Nadanie statutu Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1997 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Mienia Wojskowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencji Mienia Wojskowego nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI MIENIA WOJSKOWEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Agencja Mienia Wojskowego, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Agencja jest państwowa osobą prawną, wykonującą prawa własności i inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do mienia określonego w art. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 2 ustawy.
2.
Siedzibą Agencji jest Warszawa.
§  3.
Agencja realizuje zadania określone w ustawie w stosunku do mienia:
1)
Skarbu Państwa będącego w zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, nie wykorzystywanego przez te jednostki do realizacji ich zadań i przekazanego Agencji,
2)
pozostałego po likwidacji lub przekształceniu państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej,
3)
Skarbu Państwa będącego w zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, przekazanego Agencji na przechowanie lub jej użyczonego,
4)
stanowiącego własność Agencji.
§  4.
1.
Zadania określone w ustawie Agencja realizuje w ramach samodzielnej gospodarki finansowej, kierując się zasadą racjonalnego gospodarowania. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Agencji ponosi Prezes Agencji.
2.
Agencja w ramach środków, o których mowa w art. 29 ust. 3 ustawy, może pełnić rolę inwestora w stosunku do inwestycji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie upoważnienia Ministra Skarbu Państwa udzielonego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  5.
Agencja tworzy fundusze: statutowy, zasobu, rezerwowy oraz inne fundusze na podstawie przepisów ogólnych.

Rozdział  2

Prezes Agencji

§  6.
1.
Prezes Agencji jest organem Agencji, powoływanym i odwoływanym stosownie do art. 11 ustawy, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji.
2.
Prezes Agencji realizuje w szczególności zadania określone w art. 14 ust. 1-3 ustawy.
3.
Prezes Agencji jest uprawniony do samodzielnego dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji albo może udzielać innym osobom pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności.
§  7.
1.
Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców, głównego księgowego Agencji, dyrektorów zespołów i innych komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy w Biurze Agencji, a także dyrektorów oddziałów terenowych Biura Agencji, którzy są przed nim odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2.
W razie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego czynności służbowych, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, jeden z jego zastępców, w zakresie powierzonych mu kompetencji.
§  8.
1.
Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani i odwoływani przez Ministra Skarbu Państwa, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, na wniosek Prezesa Agencji.
2.
Głównego księgowego Agencji, dyrektorów zespołów i innych komórek organizacyjnych w Biurze Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych Biura Agencji zatrudnia Prezes Agencji.
3.
Na stanowiska służbowe w Agencji mogą być wyznaczani żołnierze zawodowi, o których mowa w art. 17 ust. 4 ustawy, na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej oraz uposażeniu żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w jednostkach organizacyjnych poza resortem obrony narodowej.
4.
Prezes Agencji jest przełożonym wszystkich pracowników Agencji.
§  9.
Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe, składające się z pracowników Agencji, jak również zatrudniać inne osoby w charakterze doradców i ekspertów.

Rozdział  3

Rada Nadzorcza Agencji

§  10.
1.
Rada Nadzorcza Agencji, zwana dalej "Radą", jest organem Agencji.
2.
Skład Rady, tryb powoływania i odwoływania Przewodniczącego i członków Rady oraz okres kadencji określa art. 15 ustawy.
3.
Rada sprawuje nadzór nad działalnością Agencji. W szczególności do obowiązków Rady w tym zakresie należy:
1)
opiniowanie rocznego planu finansowego i rocznego sprawozdania finansowego Agencji,
2)
nadzorowanie gospodarki finansowej Agencji.
4.
Rada wykonuje obowiązki określone w art. 16 ust. 2 pkt 2 i w ust. 3, 4 i 6 ustawy.
5.
Radą kieruje Przewodniczący Rady i reprezentuje ją na zewnątrz.
§  11.
1.
Rada wybiera ze swego składu i odwołuje zastępcę Przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady.
2.
Tryb wyboru i odwołania osób, o których mowa w ust. 1, określa regulamin Rady.
§  12.
Mandaty członków Rady wygasają:
1)
z dniem przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego Agencji za ostani rok ich działania,
2)
w razie śmierci,
3)
w razie odwołania.
§  13.
1.
Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2.
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezesa Agencji albo co najmniej dwóch członków Rady.
3.
W razie nieobecności Przewodniczącego Rady, posiedzenia Rady zwołuje zastępca Przewodniczącego Rady.
4.
Dla ważności uchwał Rady jest wymagane zaproszenie wszystkich członków Rady.
5.
Obradom przewodniczy Przewodniczący Rady lub jego zastępca, a w wypadku ich nieobecności, wyznaczony przez Przewodniczącego członek Rady.
6.
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady. W razie równego podziału głosów, decyduje głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady.
7.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady, w tym także Prezes Agencji.
8.
Członkowie Rady uczestniczą osobiście w posiedzeniach Rady.
§  14.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin Rady uchwalony przez Radę i zatwierdzony przez Ministra Skarbu Państwa w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  15.
Obsługę prac Rady zapewnia Biuro Agencji.

