Organizacja, szczegółowe zasady i zakres działania Krajowego Urzędu Pracy oraz wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 21 marca 1995 r.
w sprawie organizacji, szczegółowych zasad i zakresu działania Krajowego Urzędu Pracy oraz wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy.

Na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Organizacja urzędów pracy

§  1.
1.
Krajowym Urzędem Pracy kieruje Prezes Krajowego Urzędu Pracy, zwany dalej "Prezesem", przy pomocy wiceprezesów i dyrektorów departamentów (komórek równorzędnych).
2.
Wiceprezesów Krajowego Urzędu Pracy powołuje i odwołuje Minister Pracy i Polityki Socjalnej na wniosek Prezesa.
3.
Stałym organem doradczym i opiniodawczym Prezesa jest Kolegium Krajowego Urzędu Pracy, którego skład osobowy oraz zakres i tryb działania określa Prezes.
4.
W zależności od potrzeb Prezes może powoływać zespoły doradcze, opiniodawcze i robocze, określając ich nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
5.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Krajowego Urzędu Pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Prezesa.
§  2.
1.
Wojewódzkim urzędem pracy kieruje dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy przy pomocy wicedyrektorów oraz kierowników podległych komórek organizacyjnych.
2. 1
(skreślony).
3.
Wicedyrektorów wojewódzkiego urzędu pracy powołuje i odwołuje Prezes, na wniosek dyrektora.
4.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy wojewódzkiego urzędu pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora tego urzędu. Regulamin podlega zatwierdzeniu przez Prezesa.
5.
Regulamin, o którym mowa w ust. 4, jest opracowywany na podstawie ramowego regulaminu organizacyjnego dla wojewódzkich urzędów pracy, określonego przez Prezesa.
§  3.
1.
Rejonowym urzędem pracy kieruje kierownik rejonowego urzędu pracy przy pomocy zastępców oraz kierowników podległych komórek organizacyjnych.
2. 2
(skreślony).
3.
Zastępców kierownika rejonowego urzędu pracy powołuje i odwołuje, na wniosek tego kierownika, dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy.
4.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy rejonowego urzędu pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez kierownika. Regulamin podlega zatwierdzeniu przez dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy.
5.
Regulamin, o którym mowa w ust. 4, jest opracowywany na podstawie ramowego regulaminu organizacyjnego dla rejonowych urzędów pracy, określonego przez Prezesa.
§  4.
1.
Na terenie działania rejonowych urzędów pracy mogą być tworzone filie, które wykonują wybrane zadania przewidziane dla rejonowych urzędów pracy.
2.
Dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy, na wniosek kierownika rejonowego urzędu pracy, zaopiniowany przez wojewódzką radę zatrudnienia, po zatwierdzeniu przez Prezesa tworzy, przekształca i znosi filie, o których mowa w ust. 1, oraz określa ich zasięg terytorialny i szczegółowy zakres zadań.

