Zm.: rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 19 września 1996 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych (Dz. U. Nr 65, poz. 331) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po § 31 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:

"Rozdział 3a

Wypadki uczniów

§ 31a. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany:

1) poinformować uczniów oraz pracowników o konieczności natychmiastowego zawiadomienia dyrektora szkoły, pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy o wypadku, jaki zdarzył się na terenie szkoły lub podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem,

2) zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę uczniowi, który uległ wypadkowi,

3) zawiadomić bezzwłocznie o wypadku rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego ucznia lub osobę (placówkę) sprawującą nad nim opiekę oraz organ prowadzący szkołę, kuratora oświaty i radę rodziców,

4) o wypadku śmiertelnym, ciężkim, a także o wypadku zbiorowym zawiadomić bezzwłocznie właściwego prokuratora,

5) zawiadomić o wypadku właściwego państwowego inspektora sanitarnego w razie podejrzenia zatrucia pokarmowego,

6) zbadać okoliczności i przyczyny wypadku oraz sporządzić dokumentację powypadkową,

7) prowadzić rejestr wypadków uczniów,

8) po sporządzeniu sprawozdania, o którym mowa w § 31e, na najbliższym posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawić wyniki analizy wypadków uczniów oraz podjętą działalność zapobiegawczą.

2. Wzór rejestru wypadków uczniów określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 31b. Nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik szkoły, który zauważył lub dowiedział się o wypadku, jest obowiązany udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi i zawiadomić natychmiast o wypadku lekarza lub pielęgniarkę oraz dyrektora szkoły, pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy.

§ 31c. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany zabezpieczyć miejsce wypadku do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.

2. W przypadku zajęć, o których mowa w § 1 ust. 2, obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku spoczywa na osobie prowadzącej zajęcia.

3. Dokonywanie zmian w miejscu wypadku jest dopuszczalne, jeżeli zachodzi konieczność ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.

§ 31d. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji wypadku.

2. W skład zespołu powypadkowego wchodzą:

1) pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy jako przewodniczący,

2) społeczny inspektor pracy, a w szkole, w której nie działa społeczna inspekcja pracy, pracownik szkoły wyznaczony przez dyrektora.

3. W pracach zespołu powypadkowego ma prawo uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, kuratora oświaty oraz rady rodziców.

4. Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku ucznia, zwany dalej "protokołem powypadkowym", zatwierdza dyrektor szkoły. W razie pełnienia przez dyrektora szkoły bezpośredniej opieki nad uczniem, który uległ wypadkowi, protokół powypadkowy zatwierdza organ prowadzący szkołę.

5. Po zatwierdzeniu protokołu powypadkowego dyrektor szkoły jest obowiązany omówić na najbliższym posiedzeniu rady pedagogicznej okoliczności i przyczyny wypadku oraz poinformować o zastosowanych środkach profilaktycznych.

6. Protokół powypadkowy sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w dokumentacji szkoły, a drugi egzemplarz wraz z załącznikami szkoła ma obowiązek przekazać rodzicom (prawnym opiekunom) poszkodowanego ucznia lub osobie (placówce) sprawującej nad nim opiekę. Na żądanie organu prowadzącego szkołę lub kuratora oświaty dyrektor szkoły jest obowiązany przekazać im kopię protokołu powypadkowego.

7. W razie zastrzeżeń co do treści protokołu powypadkowego, rodzice (prawni opiekunowie) poszkodowanego ucznia lub osoba (placówka) sprawująca nad nim opiekę mogą wystąpić, w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania protokołu, do organu prowadzącego szkołę z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przebiegu postępowania powypadkowego.

8. Organ prowadzący szkołę może zwrócić dyrektorowi szkoły protokół powypadkowy w celu jego uzupełnienia lub złożenia dodatkowych wyjaśnień albo powołać inny zespół powypadkowy w celu ponownego zbadania okoliczności i przyczyn wypadku.

9. Wzór protokołu powypadkowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 31e. Zasady sporządzania oraz wzór sprawozdania z wypadków uczniów określają odrębne przepisy.

§ 31f. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy o ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.";

2)
dodaje się załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia w brzmieniu ustalonym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 29 maja 1984 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków, którym ulegli uczniowie w czasie zajęć organizowanych przez szkoły i placówki wypoczynku, oraz ewidencji i sprawozdawczości z tych wypadków (Dz. Urz. MOiW Nr 6, poz. 37).
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REJESTR WYPADKÓW UCZNIÓW

Lp. Imię i nazwisko ucznia, klasa Data i rodzaj wypadku Miejsce wypadku i rodzaj zajęć Rodzaj i miejsce uszkodzenia ciała Okoliczności wypadku Udzielona pomoc Środki zapobiegawcze, wydane zarządzenia Uwagi Podpis dyrektora szkoły
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ Nr .......

USTALENIA OKOLICZNOŚCI I PRZYCZYN WYPADKU UCZNIA

1. Zespół powypadkowy w składzie:

- przewodniczący .......................... ................

(imię i nazwisko) (stanowisko)

- członek ..................................................

dokonał w dniach ....................... ustaleń

dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku, jakiemu

w dniu ............

o godz. ........ uległ(a) ...............................

(imię i nazwisko ucznia)

z klasy ...... szkoły ...................................

(nazwa i adres szkoły)

urodzony(a) ................ zamieszkały(a) ..............

..........................................................

(adres domowy)

2. Rodzaj wypadku (śmiertelny, zbiorowy, ciężki, lekki)

............................................................

3. Rodzaj uszkodzenia ciała ...................................

4. Miejsce uszkodzenia ciała ..................................

5. Udzielona pomoc ............................................

............................................................

6. Miejsce wypadku ............................................

7. Rodzaj zajęć ...............................................

8. Opis wypadku - z podaniem wydarzenia, które spowodowało

wypadek i przyczyn wypadku .................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

9. Imię i nazwisko oraz funkcja osoby sprawującej nadzór nad

poszkodowanym uczniem w chwili wypadku .....................

10. Czy osoba sprawująca nadzór nad poszkodowanym uczniem była

obecna w chwili wypadku w miejscu, w którym zdarzył się

wypadek (jeżeli nie - podać z jakiej przyczyny)

...........................................................

...........................................................

11. Świadkowie wypadku:

1) ........................ ..............................

(imię i nazwisko) (miejsce zamieszkania)

2) ....................... ..............................

3) ....................... ..............................

12. Proponowane środki zapobiegawcze ..........................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

13. Poszkodowanego ucznia, jego rodziców (prawnych opiekunów)

lub osobę (placówkę) sprawującą nad nim opiekę zapoznano

z treścią niniejszego protokołu oraz pouczono w sprawie

zgłoszenia do protokołu uwag i zastrzeżeń. Uwagi załączono

do protokołu.

14. Podpisy członków zespołu powypadkowego uczestniczących

w ustaleniu przyczyn i okoliczności wypadku.

- .........................................................

- .........................................................

15. Data sporządzenia protokołu ...............................

16. Wykaz załączników do protokołu:

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

17. Protokół niniejszy zatwierdzam:

.................. .........................

(data) (podpis i pieczątka imienna)

18. Potwierdzenie odbioru protokołu przez rodziców ucznia

(prawnych opiekunów) lub osobę (placówkę) sprawującą opiekę

nad uczniem.*)

............... .................. ...............

(data) (imię i nazwisko) (podpis)

_____________

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.119.562

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.
Data aktu: 19/09/1996
Data ogłoszenia: 08/10/1996
Data wejścia w życie: 23/10/1996