Tryb sporządzania programów oraz negocjacji warunków wprowadzania zadań rządowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 stycznia 1995 r.
w sprawie trybu sporządzania programów oraz negocjacji warunków wprowadzenia zadań rządowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 64 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 89, poz. 415) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie przy:
1)
sporządzaniu programów zadań rządowych, które wymagają wprowadzenia do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i są finansowane w całości lub w części z budżetu państwa,
2)
negocjowaniu warunków wprowadzenia zadań wymienionych w pkt 1 do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 89, poz. 415),
2)
programie centralnym - rozumie się przez to program sporządzany przez ministra lub kierownika urzędu centralnego,
3)
programie wojewódzkim - rozumie się przez to program sporządzany przez wojewodę,
4)
planie miejscowym - rozumie się przez to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
5)
studium wojewódzkim - rozumie się przez to studium zagospodarowania przestrzennego województwa,
6)
centralnym rejestrze - rozumie się przez to rejestr programów sporządzany i prowadzony przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.
§  3.
1.
Programy centralne i programy wojewódzkie sporządza się zgodnie z ustaleniami, o których mowa w art. 56 ust. 2 ustawy.
2.
Przy sporządzaniu programów, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się analizę możliwości zaangażowania środków finansowych z budżetu państwa do realizacji zadań zawartych w tych programach.

Rozdział  2

Sporządzanie programów centralnych

§  4.
1.
Prace nad projektem programu centralnego prowadzi się z wykorzystaniem analiz, studiów i koncepcji dotyczących zagadnień wiążących się z programem.
2.
W projekcie programu centralnego uwzględnia się uwarunkowania zawarte w studium wojewódzkim dotyczącym województwa, na którego obszarze przewiduje się realizację zadań rządowych ujętych w tym programie.
3.
W przypadku braku studium wojewódzkiego, w projekcie programu centralnego uwzględnia się uwarunkowania zawarte w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin.
§  5.
1.
Projekt programu centralnego opracowuje się w formie opisowej i graficznej.
2.
W części opisowej projektu programu centralnego zamieszcza się:
1)
nazwę i ogólną charakterystykę programu,
2)
nazwy województw i gmin, na których obszarze przewiduje się realizację poszczególnych zadań rządowych,
3)
szczegółowy opis zadań rządowych przewidzianych do realizacji na obszarach poszczególnych województw i gmin, z uwzględnieniem ich potencjalnych skutków dla środowiska,
4)
podstawowe wymogi, jakim powinny odpowiadać obszary przeznaczone do realizacji zadań rządowych.
3.
W części graficznej projektu programu centralnego, wykonanej na mapach w odpowiedniej skali, określa się odniesienia przestrzenne programu w granicach poszczególnych województw.
4.
Jeżeli projekt programu centralnego dotyczy obszaru więcej niż jednego województwa, wykonuje się go z podziałem na części dotyczące obszarów poszczególnych województw.
§  6.
Do projektów programu centralnego dołącza się prognozę skutków finansowych wprowadzenia zadań rządowych do planów miejscowych.
§  7.
1.
Projekt programu centralnego opiniują ministrowie oraz zainteresowani kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie. Nienadesłanie opinii w terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu programu do zaopiniowania uważa się za brak uwag do tego projektu.
2.
Wojewoda opiniuje program w zakresie, o którym mowa w § 4 ust. 2.
3.
Organ sporządzający projekt programu centralnego, po uzyskaniu opinii i wprowadzeniu stosownych zmian w tym projekcie, przedstawia go do uzgodnienia Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa oraz Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania. Do przedstawionego projektu programu dołącza informację o sposobie uwzględnienia opinii, o których mowa w ust. 1.
4.
Organ sporządzający projekt programu centralnego, po uzyskaniu uzgodnień, o których mowa w ust. 3, przedstawia go do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§  8.
Organ sporządzający program centralny powiadamia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa o przekazaniu zatwierdzonego programu wojewodom.

