Rodzaje dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposób jej prowadzenia i przechowywania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 15 września 1997 r.
w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposobu jej prowadzenia i przechowywania.

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
 
1.
Dokumentacja medyczna służby medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi obejmuje:
1)
dokumentację medyczną indywidualną, którą stanowią:
a)
karta badania profilaktycznego,
b)
wkładka do karty badania profilaktycznego,
c)
wkładka do dokumentacji lekarza rodzinnego przeprowadzającego badanie profilaktyczne,
2)
dokumentację medyczną zbiorczą, którą stanowią:
a)
rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. l pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy, zwanej dalej "ustawą",
b)
rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy,
c)
księga przeprowadzonych kontroli,
d)
księga podejrzeń oraz rozpoznań chorób zawodowych,
e)
księga udzielonych konsultacji,
f)
księga odwołań od treści zaświadczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy,
g)
księga wizytacji stanowisk pracy.
2.
Wzór karty badania profilaktycznego, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a), stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Wzór wkładki do karty badania profilaktycznego, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b), stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4.
Wzór wkładki do dokumentacji lekarza rodzinnego przeprowadzającego badanie profilaktyczne, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c), stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2.
Świadczenia zdrowotne służby medycyny pracy nie wchodzące w zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej są dokumentowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  3.
Zakres informacji zawartych w rejestrze zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 i z 1997 r. Nr 60, poz. 375).
§  4.
Rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby, której wydano zaświadczenie,
3)
określenie rodzaju wydanego zaświadczenia,
4)
datę wydania zaświadczenia,
5)
potwierdzenie odbioru zaświadczenia.
§  5.
1. 2
Księgę przeprowadzonych kontroli prowadzi wojewódzki ośrodek medycyny pracy - w odniesieniu do kontroli podstawowych jednostek służby medycyny pracy, będących zakładami opieki zdrowotnej, oraz lekarzy i pielęgniarek praktykujących indywidualnie.
2.
Księga przeprowadzonych kontroli, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne jednostki lub osoby kontrolowanej (nazwa, adres, numer identyfikacyjny REGON, a w przypadku lekarza i pielęgniarki praktykujących indywidualnie - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer z rejestru lekarza lub pielęgniarki posiadających dodatkowe kwalifikacje oraz numer identyfikacyjny REGON),
3)
daty rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
4)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę,
5)
przedmiot kontroli,
6)
podstawowe ustalenia kontroli,
7)
zalecenia pokontrolne, ich adresatów i terminy realizacji zaleceń pokontrolnych.
§  6.
1.
Księga podejrzeń i rozpoznań chorób zawodowych zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne osoby badanej (imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL),
3)
dane identyfikacyjne miejsca pracy osoby badanej (nazwę i adres zakładu pracy lub pracodawcy, numer identyfikacyjny REGON),
4)
datę zarejestrowania podejrzenia o chorobę zawodową,
5)
rozpoznanie choroby zawodowej i datę rozpoznania,
6)
informację o przekazaniu sprawy (datę i nazwę instytucji, do której przekazano sprawę).
2. 3
Księgę prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 i 6,
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy i jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-6.
§  7.
Księga udzielonych konsultacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
datę konsultacji,
3)
zakres konsultacji,
4)
określenie podmiotu, na którego zlecenie udzielono konsultacji.
§  8.
1.
Księga odwołań od treści zaświadczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
datę wniesienia odwołania,
3)
dane identyfikacyjne osoby odwołującej się,
4)
przedmiot odwołania (treść wydanego zaświadczenia),
5)
treść zaświadczenia ustaloną na podstawie ponownego badania lekarskiego.
2. 4
Księgę prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz wojewódzkie ośrodki medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 w odniesieniu do odwołań od treści zaświadczeń wydanych przez te jednostki,
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy oraz jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-5 w odniesieniu do rozpatrywanych odwołań.
§  9.
1.
Księga wizytacji stanowisk pracy zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne pracodawcy, u którego dokonano wizytacji stanowisk pracy,
3)
wykaz stanowisk pracy, na których przeprowadzono wizytację, wraz z oceną zagrożeń dla zdrowia i życia pracujących, występujących na tych stanowiskach,
4)
wnioski wynikające z oceny zagrożeń oraz adnotacje o sposobie przekazania tych wniosków.
2.
Księgę wizytacji stanowisk pracy prowadzą podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz pielęgniarki wykonujące wizytacje stanowisk pracy w ramach profilaktyki indywidualnej.
§  10.
1.
Dokumentacja medyczna jest własnością podmiotów zobowiązanych do jej prowadzenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Jeżeli zadania z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującym przejmuje inna jednostka służby medycyny pracy, indywidualną dokumentację osoby objętej opieką przekazuje się tej jednostce, w trybie poufnym za pokwitowaniem.
3. 5
W przypadku zakończenia działalności przez podstawową jednostkę służby medycyny pracy dokumentacja medyczna tej jednostki jest przekazywana do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, na którego obszarze działania jednostka ta prowadziła działalność.
§  11. 6
Okres przechowywania indywidualnej dokumentacji medycznej służby medycyny pracy wynosi 20 lat, a w odniesieniu do pracowników zawodowo narażonych na czynniki rakotwórcze lub mutagenne - 40 lat po ustaniu narażenia.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1 7

WZÓR

KARTA BADANIA PROFILAKTYCZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2 8

WZÓR

WKŁADKA DO KARTY BADANIA PROFILAKTYCZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3 9

WZÓR

Wkładka do dokumentacji lekarza rodzinnego (badanie profilaktyczne)

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
3 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
4 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
5 § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
6 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
7 Załącznik nr 1 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
8 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
9 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.120.768

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposób jej prowadzenia i przechowywania.
Data aktu: 15/09/1997
Data ogłoszenia: 06/10/1997
Data wejścia w życie: 01/01/1998