzielaniem usług

medycznych i są stworzone pełne gwarancje ochrony danych

osobowych,

* [ ] - przetwarzanie dotyczy danych, które zostały podane do

wiadomości publicznej przez osobę, której dane dotyczą,

* [ ] - przetwarzanie jest niezbędne do prowadzenia badań

naukowych, w tym do przygotowania rozprawy wymaganej do

uzyskania dyplomu ukończenia szkoły wyższej lub stopnia

naukowego, a publikowanie wyników badań naukowych uniemożliwia

identyfikację osób, których dane zostały przetworzone,

* [ ] - przetwarzanie danych jest prowadzone przez stronę w

celu realizacji praw i obowiązków wynikających z orzeczenia

wydanego w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.

8. Cel przetwarzania danych w zbiorze

...............................................................

...............................................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

Część D. Sposób zbierania oraz udostępniania danych

9. Sposób zbierania danych do zbioru:

* [ ] - wyłącznie od osób, których dotyczą,

* [ ] - głównie od osób, których dotyczą,

* [ ] - wyłącznie z innych źródeł,

* [ ] - głównie z innych źródeł,

* [ ] - głównie metodą teletransmisji,

* [ ] - również metodą teletransmisji.

10. Udostępnianie danych ze zbioru:

* [ ] - dane będą udostępniane wyłącznie podmiotom upoważnionym

na podstawie przepisów prawa,

* [ ] - dane będą udostępniane innym podmiotom,

* [ ] - dane będą udostępniane również drogą teletransmisji,

* [ ] - dane będą udostępniane za granicę.

W przypadku zakreślenia przynajmniej jednego kwadratu wymień

odbiorców lub kategorie odbiorców, którym dane mogą być

przekazywane: .................................................

...............................................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

11. Dane ze zbioru będą służyć:

* [ ] - badaniom naukowym,

* [ ] - badaniom dydaktycznym,

* [ ] - badaniom historycznym,

* [ ] - badaniom statystycznym,

* [ ] - celom archiwalnym,

* [ ] - badaniom opinii publicznej,

* [ ] - celom marketingowym.

12. Powierzenie przetwarzania danych osobowych:

* [ ] - administrator danych powierzył w drodze umowy zawartej

na piśmie przetwarzanie danych innemu podmiotowi (art. 31

ustawy),

* [ ] - administrator danych przewiduje powierzenie

przetwarzania danych innemu podmiotowi.

W przypadku powierzenia danych innemu podmiotowi podaj nazwę i siedzibę podmiotu, któremu powierzono przetwarzanie danych osobowych:

...............................................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

Część E. Opis środków technicznych i organizacyjnych

zastosowanych w celach określonych w art. 36-39 ustawy

(w poniższych odpowiedziach proszę nie ujawniać szczegółów

zastosowanych rozwiązań)

13. Zbiór danych osobowych będzie przetwarzany:

* [ ] - centralnie * [ ] - w architekturze

rozproszonej

14. Przedsięwzięcia zastosowane w zakresie:

a) * [ ] - środków ochrony fizycznej danych: ..................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

b) * [ ] - środków sprzętowych, informatycznych i

telekomunikacyjnych (nazwy zwyczajowo przyjęte albo symbole

norm lub standardów technicznych):

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

c) * [ ] - środków ochrony w ramach oprogramowania urządzeń

teletransmisji (nazwy zwyczajowo przyjęte albo symbole norm lub

standardów technicznych):

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

d) * [ ] - środków ochrony w ramach oprogramowania systemów

(nazwy zwyczajowo przyjęte albo symbole norm lub standardów

technicznych):

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

e) * [ ] - środków ochrony w ramach narzędzi baz danych

i innych narzędzi programowych (nazwy zwyczajowo przyjęte albo

symbole norm lub standardów technicznych):

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

f) * [ ] - środków ochrony w ramach systemu użytkowego (nazwy

zwyczajowo przyjęte albo symbole norm lub standardów

technicznych):

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

g) * [ ] - środków organizacyjnych:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Część F. Informacja o sposobie wypełnienia podstawowych

wymagań technicznych i organizacyjnych, o których mowa w

rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z

dnia 3 czerwca 1998 r. w sprawie określenia podstawowych

warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny

odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do

przetwarzania danych osobowych (Dz. U. Nr 80, poz.521 z późn

zm.)

15. Wypełniono podstawowe wymagania techniczne i organizacyjne

w zakresie:

a) * [ ] - Wyznaczono administratora bezpieczeństwa informacji

...............................................................

(stanowisko służbowe oraz numer telefonu służbowego)

b) * [ ] - Wpisano do indywidualnego zakresu czynności osób

zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych zakres

odpowiedzialności za ochronę przetwarzanych danych.

c) * [ ] - Zaznajomiono z przepisami dotyczącymi ochrony danych

osobowych pracowników dopuszczonych do pracy przy przetwarzaniu

danych osobowych.

d) * [ ] - Sporządzono i wdrożono instrukcję postępowania w

sytuacji naruszenia ochrony danych osobowych - instrukcja, ew.

opis procedur, o których mowa w § 6 rozporządzenia, w

załączniku nr .....

e) * [ ] - Określono obszar, w którym są przetwarzane dane

osobowe z użyciem stacjonarnego sprzętu komputerowego: ........

..........................* [ ] - ew. cd. w załączniku nr .....

