Zakres, szczegółowe zasady i tryb kontroli przeprowadzanej przez Ministra Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 1998 r.
w sprawie zakresu, szczegółowych zasad i trybu kontroli przeprowadzanej przez Ministra Skarbu Państwa.

Na podstawie art. 20 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 673 i Nr 115, poz. 741) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres, szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania przez Ministra Skarbu Państwa, zwanego dalej "Ministrem", kontroli:
1)
wykonywania uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa przez państwowe jednostki organizacyjne,
2)
wykonywania przez inne organy administracji państwowej oraz państwowe osoby prawne zadań, określonych w odrębnych przepisach, w zakresie przekształceń własnościowych.
§  2.
1.
Zakres kontroli, o której mowa w § 1 pkt 1, obejmuje zgodność wykonywania przez państwowe jednostki organizacyjne uprawnień majątkowych Skarbu Państwa.
2.
Zakres kontroli, o której mowa w § 1 pkt 2, obejmuje:
1)
zgodność realizacji procesów prywatyzacji z udzielonym upoważnieniem lub zgodą Ministra na dokonanie przekształceń własnościowych,
2)
dochowanie procedur prywatyzacyjnych określonych odrębnymi przepisami.
§  3.
1.
Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przedmiotu kontroli w jednostce kontrolowanej oraz dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
2.
Pracownicy Ministerstwa Skarbu Państwa, zwanego dalej "Ministerstwem", przeprowadzają kontrolę na podstawie upoważnienia Ministra, ważnego z dowodem osobistym.
3.
Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 2, określa jednostkę kontrolowaną, imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego, przedmiot kontroli i jej zakres, czas trwania oraz tryb jej przeprowadzenia określony w rozporządzeniu.
4.
Bezpośredni nadzór i koordynację kontroli w zakresie, o którym mowa w § 2, sprawuje dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa.
5.
Kontrolującym nie może być małżonek, krewny i powinowaty kierownika kontrolowanej jednostki oraz komórki organizacyjnej jednostki podlegającej kontroli. O wyłączeniu pracownika z przeprowadzenia kontroli decyduje Minister na wniosek dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa.
6.
Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.
7.
Przeprowadzenie kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako poufne, tajne lub tajne specjalnego znaczenia oraz wstęp i przebywanie kontrolującego na terenie obiektów lub w pomieszczeniach, w których występują wiadomości stanowiące tajemnicę państwową i służbową, wymaga odrębnego upoważnienia Ministra oraz zezwolenia wydanego przez kierownika jednostki organizacyjnej, w której posiadaniu są te wiadomości, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40, poz. 271, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 110, poz. 714).
§  4.
1.
Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej, a w razie konieczności dokonania kontroli w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy, kierownik jednostki wydaje niezbędne polecenia na wniosek kontrolującego.
2.
Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być, w miarę potrzeb, przeprowadzane również w siedzibie Ministra.
§  5.
1.
Kontrolujący, na 3 dni przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie, zakresie, trybie i czasie trwania kontroli.
2.
Kierownik jednostki, w której jest przeprowadzana kontrola, ma obowiązek przedstawiać, na żądanie kontrolującego, wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
3.
Kontrolujący ma prawo do:
1)
swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek kontrolowanych, z zachowaniem przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej,
2)
wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
3)
przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych,
4)
żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień,
5)
korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
6)
zabezpieczania materiałów dowodowych.
§  6.
1.
Kontrolujący jest upoważniony do swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej, bez obowiązku uzyskiwania przepustki.
2.
Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów, terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników, udostępnienia urządzeń technicznych oraz środków transportowych na koszt jednostki kontrolowanej.
§  7.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Dowodami są w szczególności: dokumenty, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3.
Zebrane w toku postępowania kontrolnego materiały dowodowe kontroler odpowiednio zabezpiecza, w miarę potrzeby, przez oddanie na przechowanie kierownikowi jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem, przechowywanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu, zabranie z jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem. O zwolnieniu materiałów dowodowych spod zabezpieczenia decyduje kontroler.
4.
Kontrolujący może żądać od kierownika jednostki kontrolowanej sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
5.
