Zm.: rozporządzenie w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 2 kwietnia 1996 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych.

Na podstawie art. 71 i art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 września 1993 r. w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz. U. Nr 95, poz. 434) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 4 w brzmieniu:

"4) centra kształcenia praktycznego.";

2)
w § 3 dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:

"4. Centra kształcenia praktycznego służą uczniom i słuchaczom publicznych szkół zawodowych, w tym słuchaczom szkół dla dorosłych.

5. Uczniowie szkół publicznych prowadzonych przez inne organy niż organ prowadzący centrum kształcenia praktycznego mogą korzystać z zajęć organizowanych w centrum, na zasadach określonych w porozumieniu (umowie) zawieranym między szkołą a centrum. Porozumienie (umowa) powinno określać zasady finansowania kosztów tych zajęć.

6. Centra kształcenia praktycznego mogą służyć również uczniom i słuchaczom szkół niepublicznych na zasadach odpłatności ustalonych przez organ prowadzący placówkę.";

3)
w § 4 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Celem działalności centrów kształcenia praktycznego jest realizowanie zadań z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych, wynikających z programów nauczania zajęć praktycznych, a także innych zadań zleconych przez szkoły i organ prowadzący oraz inne jednostki i podmioty gospodarcze.";

4)
w § 5 w ust. 1 liczbę "3" zastępuje się liczbą "4";
5)
dodaje się załącznik nr 4 do rozporządzenia w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY STATUT CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO

Zadania centrum

§  1.
Centrum kształcenia praktycznego, zwane dalej "centrum", realizuje zadania z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych wynikające z programów nauczania zajęć praktycznych, a także inne zadania zlecone przez szkoły i organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze.
§  2.
Do zadań centrum należy w szczególności:
1)
organizowanie zajęć praktycznych dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych zasadniczych, średnich i policealnych w pełnym zakresie programowym bądź w zakresie wybranych treści programowych,
2)
organizowanie egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
3)
organizowanie przysposobienia do pracy dla uczniów szkół podstawowych, uczących się w klasach przysposabiających do pracy zawodowej,
4)
realizowanie innych zadań edukacyjnych zleconych przez organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze, a w szczególności:
a)
organizowanie specjalistycznego doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych teoretycznych i praktycznej nauki zawodu, w zakresie nowoczesnych technik i technologii wytwarzania,
b)
organizowanie dla osób dorosłych kursów podwyższających kwalifikacje lub umożliwiających uzyskanie innych kwalifikacji (przekwalifikowanie) na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
c)
organizowanie egzaminów kwalifikacyjnych dla uczestników pozaszkolnych form kształcenia w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
d)
organizowanie kształcenia praktycznego dla młodocianych zatrudnionych przez zakłady pracy w celu przygotowania zawodowego.

Nazwa centrum

§  3.
1.
Nazwa centrum zawiera:
1)
określenie "centrum kształcenia praktycznego",
2)
imię centrum, jeżeli centrum takie nadano,
3)
określenie siedziby.
2.
W przypadku filii nazwa zawiera określenie centrum, któremu filia jest podporządkowana, np. "Centrum Kształcenia Praktycznego w ..................... Filia w .............................................".
§  4.
1.
Centrum nadaje imię organ prowadzący, na wiosek rady centrum.
2.
Imię centrum powinno być związane z jego działalnością merytoryczną i pedagogiczną.
3.
Ustalona nazwa jest używana przez centrum i filię w pełnym brzmieniu.
4.
W statucie centrum wymienia się organ prowadzący centrum.