(adres, oznaczenie budynków,

pomieszczeń lub części pomieszczeń)

f) * [ ] - Zastosowano urządzenia chroniące przed awarią

zasilania lub zakłóceniami w sieci zasilającej.

g) * [ ] - Wykorzystano do przetwarzania danych osobowych

komputery przenośne zabezpieczone hasłem.

h) * [ ] - Opracowano procedury postępowania z urządzeniami,

dyskami lub innymi informatycznymi nośnikami zawierającymi dane

osobowe, przeznaczonymi do likwidacji, przekazania innemu

podmiotowi lub naprawy.

i) * [ ] - Sporządzono i wdrożono instrukcję określającą sposób

zarządzania systemem informatycznym - instrukcja, ew. opis

procedur, o których mowa w § 11 rozporządzenia, w załączniku

nr .....

j) * [ ] - Określono sposoby zabezpieczania pomieszczeń, w

których przechowywane są kopie awaryjne oraz nośniki informacji

i wydruki z danymi osobowymi.

k) * [ ] - System informatyczny wyposażono w mechanizm

uwierzytelniania użytkowników systemu oraz kontroli dostępu do

tych danych - opisz ten mechanizm: ............................

...............................................................

............................* [ ] ew. cd. w załączniku nr .....

l) * [ ] - Monitory zostały usytuowane w sposób

uniemożliwiający wgląd osobom nieuprawnionym.

m) * [ ] - Ekrany monitorów są wyłączane automatycznie po

upływie ustalonego czasu nieaktywności użytkownika.

n) * [ ] - Dla każdej osoby, której dane są przetwarzane w

systemie informatycznym, system zapewnia odnotowanie: daty

pierwszego wprowadzenia danych tej osoby, źródła pochodzenia

danych, identyfikatora użytkownika wprowadzającego dane,

sprzeciwów, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy z

dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, oraz

informacji, komu, kiedy i w jakim zakresie dane zostały

udostępnione.

o) * [ ] - System informatyczny służący do przetwarzania danych

osobowych umożliwia udostępnienie na piśmie, w powszechnie

zrozumiałej formie, treści danych o każdej osobie, której dane

są przetwarzane, wraz z informacjami, o których mowa w lit. n).

p) * [ ] - Wdrożono szkolenia pracowników w zakresie

zabezpieczeń systemu informatycznego.

q) * [ ] - Zastosowano kryptograficzną ochronę danych

osobowych.

______

* Jeżeli TAK, to zakreśl kwadrat literą "x".

......................................

(data, podpis i pieczęć wnioskodawcy)

ZAŁĄCZNIK Nr  3 3

WZÓR

Upoważnienie imienne

.............................

(miejscowość, data)

.............................

(pieczęć podłużna Generalnego

Inspektora Ochrony Danych

Osobowych)

L. dz. ......................

Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o

ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i

Nr 153, poz. 1271) upoważniam

Pana/Panią ....................................................

(imię i nazwisko inspektora)

nr legitymacji służbowej inspektora ....... stanowisko ........

do:

* wstępu, w godzinach od 600 do 2200, za okazaniem

niniejszego imiennego upoważnienia i legitymacji

służbowej, do pomieszczenia, w którym jest zlokalizowany

zbiór danych, i przeprowadzenia niezbędnych badań lub

innych czynności kontrolnych w celu oceny zgodności

przetwarzania danych z ustawą o ochronie danych osobowych,

* żądania złożenia ustnych wyjaśnień oraz wzywania i

przesłuchiwania osoby w zakresie niezbędnym do ustalenia

stanu faktycznego,

* żądania okazania dokumentów i wszelkich danych mających

bezpośredni związek z problematyką kontroli,

* żądania udostępnienia do kontroli urządzeń, nośników oraz

systemów informatycznych służących do przetwarzania danych

w: ............................................................

............................................................

............................................................

(określenie administratora danych lub zbioru danych osobowych

albo miejsca poddawanego kontroli)

Upoważnienie jest ważne jedynie przy równoczesnym okazaniu

legitymacji służbowej.

Termin ważności upoważnienia upływa z dniem ...................

pieczęć urzędowa

...............................

(podpis Generalnego Inspektora

Ochrony Danych Osobowych)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  4 Legitymacja służbowa inspektora Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych

wzór

OPIS:

awers legitymacji:

- legitymacja koloru niebieskiego

- napisy w kolorze czarnym: Rzeczpospolita Polska, Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych

- numer legitymacji

- orzeł z godła RP

- pasek przekątny koloru biało-czerwonego

rewers legitymacji:

- legitymacja koloru niebieskiego

- napisy w kolorze czarnym: LEGITYMACJA SŁUŻBOWA Inspektora Ochrony Danych Osobowych, ważna do, miejsce na fotografię, miejsce na pieczęć, nazwisko, imię, nr ewidencyjny PESEL, (podpis wystawcy), (podpis właściciela)

- hologram z literami w kolorze niebieskim

wymiary legitymacji:

- wysokość legitymacji 90 mm

- szerokość legitymacji 65 mm

- wysokość fotografii 35 mm

- szerokość fotografii 25 mm

rodzaj papieru i zabezpieczeń:

- gramatura papieru 200

- papier kredowany dwustronnie - matowy

- hologram

- w miejscach wpisu nazwiska i imienia oraz numeru ewidencyjnego PESEL nadruk cienkich linii zabezpieczających.

1 § 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 marca 2003 r. (Dz.U.03.61.545) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2003 r.
2 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 listopada 1999 r. (Dz.U.99.93.1081) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 1999 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 3 września 2002 r. (Dz.U.02.154.1285) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 października 2002 r.

3 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 marca 2003 r. (Dz.U.03.61.545) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2003 r.
4 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 8 stycznia 1999 r. (Dz.U.99.6.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1999 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.80.522

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie wzorów wniosku o udostępnienie danych osobowych, zgłoszenia zbioru danych do rejestracji oraz imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej inspektora Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Data aktu: 03/06/1998
Data ogłoszenia: 30/06/1998
Data wejścia w życie: 15/07/1998