Zgodność odpisów i wyciągów z oryginałami oraz prawidłowość zestawień i obliczeń potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, której one dotyczą.
§  8.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu, innych składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący może przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki organizacyjnej, odpowiedzialnego za obiekt lub składniki majątkowe poddane oględzinom, a w razie jego nieobecności - pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej.
3.
Z przebiegu i wyniku oględzin sporządza się niezwłocznie protokół, który podpisuje kontroler i osoba wymieniona w ust. 2.
§  9.
1.
Pracownicy jednostki kontrolowanej są zobowiązani udzielać, w wyznaczonym terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza, w razie potrzeby, notatkę.
2.
Kontrolujący może zwracać się również o wyjaśnienia do byłych pracowników jednostki kontrolowanej.
3.
Odmowa udzielenia wyjaśnień przez pracowników jednostki kontrolowanej może nastąpić jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący, przed przyjęciem wyjaśnień, jest obowiązany poinformować składającego wyjaśnienia o prawie do odmowy ich udzielenia.
4.
Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli.
5.
Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.
§  10.
1.
W szczególnie uzasadnionych okolicznościach kontrolujący może wnioskować o zwołanie w toku kontroli narady z pracownikami jednostki kontrolowanej w celu omówienia kwestii związanych z przeprowadzaną kontrolą.
2.
Naradę zarządza kierownik jednostki kontrolowanej.
§  11.
Kontrolujący, w toku kontroli, w miarę potrzeby informuje kierownika jednostki kontrolowanej o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w działalności tej jednostki.
§  12.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa. Dyrektor Departamentu Kontroli powiadamia o tym fakcie Ministra, który zawiadamia organ powołany do ścigania przestępstw.
§  13.
1.
Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.
2.
Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności jednostki kontrolowanej, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
3.
Ponadto protokół kontroli powinien zawierać:
1)
zastrzeżenie, że służy wyłącznie do użytku służbowego,
2)
nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i adres oraz imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, a w miarę potrzeby także kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez nich stanowisk,
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem przerw w kontroli,
4)
imiona i nazwiska kontrolujących,
5)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,
6)
opis załączników stanowiących część składową protokołu,
7)
wzmiankę o poinformowaniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu, o których mowa w § 14.
§  14.
1.
Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności osoba pełniąca jego obowiązki.
2.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole.
3.
Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli.
4.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
5.
W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
6.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo złożenia wyjaśnień co do przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości, opisanych w protokole kontroli, w terminie 7 dni roboczych od otrzymania protokołu.
§  15.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając, w terminie 7 dni roboczych od daty jego otrzymania, wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
2.
O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
3.
Odmowa podpisania protokołu przez osobę wymienioną w ust. 1 nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
§  16.
1.
Minister, w razie potrzeby, sporządza wystąpienie pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej.
2.
Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany, w terminie wyznaczonym w wystąpieniu pokontrolnym, do poinformowania Ministra o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
§  17.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej, w ciągu 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do Ministra od zawartych w wystąpieniu pokontrolnym ocen, uwagi i wniosków.
2.
Minister rozpatrzy odwołanie w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania i zajmie stanowisko.
3.
Stanowisko Ministra jest ostateczne i wraz z uzasadnieniem jest doręczane jednostce kontrolowanej.
§  18.
1.
Minister może prowadzić kontrolę jednostek, o których mowa w § 1, przy zastosowaniu trybu uproszczonego.
2.
Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 13-15.
3.
Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby:
1)
przeprowadzenia krótkich kontroli w celu sporządzenia informacji dla Ministra,
2)
zbadania określonych spraw wynikających ze skarg i wniosków oraz listów obywateli,
3)
przeprowadzenia badań metodą analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek podlegających kontroli.
4.
Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje kontrolujący. Do sprawozdania załącza się dowody związane z jego treścią.
5.
Minister na piśmie informuje kierownika jednostki kontrolowanej o wynikach przeprowadzonej kontroli.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.23.121

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres, szczegółowe zasady i tryb kontroli przeprowadzanej przez Ministra Skarbu Państwa.
Data aktu: 10/02/1998
Data ogłoszenia: 23/02/1998
Data wejścia w życie: 10/03/1998