Struktura organizacyjna i szczegółowy zakres działania Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 19 stycznia 1996 r.
w sprawie struktury organizacyjnej i szczegółowego zakresu działania Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej.

Na podstawie art. 30 ust. 2 i art. 33 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna i Pocztowa, zwana dalej "PITiP", jest organem Ministra Łączności powołanym do kontroli:
1)
przewodowych sieci i urządzeń telekomunikacyjnych,
2)
działalności w dziedzinie poczty.
2.
PITiP jest państwową jednostką budżetową.
§  2.
Do zakresu działania PITiP należy:
1)
kontrola jakości usług telekomunikacyjnych,
2)
kontrola jakości funkcjonowania urządzeń, linii i sieci telekomunikacyjnych oraz zgodności ich pracy z obowiązującymi przepisami, normami i wymaganiami technicznymi,
3)
kontrola oznakowania urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, posiadających świadectwa homologacji,
4)
ustalanie przypadków prowadzenia działalności w dziedzinie telekomunikacji bez wymaganego zezwolenia lub koncesji,
5)
kontrola urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, mająca na celu wykrywanie urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, w tym kabli i przewodów, zakładanych i używanych bez wymaganego świadectwa homologacji, oraz sprawdzanie ważności świadectw homologacji,
6)
kontrola operatorów sieci telekomunikacyjnych w zakresie dopełnienia obowiązku uzgodnienia planów budowy, przebudowy lub rozbudowy sieci telekomunikacyjnych,
7)
kontrola budowy przewodowych linii, urządzeń i sieci telekomunikacyjnych,
8)
kontrola dopełniania przez operatorów sieci telekomunikacyjnych obowiązków uiszczania opłat za używanie linii, urządzeń lub sieci telekomunikacyjnych,
9)
sporządzanie i przedkładanie Ministrowi Łączności sprawozdań i informacji stanowiących jakościową i ilościową analizę pracy poszczególnych sieci telekomunikacyjnych,
10)
pobieranie opłat oraz prowadzenie ewidencji uiszczania rocznych opłat należnych od podmiotów, które uzyskały zezwolenie na używanie linii, urządzeń lub sieci telekomunikacyjnych, bieżąca analiza terminowego uiszczania opłat oraz dochodzenie zaległych opłat w postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
11)
współdziałanie z Państwową Agencją Radiokomunikacyjną w zakresie ustalania źródeł i przyczyn zakłóceń w pracy sieci telekomunikacyjnych,
12)
współdziałanie z Państwową Agencją Radiokomunikacyjną w zakresie kontroli komórkowej sieci telekomunikacyjnej,
13)
wnioskowanie do Ministra Łączności o cofnięcie świadectwa homologacji w razie zmiany parametrów technicznych urządzenia lub systemu telekomunikacyjnego,
14)
wnioskowanie do Ministra Łączności o cofnięcie koncesji lub zezwolenia telekomunikacyjnego w przypadkach określonych w art. 19 ustawy o łączności,
15)
prowadzenie ewidencji przewodowych sieci, linii i urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie danych ewidencyjnych dostarczanych przez podmioty wykonujące działalność w dziedzinie telekomunikacji,
16)
kontrola jakości świadczenia usług pocztowych przez Pocztę Polską i inne uprawnione podmioty,
17)
ustalanie przypadków naruszania przez inne podmioty uprawnień zastrzeżonych dla Poczty Polskiej,
18)
ustalanie przypadków prowadzenia działalności w dziedzinie poczty bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej lub bez wymaganego wpisu do rejestru sądowego,
19)
kontrola działalności w dziedzinie poczty, wykonywanej na podstawie koncesji, w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub wpis do rejestru sądowego,
20)
wnioskowanie do Ministra Łączności o cofnięcie koncesji na wykonywanie działalności w dziedzinie poczty w przypadkach określonych w art. 19 ustawy o łączności,
21)
przedkładanie do akceptacji Ministrowi Łączności sprawozdania z działalności za rok ubiegły oraz planu pracy na rok następny,
22)
wykonywanie innych zadań określonych ustawą o łączności oraz w odrębnych przepisach mających zastosowanie do działalności PITiP.
