Wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym urządzenia i pomieszczenia, w których można wykonywać indywidualną praktykę lekarską i indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 23 kwietnia 1998 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym urządzenia i pomieszczenia, w których można wykonywać indywidualną praktykę lekarską i indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską.

Na podstawie art. 50 ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 i Nr 88, poz. 554) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
wymagania ogólne, jakim powinny odpowiadać urządzenia i pomieszczenia, w których lekarz lub lekarz stomatolog może wykonywać indywidualną praktykę lekarską lub indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską,
2)
wymagania szczególne, jakim powinny odpowiadać urządzenia i pomieszczenia, w których lekarz może wykonywać indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską,
3)
wymagania szczególne, jakim powinny odpowiadać urządzenia i pomieszczenia, w których lekarz stomatolog może wykonywać indywidualną praktykę lekarską lub indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską.
2.
Urządzenia i pomieszczenia, o których mowa w ust. 1, powinny spełniać wymagania ogólne i wymagania szczególne, określone dla danego rodzaju praktyki.
3.
Przepisów o wymaganiach ogólnych nie stosuje się w zakresie, w jakim przepisy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, stanowią inaczej.
§  2.
Ustala się wymagania ogólne, jakim powinny odpowiadać urządzenia i pomieszczenia, w których lekarz lub lekarz stomatolog może wykonywać indywidualną praktykę lekarską lub indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską:
1)
pomieszczenie, w którym może być wykonywana indywidualna praktyka lekarska lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, może stanowić odrębny budynek, odrębny lokal, część budynku lub lokalu przeznaczonego na inne cele, a jeżeli pomieszczenie stanowi część budynku lub lokalu, należy zapewnić izolację pomieszczenia od pomieszczeń innych użytkowników lokalu lub budynku - wejście do tego pomieszczenia może być wspólne z innymi użytkownikami budynku lub lokalu i prowadzić z pionu komunikacji ogólnej,
2)
wejście do pomieszczenia nie może prowadzić przez inne pomieszczenia nie związane z indywidualną praktyką lekarską lub indywidualną specjalistyczną praktyką lekarską,
3)
pomieszczenie nie może być wykorzystywane do innych celów niż dla indywidualnej praktyki lekarskiej lub indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej oraz nie może być przejściowe do innych pomieszczeń,
4)
przy pomieszczeniu należy wydzielić poczekalnię dla pacjentów z miejscem do przechowywania ich odzieży wierzchniej; w poczekalni lub w pomieszczeniu należy przewidzieć miejsce do przechowywania odzieży personelu,
5)
w budynku lub lokalu, w którym znajduje się pomieszczenie, jeżeli są takie możliwości techniczne, powinien być wydzielony odrębny ustęp dla pacjentów,
6)
poziom podłogi pomieszczenia może znajdować się na poziomie terenu; dopuszcza się pomieszczenie w suterenie pod warunkiem zapewnienia prawidłowego oświetlenia naturalnego,
7)
podłoga pomieszczenia powinna być wykonana z materiałów gładkich, zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie środków dezynfekcyjnych,
8)
powierzchnia pomieszczenia powinna być dostosowana do zainstalowanych urządzeń, aparatury, sprzętu i wynosić co najmniej 12 m2,
9)
powierzchnia pomieszczenia, w którym ma być wykonywana indywidualna praktyka lekarska lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska w zakresie rehabilitacji leczniczej, powinna wynosić co najmniej 20 m2,
10)
ściany pomieszczenia powinny być gładkie, a przy umywalkach ściany powinny być wykończone materiałami trwałymi, zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych do wysokości co najmniej 1,6 m,
11)
w pomieszczeniu powinna być umywalka do mycia rąk z wodą bieżącą ciepłą i zimną, a przy umywalce powinien być zasobnik z ręcznikami jednorazowego użytku, pojemnik na mydło płynne oraz pojemnik na zużyte ręczniki,
12)
pomieszczenie powinno mieć zapewnione oświetlenie odpowiadające potrzebom użytkowym i warunkom określonym w odrębnych przepisach i w Polskich Normach,
13)
okna w pomieszczeniu powinny być otwierane lub uchylne,
14)