Organy centrum

§  5.
1.
Organami centrum są:
1)
dyrektor centrum,
2)
rada centrum, jeżeli została utworzona,
3)
rada pedagogiczna.
2.
Organy centrum współdziałają z właściwymi organami szkół oraz innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych, na których rzecz centrum wykonuje zadania, o których mowa w § 2.
3.
Statut centrum szczegółowo określa kompetencje organów centrum, tryb wyboru członków rady, zasady współdziałania organów centrum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi, w szczególności przez:
1)
zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w statucie centrum,
2)
zapewnienie bieżącej wymiany informacji między organami centrum o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
4.
W centrum kształcenia praktycznego, na wniosek dyrektora, mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
5.
W przypadku gdy nie została utworzona rada centrum, statut centrum określa sprawy, w których rada pedagogiczna, realizując zadania centrum, jest zobowiązana zasięgnąć opinii przedstawicieli rodziców uczniów, uczniów i słuchaczy.

Sprawy organizacyjne i finansowe

§  6.
1.
W centrum mogą być tworzone pracownie, laboratoria, warsztaty, magazyny i inne jednostki organizacyjne.
2.
Podstawową jednostką organizacyjną centrum jest pracownia.
3.
Zakres działania pracowni powinien odpowiadać działom określonym w programie zajęć praktycznych, np. pracownia mechaniczna, elektryczna, elektroniczna, komputerowa, szycia, gospodarstwa domowego i inne. Pracownią kieruje i odpowiada za jej działalność nauczyciel (opiekun pracowni).
4.
Podstawową formą pracy dydaktycznej w centrum są zajęcia praktyczne prowadzone w pracowniach, laboratoriach lub warsztatach produkcyjnych, a podstawową jednostką organizacyjną zajęć praktycznych jest grupa złożona z uczniów lub słuchaczy realizujących określony program nauczania.
5.
Organizację zajęć praktycznych określają odrębne przepisy.
§  7.
1.
Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny centrum, opracowany przez dyrektora centrum co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
2.
Arkusz organizacyjny centrum na każdy rok zatwierdza organ prowadzący.
§  8.
1.
Centrum jest jednostką budżetową.
2.
Działalność produkcyjna i usługowa oraz organizowane przez centrum kursowe formy kształcenia, dokształcania i doskonalenia mogą być prowadzone i finansowane w formie gospodarki pozabudżetowej centrum, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

Uczniowie, słuchacze i pracownicy centrum

§  9.
1.
Statut centrum określa szczegółowo prawa i obowiązki uczniów i słuchaczy oraz przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora centrum do skreślenia, w porozumieniu z dyrektorem właściwej szkoły, ucznia lub słuchacza z listy uczących się w centrum.
2.
W centrum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami (inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi).
3.
Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 2, określają odrębne przepisy.
4.
Statut centrum określa ramowy zakres zadań pracowników, w szczególności związanych z:

- odpowiedzialnością za życie i zdrowie oraz bezpieczeństwo i higienę pracy uczniów i słuchaczy,

- prawidłowym przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczego,

- dbałością i odpowiedzialnością za powierzone mienie.

5.
Statut określa czas pracy centrum oraz godziny rozpoczynania i kończenia zajęć przez uczniów i słuchaczy, przychodzących na zajęcia do pracowni, laboratoriów i warsztatów.

Postanowienia końcowe

§  10.
Ocenianie opanowania przez ucznia lub słuchacza umiejętności określonych programem zajęć praktycznych odbywa się na zasadach określonych dla uczniów i słuchaczy szkół publicznych.
§  11.
Centrum prowadzi dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  12.
Uczestnikom pozaszkolnych form kształcenia centrum wydaje dokumenty potwierdzające ich ukończenie zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  13.
Statut centrum określa formy współpracy rady pedagogicznej i rady centrum z dyrektorami i radami pedagogicznymi szkół oraz zakładami pracy, zwłaszcza w zakresie wypełniania zadań wychowawczo-opiekuńczych w stosunku do uczniów i młodocianych pracowników zakładów pracy.
§  14.
Centrum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.44.192

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych.
Data aktu: 02/04/1996
Data ogłoszenia: 17/04/1996
Data wejścia w życie: 02/05/1996