Rozdział  3

Sporządzanie programów wojewódzkich

§  9.
Program wojewódzki obejmuje zadania rządowe nie objęte programami centralnymi, realizowane na obszarze jednego województwa.
§  10.
Wojewoda opracowuje projekt programu wojewódzkiego z uwzględnieniem uwarunkowań zawartych w studium wojewódzkim. W pracach nad projektem programu wykorzystuje również wyniki analiz, studiów i koncepcji dotyczących zagadnień związanych z programem.
§  11.
Przy sporządzaniu programów wojewódzkich przepisy § 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  12.
1.
Wojewoda przekazuje wojewódzkiemu sejmikowi samorządowemu projekt programu wojewódzkiego do zaopiniowania. Nienadesłanie opinii w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez sejmik projektu programu do zaopiniowania uważa się za brak uwag.
2.
Wojewoda sporządzający projekt programu wojewódzkiego, po uzyskaniu opinii oraz wprowadzeniu stosownych zmian do tego projektu, przedstawia go do uzgodnienia Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa oraz właściwym naczelnym lub centralnym organom administracji państwowej. Do przedstawionego projektu programu dołącza informację o sposobie uwzględnienia opinii, o których mowa w ust. 1.
§  13.
W przypadku sporządzenia programu wojewódzkiego, zawierającego zadania rządowe, których realizacja może wywołać skutki wykraczające poza obszar województwa, przepisy § 7 ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4

Negocjowanie warunków wprowadzenia zadań rządowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

§  14.
1.
Wojewoda przekazuje właściwej gminie pisemną informację o zadaniach rządowych wpisanych do wojewódzkiego rejestru, proponując termin rozpoczęcia negocjacji dotyczących warunków wprowadzenia tych zadań do planów miejscowych.
2.
Jeżeli gmina odmawia przyjęcia proponowanego terminu negocjacji, wojewoda proponuje inny termin.
3.
Nieprzystąpienie gminy do negocjacji w proponowanych terminach jest równoznaczne z odmową uzgodnienia warunków wprowadzenia zadań rządowych do planów miejscowych. W tym przypadku stosuje się przepis art. 63 ustawy.
§  15.
1.
Wojewoda, rozpoczynając negocjacje z gminą, zapoznaje gminę z zadaniami rządowymi, które mają być realizowane na jej obszarze, oraz proponuje warunki wprowadzenia tych zadań do planów miejscowych, a w szczególności:
1)
granice obszaru, który powinien być objęty opracowaniem planu miejscowego lub jego zmianą,
2)
zakres ustaleń planu miejscowego, związanych z wprowadzeniem zadania rządowego,
3)
wielkość środków finansowych przeznaczonych na realizację zobowiązań, o których mowa w art. 14 pkt 2 i art. 36 ust. 1 i 2 ustawy, oraz zasady ich przekazywania gminie.
2.
W toku negocjacji warunki, o których mowa w ust. 1, może zaproponować również gmina.
3.
W przypadku pozytywnego wyniku negocjacji, wojewoda zawiera z gminą umowę o warunkach wprowadzenia zadań rządowych do planów miejscowych.
4.
Jeżeli w terminie dwóch miesięcy negocjacje nie zakończą się uzgodnieniem warunków, o których mowa w ust. 1, wojewoda sporządza protokół rozbieżności. Protokół ten dołącza do wniosku kierowanego do Rady Ministrów o rozstrzygnięcie w sprawie warunków wprowadzenia zadań rządowych do planów miejscowych.
5.
Wojewoda informuje organ sporządzający program centralny o przebiegu i wynikach negocjacji prowadzonych z gminą.
§  16.
1.
Wojewoda przekazuje kopię umowy, o której mowa w § 15 ust. 3, Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w celu dokonania stosownej adnotacji w centralnym rejestrze.
2.
Rozstrzygnięcie, o którym mowa w § 15 ust. 4, przekazuje się Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, wojewodzie oraz gminom, których to rozstrzygnięcie dotyczy.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe i końcowe

§  17.
Do czasu opracowania koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju i studiów wojewódzkich programy zadań rządowych sporządzane są z wykorzystaniem ustaleń zawartych w planach miejscowych, obowiązujących w dniu wejścia w życie ustawy.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.8.36

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb sporządzania programów oraz negocjacji warunków wprowadzania zadań rządowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Data aktu: 10/01/1995
Data ogłoszenia: 31/01/1995
Data wejścia w życie: 31/01/1995