pomieszczenie, w którym występuje nadmierne oświetlenie naturalne, powinno być wyposażone w urządzenia zabezpieczające przed nadmiernym przegrzewaniem (rolety, żaluzje),
15)
w pomieszczeniu należy zapewnić właściwą wymianę powietrza poprzez zastosowanie wentylacji grawitacyjnej kanałowej; w istniejącym pomieszczeniu, w sytuacji braku możliwości wykonania wentylacji grawitacyjnej, dopuszcza się wietrzenie naturalne poprzez okno; w pomieszczeniu, w którym konieczna jest zwiększona wymiana powietrza, powinna być wentylacja mechaniczna,
16)
budynek lub lokal, w którym znajduje się pomieszczenie, powinien być wyposażony w instalacje: wodociągową, kanalizacyjną, grzewczą i elektryczną, spełniające wymogi obowiązujących przepisów i Polskich Norm,
17)
zaleca się, aby wewnętrzne instalacje były wykonane jako kryte,
18)
grzejniki powinny być gładkie i łatwe do czyszczenia,
19)
jeżeli w tym samym pomieszczeniu mają być przyjmowane dzieci i dorośli oraz osoby chore i zdrowe, należy zachować rozdział czasowy przyjęć,
20)
w przypadku gdy w tym samym budynku na jednym poziomie znajdują się więcej niż dwa pomieszczenia indywidualnej praktyki lekarskiej lub indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej, w szczególności w zakresie udzielania świadczeń diagnostyki laboratoryjnej, USG, RTG, EEG, należy zapewnić pełną izolację tych pomieszczeń od innych użytkowników budynku i wydzielić niezależne wejście do tych pomieszczeń,
21)
aparatura i sprzęt medyczny oraz inne urządzenia stanowiące wyposażenie pomieszczenia, w którym lekarz, lekarz stomatolog może wykonywać indywidualną praktykę lekarską lub indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską, powinny być dostosowane do zakresu i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych,
22)
aparatura i sprzęt medyczny powinny posiadać atesty (certyfikaty, świadectwa dopuszczenia do użytkowania) uzyskane na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach oraz odpowiadać wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
23)
inne urządzenia powinny być wykonane z materiałów łatwo zmywalnych, umożliwiających dezynfekcje i zapewniać co najmniej:
a)
przechowywanie dokumentacji medycznej w warunkach zabezpieczających ochronę danych w niej zawartych,
c)
przechowywanie leków, artykułów sanitarnych i innych materiałów medycznych w warunkach określonych przez ich producenta lub wynikających z ich indywidualnych właściwości,
d)
składowanie bielizny czystej w pojemnikach zamkniętych,
d)
przechowywanie bielizny brudnej w workach foliowych poza pomieszczeniem dla pacjentów,
e)
gromadzenie wszelkiego typu odpadów w wiadrach pedałowych lub pojemnikach zaopatrzonych w worki foliowe,
f)
gromadzenie odpadów zakaźnych w odrębnym pojemniku na odpady zakaźne przeznaczone do utylizacji, wyściełanym workiem foliowym,
g)
postępowanie z odpadami specyficznymi, zgodnie z instrukcją umieszczoną w pomieszczeniu wykonywania indywidualnej lub indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej,
h)
przechowywanie sprzętu jednorazowego użytku, zużytych artykułów sanitarnych i innych materiałów medycznych, zgodnie z wymaganiami określonymi przez właściwego państwowego inspektora sanitarnego,
24)
urządzenia pomieszczenia, w którym przewiduje się przyjmowanie niemowląt i dzieci do lat trzech, powinny posiadać sprzęt do badania dzieci małych i do przewijania niemowląt,
25)
urządzenia pomieszczenia, w którym przewiduje się przyjmowanie osób niepełnosprawnych, powinny ułatwiać poruszanie się tym osobom,
26)
urządzenia pomieszczenia, w którym ma być wykonywana indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska lekarza psychiatry, mogą być wykonane z innych materiałów niż wymienione w pkt 23,
27)
urządzenia pomieszczenia, w którym przewiduje się wykonywanie świadczeń zdrowotnych przy użyciu narzędzi i sprzętu medycznego wielokrotnego użytku, powinny uwzględniać dodatkowo zmywaki z wodą bieżącą ciepłą i zimną lub zmywak dwukomorowy do ich mycia oraz sprzęt do sterylizacji (autoklaw),
28)
w pomieszczeniu powinien znajdować się zestaw do udzielenia pierwszej pomocy lekarskiej, obejmujący w szczególności:
a)
zestaw do utrzymania drożności dróg oddechowych,
b)
zestaw masek twarzowych,
c)
worek samorozprężalny,
d)
sprzęt niezbędny do kaniulizacji żył,
e)
płyny infuzyjne oraz niezbędne leki i środki opatrunkowe.
§  3.