Rozdział  2

Zakres działania urzędów pracy

§  5.
Do zakresu działania Krajowego Urzędu Pracy należą w szczególności sprawy:
1)
współtworzenia i realizacji polityki rynku pracy, obejmujące w szczególności:
a)
opiniowanie projektów programów rządowych i innych dokumentów dotyczących problematyki rynku pracy, w szczególności w zakresie systemu edukacji i kształcenia dorosłych,
b)
opracowywanie analiz, ocen i prognoz sytuacji na rynku pracy, zmierzających do racjonalnego rozmieszczenia i struktury szkolnictwa zawodowego stosownie do potrzeb rynku pracy oraz do racjonalnego wykorzystania zasobów pracy,
c)
współdziałanie z partnerami rynku pracy w celu kształtowania pożądanej struktury kwalifikacyjnej zasobów pracy,
d)
współdziałanie z organami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką przeciwdziałania bezrobociu,
2)
tworzenia i wykorzystania instrumentów polityki rynku pracy, obejmujące w szczególności:
a)
organizowanie, rozwijanie i koordynowanie działań w zakresie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej,
b)
wydawanie upoważnień do prowadzenia pośrednictwa pracy na terenie kraju i do kierowania obywateli polskich do pracy za granicą oraz inicjowanie działań kontrolnych w jednostkach upoważnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy,
c)
promowanie i koordynowanie działań w zakresie szkolenia zawodowego bezrobotnych i osób zagrożonych utratą pracy,
d)
określanie zasad organizacji szkolenia bezrobotnych oraz metod badania efektywności szkolenia,
e)
wyposażenie w zbiory informacji zawodowej, metody i techniki poradnictwa zawodowego dla rozwoju informacji zawodowej i poradnictwa zawodowego w wojewódzkich i rejonowych urzędach pracy,
f)
prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej, dotyczącej rynku pracy,
g) 3
(skreślona),
h) 4
(skreślona),
i)
inicjowanie i koordynowanie programów specjalnych,
j)
wspieranie działalności klubów pracy,
3)
organizacji i funkcjonowania wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy, obejmujące w szczególności:
a)
koordynowanie, nadzór i kontrolę działalności wojewódzkich urzędów pracy oraz kontrolę podległych im urzędów,
b)
opracowywanie zasad kontroli zatrudniania cudzoziemców,
c)
opracowywanie zasad polityki kadrowej wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy,
d)
dokonywanie czynności prawnych w zakresie stosunków pracy dyrektorów i wicedyrektorów wojewódzkich urzędów pracy,
4)
planowania, organizacji i zarządzania systemem informatycznym w urzędach pracy,
5)
gospodarowania i kontroli wydatkowania środków z Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
6)
nadzoru i kontroli nad realizacją zadań wynikających z przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, w zakresie należącym do zadań urzędów pracy,
7)
koordynacji współpracy z zagranicą, obejmujące:
a)
wykorzystanie pomocy zagranicznej dla Polski w dziedzinie rynku pracy w ramach umów rządowych i porozumień resortowych,
b)
uzgadnianie i realizację rocznych protokołów wykonawczych z partnerami zagranicznymi,
c)
uczestnictwo w pracach organizacji międzynarodowych na rzecz międzynarodowej współpracy służb zatrudnienia oraz przedsięwzięć prowadzonych w Polsce,
d)
dokonywanie oceny celowości prowadzenia współpracy z poszczególnymi partnerami w wybranych dziedzinach,
8)
podejmowania zatrudnienia przez obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych oraz przez cudzoziemców w Polsce, obejmujące w szczególności:
a)
nadzór nad realizacją umów i porozumień o zatrudnieniu obywateli polskich za granicą oraz cudzoziemców w Polsce,
b)
opracowanie analiz i ocen zatrudniania obywateli polskich za granicą,
c)
ocenę funkcjonowania przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców w Polsce,
9)
opiniowania projektów umów z partnerami zagranicznymi oraz uczestnictwa w negocjacjach,
10)
realizacji zadań wynikających z przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, obejmujące w szczególności:
a)
obsługę Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
b)
obsługę Rady Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
11)
koordynowania działań z zakresu służby zastępczej, wykonywanych przez wojewódzkie urzędy pracy,
12)
wykonywania zadań dysponenta Funduszu Pracy w zakresie określonym w przepisach o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
13)
inicjowania i koordynowania kontroli przestrzegania przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz opracowywania zbiorczych wyników przeprowadzonych kontroli i ocen przestrzegania tych przepisów.
§  6.
Do zakresu działania wojewódzkiego urzędu pracy należą sprawy:
1)
współdziałania z wojewódzką radą zatrudnienia oraz organami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu w zakresie współtworzenia i realizacji lokalnej polityki rynku pracy,
2)
realizacji lokalnej polityki zatrudniania, obejmujące w szczególności:
a)
opracowywanie programów promocji stałego zatrudnienia na rzecz osób zakwalifikowanych do grup ryzyka na lokalnych rynkach pracy oraz dokonywanie ocen ich realizacji,
b)