Rozdział  4

Biuro Agencji

§  16.
1.
Biuro Agencji, zwane dalej "Biurem", jest aparatem wykonawczym Prezesa Agencji.
2.
Zadaniem Biura jest w szczególności:
1)
koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych Agencji,
2)
sprawowanie nadzoru, przez swoich przedstawicieli w zarządach i radach nadzorczych, nad działalnością spółek, w których Agencja posiada udziały,
3)
prowadzenie zbiorczej ewidencji mienia Agencji,
4)
prowadzenie rozliczeń finansowych oddziałów terenowych Biura,
5)
przygotowywanie projektów rocznych planów finansowych oraz sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności Agencji.
§  17.
1.
W skład Biura wchodzą, w szczególności, trzy piony: ekonomiczno-finansowy, zagospodarowania mienia oraz organizacyjno-administracyjny, którymi kierują zastępcy Prezesa Agencji, a także oddziały terenowe Biura, o których mowa w rozdziale 5.
2.
W skład pionów wyszczególnionych w ust. 1 wchodzą zespoły i inne komórki organizacyjne, którymi kierują odpowiednio dyrektorzy i kierownicy, oraz samodzielne stanowiska pracy.
§  18.
1.
Regulamin organizacyjny Biura wprowadza Prezes Agencji, w formie zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Rady.
2.
Regulamin określa w szczególności:
1)
organizację wewnętrzną Biura,
2)
oddziały terenowe Biura i ich terytorialny zasięg,
3)
zakres zadań pionów, zespołów i innych komórek organizacyjnych, a także samodzielnych stanowisk pracy.

Rozdział  5

Oddział terenowy Biura Agencji

§  19.
1.
Prezes Agencji tworzy i likwiduje oddział terenowy Biura Agencji, zwany dalej "oddziałem".
2.
Organizację wewnętrzną oddziału oraz zakres jego działania, z uwzględnieniem komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny oddziału, ustalany przez dyrektora oddziału i zatwierdzany przez Prezesa Agencji.
§  20.
Do zadań oddziału należy w szczególności:
1)
przejmowanie mienia według harmonogramu ustalanego przez Prezesa Agencji, zgodnie z planem przekazywania tego mienia na dany rok kalendarzowy, o którym mowa w art. 18 ust. 3 ustawy,
2)
uporządkowanie stanu prawnego przejętego mienia,
3)
prowadzenie ewidencji mienia,
4)
utrzymywanie i ochrona mienia do czasu jego zagospodarowania,
5)
gospodarowanie mieniem,
6)
prowadzenie gospodarki finansowej,
7)
przygotowywanie danych do rocznego planu finansowego oraz rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności Agencji.
§  21.
Oddziałem kieruje dyrektor, stosownie do zakresu działania określonego w regulaminach, o których mowa w § 18 i § 19 ust. 2, oraz w zakresie pełnomocnictw udzielonych mu przez Prezesa Agencji.
§  22.
1.
Dyrektor oddziału podlega Prezesowi Agencji.
2.
Dyrektor oddziału może tworzyć i likwidować filie oddziału lub samodzielne stanowiska pracy, po uzyskaniu zgody Prezesa Agencji.
3.
Dyrektor oddziału jest przełożonym pracowników zatrudnionych w oddziale.
§  23.
Działalność oddziału nadzoruje Prezes Agencji przy pomocy swoich zastępców oraz dyrektorów zespołów Biura w zakresie określonym przez Prezesa Agencji.

Rozdział  6

Udzielanie pełnomocnictw

§  24.
Prezes Agencji może udzielać swoim zastępcom, głównemu księgowemu Agencji, dyrektorom zespołów, a także dyrektorom oddziałów, z zastrzeżeniem § 25, pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji.
§  25.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania następujących czynności prawnych:
1)
zagospodarowania uzbrojenia, materiałów wybuchowych i amunicji,
2)
zbycia mienia oraz przekazania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, o wartości stanowiącej równowartość 20.000 EURO 1 lub więcej w złotych polskich,
3)
dokonania czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, na okres dłuższy niż 3 lata,
4)
wniesienia mienia do spółki,
5)
nieodpłatnego przekazania mienia,
6)
zaciągania kredytów.
§  26.
W sprawach nie uregulowanych w statucie do udzielenia pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

Rozdział  7

System kontroli wewnętrznej

§  27.
1.
Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej oraz wykorzystanie wyników kontroli jest odpowiedzialny Prezes Agencji.
2.
Czynności kontrolne w zakresie swojego działania wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa, główny księgowy Agencji, dyrektorzy zespołów Biura oraz dyrektorzy oddziałów.
3.
W Biurze tworzy się zespół kontroli wewnętrznej.
4.
W zależności od potrzeb Prezes Agencji oraz dyrektorzy oddziałów mogą powoływać zespoły kontrolne spośród pracowników odpowiednio Biura lub oddziału.
§  28.
Kontroli wewnętrznej podlegają zespoły i inne komórki organizacyjne Agencji.
§  29.
Kontrola wewnętrzna polega na:
1)
kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§  30.
Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych, o których mowa w § 27 ust. 4, przez pracowników Agencji jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie odpowiednio przez Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału.
§  31.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2.
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli osób, o których mowa w ust. 1.
§  32.
Pracownicy Agencji są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów dotyczących przedmiotu kontroli.
§  33.
Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji czynności w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości oraz usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli.
§  34.
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego znamiona przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty mogące stanowić dowód przestępstwa.
§  35.
Kontrola mienia, o którym mowa w § 3, znajdującego się w posiadaniu osób trzecich odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami oraz postanowieniami umów.
1 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.91.562

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Agencji Mienia Wojskowego.
Data aktu: 01/08/1997
Data ogłoszenia: 06/08/1997
Data wejścia w życie: 21/08/1997