Warunki i tryb przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenie z jednych typów szkół do innych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 5 sierpnia 1997 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art. 26 ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej:
1)
podstawowej szkoły muzycznej i podstawowej szkoły artystycznej jest ukończenie 7 lat lub w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) - 6 lat,
2)
szkoły muzycznej I stopnia jest ukończenie 6 lat i nieprzekroczenie 14 roku życia,
3)
szkoły baletowej jest ukończenie 9 lat i nieprzekroczenie 11 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia klasy trzeciej szkoły podstawowej,
4)
liceum muzycznego jest nieprzekroczenie 16 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;
5)
liceum sztuk plastycznych jest nieprzekroczenie 17 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
6)
szkoły muzycznej II stopnia jest ukończenie 12 lat i nieprzekroczenie 22 roku życia.
2.
Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie na pierwszy rok nauki w artystycznej szkole policealnej, szkole bibliotekarskiej i animatorów kultury jest nieprzekroczenie 22 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia lub świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego lub szkoły równorzędnej.
§  2.
Szkoły artystyczne prowadzą dla kandydatów poradnictwo obejmujące w szczególności:
1)
informację o zasadach przyjęć, warunkach nauki i programie kształcenia,
2)
okresową działalność konsultacyjną, między innymi w formie zajęć praktycznych, akcji otwartej szkoły,
3)
wstępne badania zainteresowań i uzdolnień kandydatów i na tej podstawie określenie możliwości i celowości wyboru przez kandydata danego kierunku kształcenia.
§  3.
1.
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do szkół artystycznych składają podanie wraz ze świadectwem zdrowia bezpośrednio w wybranych szkołach:
1)
w podstawowych szkołach muzycznych i w podstawowych szkołach artystycznych - od dnia 15 stycznia do dnia 31 marca,
2)
w szkołach muzycznych I stopnia, w szkołach muzycznych II stopnia, w szkołach baletowych, w liceach sztuk plastycznych i w liceach muzycznych - od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia,
3)
w artystycznych szkołach policealnych, szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury - od dnia 1 marca do dnia 31 maja.
2.
Szkoła, w zależności od kierunku kształcenia, może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata opinii lekarza specjalisty lub wyników badań specjalistycznych.
§  4.
1.
Kwalifikacja kandydatów do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych, szkół muzycznych II stopnia, artystycznych szkół policealnych oraz szkół bibliotekarskich i animatorów kultury odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego.
2.
Kwalifikacja kandydatów do podstawowych szkół muzycznych, podstawowych szkół artystycznych, szkół muzycznych I stopnia, szkół baletowych odbywa się na podstawie badania przydatności.
§  5.
1.
Egzamin wstępny dla kandydatów przeprowadza się:
1)
do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych, szkół muzycznych II stopnia - w okresie od dnia 4 maja do dnia 10 czerwca,
2)
do artystycznych szkół policealnych, szkół bibliotekarskich i animatorów kultury - w okresie od dnia 1 do dnia 30 czerwca.
2.
Badania przydatności kandydatów przeprowadza się:
1)
do podstawowych szkół muzycznych i podstawowych szkół artystycznych - w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 5 czerwca,
2)
do szkół muzycznych I stopnia i szkół baletowych - w okresie od dnia 4 maja do dnia 5 czerwca.
3.
Datę egzaminów wstępnych oraz badania przydatności ustala dyrektor szkoły.
§  6.
Kwalifikacja kandydatów do placówek artystycznych odbywa się na podstawie badania przydatności. Terminy składania podań o przyjęcie do placówki i datę badania przydatności ustala dyrektor placówki.
§  7.
1.
W celu przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów dyrektor szkoły lub placówki artystycznej powołuje spośród nauczycieli tej szkoły lub placówki komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, zwaną dalej "komisją", i wyznacza jej przewodniczącego.
2.
W przypadkach uzasadnionych liczbą kandydatów, a także liczbą specjalizacji kształcenia, do przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów przewodniczący komisji może powołać spośród członków komisji, o której mowa w ust. 1, zespoły kwalifikacyjne liczące co najmniej 3 osoby.
§  8.
1.
Z przebiegu egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów zakwalifikowanych i listę kandydatów nie zakwalifikowanych oraz uzyskane przez nich oceny.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien być przechowywany w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia, obowiązującego dla danego typu szkoły. Prace egzaminacyjne z danego roku powinny być przechowywane w szkole do końca września tego roku.
§  9.
1.
Egzamin wstępny do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych oraz do szkół bibliotekarskich i animatorów kultury jest dwuetapowy i składa się z:
1)
egzaminu kierunkowego,
2)
egzaminu z przedmiotów ogólnokształcących.
2.
Egzamin wstępny do szkół muzycznych II stopnia oraz do artystycznych szkół policealnych obejmuje wyłącznie egzamin kierunkowy.
§  10.
1.