współdziałanie z właściwymi instytucjami w opracowywaniu analiz i ocen struktury i rozmieszczenia szkolnictwa ponadpodstawowego,
c)
współdziałanie z kuratoriami oświaty oraz instytucjami szkolącymi w zakresie kształcenia zawodowego i szkolenia bezrobotnych,
d)
opracowywanie analiz z zakresu szkolenia bezrobotnych,
e)
współpracę z partnerami rynku pracy w zakresie łagodzenia skutków zwolnień z pracy,
f)
współdziałanie z wojewódzkim zespołem pomocy społecznej w zakresie realizacji zadań osłonowych w stosunku do bezrobotnych i ich rodzin,
g)
udzielanie pomocy rejonowym urzędom pracy w zakresie planowania, organizowania i kontroli szkolenia bezrobotnych,
h)
opiniowanie wniosków o wydanie upoważnienia do prowadzenia pośrednictwa pracy - krajowego i zagranicznego,
i)
wydawanie zezwoleń i zgód na zatrudnianie cudzoziemców w Polsce,
j)
promowanie drobnej przedsiębiorczości,
3)
opracowywania analiz, ocen, prognoz i opinii dotyczących wojewódzkiego rynku pracy,
4)
opracowywania sprawozdań i informacji dotyczących wojewódzkiego rynku pracy,
5)
koordynowania działań rejonowych urzędów pracy w zakresie informacji zawodowej i poradnictwa zawodowego, obejmujące:
a)
informacje zawodowe o zasięgu wojewódzkim i ich popularyzację,
b)
instruktaż dla doradców zawodowych rejonowych urzędów pracy,
c)
nadzór merytoryczny nad działalnością doradców zawodowych rejonowych urzędów pracy,
6)
wspierania działalności klubów pracy,
7)
realizacji zadań wynikających z przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy,
8)
realizacji działań określonych w przepisach o służbie zastępczej,
9)
realizacji zadań określonych w przepisach o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
10)
rozwoju systemu informatycznego, wspierającego obsługę rynku pracy,
11)
kontroli przestrzegania przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
12)
wykonywania zadań dysponenta II stopnia Funduszu Pracy w zakresie określonym w przepisach o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
13)
wykonywania czynności prawnych w zakresie stosunków pracy kierowników rejonowych urzędów pracy i ich zastępców,
14)
koordynowania działalności, nadzoru i kontroli nad funkcjonowaniem rejonowych urzędów pracy.
§  7.
Do zakresu działania rejonowego urzędu pracy należą sprawy:
1)
wykonywania zadań w zakresie pośrednictwa pracy i aktywizacji zawodowej, obejmujące w szczególności:
a)
rejestrację bezrobotnych i poszukujących pracy,
b)
pozyskiwanie i ewidencjonowanie ofert pracy,
c)
współudział w tworzeniu miejsc pracy oraz inicjowanie i finansowanie prac interwencyjnych i robót publicznych,
d)
udzielanie pożyczek z Funduszu Pracy oraz pomocy bezrobotnym w podejmowaniu działalności na własny rachunek,
e)
realizację programów specjalnych,
f)
informowanie o wolnych miejscach pracy,
g)
udzielanie informacji pracodawcom o liczbie i kwalifikacjach osób poszukujących pracy,
h)
współpracę z pracodawcami w zakresie łagodzenia negatywnych skutków zwolnień grupowych,
i)
współdziałanie z ośrodkami pomocy społecznej w celu zapewnienia bezrobotnym i ich rodzinom niezbędnego zabezpieczenia socjalnego,
j)
wymianę ofert pracy z innymi rejonowymi urzędami pracy,
k)
opracowywanie analiz i sprawozdań dotyczących rynku pracy,
l)
inicjowanie, organizowanie i wspieranie działalności klubów pracy,
2)
udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów zawodowych bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy oraz pracodawcom przy doborze kandydatów na stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji, a w szczególności:
a)
udzielania indywidualnych i grupowych porad zawodowych,
b)
upowszechniania informacji zawodowych ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, pozyskanie lub zmianę pracy,
c)
zlecania badań lekarskich oraz specjalistycznych badań psychologicznych umożliwiających udzielanie indywidualnych porad zawodowych i wydawanie opinii o przydatności zawodowej, kierunku szkolenia,
2a) 5
ustalania prawa do zasiłków, dodatków szkoleniowych, stypendiów, zasiłków przedemerytalnych, świadczeń przedemerytalnych oraz innych świadczeń przysługujących bezrobotnym i innym uprawnionym osobom, a także ich wypłacanie,
3)
diagnozowania potrzeb szkoleniowych rynku pracy i bezrobotnych,
4)
inicjowania i finansowania szkoleń bezrobotnych, kontroli ich przebiegu oraz badania efektywności szkolenia bezrobotnych,
5)
wydatkowania środków z Funduszu Pracy, z uwzględnieniem kryterium efektywności ich wydatkowania, oraz sporządzania informacji, analiz i sprawozdań dotyczących wykorzystania środków tego Funduszu,
6)
pomocy w uzyskaniu zatrudnienia przez osoby niepełnosprawne, obejmujące w szczególności:
a)
gromadzenie informacji o wolnych miejscach pracy oraz inicjowanie tworzenia nowych miejsc pracy,
b)
prowadzenie poradnictwa zawodowego oraz inicjowanie szkolenia i przekwalifikowania,
c)
prowadzenie pośrednictwa pracy,
7)
kontroli przestrzegania przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
8)
współpracy z samorządami terytorialnymi w zakresie tworzenia miejsc pracy i przeciwdziałania bezrobociu i jego skutkom.