Ustala się wymagania szczególne, jakim powinny odpowiadać urządzenia i pomieszczenia, w których lekarz może wykonywać indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską:
1)
pomieszczenie, w którym może być wykonywana indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska w zakresie zabiegów operacyjnych lub innych wymagających znieczulenia ogólnego, powinno spełniać następujące wymagania:
a)
mieć wydzieloną salę zabiegową o powierzchni co najmniej 16 m2 i salę pooperacyjną o powierzchni co najmniej 8 m2,
b)
wysokość sali zabiegowej powinna wynosić minimum 3 m w świetle,
c)
być wyposażone co najmniej w:
źródło tlenu,
ssak,
sprzęt do intubacji dotchawiczej,
worek samorozprężalny,
sprzęt niezbędny do kaniulizacji żył,
d)
mieć możliwość łączności z pogotowiem ratunkowym,
e)
spełniać wymagania dla sali operacyjnej, określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 września 1992 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 74, poz. 366, z 1993 r. Nr 16, poz. 77, z 1994 r. Nr 26, poz. 95 i z 1998 r. Nr 37, poz. 214),
2)
pomieszczenie do prowadzenia praktyki w specjalnościach chirurgicznych i w specjalnościach położniczo-ginekologicznych oraz praktyki, w zakresie której mogą być wykonywane świadczenia zdrowotne o charakterze inwazyjnym, inne niż wymienione w pkt 1, powinny mieć powierzchnię co najmniej 18 m2 i mieć zestaw urządzeń właściwy dla świadczeń zdrowotnych, jakie w ramach praktyki mają być udzielane,
3)
przy pomieszczeniu praktyki ginekologicznej powinna być wydzielona kabina higieny osobistej kobiet, wyposażona w bidet, umywalkę i miskę ustępową,
4)
w pomieszczeniu wymagającym częstej dezynfekcji ściany powinny być wykończone materiałami gładkimi, trwałymi, zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych do wysokości co najmniej 2 m, a w innych przypadkach przy zmywakach ściany powinny być wykończone materiałem, o którym mowa wyżej, do wysokości 1,6 m,
5)
pomieszczenie, o którym mowa w pkt 2, powinno być wyposażone w armaturę czerpalną uruchamianą bez kontaktu z dłonią,
6)
w pomieszczeniu należy zapewnić stosowanie lampy bakteriobójczej,
7)
w pomieszczeniu, w którym są wykonywane zabiegi światłolecznictwa, powinna być wentylacja mechaniczna,
8)
pracownia diagnostyki laboratoryjnej powinna spełniać następujące wymagania:
a)
wysokość pomieszczenia powinna wynosić co najmniej 3,0 m,
b)
mieć wydzielone pomieszczenie, o powierzchni minimum 6 m2, przeznaczone do pobierania materiału do badań laboratoryjnych,
c)
pracownia powinna mieć powierzchnię co najmniej 15 m2 w przypadku wykonywania tylko podstawowych analiz (mocz, morfologia, OB); w przypadku wykonywania innego zakresu badań powierzchnia powinna być zależna od rodzaju i liczby badań oraz większa niż 15 m2,
d)
aparatura, sprzęt (w tym digestorium) i wyposażenie laboratorium powinny być dostosowane do zakresu i rodzaju udzielanych świadczeń,
e)
w zależności od rodzaju wykonywanych badań pracownia, a w szczególności pracownia mikrobiologiczna, powinna być wyposażona w wentylację mechaniczną nawiewno-wyciągową,
f)
sposób postępowania z odpadami powstającymi w pracowni powinien być uzgodniony z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym,
g)
pracownia powinna być wyposażona co najmniej w:
urządzenia do sterylizacji materiału i sprzętu,
zlewozmywaki z doprowadzoną bieżącą wodą ciepłą i zimną,
urządzenia chłodnicze,
urządzenie do niszczenia kultur bakteryjnych i doprowadzenie gazu do palników, w przypadku pracowni mikrobiologii,
h)
pracownia mikrobiologii powinna być wydzielona z pozostałej części laboratorium i wejście do pracowni powinno odbywać się ze śluzy umywalkowo-fartuchowej.
§  4.