§  3.
1.
PITiP tworzą:
1)
Główny Inspektorat,
2)
okręgowe inspektoraty.
2.
Pracą PITiP kieruje Główny Inspektor przy pomocy zastępców i okręgowych inspektorów oraz reprezentuje PITiP na zewnątrz.
3.
Pracą okręgowych inspektoratów PITiP kierują okręgowi inspektorzy PITiP, którzy podlegają bezpośrednio Głównemu Inspektorowi PITiP.
4.
Stosunek pracy z Głównym Inspektorem nawiązuje i rozwiązuje Minister Łączności.
5.
Stosunek pracy z zastępcami Głównego Inspektora nawiązuje i rozwiązuje Minister Łączności na wniosek Głównego Inspektora.
6.
Stosunek pracy z okręgowymi inspektorami oraz z pozostałymi pracownikami PITiP nawiązuje i rozwiązuje Główny Inspektor.
§  4.
1.
W skład Głównego Inspektoratu wchodzą:
1)
departamenty (biura),
2)
wydziały (zespoły),
3)
samodzielne stanowiska pracy.
2.
W skład okręgowych inspektoratów wchodzą:
1)
wydziały,
2)
samodzielne stanowiska pracy.
3.
Departamentem (biurem) kieruje dyrektor, natomiast wydziałem kieruje naczelnik.
§  5.
1.
Siedzibą Głównego Inspektoratu jest Warszawa.
2.
Okręgowe Inspektoraty mają następujące siedziby i obszary działania:
1)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Gdańsku dla województw: bydgoskiego, elbląskiego, gdańskiego, toruńskiego i włocławskiego,
2)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Katowicach dla województw: bielskiego, częstochowskiego, katowickiego i opolskiego,
3)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Krakowie dla województw: krośnieńskiego, krakowskiego, nowosądeckiego, przemyskiego, tarnowskiego i rzeszowskiego,
4)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Lublinie dla województw: bialskopodlaskiego, chełmskiego, kieleckiego, lubelskiego, radomskiego, tarnobrzeskiego i zamojskiego,
5)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Łodzi dla województw: łódzkiego, piotrkowskiego, sieradzkiego i skierniewickiego,
6)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Olsztynie dla województw: białostockiego, łomżyńskiego, olsztyńskiego i suwalskiego,
7)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Poznaniu dla województw: gorzowskiego, kaliskiego, konińskiego, leszczyńskiego, pilskiego, poznańskiego i zielonogórskiego,
8)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Szczecinie dla województw: koszalińskiego, słupskiego i szczecińskiego,
9)
Okręgowy Inspektorat PITiP w Warszawie dla województw: ciechanowskiego, ostrołęckiego, płockiego, siedleckiego i warszawskiego,
10)
Okręgowy Inspektorat PITiP we Wrocławiu dla województw: jeleniogórskiego, legnickiego, wałbrzyskiego i wrocławskiego.
§  6.
Obsługę kadrową, ekonomiczno-finansową i administracyjno-gospodarczą okręgowych inspektoratów wykonuje Główny Inspektorat.
§  7.
Organizację wewnętrzną, w szczególności strukturę, zakres zadań jednostek i komórek organizacyjnych oraz tryb pracy PITiP określa regulamin organizacyjny PITiP nadany przez Głównego Inspektora i zatwierdzony przez Ministra Łączności.
§  8.
Pracownicy Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej stają się z mocy prawa pracownika PITiP, z zachowaniem dotychczasowych stosunków pracy i wynikających z nich praw i obowiązków.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Ministra Łączności z dnia 2 października 1991 r. w sprawie struktury organizacyjnej i szczegółowego zakresu działania Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 96, poz. 428).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.12.70

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Struktura organizacyjna i szczegółowy zakres działania Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej.
Data aktu: 19/01/1996
Data ogłoszenia: 06/02/1996
Data wejścia w życie: 21/02/1996