Rozdział  3

Zasady realizacji zadań urzędów pracy

§  8.
1.
Urzędy pracy realizują swoje zadania na podstawie rocznych planów pracy, opracowywanych w oparciu o założenia określane przez Prezesa, z uwzględnieniem specyfiki lokalnego rynku pracy.
2.
W wypadku gdy określone zadanie wymaga współdziałania kilku wojewódzkich (rejonowych) urzędów pracy, Prezes (dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy) wyznacza urząd wiodący oraz osobę, która koordynuje wykonywanie zadania i odpowiada za jego realizację.
3.
Analiza i ocena działalności urzędów pracy odbywa się okresowo na podstawie zasad ustalanych przez Prezesa.
4.
Prezes w terminie do 15 marca każdego roku przedkłada Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej sprawozdanie z działalności Krajowego Urzędu Pracy za rok poprzedni, zaopiniowane przez Naczelną Radę Zatrudnienia.
§  9.
Urzędy pracy są państwowymi jednostkami budżetowymi.

Rozdział  4

Przepisy końcowe

§  10.
Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 16 grudnia 1992 r. w sprawie organizacji, szczegółowych zasad i zakresu działania Urzędu Pracy oraz wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy (Dz. U. Nr 97, poz. 482 i z 1994 r. Nr 136, poz. 708).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 2 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 lutego 1997 r. (Dz.U.97.25.136) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 kwietnia 1997 r.
2 § 3 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 lutego 1997 r. (Dz.U.97.25.136) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 kwietnia 1997 r.
3 § 5 pkt 2 lit. g) skreślona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 lutego 1997 r. (Dz.U.97.25.136) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 kwietnia 1997 r.
4 § 5 pkt 2 lit. h) skreślona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 lutego 1997 r. (Dz.U.97.25.136) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 kwietnia 1997 r.
5 § 7 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lutego 1997 r. (Dz.U.97.25.136) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 kwietnia 1997 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.38.187

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja, szczegółowe zasady i zakres działania Krajowego Urzędu Pracy oraz wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy.
Data aktu: 21/03/1995
Data ogłoszenia: 11/04/1995
Data wejścia w życie: 26/04/1995