Ustala się wymagania szczególne, jakim powinny odpowiadać urządzenia i pomieszczenia, w których lekarz stomatolog może wykonywać indywidualną praktykę lekarską lub indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską:
1)
powierzchnia pomieszczenia, w którym ma być wykonywana indywidualna praktyka lekarsko-stomatologiczna lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarsko-stomatologiczna, powinna wynosić co najmniej 14 m2 - przy zainstalowaniu jednego fotela stomatologicznego i co najmniej o 8 m2 więcej - przy zainstalowaniu drugiego fotela stomatologicznego,
2)
pomieszczenie powinno być wyposażone w aparaturę i sprzęt dostosowany do prowadzenia praktyki określonego rodzaju; do standardowego wyposażenia praktyki, o której mowa w pkt 1, należy w szczególności:
a)
fotel stomatologiczny rozkładany do pozycji poziomej,
b)
wiertarka o napędzie elektrycznym lub mikrosilnik i wiertarka turbinowa,
c)
trzy końcówki turbinowe, trzy kątnice na mikrosilnik i jedna prostnica na mikrosilnik,
d)
sterylizator parowy (autoklaw),
e)
lampa halogenowa do polimeryzacji wypełnień,
f)
ultradźwiękowy aparat do usuwania kamienia nazębnego,
g)
aparat do mierzenia ciśnienia i stetoskop,
h)
narzędzia i instrumenty diagnostyczne, lecznicze i pomocnicze oraz sprzęt i materiały jednorazowego użytku, w ilości właściwej dla przewidywanej liczby i jakości udzielanych świadczeń,
3)
w przypadku udzielania świadczeń z zakresu chirurgii stomatologicznej, pomieszczenia indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarsko-stomatologicznej powinny być wyposażone również w:
a)
stół lub fotel zabiegowy,
b)
wiertarkę i mikrosilnik,
c)
lampę bezcieniową,
d)
co najmniej cztery końcówki z możliwością sterylizacji,
4)
pomieszczenie, o którym mowa w pkt 1, w którym mają być wykonywane zabiegi w znieczuleniu ogólnym, musi spełniać wymagania określone dla sali zabiegowej w § 3 w pkt 1 lit. a), c) i d) oraz w pkt 4-6,
5)
wysokość pomieszczenia, o którym mowa w pkt 4, powinna wynosić minimum 3 m w świetle,
6)
pracownika stomatologiczna powinna spełniać wymagania określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 września 1992 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 74, poz. 366, z 1993 r. Nr 16, poz. 77, z 1994 r. Nr 26, poz. 95 i z 1998 r. Nr 37, poz. 214).
§  5.
1.
W przypadku urządzeń lub pomieszczeń, w których lekarz, lekarz stomatolog wykonuje indywidualną praktykę lekarską w dniu wejścia w życie rozporządzenia, dopuszcza się odstępstwa od wymagań określonych w:
1)
§ 2:
a)
w pkt 8, z tym że powierzchnia pomieszczenia nie może wynosić mniej niż 9 m2,
b)
w pkt 22,
2)
§ 3:
a)
w pkt 1 lit. b) oraz w pkt 8 lit. a), z tym że wysokość pomieszczenia nie może wynosić mniej niż 2,5 m w świetle i pod warunkiem zastosowania wentylacji mechanicznej zapewniającej 4 wymiany na godzinę,
b)
w pkt 3 i 5,
3)
§ 4:
a)
w pkt 1, z tym że powierzchnia pomieszczenia przy zainstalowaniu jednego fotela stomatologicznego nie może wynosić mniej niż 12 m2,
b)
w pkt 2 lit. e) i f),
c)
w pkt 2 lit. d) pod warunkiem zapewniania sterylizacji na suche powietrze,
d)
w pkt 5, z tym że wysokość pomieszczenia nie może wynosić mniej niż 2,5 m w świetle i pod warunkiem zastosowania wentylacji mechanicznej zapewniającej 4 wymiany na godzinę.
2.
W przypadku dopuszczenia odstępstw, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w pkt 3 lit. a), b) i d) - lekarz, lekarz stomatolog jest obowiązany dostosować pomieszczenia i urządzenia indywidualnej praktyki lekarskiej lub indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej do wymagań określonych w rozporządzeniu, w terminie nie dłuższym niż do dnia 30 czerwca 2003 r., a w przypadku dopuszczenia odstępstwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. c) - w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2000 r.
§  6.
Lekarz, lekarz stomatolog, o którym mowa w § 5 ust. 1, jest obowiązany ustalić rodzaj i ilość udzielanych świadczeń zdrowotnych, tak aby niespełnienie wymagań określonych w § 2-4 w zakresie odstępstw dopuszczonych w § 5 nie stanowiło przyczyny obniżenia jakości i poziomu udzielanych świadczeń zdrowotnych i nie spowodowało zagrożenia dla zdrowia pacjentów.
§  7.
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia przeznaczone do wykonywania indywidualnej praktyki lekarskiej i indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej, a także wymagania, jakim powinny odpowiadać pracownie rentgenowskie, oraz wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy określają odrębne przepisy.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.58.372

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym urządzenia i pomieszczenia, w których można wykonywać indywidualną praktykę lekarską i indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską.
Data aktu: 23/04/1998
Data ogłoszenia: 12/05/1998
Data wejścia w życie: 27/05/1998