Ustalenie zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór ciepła.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 sierpnia 1998 r.
w sprawie ustalenia zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór ciepła.

Na podstawie art. 69 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042 oraz z 1998 r. Nr 94, poz. 594 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres stosowania i sposób obliczania wysokości opłat pobieranych z tytułu nielegalnego pobierania ciepła.
§  2.
Do nielegalnego pobierania ciepła zalicza się:
1)
pobieranie ciepła bez zawarcia umowy sprzedaży z przedsiębiorstwem energetycznym,
2)
pobieranie ciepła niezgodnie z postanowieniami umowy sprzedaży, w tym:
a)
z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego,
b)
w wyniku dokonywania w układzie pomiarowo-rozliczeniowym uszkodzeń powodujących jego nieprawidłowe działanie,
c)
samowolną manipulację w urządzeniu regulującym obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła.
§  3.
1.
W przypadku odbiorców rozliczanych według taryf dwuczłonowych opłaty za moc i opłaty za energię pobraną z całkowitym lub częściowym pominięciem rozliczeniowego układu pomiarowego ustala się następująco:
1)
opłatę za moc oblicza się jako iloczyn obliczeniowej lub zamówionej mocy cieplnej i stawki opłaty stałej obowiązującej w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca,
2)
opłatę za energię pobraną oblicza się jako iloczyn najwyższej stawki opłaty zmiennej przewidzianej w taryfie, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, i obliczeniowej ilości ciepła.
2.
W przypadku odbiorców rozliczanych według taryfy jednoczłonowej opłatę za ciepło pobrane z całkowitym lub częściowym pominięciem rozliczeniowego układu pomiarowego ustala się jako iloczyn najwyższej ceny jednostkowej ciepła, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, i obliczeniowej ilości ciepła.
3.
W przypadkach nielegalnego poboru ciepła z instalacji nie wyposażonej w licznik lub w wyniku całkowitego albo częściowego pominięcia układu pomiarowego, ryczałtową opłatę za nielegalnie pobrane ciepło ustala się jako iloczyn najwyższej ceny ryczałtowej, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, i ilości jednostek, w odniesieniu do których dostawca dokonuje rozliczeń w systemie ryczałtowym.
4.
W przypadkach nielegalnego poboru ciepła bez zawarcia umowy z dostawcą opłatę za nielegalny pobór ciepła ustala się jako iloczyn najwyższej ceny jednostkowej ciepła, stosowanej przez dostawcę w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, i obliczeniowej ilości ciepła lub jako iloczyn najwyższej ceny ryczałtowej, stosowanej przez dostawcę w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, i ilości jednostek, w odniesieniu do których dostawca dokonuje rozliczeń w systemie ryczałtowym.
5.
Opłaty, o których mowa w ust. 1-4, obowiązują, jeżeli czas trwania nielegalnego poboru ciepła nie przekracza roku lub okresu tego nie można ustalić. Jeżeli udowodniony okres nielegalnego poboru przekracza rok, ustalone opłaty wzrastają trzykrotnie.
§  4.
Niezależnie od opłat i należności z tytułów określonych w § 3 ustala się następujące opłaty:
1)
za wznowienie wstrzymanej z winy odbiorcy

dostawy ciepła 60,00 zł,

2)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomby założonej przez dostawcę

na jakiejkolwiek części urządzenia odbiorczego lub na urządzeniu

pomiarowym 50,00 zł,

3)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomby legalizacyjnej założonej przez

Główny Urząd Miar 100,00 zł,

4)
w przypadku powiadomienia dostawcy o naruszeniu (uszkodzeniu) plomby pobiera się 50% wysokości opłat ustalonych w pkt 2 i 3,
5)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomby założonej przez

dostawcę przy wstrzymaniu dostawy ciepła i samowolne podłączenie

instalacji 220,00 zł,

6)
za zniszczenie lub uszkodzenie przez odbiorcę urządzenia pomiarowego pobiera się opłatę w wysokości dwukrotnej jego wartości obowiązującej w dniu stwierdzenia szkody.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.118.762

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór ciepła.
Data aktu: 31/08/1998
Data ogłoszenia: 10/09/1998
Data wejścia w życie: 25/09/1998