Tryb składania wniosków oraz zasady przyznawania dotacji z budżetu państwa na 1995 r. na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 maja 1995 r.
w sprawie trybu składania wniosków oraz zasad przyznawania dotacji z budżetu państwa na 1995 r. na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych.

Na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1995 z dnia 30 grudnia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 27, poz. 141 i 142) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa tryb składania wniosków oraz zasady przyznawania, z rezerwy budżetu państwa określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy budżetowej na rok 1995 z dnia 30 grudnia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 27, poz. 141 i 142), dotacji na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dotacji lub dotacji z rezerwy - rozumie się przez to dotację z rezerwy budżetu państwa, o której mowa w ust. 1,
2)
regionalnym programie restrukturyzacyjnym - rozumie się przez to:
a)
program restrukturyzacji województwa łódzkiego,
b)
program obejmujący inwestycje realizowane w województwach olsztyńskim i suwalskim, które są objęte Programem ochrony środowiska - MASTER-PLAN dla regionu Wielkich Jezior Mazurskich i finansowane z udziałem środków Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku,
c)
program obejmujący inwestycje restrukturyzacyjne realizowane w mikroregionie mieleckim (rejon Urzędu Pracy w Mielcu w województwie rzeszowskim),
d)
program restrukturyzacji regionu wałbrzyskiego,
3)
wojewodach - rozumie się przez to wojewodów województw, w których są realizowane programy wymienione w pkt 2,
4)
inwestycjach - rozumie się przez to inwestycje, które są określone w regionalnych programach restrukturyzacyjnych,
5)
wnioskodawcach - rozumie się przez to inwestorów ubiegających się o uzyskanie dotacji na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w pkt 4, w tym również zarządy gmin, jeżeli inwestycje są zadaniami własnymi gmin,
6)
ustawie o finansowaniu gmin - rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600 i z 1994 r. Nr 105, poz. 509).
§  2.
Rezerwę budżetu państwa na 1995 r., o której mowa w § 1 ust. 1, rozdziela się pomiędzy niżej wymienione województwa, przeznaczając dla:
1)
województwa łódzkiego - kwotę 9.800.000 zł,
2)
województw olsztyńskiego i suwalskiego - kwotę 9.800.000 zł,
3)
województwa rzeszowskiego - kwotę 2.000.000 zł,
4)
województwa wałbrzyskiego - kwotę 8.400.000 zł.
§  3.
1.
Kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji są ustalane przez wojewodów, w granicach kwoty dotacji określonej dla województwa w § 2, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Kwoty dotacji na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2 lit. b), są wstępnie określane przez wojewodę olsztyńskiego i wojewodę suwalskiego w drodze porozumienia, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 4, i zasięgnięciu opinii Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich; po wstępnym określeniu kwot dotacji wymienieni wojewodowie podejmują działania, o których mowa w § 5, w odniesieniu do inwestycji realizowanych w danym województwie.
3.
Łączna kwota dotacji z rezerwy i innych dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie w 1995 r.:
1)
inwestycji będącej zadaniem własnym gminy, która jest realizowana w okresie dłuższym niż 1 rok - nie może przekroczyć kwoty ustalonej według zasad określonych w art. 21 ust. 3 i 4 ustawy o finansowaniu gmin, a jeżeli inwestycja jest rozpoczynana i kończona w 1995 r. - nie może przekroczyć 100% środków planowanych w budżecie gminy na finansowanie tej inwestycji i 50% jej wartości kosztorysowej,
2)
inwestycji nie będącej zadaniem własnym gminy, która jest realizowana w okresie dłuższym niż 1 rok lub jest rozpoczynana i kończona w 1995 r. - nie może przekroczyć 100% środków innych niż dotacje z budżetu państwa, planowanych na finansowanie tej inwestycji w 1995 r., z tym że łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie takich inwestycji nie może przekroczyć 50% ich wartości kosztorysowej.
§  4.
1.
Wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji są składane przez wnioskodawców właściwym wojewodom, w terminie określonym przez wojewodów, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Właściwi wojewodowie zawiadomią inwestorów, których inwestycje są określone w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, o ustalonym terminie składania wniosków.
3.
Wniosek o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
4.
Część opisowa wniosku powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby inwestycji objętej wnioskiem oraz informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji,
2)
zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia określonego w części A poz. 4 wniosku (w tym w 1995 r., jeżeli inwestycja jest planowana do zakończenia po 1995 r.),
3)
stanie przygotowania inwestycji do realizacji,
4)
uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska związanych z realizacją inwestycji,
5)
planowanych efektach gospodarczych i społecznych inwestycji, innych niż określone w części A poz. 5 wniosku,
6)
przewidywanych kwotach i źródłach środków zagranicznych, które w 1995 r. mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji,
7)
wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
5.
Wnioskodawca do wniosku załącza:
1)
pisemne potwierdzenie banku o udzieleniu lub zapewnieniu udzielenia wnioskodawcy kredytu na finansowanie inwestycji oraz o kwocie tego kredytu, jeżeli w części B poz. 1 wniosku jest wykazany kredyt jako źródło finansowania tej inwestycji; w razie wykazania w części B poz. 1 wniosku pożyczki - do takiego wniosku wnioskodawca załącza pisemne potwierdzenie pożyczkodawcy, zawierające odpowiednie informacje,
2)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, w wysokości ustalonej od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji, w wypadkach, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 1, § 6 ust. 5 i 7, oraz po upływie terminu określonego w § 9 ust. 1.
6.
Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje planowane do zakończenia w 1995 i 1996 r.
§  5.
1.
Wojewoda, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2, po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji, w terminie 35 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
1)
ustala kwotę dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji oraz planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach - wojewoda określa wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom,
2)
przekazuje Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania oraz Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej wykaz inwestycji, które będą dofinansowane dotacją, zawierający również dane o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania wnioskodawcom,
3)
informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania,
4)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa.
2.
Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków, chyba że:
1)
w wypadku, o którym mowa w § 6 ust. 3 - zmieni ustalony termin przekazania dotacji,
2)
w wypadku, o którym mowa w § 6 ust. 4 pkt 2 - dane raty dotacji nie podlegają przekazaniu wnioskodawcy.
§  6.
1.
Wojewoda kontroluje:
1)
prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych wnioskodawcom,
2)
przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji w wypadkach określonych w ust. 4 pkt 1, w ust. 5 i 7 oraz w § 9 ust. 1.
2.
Jeżeli wojewoda stwierdzi nieprawidłowości polegające w szczególności na:
1)
wstrzymaniu lub zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji, nierozpoczęciu inwestycji w planowanym terminie albo zaawansowania realizacji inwestycji w stopniu zagrażającym jej zakończeniu w planowanym terminie,
2)
wykorzystaniu dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem,

podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.

3.
Wojewoda w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy może zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.
4.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w ustalonym przez wojewodę terminie, o którym mowa w ust. 2:
1)
dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,
2)
wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.
5.
Dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości do budżetu wojewody, również gdy:
1)
inwestycja przewidziana do zakończenia w 1995 r. nie zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 1995 r.,
2)
inwestycja przewidziana do zakończenia po 1995 r. nie zostanie zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1995 r.
6.
W wypadkach, o których mowa w ust. 5, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę, w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później niż do dnia 31 grudnia 1996 r.
7.
Wnioskodawca realizujący:
1)
inwestycję będącą zadaniem własnym gminy zwraca całą dotację również:
a)
w wypadku określonym w art. 21 ust. 6 ustawy o finansowaniu gmin,
b)
gdy gmina w 1995 r. nie przeznaczy na finansowanie inwestycji rozpoczętej i zakończonej w 1995 r. środków z budżetu gminy w kwocie wymaganej dla takiej inwestycji na podstawie § 3 ust. 3 pkt 1,
2)
inwestycję nie będącą zadaniem własnym gminy zwraca całą dotację, również gdy w 1995 r. nie przeznaczy na finansowanie inwestycji środków innych niż dotacje z budżetu państwa w kwocie wymaganej na podstawie § 3 ust. 3 pkt 2.
8.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do dotacji, o których mowa w ust. 7.
§  7.
1.
Dotacje, które w 1995 r. będą ustalone dla wnioskodawców, lecz nie zostaną im przekazane w wypadku określonym w § 6 ust. 4 pkt 2, oraz dotacje przyznane i przekazane wnioskodawcom w 1995 r., a następnie w ciągu 1995 r. zwrócone do budżetu wojewody, wojewoda w 1995 r. może przeznaczyć:
1)
na zwiększenie kwot dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1,
2)
na dofinansowanie innych inwestycji objętych wnioskami złożonymi w terminie określonym w § 4 ust. 1.
2.
Wojewoda w ciągu 1995 r. może, na wniosek wnioskodawcy, zmienić również przeznaczenie całej lub części dotacji przyznanej w 1995 r. na dofinansowanie inwestycji, jeżeli wnioskodawca planuje przeznaczyć tę dotację na dofinansowanie innej inwestycji objętej wnioskiem złożonym w terminie określonym w § 4 ust. 1.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli dotacja podlega zwrotowi do budżetu wojewody.
4.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozporządzenia.
§  8.
1.
Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji, jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania właściwemu wojewodzie, w terminie 15 dni po upływie III i IV kwartału 1995 r., zwanego dalej "okresem sprawozdawczym", informacji o przebiegu realizacji i finansowania tej inwestycji, zawierającej w szczególności:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy,
2)
nazwę i lokalizację inwestycji,
3)
wartość kosztorysową inwestycji,
4)
planowaną i rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na inwestycję w okresie sprawozdawczym,
5)
kwotę środków z budżetu gminy, planowaną i rzeczywiście przeznaczoną na finansowanie inwestycji realizowanej jako zadanie własne gminy,
6)
kwotę przyznanej i otrzymanej dotacji,
7)
planowane i rzeczywiste efekty społeczne i gospodarcze inwestycji lub jej części (etapu), zakończonej w okresie sprawozdawczym.
2.
Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1)
kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym, a po upływie IV kwartału 1995 r. również kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia po 1995 r. w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1995 r.,
2)
część opisową, zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania inwestycji oraz dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego inwestycji, który w części C wniosku był planowany do wykonania w 1995 r.
3.
Wojewoda po upływie III i IV kwartału 1995 r. przekaże Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację zbiorczą, sporządzoną na podstawie danych zawartych w informacjach otrzymanych od wnioskodawców, która powinna zawierać w szczególności następujące dane:
1)
liczbę inwestycji dofinansowanych dotacją,
2)
wartość kosztorysową inwestycji dofinansowanych dotacją,
3)
planowaną i rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na inwestycje dofinansowane dotacją,
4)
kwotę dotacji na dofinansowanie inwestycji, przyznaną przez wojewodę i przekazaną wnioskodawcom,
5)
kwotę środków z budżetu gmin, planowaną i rzeczywiście przeznaczoną na finansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin,
6)
planowane i rzeczywiste efekty społeczne i gospodarcze inwestycji zakończonych w okresie sprawozdawczym.
4.
Informacja zbiorcza sporządzona przez wojewodę po upływie III kwartału 1995 r. jest przekazywana do dnia 31 października 1995 r., a sporządzona po upływie IV kwartału 1995 r. - do dnia 25 lutego 1996 r.
5.
Przed sporządzeniem informacji zbiorczej dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodę.
6.
Informacja zbiorcza sporządzona przez wojewodę po upływie IV kwartału 1995 r. jest przekazywana łącznie z:
1)
analizą nieprawidłowości występujących w 1995 r. podczas realizacji i finansowania inwestycji,
2)
informacją o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia nieprawidłowości, o których mowa w pkt 1, i wynikach tych działań,
3)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez wnioskodawców do budżetu wojewody w 1995 i w 1996 r. oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1995 r.
7.
Kopie informacji i analizy, o których mowa w ust. 6, wojewoda przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
§  9.
1.
Dotacja przekazana wnioskodawcy na dofinansowanie inwestycji, lecz nie wykorzystana na ten cel w całości w 1995 r., jest w 1996 r. przez wnioskodawcę przeznaczana, w kwocie pozostałej w dniu 31 grudnia 1995 r., na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym tej inwestycji, planowanym i wykonanym w 1995 r., a po sfinansowaniu zobowiązań podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 6 ust. 4 pkt 1 oraz § 6 ust. 5 i 7.
§  10.
1.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1995 r., lecz nie przeznaczone przez wojewodę do dnia 31 grudnia 1995 r. na cele określone w § 7 ust. 1, zmniejszają wydatki budżetowe na 1995 r.
2.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1996 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2, na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WNIOSEK O PRZYZNANIE DOTACJI Z REZERWY BUDŻETOWEJ PAŃSTWA NA 1995 R. NA DOFINANSOWANIE INWESTYCJI OKREŚLONEJ W REGIONALNYM PROGRAMIE RESTRUKTURYZACYJNYM

.......................

(nazwa)

........................

(adres)

Część A. Dane identyfikacyjne oraz termin realizacji i efekty inwestycji

Inwestycja: IK1),IN1) Z-w951)Z-po951) Nazwa działu gospodarki narodowej2)
Nazwa i lokalizacja inwestycji:
Aktualna wartość kosztorysowa

inwestycji: .......... tys. zł

zatwierdzona dnia .... przez .......

Założenia techniczno-ekonomiczne

inwestycji

zatwierdzone dnia .... przez .....

Wyszczególnienie Kwota

w tys.

