Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 czerwca 1998 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów.

Na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędzie Ministra Finansów oraz o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 i z 1997 r. Nr 121, poz. 770) oraz art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 943) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Finansów nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów (Dz. U. Nr 157, poz. 797).
2.
Wydane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, zarządzenia i decyzje powołujące kolegialne organy opiniodawczo-doradcze Ministra Finansów oraz udzielone pełnomocnictwa zachowują moc do czasu wydania nowych na podstawie statutu stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STATUT MINISTERSTWA FINANSÓW

§  1.
Ministerstwo Finansów, zwane dalej "Ministerstwem", jest urzędem administracji rządowej obsługującym Ministra Finansów, zwanego dalej "Ministrem", działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§  2.
1.
Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych wymienionych w § 4 ust. 1.
2.
Zakres czynności osób wymienionych w ust. 1, z wyłączeniem dyrektora generalnego, ustala Minister, z zastrzeżeniem art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 943), zwanej dalej "ustawą", oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 1997 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania dyrektora generalnego urzędu (Dz. U. Nr 124, poz. 788).
3.
Minister może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Ministerstwa do podejmowania decyzji w określonych sprawach w jego imieniu.
§  3.
Minister może tworzyć komisje, rady i zespoły, jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel powołania, skład osobowy, organizację, zakres zadań i tryb pracy tych organów, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy.
§  4.
1.
W skład Ministerstwa Finansów wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra,
2)
Biuro Ministra,
3)
Departament Prawny,
4)
Departament Budżetu Państwa,
5)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
6)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
7)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa,
8)
Departament Obsługi Funduszy Pomocowych,
9)
Departament Polityki Zagranicznej,
10)
Departament Międzynarodowej Integracji Gospodarczej,
11)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki,
12)
Departament Długu Publicznego,
13)
Departament Gwarancji i Poręczeń,
14)
Departament Systemu Podatkowego,
15)
Departament Podatków Pośrednich,
16)
Departament Podatków Bezpośrednich,
17)
Departament Podatków Lokalnych i Katastru,
18)
Departament Organizacji Skarbowości,
19)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej,
20)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa,
21)
Departament Instytucji Finansowych,
22)
Departament Rachunkowości,
23)
Departament Kontroli Skarbowej,
24)
Departament Ceł,
25)
Departament Gier Losowych i Zakładów Wzajemnych,
26)
Departament Budżetu Resortu i Spraw Majątkowych,
27)
Departament Informatyki,
28)
Biuro Kadr i Szkolenia,
29)
Biuro Prasowe,
30)
Biuro Kontroli Resortowej,
31)
Biuro Dokumentacji Skarbowej,
32)
Biuro do Spraw Dyscypliny Finansów Publicznych.
2.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Ministerstwa określa regulamin organizacyjny nadany przez Ministra na wniosek Dyrektora Generalnego.
3.
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga Minister.
§  5.
1.
W Ministerstwie działa, jako jednostka wyodrębniona, Gospodarstwo Pomocnicze "Zakład Obsługi Ministerstwa Finansów".
2.
Nadzór nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje Dyrektor Generalny.
3.
Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Gospodarstwa Pomocniczego określają odrębne przepisy oraz regulamin wewnętrzny zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego.
§  6.
1.
Ministrowi podlegają:
1)
Generalny Inspektor Celny,
2)
izby i urzędy skarbowe,
3)
urzędy kontroli skarbowej.
2.
Minister nadzoruje:
1)
Prezesa Głównego Urzędu Ceł,
2)
Instytut Finansów,
3)
Krajową Izbę Biegłych Rewidentów,
4)
Centrum Kształcenia Kadr Skarbowości w Białobrzegach k. Zegrza,
5)
Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Kadr Resortu Finansów w Warszawie,
6)
Ośrodek Wypoczynkowo-Szkoleniowy "Bałtyk" w Jastrzębiej Górze.
1 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 marca 1999 r. (Dz.U.99.27.247) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1999 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.76.501

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.
Data aktu: 19/06/1998
Data ogłoszenia: 24/06/1998
Data wejścia w życie: 24/06/1998