Egzamin kierunkowy obejmuje:
1)
w liceach sztuk plastycznych:
a)
sprawdzian praktyczny z rysunku, malarstwa, kompozycji przestrzennej,
b)
sprawdzenie w formie pisemnej lub ustnej wiadomości z programu szkoły podstawowej "wiadomości o sztuce",
2)
w liceach muzycznych:
a)
sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b)
sprawdzian w formie pisemnej lub ustnej z kształcenia słuchu,
c)
sprawdzenie w formie ustnej wiadomości o muzyce z programu szkoły muzycznej I stopnia lub podstawowej szkoły muzycznej,
3)
w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury:
a)
sprawdzian praktyczny predyspozycji animacyjnych,
b)
sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną kultury,
4)
w szkołach muzycznych II stopnia:
a)
sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b)
sprawdzian z formie pisemnej lub ustnej z kształcenia słuchu,
c)
sprawdzenie w formie ustnej wiadomości o muzyce z programu szkoły muzycznej I stopnia lub podstawowej szkoły muzycznej,
5)
w policealnych studiach plastycznych i studium techniki teatralno-filmowej:
a)
sprawdzian praktyczny z rysunku, malarstwa, kompozycji przestrzennej,
b)
sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną sztuki i zjawiskami kulturalnymi,
6)
w policealnym studium rytmiki:
a)
sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b)
sprawdzian dyspozycji ruchowych,
c)
sprawdzenie słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu,
7)
w policealnym studium piosenkarskim:
a)
sprawdzian praktyczny co najmniej z dwóch przygotowanych piosenek o zróżnicowanym charakterze,
b)
sprawdzian dyspozycji aktorskich i ruchowych,
c)
sprawdzenie słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu,
8)
w policealnym studium wokalno-aktorskim i studium wokalno-baletowym:
a)
sprawdzian praktyczny co najmniej z dwóch przygotowanych utworów wokalnych o zróżnicowanym charakterze,
b)
sprawdzian dyspozycji aktorskich i ruchowych,
c)
sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną sztuki,
9)
w policealnym studium cyrkowym sprawdzian praktyczny z gimnastyki, akrobatyki, ekwilibrystyki i żonglerki.
§  11.
O dopuszczeniu do drugiego etapu egzaminu do szkół, o których mowa w § 9 ust. 1, decyduje komisja.
§  12.
Egzamin z przedmiotów ogólnokształcących:
1)
w liceach sztuk plastycznych i liceach muzycznych przeprowadzany jest w formie pisemnej i obejmuje:
a)
język polski,
b)
jeden z następujących przedmiotów do wyboru:
matematyka,
historia,
język obcy nowożytny,
2)
w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury obejmuje:
a)
język polski w formie pisemnej,
b)
historię Polski w formie ustnej.
§  13.
1.
Tematy egzaminów wstępnych ustala komisja.
2.
Na egzamin pisemny przeznacza się nie więcej niż 120 minut na jeden przedmiot.
3.
Czas trwania egzaminów kierunkowych ustala komisja.
4.
Tematy egzaminów objęte są zasadą ochrony tajemnicy służbowej.
§  14.
1.
Badanie przydatności kandydatów:
1)
w podstawowych szkołach muzycznych i szkołach muzycznych I stopnia - polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków fizycznych, predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie,
2)
w szkołach baletowych - polega na sprawdzeniu warunków fizycznych, dyspozycji ruchowych i poczucia rytmu,
3)
w podstawowych szkołach artystycznych i placówkach artystycznych - polega na sprawdzeniu predyspozycji do kształcenia w określonej dziedzinie sztuki.
2.
Sposób i zakres przeprowadzania badania przydatności kandydatów ustala komisja.
§  15.
1.
Oceny egzaminacyjne i oceny badania przydatności ustala komisja lub ustalają zespoły kwalifikacyjne, odrębnie dla każdego przedmiotu i każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności, według obowiązującej skali ocen.
2.
Po każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja wpisuje do protokołu uzyskaną przez kandydata ocenę.
3.
Ostateczną ocenę egzaminu wstępnego lub badania przydatności ustala komisja z uwzględnieniem ocen z poszczególnych przedmiotów i części egzaminu lub badania przydatności.
§  16.
1.
Decyzję o przyjęciu do szkoły lub placówki artystycznej podejmuje dyrektor szkoły lub placówki na podstawie ostatecznej oceny z egzaminu wstępnego lub badania przydatności.
2.
W liceach sztuk plastycznych, liceach muzycznych oraz w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają kandydaci, którzy uzyskali najwyższą ocenę z egzaminu kierunkowego i zdali egzamin z przedmiotów ogólnokształcących.
3.
Dyrektor ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły lub placówki artystycznej w ciągu trzech dni po zakończeniu egzaminów wstępnych lub badania przydatności.
§  17.
1.
W indywidualnych przypadkach kandydat do szkoły może ubiegać się o przyjęcie do klasy wyższej niż pierwsza.
2.
Decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej niż pierwsza podejmuje dyrektor szkoły na podstawie ustalenia przez komisję predyspozycji i poziomu umiejętności odpowiadających programowi klasy, do której kandydat ma być przyjęty, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie ogólne - także na podstawie przedstawionego przez kandydata świadectwa szkolnego promocyjnego, potwierdzającego zrealizowanie programu obowiązującego dla danej klasy w zakresie przedmiotów ogólnokształcących.
§  18.
1.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przechodzenia ucznia z jednej szkoły artystycznej do innej tego samego typu i kierunku kształcenia za zgodą dyrektora szkoły, do której uczeń przechodzi:
1)
w ciągu roku szkolnego,
2)
z końcem roku szkolnego.
2.
Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w szkole, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
§  19.
1.
Jeżeli w szkole, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka obcego niż ten, którego się uczył w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia uczęszczanie na zajęcia innej grupy w tej samej szkole, uczeń może:
1)
uczyć się języka obowiązującego w danej klasie wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2)
kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3)
uczęszczać na zajęcia z języka obcego w innej szkole.
2.
Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, upoważniony przez dyrektora danej szkoły.
§  20.
Przy przechodzeniu ucznia ze szkoły artystycznej do szkoły innego typu stosuje się odpowiednio przepisy wydane przez Ministra Edukacji Narodowej.
§  21.
Traci moc rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 16 sierpnia 1993 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 81, poz. 382).
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.99.610

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i tryb przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenie z jednych typów szkół do innych.
Data aktu: 05/08/1997
Data ogłoszenia: 21/08/1997
Data wejścia w życie: 05/09/1997