Termin (nazwa

miesiąca)

Wyszczególnienie Jednostka

miary

Dane liczbowe
1. Wnioskowana kwota

dotacji z rezerwy

budżetu państwa

x 3. Okres

realizacji

inwestycji

(cykl

realizacji)

miesiąc
2. Wnioskowany termin

przekazania dla

wnioskodawcy

dotacji określonej

w poz. 13)

x 4. Termin (miesiąc

rok):

a) rozpoczęcia

b) zakończenia

x

x

2a. 5. Efekty

inwestycji:

a) ..........

b) ..........

c) ..........

______

1) Niepotrzebne skreślić (IK - inwestycja kontynuowana, rozpoczęta przed 1995 r., IN - inwestycja rozpoczęta w 1995 r. lub planowana do rozpoczęcia w 1995 r., Z-w95 - inwestycja planowana do zakończenia w 1995 r., Z-po95 - inwestycja planowana do zakończenia po 1995 r.).

2) Według klasyfikacji budżetowej (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów - Dz. U. Nr 39, poz. 169 z późniejszymi zmianami).

3) Jeżeli dotacja może być przekazana w ratach, w poz. 2a należy określić kwoty rat i wnioskowane terminy ich przekazania dla wnioskodawcy.

Część B. Źródła finansowania inwestycji w 1995 r. 4)

1. Inwestycja, która nie jest zadaniem własnym gminy

w tys. zł

Wyszczególnienie Środki inne niż dotacja z budżetu państwa Dotacja z budżetu państwa Ogółem

(rubr.

%
Środki

własne

wnioskodawcy

kredyt bankowy pożyczka inne

środki

z rezerwy

na

1995 r.5)

inna razem

(rubr.6+rubr. 7)

2 do

rubr. 7)

(rubr. 8 : rubr. 9)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kwoty planowane na 1995 r.

2. Inwestycja, która jest zadaniem własnym gminy

w tys. zł

Wyszczególnienie Środki planowane w budżecie Dotacja z budżetu państwa % Ogółem

środki z

budżetu

gminy

gminy z rezerw

na 1995 r.5)

inna razem

(rubr. 3 +

rubr. 4)

(rubr. 5

: rubr. 2)

i dotacja

z budżetu

państwa

(rubr. 2

+ rubr. 5)

1 2 3 4 5 6 7
Kwoty planowane na 1995 r.

______

4) Wnioskodawca wypełnia w części B tylko jedną tabelę (1 lub 2) w zależności od rodzaju inwestycji.

5) Kwota dotacji z rezerwy budżetu państwa na 1995 r. wykazana w części B powinna równać się wnioskowanej kwocie dotacji, która jest podana w części A.

Dane uzupełniające

1. Nakłady na inwestycję od początku jej realizacji do dnia ........ 1995 r. ......... tys. zł6) oraz jej zaawansowanie: ......... %7).

2. Suma dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji od początku jej realizacji do 1994 r. włącznie ............. tys. zł.

3. Udział dotacji z budżetu państwa w finansowaniu inwestycji do 1995 r. włącznie8) .... %.

______

6) Wartość nakładów inwestycyjnych od początku realizacji inwestycji do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek.

7) Relacja wartości nakładów od początku realizacji inwestycji do całkowitej wartości kosztorysowej inwestycji wykazanej w części A.

8) Relacja kwoty dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji do 1995 r. włącznie (tzn. kwoty wykazanej w części B "Dane uzupełniające" poz. 2 i kwoty wykazanej w części B w poz. 1 rubr. 8 lub w poz. 2 rubr. 5) do wartości kosztorysowej inwestycji wykazanej w części A.

Część C. Część opisowa

W części opisowej wniosku należy przedstawić w szczególności informacje, o których mowa w § 4 ust. 4 rozporządzenia.

Załączniki:

Do wniosku należy załączyć dokumenty wymienione w § 4 ust. 5 rozporządzenia oraz ewentualne inne dotyczące inwestycji objętej wnioskiem i źródeł jej finansowania.

______

Sporządził:

.......... ............. ............. ....... 1995 r.

(imię i nazwisko) (stanowisko) (numer telefonu)

Główny Księgowy9) Skarbnik Gminy9) Dyrektor9) Przewodniczący Zarządu Gminy9)

......................... ...............................

(podpis i pieczęć) (podpis i pieczęć)

______

9) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.58.300

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb składania wniosków oraz zasady przyznawania dotacji z budżetu państwa na 1995 r. na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych.
Data aktu: 23/05/1995
Data ogłoszenia: 01/06/1995
Data wejścia w życie: 16/06/1995